LINDA*** Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Vet dere egentlig hva dere går til når dere prøver å få barn? Hvilke erfaringer har du med bittesmå babyer? Og da mener jeg _erfaringer_. Vet du egentlig hvor mye mas, oppfølging, sutring, hyl, grining, våkenetter, amming det er med en baby? Og hvilken økonomi du bær ha når du har fått et barn? Jeg bare nevner det, egentlig litt for realitetens del, og litt for at jeg selv skulle ønske hva jeg visste NÅ, FØR jeg fikk barn. ØKONOMI: Du får 970 kr pr barn per mnd. Og du får 80 eller 100% lønn de ukene du går hjemme. MEN. Det som kommer senere når de blir større er også vesentlig. Plutselig skal de i barnehage. Og da er det schmækk 2500 kr ut hver eneste mnd! Har du tenkt på det egentlig? Pluss at når de blir større må de ha dyrere sko, parkdresser, sykler, større leker osv osv. Mat første året er ikke så dyrt egentlig, men det er en utgiftspost likevel. De aller fleste bruker 2 grøtpakker i uka. Pluss morsmelkerstatning. Og bleier... Det utgjør tilsammen ca 250 kr pluss minus. Og det er ca 1000.kr i mnd. Pluss forsikring av babyen. Kommer på en 100-lapp i mnd det også. For ikke snakke om utstyr til ungen! Stellebord, håndkler, kremer, vogner, pledd, klær, leker, vippestol, kjøkkenstol, seng/vugge. Det er DYRT! Og selv om man kan arve eller kjøpe billig, så er det veldig lite penger til overs til deg selv. Sant. Selv om man tjener godt, så mener jeg at man bør tjene minst 18.000 kr utbetalt i mnd pr person for å virkelig ha det godt. Uten å måtte kjipe på ting. OPPDRAGELSE/HVERDAGEN: Babyer sover ikke hele døgnet. Som mange tror. De sover ca 16 timer i døgnet de første 2-3 mnd. Etter det krever de mere og mere, vil oppdage verden mere. Og er man ikke med på leken så har du tapt. Du må faktisk regne med å gi av deg selv til enhver tid. Passe på: hvorfor gråter babyen? Er det mat eller er den trøtt. Eller er det noe heeelt annet? Og babyer våkner 2-4 ganger om natta fordi de er sultne. Da må du vippe fram puppen, og er du riktig "heldig" så får du en baby som ikke helt skjønner forskjell på natt og dag, så da var det DEN natta med lite søvn. Igjen! Sånn er det. Mange babyer skal ammes hver 2. eller 3. time. Og det er OFTE! De spiser deg nesten opp til tider. Og når du først har ammet, og skiftet bleie og alt virker ok, så er det søren meg grining igjen. ÅÅÅ..... Hvorfor?? tenker du. "jeg har jo ikke tid til dette"!!! Så. Det er nesten som om det er mere jobb enn moro. Og "alt" er for en periode. Jada. Den skal bare ammes for en periode. Men så kommer en ny periode. Med noe annet kjas. Og når du ser mødre som ser freshe ut, så er det bare show-off. TRO meg. Det er nesten som om det er om å gjøre å se mest fresh ut når man har en liten bebis. Man skal stæsje både seg selv og babyen. Det ser helt TEIT ut spør du meg. Når man går med helt ukomfortable klær og skal se best ut i denne babyverdenen. Det ser bare heltdumt ut. Så... Velkommen til å gjøre Norge mere befolket. Men tenk på hva du eeegentlig går inn for. Takk for meg!
Cybele Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Hvor gammel er du, hvilken økonomi har du og ble du ønsket eller uønsket gravid?
TusseMor07&09&14 Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 ?????????? Imponert over optimismen og innsikten i dette innlegget... Takk for deg!
flypapir Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Hva med å si litt om alt det positive ett barn innebærer? For meg teller det så uendelig mye mer enn det du nevner her...
*Lykkeliten* Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Jeg syns det er helt greitt å si sin mening.. Men jeg for min del vet hva jeg går til, har en ifra før.. Så alle de tingene du nevner her, har vi allerede kjøpt inn til nr 1 og vi har masse tid,, kjærlighet og ikke minst penger til å få flere barn!!! =)) Gleder oss over barnet våres, heller enn å gå rundt å tenke på hvor mye bleier blir å koste i mnd!!!! Barn gir så mye glede og godhet at det ikke kan måles med penger!!! Det er min mening! =)
gima Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Huff så bitter- hvorfor det? Du kan bare overlate baby produksjonen til oss som elsker barn betingelsesløst. Synd at du har det så fælt. Håper at du endrer innstilling for barnet ditt sin skyld....
scoobydo Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 Høres ut som det første året ditt som mamma har vært tøft! Jeg vet at det ikke er bare fryd og gammen og få barn.. men du har ikke nevnt en eneste positiv ting i innlegget ditt.. Noe som bekymrer meg litt... (!).. Vi har da tenkt over det økonomiske og det blir nok ingen problem.. man må selvfølgelig regne med at man må prioritere pengene annerledes... kan ikke bruke alt på seg selv lenger...
bomsa Skrevet 3. mai 2008 #8 Skrevet 3. mai 2008 Huff...synes synd på deg som ikke klarer å se glede og positivitet i livet....kanskje du skulle finne noen og prate med? Det er vanlig med depresjoner i og etter svangerskap og livet kan bli mye bedre etter konsultasjon med psykolog. Selvfølgelig er ikke livet med barn en dans på roser til en hver tid, men det er noe med måten du skriver på som får meg til å stusse. Lykke til.
superklar Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Ville også si min mening om innlegget... Jeg synes det er veldig bra at noen forteller litt om realiteten over det å ha barn. Jeg har ingen selv, men vet jo at det kan komme en liten en med kolikk og andre lite søvndyssende lidelser.. Og jeg tror nok det er mange unge som ikke har tenkt særlig over hva det vil si å ha barn (mulig jeg ikke har det heller..). Og er man ung, har man gjerne dårligere økonomi, færre forståelsfulle venner og mye mer man skulle gjort.. For min del har jeg funnet mannen i mitt liv, økonomien er bra, tid til overs, ikke et must å gå på byen, og ikke minst et sterkt ønske om å få barn. Lykke til til alle prøvere (som jeg regner med virkelig ønsker dette:))
LINDA*** Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2008 Grunnen til at jeg ikke har nevnt noe positivt er at det er så mange som sier "ååå, det eeeeeer så koselig med baby". (yeah right, tenker jeg da). JA, det er koselg å få sin egen baby. Men det er søren meg mere mas enn moro. Og det er det så få som innrømmer, og derfor kommer det liksom aldri helt ut. Både økonomisk og hverdagslig. De som innrømmer at det er mas med barn, ja, de sier liksom "jeg er så trøtt. Jeg er så sliten. Jeg får så lite søvn." Men de sier sjelden _hvorfor_ de er så slitne eller hvorfor de er så trøtte. Barnet var særdeles planlagt. Både pga alder og pga venner/slektninger som popper ut unger i hytt og pine. Men jeg hadde ingen anelse om hvor slitsomt dette året har vært. Jeg er ikke bitter. Og har heller ikke hatt fødselsdepresjoner. Men dette er realiteten med å ha barn. Og om jeg ikke har virket nok positiv, så er det fordi man blir helt pompa av en liten krabat som nærmest spiser opp energien din. Jeg tror at når man begynner å prøve å bli gravid, så vil man det så inderlig. Man blir nesten helt besatt av tanken! Man ser alle rundt seg som er gravide. Og blir ENDA mere babysjuk enn før. Og blir gretten fordi man alltid får den duste negative testen:( Gang på gang. Og når det først klaffer, så havner man i en slags boble som man aldri kommer ut fra. Før ungen flytter ut og klarer seg selv (satt på spissen). Så. Ikke døm meg fordi jeg skriver om realiteten som dukker opp etter å ha fått en baby. Jeg er sikker på at det ikke er noen som har fortalt deg om hvordan det eeegentlig er å ha en baby. og, jeg er ikkkkkke sur. Og heller ikke bitter av no slag.
lioness* Skrevet 3. mai 2008 #11 Skrevet 3. mai 2008 Ja. Jeg er fullstendig klar over disse tingene. Tror nok at de som er her inne gjør et bevisst valg når de nå forsøker å bli gravide, så du kan jo stole på at andre gjør det de mener er best for dem, og at de forstår omfanget av dette valget?
LINDA*** Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. mai 2008 Haha. Det var som om jeg skulle sagt det sjæl! Mas mas mas. Over hele linja! Har en ettåring selv. Og hadde noen fortalt meg at jeg skulle havne i både ammetåke og hysteriske anfall hver gang ungen grein (den første tida), så hadde jeg revurdert hele greia! Neida. Men det er jaggu sant som du skriver. Folk vet nok ikke baksiden av det å være en mor. For ikke snakke om mødre som merkelig nok skal rakke ned på andre, bare fordi man kler unga sine i andre klær, eller ikke har den og den vogna. Blæ. Sånt tar knekken på meg as. Eller om man bruker våtservietter eller har vendt bilsetet forover for tidlig= kriiise hos mange! Også er det alltid sånn at når man møter andre mødre, så er det gjentagende spørsmål som:" å, hvor mye veier h*n." "Ammer du? Å.... GJØR du ikke??? fyfy". Og så er det alltid sånn: "babyen min la på seg 1,2 kg den siste mnd. Hereguuud så glad han er i mat", og "jeg har bare bytta 4 bæsjebleier i dag. Er det noe galt???" Blir matt mange ganger av dette maset. Men men. Man skal liksom ha en unge her i livet da. Merkelig nok;)
tuppa prøvd lenge Skrevet 3. mai 2008 #13 Skrevet 3. mai 2008 jeg beklager å si det men jeg syns virkelig du kunne ha spart deg dette HI. jeg ble faktisk provosert av dette for jeg får en følelse av at du undervurderer oss og ser på oss som en gjeng uvitende idioter. jeg tror de aller fleste av oss er fulstendig klar over hva det vil si sånn nogenlunde det å ha barn, men det som er er at ingen barn er like og noen får det sinnsykt tøft men andre får det helt greit for barna er forskjellige!dette kan man desverre ikke forhåndsbestille men må takle det når barnet kommer. her prøver mange av oss å få barn på kul svarte livet og kjemper for å bli gravide og støtter hverandre så godt vi kan og så kommer du med ett sånt innlegg?virkelig sjarmerende og oppløftende du. synd for deg at du har hatt det tøft altså men takk til deg. og ja...jeg veit selv at det kan være utrolig tøft å ha barn og har mye erfaring med småbarn både på jobb og i hjemmet selv om jeg ikke har barn selv, så jeg reagerte ikke sånn fordi det gikk opp et lys for meg eller ikke vil se realiteten som du så fint sier det eller noe i den duren men jeg syns virkelig ikke at denne tråden passer inn i et forum der man faktisk prøver å få barn og gleder seg til det. hadde du lagt frem tråden litt anderledes så er det ikke sikkert jeg hadde reagert så mye men jeg syns ikke du la frem dette på noen god måte. jeg er ikke ute etter å krangle men ville bare si meningen min om dette innlegget
studdis Skrevet 3. mai 2008 #14 Skrevet 3. mai 2008 Tja, usikker på om jeg skal ta innleggene dine seriøst eller om du bare skriver for å provosere... Men som svar så må jeg bare si at jeg har tre barn og har aldri følt det så fælt som du beskriver. Tror man kan bli sliten dersom man er veldig opptatt av å gjøre alt riktig hele tiden. Dersom man på død og liv bare må innføre faste sove og spisetider og blir satt ut dersom ting ikke går på skinner. Jeg ønsker meg et fjerde barn nå. Vi har ikke fantastisk økonomi, jeg er student - men han tjener ok. Vi har stort hus/tomt og dermed god plass til flere barn, og vi har både hunder og kaniner. Ungene våre har aldri manglet noe av verken klær eller leker. Men jeg må si at jeg er mest opptatt av at eldstemann skal ha "moteklær" heller enn de minste i barnehagen - de vet jo ikke hva dette er og kan fint arve pent brukt tøy. Uansett så tror jeg det viktigste du kan gi barna dine er tid og selvtillit! Å leke, lese og bare vise interesse for det barna driver på med etterhvert som de vokser til er kjempe viktig. En baby er en fantastisk liten skapning og det er utrolig spennende å se hvordan personligheten kommer mer og mer tilsyne etterhvert som barnet vokser til. Jeg gleder meg til å få baby i hus igjen og skal nyte hvert sekund av det. Selvsagt blir man trøtt til tider - men det får man tåle. Ikke ta deg selv så høytidelig, tillat deg selv å ta en pust i bakken når du trenger det og be gjerne om hjelp hvis du føler deg sliten. Det er nok mange som vil hjelpe om man bare spør. Jeg ser at jeg ble mer sliten og gjorde mange ting vanskeligere enn de trengte å være da vi fikk vår første. De neste babyene måtte f.eks fint venne seg til lyder i huset når de skulle sove, for man kan ikke forlange at de andre barna skal klare å være helt stille.... Dessuten så må f.eks den kommende babyen fint venne seg til endel farting når vi skal kjøre de andre barna på fritidsaktiviteter osv. Alt går bra så lenge man er innstilt på det. Håper du snart ser lysere på tingene. Lykke til!
liljepike med spire:) Skrevet 3. mai 2008 #15 Skrevet 3. mai 2008 Jeg blir helt satt ut her jeg. Så synd at du synes det bare er stress og mas med ett lite barn. Har du ikke tenkt på de positive sidene? Tenk på at du har satt ett barn til verden, en liten person som er avhengig av deg og som er glad i deg uansett å du gjør. Kosen med å ha det på fanget, se det første smilet, prate og stelle med det. Den overveldende morsfølelsen en enorm (hos de fleste mødre). Ingen er så glad i deg som ditt eget barn og det elsker å bare se på deg og snakke med deg. Å amme er kos, nærhet og trygghet. Man føler seg stolt! Stolt over å satt det nydeligste barnet på hele jorda til verden. Penger og økonomi får man ta siden..... uansett hvor dårlig råd man har, så kan ikke morskjærligheten regnes i penger. Man er ingen dårlig mor om man har lite med penger. Hos de aller fleste er det en del omprioriteringer når man får barn, med det er det verdt. Ja, man er kanskje sliten i blant, men det er oftest ikke barnet som er problemet, men alt det andre som du skulle ha gjort, men ikke har tid til. La klæsvasken stå en dag eller to, ikke bry deg om hybelkaninene under senga eller at bikkja møkker ut gulvet. Nyt tiden å bruk den fornuftig. spør andre om hjelp å ikke vær redd for å la husarbeidet vente. Oftest er man jo to i husstanden. La han få hjelpe til! Vi bor i rike norge, å har man problemer, ¨så er det oftest hjelp å få. Med hilsen fra mor med barn på 0,2 og 4 år. Stå på jenter. det er verdt hele livet å sette barn til verden, å jeg kan love masse gøy og kos (og bittelitt motgang i ny og ned) Men alt i alt¨ HELT HÆRLIG! Klem fra meg.
hope<3<3 Skrevet 3. mai 2008 #16 Skrevet 3. mai 2008 Nei nå syntes jeg alle sammen at vi burde gi F..... i å få barn hæ?? Dette var jo et latterlig rop fra din side HI Barn er glede,enkelt og greit
zavanna Skrevet 3. mai 2008 #17 Skrevet 3. mai 2008 Jeg vil nå gjerne bli gravid med nr 4 fordi jeg syns det er helt fantastisk å få og ha barn Jeg kjenner meg ikke igjen i din besskrivelse om det å ha barn. Men alle oppfatter dette forskjellig så da anser jeg meg selv som heldig Men lykke til i ditt andre år som mamma
Lillegull og spiren Skrevet 3. mai 2008 #18 Skrevet 3. mai 2008 beklager å måtte si dette,men jeg ble fatisk provosert av dette innlegget. Altså du har full rett til å skrive det du vil,men kansje du burde tenke litt hvor du legger ut et sånt innlegg? Her er det mange godt,voksende mennenseker som har prøvd i årevis med å bli gravide,folk går gjennom ild og vann for å kunne få oppleve det å få barn. Og jeg tror virkelig at folk vet at det koster penger,tar mye tid,tar all din oppmerksomhet og at du har et ansar resten av livet. Dette drømmer jeg om dag og natt og dette er ikke bare noe jeg har litt lyst til eller at jeg bare blir sååå baby syk pga at andre har barn. Jeg har lyst på barn av hele mitt hjerte,koste hva det koste vil,våkene netter,penger som blir brukt på bleier,melk og utsyr...det er verdt vær krone. Så det jeg mener at dette innlegget kansje skulle vært lakt på et annet forum en her inne.... Hadde du noen gang ønsker deg barn så sterkt som mange av oss her inne sliter og drømmer om hver dag... ja da hadde du ikke skrevet dette innlegget,for jeg følte at dette innlegget var for at vi skulle tenke over hva vi egentlig driver med... OG DET ER JEG FULLSTENDIG KLAR OVER.
Shiny84 Skrevet 3. mai 2008 #19 Skrevet 3. mai 2008 til : mitt første år som mamma Har du hatt en dårlig dag i dag? Såklart barn opptar det meste av tiden den første stunden, MEN, kommer jo litt ann på deg selv oxo da, må jo ikke gi minsten oppmerksomhet 100 % døgnet rundt, da gjør du det vansklig for deg selv! jeg har selv to barn, en på 3,5 og en på 2,5 år, klart det var slitsomt i blandt, men tenk på alle de fine stundene, all kosen, alle gledene osv. Synes dette gikk fint, og nå har de veldig mye nytte av hverandre. Økonomisk koster jo barn, det er jo ikke til å skyve under en stol, men verken jeg eller min mann har utbetalt 18000 pr mnd, jeg er lærling og lever ikke fett, men vi klarer oss og har det bra, trenger jo ikke å dra på fancy dyre steder hele tiden. Unger er fornøyd med en tur i skogen el på stranda, de er lett å glede! Så gå inn på rommet til barnet ditt, se på han, der han ligger i senga og sover så uskyldig, du kan ikke si han ikke er verdt det!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #20 Skrevet 3. mai 2008 Hvor gammel er du HI?Er du student,enslig å bitter på verden?Virker nesten sånn..Synd for deg egentlig hvis det å bli mor er noe du angrer på.Det beviser jo bare at du ikke burde få fler hvis det var så ille!!Å ikke minst: stakkars ungen din,den valgte ikke å bli satt til verden.Det var ditt valg..
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #21 Skrevet 3. mai 2008 Du var irriterende HI. Tydelig at det er du som ikke helt hadde tenkt på hvordan det ville bli å være mamma før du fikk? Ikke helt klar for oppgaven kanskje? Din beskrivelse av mammahverdagen passer ikke i det heletatt.
2prinsesserogbim Skrevet 3. mai 2008 #22 Skrevet 3. mai 2008 seriøst... du kan da ikke mene dette at du legger dette ut.... jeg angrer ikke litt på at jeg fikk barn. jeg ble mor som 20 åring med dårlig økonomi. men vi klarer oss... snuppa er snart 2 år og får all den kjærligheten, oppdragelsen og ellers det hun trenger. det er snakk om prioritering når det gjelder økonomien. og en trnger heller ikke slutte å "leve", selv om en kommer i siste rekke så klart. jeg blir dødssliten innimellom, frustrert og lei meg. føler at jeg ikke strekker til.. men såååå deilig det er da jenta mi kommer og gir meg en suss og en god klem. det er mye mer positivt enn negativ.. personlig syns jeg det ikke er noe negativt. nå har jeg vanskelig for å bli gravid igjen og er kjempe frustrert selv om jeg holder på å få hjelp videre.. hormonkurer og hva det enn måtte være så skal jeg gå gjennom alt for å få en liten til. tenk på alle stakkerene som ikke kan få baby og vi som har det vanskelig. dere burde være takknemlig at dere er så heldig å ha fått den gaven.. DET ER MYE MERE KOS OG MORO ENN DET ER MAS...
Nurket11 Skrevet 3. mai 2008 #23 Skrevet 3. mai 2008 Til "mamma første gang" Blir helt oppgitt jeg...! Ytringsfrihet til alle, men ærlig talt - det der er jo ikke konstruktivt i det hele tatt. Det økonomiske aspektet er en viktig del av det å få barn, men utvider man horisonten sin litt lenger enn Norge (en av verdens rikeste land) så er det da strengt tatt kvinner/familier over hele kloden som har mye mindre enn oss som klarer den "jobben" (du beskriver) helt utmerket. Jeg synes også du kan ta med deg at det er mange kvinner/menn/famillier som IKKE kan få barn, men som ønsker seg det mer enn noe annet her i verden og er villig til å gjøre hva som helst for å få et eget barn. Det er også familier som ikke kan få barn som prøver for gjeves og adoptere men som må vente opptill 5 år før det går igjennom. Jeg tror disse er meget klar over kostnadene og "jobben" det innebærer - MEN at gleden over å få skape et liv sammen eller ta til seg et barn som trenger en mest er MYE større enn den "jobben" det krever. Nyt tiden for den tiden du har med barnet ditt akkurat nå - får du aldrig igjen!!
Icerus Skrevet 3. mai 2008 #24 Skrevet 3. mai 2008 Synes dessverre ikke dette var rett forum til å få ut tankene dine på. Ble litt provosert selv av innlegget må jeg innrømme. Men hadde ikke blitt det dersom det feks. hadde vært lagt inn på skravlesiden... Er ikke akkurat dette jeg trodde at Bli gravid forumet var ment for. Men det er bare min mening. Har sikkert glemt hele innlegget etter å ha svart deg uansett....
2søtesmåh Skrevet 4. mai 2008 #25 Skrevet 4. mai 2008 Veldig treffende innlegg for mange ) Er selv tobarnsmor og minstemann er 8 mndr ) Eldtse er 5 år, ville egentlig vente ENDA lenger med nr to, til nummer en var enda mer selvstendig, fordi babyer var av erfaring slitsomt...Det er litts ånn at du er i den beste perioden i livet den tiden med baby/småbarn, du opplever de største gledene og oppturene HVER dag, men samtidig kommer også mange STORE nedurer. Desverre. Vi sliter oså økonomisk, men ikke bare pga barna, men huskjøp ets....men man må jo prioritere barna, så det siste plagg jeg kjøpte meg var i januar i år, og det blir ikke mer før evt sommersalg hvis feriepengene har holdt frem til da,...De blir ikke brukt på ferie da..... Tidsmessig er man ofte i mangle på tid til å få gjort alt...Ikke alltid selvsagt, man tar seg ofte tid til babykos og moro, men når følelsen av dårlig tid kommer så slår den skikkelig, for barna MÅ prioriteres nesten samme hva...Hybelelefantene har sendt hybelkaninene på dør for lengst her i gården ) Skjønner liksom litt hensikten med dette innlegget her for noen her inne trenger kanskje andre ting å tenke på i prøvetiden, og da kan den f.eks brukes til å planlegge (så langt som mulig) hverdagen med barn ) Også er det noen som trenger å se at babyer ikke er bare kos,- for jeg er sikker på at noen her inne forventer det....Men om det var riktig forum å skrive ensidig negativt om barn,vel....støter nok de fleste, så kanskje ikke, men noen trengte denne ) Lykke til alle sammen, om et års tid kan det hende flere av dere tenker tilbake på "raseriet" dere føler over dette innlegget og bare tenker, fy f...hun hadde så rett:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå