Gå til innhold

Dåpspenger, uetisk og ta de selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her syntes jeg HI er helt bak mål!

Føle seg berettiget til å ta pengene som er gitt til hennes barn, for å kjøpe utemøbler?!

Hadde jeg fått greie på det, at en dåpsgave jeg hadde gitt hadde gått til noe annet enn til barnet, hadde jeg blitt skikkelig forbanna! En ting som mange nevner over her, å låne i en tøff tid eller kjøpe noe TIL BARNET som man ikke hadde hatt mulighet til ellers, men utemøbler og stæsj?! Fordi de skal tross alt sørge for alt barnet trenger til hun blir voksen??!

Om ikke DU,HI, har fått dåpspengene dine av DIN mor, så er det for at hun sannsynligvis har gjort AKKURAT som deg! Stjålet de! Tenk om hun ikke hadde gjort det, så kunne du sikker brukt DE pengene på utemøbler i sommer.

Nei, den der er for drøy!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke dere skal "ta" pengene.. Er jo ungen som har fått dem i gave.. Blir noe annet om dere låner, for så å betale tilbake når dere får bedre råd.. Er jo ikke slik ay ungen trenger dem selv enda!

Skrevet

Herremin! Her er det tydelig et eller annet i oppdragelsen som har blitt kokt bort i kålen, HI!

"Vi har brukt såpass mye penger på dattera vår allerede, og trenger å få litt tilbake for å klare oss faktisk. "

Utemøbler!?? For å klare dere?!! Vi har brukt såpass mye penger på dattera vår allerede?!!!??

SKAM DEG!!

Skrevet

Hei der! :)

Mine foreldre sparte dåpspenger, bursdagspenger etc jeg fikk fra jeg var liten av og fram til jeg ble 18 år. Da fikk jeg overta kontoen. De pengene brukte jeg på førerkort bl.a, noe jeg syntes var kjempemessig! :) I tillegg vet jeg at det ble brukt av den kontoen da jeg skulle ha meg slalomski, sykkel etc som barn. Jeg var også selv veldig ivrig å spare bursdagspenger.

Jeg vil anbefale dere å spare dåpspengene. Plutselig en dag er det noe jenta deres trenger, og da er det flott med en slik konto. Forstår at dere har dårlig råd, men er det ikke mulig å få lånt litt hagemøbler når det likevel bare er et bord og noen stoler? Er også folk som gir vekk masse sånne ting på finn.no :)

Skrevet

Å en ting jeg vil si: det koster å ha barn, og det er ikke meningen at dåpspenger skal finansiere det! En må rekne med en del utgifter i klær, utstyr, stell ol, så en kan ikke si at dåpspengene skal dekke for dette!!

Skrevet

Må forresten skyte inn at hvis man velger å ta seg råd til å kjøpe hagemøbler for dåpspenger til barnet sitt, er det en elendig prioritering.. :( Jeg hadde følt meg ussel..

Sjekk rundt på nett heller, folk hiver jo alt mulig i disse dager!

Lykke til! :)

Hilsen samme anonym som over.

Skrevet

Takk Anonym 09:12.

Jeg tror faktisk vi bare dropper denne debatten nå- skulle bare høre synspunkt. Det er vårt første barn, og selfølgelig vet ikke vi hva som er normalt av penger og gaver, er vel derfor jeg spurte!?

Dåpspengene blir nok brukt til mat og husholdning, babyklær og kanskje litt bensinpenger om vi vil besøke familien vår (80 mil unna) i sommer.

Dere som begynner og undre dere over hva dåpspenger dere har gitt blir brukt til, så har dere egentlig ikke med om foreldrene putter de på en konkret konto eller om de bruker det på husholdning.

Selfølgelig får dattera vår mer enn nok tilbake i oppveksten og når vi får litt stabil og bedre økonomi. Hva i F**** tror dere vi er??? Uff, blir så sint av å lese hvordan folk kan vri og misstolke alt. Stoler på innstinktene mine, så vi bruker pengene på det vi trenger. Kanskje ikke utemøbler er første prio akkuratt, men herregud. Så nydelig og vakker datter som vi har, så klarer jeg jo nesten ikke la være og kjøpe ting til henne når vi er en tur i byen.

Skrevet

Med mindre dere har planer om å betale tilbake pengene med renter ville jeg latt dem være, eller så ville jeg ha informert de som har gitt pengene til barnet deres at de faktisk går rett i lomma på dere selv.

Skrevet

Tenk at noen vil stjele fra barnet sitt,uhørt vil jeg si og uetisk til de grader. Nei,hadde jeg fått vist at noen av mine penger gaver hadde gått til foreldrene,hadde jeg fortalt dette til barnet hele tiden og at h*n hadde krav på dem med renter tilbake.

Skrevet

Dette skulle dere ærlig talt tenkt på før dere fikk barn. Dere har jo tydeligvis ikke råd til å ha et.

Skrevet

Det var nå noen i familien din skulle visst hvem du var og lest dette, HI, så hun kunne gått til alle de velmenende dåpsgjestene dine og sagt fra hvor gavene de ga til DATTEREN DIN ble av!

Siden du stiller spørsmålet om det er uetisk å ta dåpspengene selv, så vil jeg tro tanken har streifet deg om at det nettopp er det! Resten av det du kommer med høres bare ut som du prøver å rettferdigjøre deg selv for handligen som du VET er feil. Tenker de plaststolene ikke blir så gode å sitte på ettehvert....

Skrevet

Hei! Jeg gadd ikke å lese alle svarene du har fått.... Virker som om du har fått en del pepper.

Det er nok mest vanlig å sette pengene på en egen konto til barnet. Jeg føler også at dette er mest riktig. Det er vel den taken som ligger bak en sånn gave. Men jeg vet om flere som låner litt av pengene til barnet, når de sliter selv økonomisk. Ikke noe galt i det.

Skrevet

Herregud er er det mange perfekte mennesker som aldri har gjort noe galt eller stilt feil spørsmål. Hvis man har trang økonomi så er det helt greit og ta penger fra barna. Det er helt teit å si at man må tenke på økonomien og bli tørr bak øra før man får barn, om man har god økonomi i dag er det ikke sikkert man har det om 5 år.

Ja overformynderiet tar over ansvaret for pengene hvis det er over 75000 kr, men det er dermed ikke sagt at man ikke kan få brukt noe av de.

Til hi

Jeg mener at dere kan bruke av de pengene hvis det er nødvendig for at dere skal klare dere, jeg tenker sånn at gir jeg penger til et dåpsbarn så håper jeg at de blir brukt på en fornuftig måte. Det er bedre og bruke de på mat enn at barnet skal sulte

Til alle som slenger dritt og er bedrevittende, slutt og oppfør dere som en gjeng med drittunger som aldri har opplevd noe negativt.

Skrevet

Tror neppe at overformynderiet hadde betalt ut penger for at foreldrne skulle få kjøpe seg hagemøbler eller fylle drivstoff på bilen,men vil folk stjele fra sine barn,er det svært lite vi kan gjøre. De får jo bare prøve å leve med skammen og samvittigheten sin.

Skrevet

Nok ikke til hagemøbler, men til løpende utgifter.

Har ei i familien som mistet sin mann for noen år siden og datteren fikk da utbetalt nesten 500000 kr i forsikringspenger og mor fikk slettet mye av gjelden men ikke alt. Mor var hjemmeværende med datteren da mannen døde og hadde en periode ikke noenting og leve for. Da gikk hun til overformynderiet og de tok ut penger slik at de skulle ha noe å leve for frem til mor begynte på skolen og fikk seg jobb.

Skrevet

Jo,det er nok riktig, det. Men mora får ikke ut penger fra overformynderiet uten at hun begrunner godt hva hun skal bruke pengene til. Klart det, overformynderiet er ikke urimelig - men likevel er det helt klare regler overformynderiet har å holde seg etter også. Ellers gjør de rett og slett ikke jobben sin. Men etablerer man et godt forhold til overformynderiet og går i en fornuftig dialog med dem, samt begrunner godt søknadene sine om å få noe til livsopphold, ja - så får man det, ja.

Men dette synes jeg ikke kan sammenlignes helt med å ta dåpspenger da. Når overformynderiet er inne i bildet, er det tross alt under kontrollerte former, og det er som sagt ikke å gjøre hva man vil med pengene. Når det gjelder penger fått i dåp, så tar vel de fleste det som en selvfølge at pengene enten settes på bok eller blir brukt til noe nyttig/gledelig for dåpsbarnet. Og det synes jeg foreldrene skal respektere.

Hilsen ei som også har erfaring med overformynderiet

Skrevet

Når man inviterer til en slik tilstelning, der det er forventet at gjestene har med gave til barnet, ville jeg aldri brukt de på løpende utgifter/hagemøbler el.a. Når det er sagt, vi fikk 1000 kr av svigermor da sønnen vår ble født som skulle settes på konto i hans navn. Vi lånte de pengene, for å klare oss, og betalte det tilbake så snart vi hade råd til det.

Jeg blir svært betenkt når jeg hører at du mener at barnet koster så mye at dere må få noe igjen. Jeg tenker at jeg ikke kommer til å gi penger i dåpsgave flere ganger, men heller investere i noe som barnet faktisk får.

Skrevet

Herregud, jeg er helt sjokkert!

Hadde jeg kjent deg, hadde jeg informert gjestene om at de ikke måtte finne på å gi penger!

Dette er penger BARNET FÅR!

Og selv om du ikke ble presentert med en konto med dåpspenger som du sa, så har gjerne pengene blitt brukt til ting til DEG opp igjennom årene, som sykler osv osv.

Du skriver: "Det er vårt første barn, og selfølgelig vet ikke vi hva som er normalt av penger og gaver, er vel derfor jeg spurte!?"

Seriøst? VET du ikke hva som er normalt? Altså, om samboeren din får en tusenlapp i gave, syns du det er helt på sin plass å ta den og bruke den selv da?

Utrolig.

Skrevet

Jeg har faktisk lest gjennom alle de 68 svarene som har kommet til nå og må innrømme at jeg bare ble mer og mer opprørt. Jeg skal ikke komme med frekke påstander om hva du burde gjøre og ikke gjøre, men jeg vil råde deg til å tenke nøye gjennom valget du tar. Tenk gjennom blant annet dette...

Er det penger du vil ta eller har du også planer om å betale det tilbake? Og eventuelt med en gang du får mulighet eller "kanskje" en gang i fremtiden? Burker du pengene på noe som er nødvendig? (Ja, det holder at det føles nødvendig for deg.) Har dere mulighet til å IKKE bruke disse pengene? I tillegg burde du stille deg selv spørsmålet om hvordan samvittigheten din vil være hvis datteren din en dag stiller deg spørsmålet om hvor pengene fra dåpen hennes ble av?

Jeg synes du burde legge denne debatten bak deg og tenke over alle tankene du har fått etter dette. Du har fått mange reaksjoner på hva som er vanlig, men bare du kan avgjøre hva som er riktig for deg. Bare husk at in the end så er det bare du som kan svare for samvittigheten din... Lykke til med valget!

Skrevet

Jeg hadde tenkt til å svare nei, det er jo ikke uetisk om jenta di trenger noe som dere ikke har råd til å gi henne selv. Vi har bare en lønning her i huset og det gjør det veldig trengt til tider, men vi klarer oss bra. Vi fikk en del penger av besteforeldre ol. like etter jenta kom til verden(til henne) og de brukte vi på de siste tingene hun trengte som vi ikke selv hadde klart å skaffe.

Jeg hadde dårlig samvittighet en stund, men har lovet meg selv å spare så mye jeg kan til henne og betale tilbake når den økonomiske situasjonen vår tar seg opp.

Men så leser jeg lenger ned at dere vil bruke det på hagemøbler og til ting ellers i husholdningen? Hva er det slags luksusgjenstander å bruke HENNES penger på? Nei...skaff deg noen brukte hagemøbler billig, det er til og med muligeter for å få slikt. Nytt til hagen kan dere kjøpe når dere får råd til det!

Skrevet

Nå venter jeg mitt første barn da, og har lite greie på det her. Men jeg har tenkt å opprette en egen konto og spare barnetrygden til mitt barn blir "voksen", er det sånn og forstå at den dagen summen stiger over 75 000,- har jeg ikke lenger kontroll over den kontoen? Da må det jo være bedre å spare i mitt eget navn, så jeg kan bestemme når barnet skal få disse pengene. Da mener jeg ikke evt gaver og slikt.

Skrevet

Ja, hvis man har planer om å spare mye penger til barna kan det være lurt og spare i sitt eget navn. Vi bla anbefalt det i banken, ikke bare pga overformynderiet, men også fordi det kan bli forkortninger i stipendier fra lånekasse når den tid kommer hvis man har formye kapital.

Vi har en egen konto som barnetrygden går inn på som står i mitt navn slik at vi skal ha konrtoll over den og at barna ikke skal kunne bruke den opp på tull den dagen de blir atten.

Skrevet

Nå må du ikke være så skråsikker i dine uttalelser, anonym 22:56. Ting forandrer seg, økonomien forandrer seg. Ved sykdom kan man risikere å gå ned i lønn, permisjoner, oppsigelser, konkurser... Kanskje de hadde god råd, men så var de uheldige. Ikke døm noen når du ikke vet bakgrunnen!!!

Ang det å ta av barnets penger, jeg hadde ansett det som ett lån i hvertfall, betal tilbake litt nå og litt da, ikke "bare ta de". Ikke spør her inne om slike ting, da får du pryl.

Skrevet

Hvis du ikke synes det er noe galt med det, hvis du ikke har litt tvil i det hele tatt, hvorfor stille spørsmålet til å begynne med? Det er da helt tydelig at du innerst inne tenker at dette er ikke riktig?

Selv synes jeg ikke at det er uetisk overfor barnet, dere formynder jo hennes penger. Men det er veldig uetisk overfor dåpsgjestene som gir penger. De gir penger til barnet, ikke til dere! Gir jeg penger i dåp er det til barneutstyr eller barnets fremtid. Ikke til regninger eller hagemøbler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...