Gå til innhold

Dåpspenger, uetisk og ta de selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal døpe dattera vår snart. Både jeg og samboer er 20 år, jeg student og han læling. Får heldigvis hjelp til utgifter av mat og pynt til dåp av foreldrene våre.

Men når det gjelder pengegavene dattera vår får, er det rart om vi på en måte tar pengene selv? Eller bruker alle og sette de på en egen konto til barnet? :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! Det er det! Familie og venner gir gave til barnet - ikke til dere som foreldre!

Pengene skal settes på en konto som tilhører barnet, evt. bruke de på noe som barnet trenger/får glede av. Noe annet er UHØRT!

Noe annet er å "låne" pengene hvis det skulle være krise en gang, men de skal tilbake! De er tross alt ikke gitt til deg... men til datteren din...

Skrevet

det er gaver til dåpsbarnet. punktum.

Skrevet

Nei, dette bestemmer dere helt selv! Dere forvalter jo uansett barnets penger, og da bruker dere dem slik dere ser det best. Når du er ferdig utdanna og mannen din har fagbrev, ja da blir det bedre tider! Jeg er sikker på at jenta deres vil få det hun trenger både nå og seinere, men om dere vil kan dere jo begynne å spare noe til henne når den økonomiske situasjonen tilsier det. :-)

Skrevet

Du tar sikkert ikke disse penga og går på spa.. Eller på byen.. Om dere bruker dem til det beste i hverdagen til dere selv og barnet, er det fritt fram! Mener jeg.

Skrevet

Hei vi fikk penger i dåpen til barna våres, og vi brukte dem til ting som barna trengte som vi ikke hadde råd til å gi dem selv ( satt med 1 inntekt), som f.eks tripp trapp stoler og sånne ting. Syns det blir galt om dere skal bruke dem på dere selv..

Skrevet

For et fantastisk dumt spørsmål!!!!!!!

Skrevet

Vi hadde litt trøbbel en liten stund etter dåpen og lånte dåpspengene til løpende regninger.

Men de er og blir hennes penger og er satt inn på sparekonto i hennes navn i ettertid...

Skrevet

Så fælt!! Håper dattra deres stjeler fra dere også!

Skrevet

det er jo ikke stjeling da. dere forvalter som sagt pengene hennes en god stund enda. å det er jo ingen ting i veien med at dere kan sette dem tilbake på konto senere når økonomien kommer seg litt. vi sto i samme sitasjon med jenta vår. jeg var student og far lærling. vi skrapa sammen og fikk til en fantastisk fin dåp uten hjelp fra noen vi, men hadde bare gudforeldre med partner pluss bestefar til middagen da, så den ble ikke så dyr. men det som er saken er at pengene hun fikk, de brukte vi på å kjøpe en kiddo stol til henne. jeg synes ikke det var noe galt. ellers så sparer vi jo til henne også, så pengene har jo ikke gått tapt liksom. synes du skal gjøre som du selv mener er rett jeg. =)

Skrevet

Selvsagt er det uetisk. Det er faktisk å stjele.

Skrevet

Hvis jeg gir penger i dåpsgave, forutsetter jeg at de settes inn på egen konto til barnet!

Skrevet

Herregud så aggresive dere er! Selfølgelig hadde jeg ikke i bakhodet og bruke pengene ute på byen eller på nye klær til oss selv! Men nå har jo vi så og si blakket og for å kunne kjøpe vogn, seng og alt som babyen trenger. Hvis vi tar noen av pengene og kjøper ett utebord m. noen stoler til i sommer, så syns ikke jeg det er og stjele. Desutten får vi nok bruk for de pengene til og kjøpe babyklær senere og... Jeg kan allefall ikke huske i mine dager att foreldrene mine presenterte meg for en konto med dåpspenger jeg fikk når jeg var lita!

Skrevet

De er barnets, gitt til barnet.....

Hvis du bruker dem til å kjøpe ting/utstyr som barnet trenger så er det jo greit men syntes det er veldig feil hvis du tar dem for å bruke på deg og faren.

Skrevet

la barnet få dåpspengene selv. ikke bruk det på et bord og noen stoler til å ha i hagen, herregud... har dere råd til å ta dere slike friheter, så sliter dere ikke økonomisk..

Skrevet

pengene er jo til dåprsbarnet og ikke dere da..

Skrevet

Jeg har lånt både dåpspenger og andre pengegaver opptil flere ganger fra datteren min. Så lenge jeg klarer å holde oversikt og er i stand til å betale tilbake det jeg skylder henne før hun tenger dem selv, så ser jeg egentlig ikke problemet.

Kjøp hagemøbler du, men sett for all del pengene inn igjen på kontoen når dere har økonomi til det.

Skrevet

de pengene er til barnet deres og ikke til dere. om dere sliter med å betale gjeld, mat osv er det vel greit å låne av barnets penger, så lenge dere betaler alt tilbake

Skrevet

Med dårlig samvittighet lånte vi penger av lillejentas konto et par ganger. Men alt ble betalt tilbake så fort som mulig. Så dersom man betaler tilbake, syns jeg det er OK..

Skrevet

Hvis dere har så dårlig råd at dere må ta dåpspengene til ungen, hadde det vel kanskje vært en fordel å vente med å få barn til dere hadde litt bedre råd, og var blitt tørre bak øra!!

Skrevet

anonym 2256 da.. nå har de jo en datter... ikke vits å komme med en slik leksjon da!!!!!

Skrevet

Mitt råd er å begynne å spare til barnet, jo før jo heller. En dag sitter dere kanskje med 3-4 barn og da kan det bli mye å betale tilbake... det kan alltid være grunner til å låne fra barna, men helst bør man ikke bruker mer enn man faktisk har selv. Det koster like mye å betale tilbake.. Den dagen hun trenger sykkel eller ny seng kan det være godt å ha spart opp litt... Uansett- dette er noe dere selv må avgjøre!

Skrevet

Blakk etter dere har kjøpt vogn og utstyr til barnet deres?!! Det burde dere tenkt på FØR dere fikk barn om dere har økonomi til det, noe dere tydeligvis IKKE har!!! De pengene er øremerket datteren deres!! Ikke deres velbehag om fiiine utemøbler. Aldri i livet om jeg hadde hatt samvittighet til å ta dåpspenger fra min datter. Lavmål er det!! Synke så dypt. Helt utrolig hvor penger rår hos enkelte. Det er hennes penger!!! Ikke deres!!!

Skrevet

Ja, det er uetisk å bruke dåpspengene til barnet til å kjøpe utemøbler til dere. Man klarer seg faktisk veldig bra uten utemøbler, hadde det vært slik at dere var uten mat hadde det vært noe annet, da hadde trossalt barnet lidd, tror dessuten sosialen hadde kunne hjulpet da. Sett pengene på konto til barnet, eller kjøp noe han/hun trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...