Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg ikke hva jeg går til FØR jeg faktisk får eget barn! En kan innbille seg alt mulig, men man kan ikke vite hvordan det er å ha barn før man HAR barnet. Først da ser man, fordi det er ditt eget BARN, et lite individ som har fullstendig kontroll på hjertet ditt, enten det er bekymringer eller gleder og et helt virrvarr av følelser som barnløse meg ikke kan forestille meg engang! Og barnet vil beholde det taket på deg til du dør, og det er realiteten ved å få barn; det er for livet! Det kan ikke gjøres om. Men det er mitt ønske at jeg skal få oppleve å få barn sammen med mannen i mitt liv, og jeg ønsker å vie hjertet mitt til å være en god mor, gjennom søvnløse netter, enten det er av barnegråt eller av bekymring for ungdommen på russetreff.

Det å få barn er så fullstendig individuelt at en aldri kan generalisere. Jeg vet ikke hvordan det vil være for meg, før jeg står der, og det er slik jeg ønsker at det skal være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkt at du kan sitter der å si at det er "mere mas enn moro"! Jeg får så vondt av tanken på at du ser på barnet ditt på den måten. Stakkars unge, som har en mor som har det synet!

Skrevet

Du skulle være taknemmelig som har fået dit eget barn og har beholdt det!!!

Jeg blev rigtig ked af og bitter af at læse dit indlæg.

Jeg gik gravid sidste år og mistet mit allerkæreste i svangerskabsuge 31. Ærlig talt at du tillader dig selv at skrive et indlæg på dette forum som omhandler ALT det som vi faktisk glæder os til. Jeg glædede mig til alt det som du har skrevet på dit indlæg + alle de positive ting du har UNDLADT at nævne. Nej, fy skam dig!! Stakkels unge..

Har aldrig i livet ville unde nogen at skulle være igennem det som jeg har været igennem. Føde et dødt barn, stelle til begravelse, bearbejdelse af sorgen osv. DET er hårdt!!

Ærlig talt, find et andet forum og snak om hvor "hårdt" det er at være mor.. Brug lige hjernen til noe lidt mere fornuftigt.

Blev så provoseret nu!

Skrevet

Jeg forstår utfra ditt innlegg at ditt første år som mamma nok ikke ble helt som forventet, og at du kanskje var en av disse som hadde store (og kanskje urealistiske) forventninger til det å få sin egen baby.

Det å få barn er som du har erfart en totalomveltning av livet. Både når deg gjelder å bruke tid på seg selv, og økonomisk. Likevel velger de fleste å få barn - ja opptil flere stykker, det må jo bety at gledene ved barn faktisk er større enn alt det negative du lister opp, eller hva? :-)

Utfra det du skriver om press fra omgivelsene ved utstyr man bør ha, om ammingen går greit, det å se fresh ut, så forstår jeg det slik at du er ganske ung/førstegangs mamma? Som eldre, og flergangsfødende, får man en større trygghet på seg selv slik at hva omgivelsene mener ikke lenger betyr noe.

Jeg ser videre at du har fått mange svar fra (vordende) mødre som helt riktig påpeker at livet med småbarn er mye, mye mer nyansert enn hvordan du ser det. Men jeg vil trekke det ennå lengre:

Jeg er "godt voksen" og har et barn på 20 år, to stebarn på 17 og 10 år, og i august kommer en etterlengetet liten guttepjokk :-) Livet med småbarn kan som de fleste vet være hektisk og slitsomt, men for det meste en fryd og glede! Når barna blir større og klarer seg på egenhånd savner man gjerne disse årene med småbarn som går så altfor fort, tross alt.

Og det mange her inne ennå ikke har fått erfare, er gleden ved å se barna vokse opp til flotte tenåringer og unge voksne! Det å ha en familie med store barn, følge deres begynnelse på livet, ha huset fullt av deres venner og alt det livet dette fører med seg - ja, det er for meg å leve livet fullt ut.

Som med alt annet medfører det å få barn både fordeler og ulemper, men jeg kan med hånden på hjertet si at fordelene er både flere og så utrolig mye større enn ulempene!

Etterhvert som tiden går og du vokser med oppgaven som mor, vil du sannsynligvis se ting i et større perspektiv. Ennå har du strevet det første året for ferskt i minnet til å kunne se det store bildet, tror jeg. Og når barnet ditt blir eldre, og du ser mammalivet med mer erfarne øyne, vil du kanskje gå på igjen med friskt mot, og skaffe småsøsken til barnet ditt? ;-)

Lykke til!

Skrevet

nå syntes jeg du er litt væl!!!

du nevner ikke noe positivt i det du skriver og det er klart det koster, men du må jo spørre deg selv om du er villig til å ofre litt for å få noe godt tilbake=)

de fleste som får barn greier seg helt fint....

hvis du har sånn syn på ting syntes jeg du skal holde de for deg selv!!!

tror nok de fleste skjønner at det koster litt, men i stede for å bruke alle pengene på drikke varer hver helg eller resturant besøk eller kafe osv bruker du pengene på noe helt mere verdig fullt og for å ikke snakke om en stor livserfaring med mye gøy=)

det er ikke alltid det står på pengene, man kan ikke bli lykkelig på penger!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...