Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #26 Skrevet 24. april 2008 Når jeg leser gjennom alle svarene her, særlig enkelte, så er det virkelig så man forstår hvorfor det eksisterer et Overformynderi i hver kommune. Overformynderiet er nemlig et statlig forvaltningsorgan som passer på barnas penger når de når over 75 000 kr (var iallfall den grensa før, mulig den er hevet nå). Og her kan iallfall barna være sikre på at foreldrene ikke kan stjele av pengene deres. Ser ut til atgrensa skulle vært satt lavere, etter enkelte svar her å dømme.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #27 Skrevet 24. april 2008 Nei nå er det nesten så jeg angrer fordi jeg skrev HI. Var aldri snakk om "dyre hagemøbler" eller noe, men ett enkelt bord m. noen stoler så vi kan sitte litt ute i sommer. Vi har brukt såpass mye penger på dattera vår allerede, og trenger å få litt tilbake for å klare oss faktisk. Blir bare deppa av å lese svar fra dere! Jeg bare lurte på om det var normalt att foreldrene tok pengene selv, og brukte de til husholdning og sånt. Jeg kan fortsatt ikke huske att foreldrene mine har presentert meg for en konto med dåpspenger. Det eneste jeg fikk var vel komf. pengene.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #28 Skrevet 24. april 2008 Du må tåle svar når du spør!! Hadde jeg gitt penger til et barn hadde jeg ikke gitt for å sponse hagemøbler til foreldra! Skjønner ikke at du har samvittighet,men folk er forskjellige! Takk og lov!
Edelweis Skrevet 24. april 2008 #29 Skrevet 24. april 2008 vet dere meg hva. er da mange som får barn fordi om de kanskje ikke har verdens beste økonomi. klarer da seg for det. å det handler vel ikke om å være tørr bak øra.. !!! jeg hadde kjøpt hagemøbler jeg. er jo bare å sette pengene tilbake en gang dere har råd til det. det har jeg gjort mange ganger. vi sparer 300 kr i fond til jenta vår som hun får når hun blir 18 år, det blir mye penger det og, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. vi kjøpte stol som sagt til jenta vår, blir jo det samme om dere bruker pengene på klær til henne, nå eller senere. nei, blir for teit mange av de svarene her syns jeg. ikke hør på dem. stol på din egen dømmekraft HI.
OsloMor Skrevet 24. april 2008 #30 Skrevet 24. april 2008 Kjøpte noen ting til ungene, resten gikk med i dragsuget kalt regninger. Det har jeg overhodet ingen dårlig samvittighet for, de får så mye allikevel så om jeg ikke brukte akkurat en av de 1000-lappene de fikk til å betale for noe som skulle være dåpspresang, så fikk de gjerne noe ved en senere anledning.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #31 Skrevet 24. april 2008 hvis man havner på sosialen så må man bruke pengene til sine barn.. så jeg vet ikke jeg
OsloMor Skrevet 24. april 2008 #32 Skrevet 24. april 2008 Å gud, "fattigkassen" mener du?? Nå fikk jeg virkelig betenkeligheter med å få familiøkonomien til å gå rundt, eller ikke...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2008 #33 Skrevet 24. april 2008 Takk til dere som forstår litt! Altså om vi ikke akkuratt bruker de tusenlappene vi får i dåpen på jenta vår direkte ved å kjøpe noe konkret eller putte pengene på en konto til henne- så får jeg ikke dårlig samvittighet av det! Vi skal jo forsørge og ta vare på henne fram til hun blir 18, så pengene får hun jo tilbake på ett eller annet vis tidsnok. Vi blir nok å bruke pengene på noen møbler så vi i familien kan sitte ute i sola i sommer, og vi blir og la resten gå til husholdningen og det som kalles dragsug av regninger ja :/ Desutten er jo ikke penger alt jenta får i dåpen, det er ikke akkuratt sånn att vi ska legge dåpsgavene hennes på qxl! Sjerp dere!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #34 Skrevet 25. april 2008 Om dere har problemer med penger til mat, bleier, klær, utstyr til barnet osv mener jeg at dere med god samvittighet kan ta pengene fra dåpen til det. Men jeg ville ikke følt det riktig å bruke pengene på hagemøbler. Fordi jeg ikke selv ville like at dåpspengene jeg selv ga ville gått til hagemøbler fremfor at det gikk til barnet. Respekt for dem som gir, rett og slett. Hvis dere "låner" av dåpspengene for senere å gi tilbake når dere er ferdigutdannet, eller for senere å trekke fra parkdressen dere måtte kjøpe e.l er det en annen sak.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. april 2008 #35 Skrevet 25. april 2008 Ja, det er uetisk å ta de selv. Pengene blir gitt til jenta, ikke til dere. Spør gjestene da, om de synes det er greit at dere bruker pengene hennes på å kjøpe hagemøbler, så dere skal "klare dere".. Om dere hadde vært helt blakke og hadde trengt mat og andre ting man er helt avhengige av (og hagemøbler går IKKE inn i denne kategorien..!) så hadde det vært greit å LÅNE penger av henne. Men å ta de, uten noen konkret plan for å betale de tilbake er faktisk å stjele. Alle foreldre har utgifter til barna sine etterhvert som de vokser opp, sånn er det bare. Man forsyner seg ikke av barnets penger av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #37 Skrevet 25. april 2008 Ja,jeg synes det er både uetisk og egoistik og at det er stjeling. Hvis du kjøper en stor ting til barnet for det og kan i ettertid si at den tingen kjøpte vi for pengene du fikk til dåpen av tante ...... så er det greit,men ikke til å kjøpe utemøbler til deg selv,eller mat,eller klær eller feste dem bort. Hadde jeg gitt penger til dåpsbarn og så fått vite at foreldrene hadde brukt dem på seg selv og sine lyster,ja da hadde jeg blitt forbannet og de hadde nok fått hørt fra meg hva slags kjeltringere de er og hva jeg mener om slike folk. Heldigvis har jeg ikke slike folk i min omgangskrets,som jeg vet om i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #38 Skrevet 25. april 2008 Ja, dårlig gjort å ta barnets dåpspenger for å bruke det på dere voksne. Men hvis dere kjøper noe til barnet for pengene er det en annen sak.
KaMa Skrevet 25. april 2008 #39 Skrevet 25. april 2008 Det er jo noe dere må kjenne på, om det er uetisk. Kanskje det at du skriver innlegget i seg selv er en pekepinn? Selv ville jeg ikke gjort det. Penger som folk gir i gave til ungen vår er til ungen vår. Å la de pengene gå inn i vårt forbruk syns jeg er dårlig gjort overfor ungen, og i hvert fall overfor de som har gitt pengegavene. Vi har valgt selv å ikke røre ungens penger, uansett. Ikke noe låning og ikke noe forbruk. Rett og slett fordi det er penger som vi ikke kan regne med, siden de ikke er våre. Og jeg er tilhenger av å låne penger av noen som kan samtykke i lånet. Økonomiske problemer kan man oppleve fra tid til annen, og man finner vel alltids en løsning på dem. Det måtte man jo ha gjort uansett om ungen hadde fått penger eller ei. Jeg syns uansett at det greieste er å ikke tenke på de pengene, siden de ikke er reelle for oss å bruke. Kan jeg slenge inn at jeg syns det er pussig at dere føler dere har brukt så mye penger på babyen allerede? Som et minimum så får man jo engangsstøtten på nærmere 35.000 kr når man får barn. Det er penger som skal gå til alt det du nevner. Jeg er fullstendig klar over at det er beintøft å leve på lite (er selv fulltidsstudent), men det går som regel greit om man er innstilt på det..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #40 Skrevet 25. april 2008 Jeg syns også det er feil å ta av dåpspengene til f. eks. hagemøbler.. Du nevner at du ikke har sett en konto med dine dåpspenger, så da er ikke det noe du unner jenta de heller? Selv om ikke du fikk, så kan jo jenta deres få? Vi kjøpte en vogn til gutten vår for noen av bursdagspengene, å vi har kjøpt et bilsete for julepengene. Men pengene for sete har vi satt inn igjen. For akkurat da hadde vi det litt trangt, å han trengte bilsete. Men vi har aldri lånt for å bruke på regninger eller noe, selv om det til tider har vært tøft. Men vi har alltid funnet en løsning. Å så sparer vi noen hundre i mnd. Men allikevel hadde jeg dårlig samvittighet når vi kjøpte sete for hans sparepenger. Enda disse pengene er jo sånna t vi kan kjøpe noe han trenger.. Om vi f. eks. skulle trenge hagemøbler, men ikke har råd, så hadde det ikke vært i mine tanker en gang å bruke sparepengene til lillegutt..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #41 Skrevet 25. april 2008 Jeg synes det blir helt feil å bruke pengene på hagemøbler. Har det derimot vært noe barnet har trengt har jeg skjønt det bedre. Ble plutselig litt bekymra for de pengene jeg har gitt i dåpsgaver. Har jeg villet sponse foreldrene deres med hagemøbler etc så har jjeg gjort det, men de pengene jeg ga den gangen var til barnet.. Lurer på om det blit gaver framfor penger i de neste dåpsgavene hvis det er sånn det foregår. Det ville iallefall aldri falt meg inn å bruke barnet sine penger på hagemøbler som vi faktisk snart skal kjøpe. Så ja uetisk spør du meg, men herregud gjør hva du vil.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #42 Skrevet 25. april 2008 Jeg mener fremdeles at dette forumet er til for å kunne stille alle mulige spørsmål. Og dere kan vel for pokker svare enten" nei, det syntes jeg ikke" eller "ja, det syntes jeg". Om dette barnet ikke var planlagt og de har valgt å beholde det, så er det ikke vår jobb å si at økonomien skulle de tenkt over før de fikk barn! Hub stiller ett spørsmål, ett JA og NEI spørsmål. Trengte råd fra dere, og dere svarer med å kalle henne kjeltring?? Hun har da ikke stjålet noe! (For det jeg vet) Hun lurer på hva VI mener er det beste og mest vanlige. De har da aldri døpt ett barn før. For alt hun vet så kan det være vanlig at folk bruker av de pengene for å gi barnet det hun trenger. Å sitte med inkasso regninger oppover øra når man strengt tatt ikke må er da lite vits. Når jeg først så overskriften tenkte jeg at jeg ville ikke tatt de pengene, men det er faktisk bedre å låne av de pengene enn å havne bakpå med regninger. Og at datteren kommer til å få igjen når dere er ferdige som studenter er jeg sikker på. men jeg ville nok ikke lånt de til ting vi bare trengte i huset eller annet. Kun til lån eller regninger. Og jeg ville betale alt tilbake! det er viktig! Siden det er gaver fra andre. Ikke bry deg om gribbene her inne. De savner bare krangle forumet.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #43 Skrevet 25. april 2008 Men nå er det jo kommet frem at det er blant annet hagemøbler de vil kjøpe for dåpspengene da.. Som du sier selv, hun spør om andres meninger, å kan ikke forvente å bare få ja eller nei da. Hun spør hva som er vanlig, å får svar. Men syns heller ikke det er riktig å slenge sånn med leppa som noen her gjr, men at hun får høre at det er uetisk er bare bra, for det er jo det hun spør om i hi. Nå har flere kommet med sine synspunkter, men det er jo de som har siste ordet i denne saken uansett. Men det virker jo som om det kanskje trykker litt siden hun skriver som hun gjør. Å det mener jeg er bra. Det skal være litt ekkelt å "ta" pengene til barna, hvertfall når det er til hagemøbler, som ikke er nødvendig for å overleve.. Ikke sier hun noe om at de skal betale tilbake heller.. Å hvis hun har vært her litt, så vet hun hvordan det ofte blir av sånne spm. Å da får hun skylde seg selv som legger det ut her.. Alle har forskjellige meninger. Å jeg trodde det var derfor folk la ting ut her, for å se flere sider av en sak..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #44 Skrevet 25. april 2008 Tror det beste hadde vært å sette pengene på egen konto også "glemme" de. Noen billige utemøbler tror jeg dere klarer å skrape sammen penger til (de billigste koster noen skarve hundrelapper). Det er faktisk deres ansvar å kjøpe klær og utstyr til datteren deres. Pengene kan heller brukes til noe hun trenger når hun blir større. Når det gjelder deg selv og dåpspenger, tror jeg det var heller uvanlig å gi penger i barnedåp tidligere. Tror dette er noe som er blitt mer vanlig i senere tid. Tror ikke jeg heller fikk penger da jeg ble døpt.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #45 Skrevet 25. april 2008 Ja, og det er jeg helt enig i. Men å si at de skulle tenkt over dette før de fikk barn, og skulle blitt tørre bak ørene først. kaller de kjeltringer osv. Det er unødvendig. Helt riktig å si fra om man mener dette er uetisk. Jeg skriver selv at jeg ville aldri tatt pengene til egent "kose" bruk. Det hadde vært til nytte bruk og de skulle bli betalt tilbake straks økonomien tok seg opp. Jeg irriterer meg kun over dritt slenging her innpå. Man må få stille rare litt unormale spørsmål. Det er da rein folkeskikk å prøve å svare litt høffelig selv om man er uenig? Jeg ønsker ikke å miste enda ett anonym forum. Jeg vil at vi skal ha en plass vi kan spørre om alt. Derfor er jeg fryktelig opphengt i at vi kan PRØVE å oppføre oss sivilisert. Ja, svar på spørsmålene, si din mening... det er det hun er ute etter. Men å tråkke folk ned i dritten er på en måte liten vits.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #46 Skrevet 25. april 2008 Jeg er veldig enig i det du sier. Det irriterer meg også at noen aldri kan fortelle meningene sine, UTEN å slenge dritt i samme slengen. Ja, man burde få lov til å stille spm. andre kanskje ikke ville tenke engang. Men alle er forskjellig, å lurer på forskjellige ting. Å som du sier, det går an å svare folk normalt, med en normal tone, selv om man er på nett. Man ville kanskje ikke sagt de samme tingene om noen spurte dette spm. face to face? Kanskje greit å tenke at man burde svare her, som man svarer andre venninne f. eks.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #47 Skrevet 25. april 2008 Vi har også lånt litt av pengene datteren vår fikk i dåpsgave. Hadde tenkt å betale dem så fort vi fikk anledning, men plutselig ble det husbygging, så kommer til å vente til ting har stabilisert seg litt. Til vi er inne i det nye huset. Da skal hun få tilbake med renter. Har hendt jeg har lånt av elsdte gutten på ti år også, men han er veldig dyr. Må betale tilbake dobbelt + det er alltid mye greier. Maser fra dag 1 om når han får pengene sine:) Lettere når de er små og man slipper å forhandle:)
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #48 Skrevet 25. april 2008 Ja, det er uetisk! Om jeg gir penger i dåpsgave, så forventer jeg at de blir stående på konto til barnet blir myndig, eventuelt blir brukt på dåpsbarnet for å kjøpe noe spesielt som ellers ikke hadde blitt kjøpt (hagemøbler går ikke under denne definisjonen, for å si det sånn). Noe annet er faktisk helt uakseptabelt, synes jeg. Man gir jo gjerne "varige" gaver ved en sånn anledning, og det skal komme barnet til gode, ikke mamma og pappa fordi de har dårlig råd akkurat nå. Beklager, men jeg synes dere får klare dere uten hagemøbler. At barnet har kostet dere litt så langt får ikke hjelpe, dere har tross alt valgt å ta ansvar for et annet menneske i maaaange år framover... dere må jo forvente at det kommer til å koste dere noe. Jeg fikk faktisk dåpspengene mine til å kjøpe meg noe spesielt på 18-årsdagen. Det var ikke mange pengene den gangen de ble gitt (det var ikke så vanlig med pengegaver den gangen, som andre har nevnt), og personen som en gang hadde gitt dem levde ikke lenger, så det var utrolig fint for meg å kunne bruke de pengene "med betydning" til noe spesielt og viktig for meg (og de hadde økt mye av å stå på sparekonto i 18 år). Det håper jeg dere unner datteren deres også...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2008 #49 Skrevet 25. april 2008 Nettopp dette med det du sier over her om at pengene forrenter seg en del når de står på konto i 18 år mener jeg er et viktig poeng. Dersom man skal låne av barna sine, må man ta hensyn til renten de ville ha fått i den tiden det går fra man låner til man betaler tilbake. Synes også det er et godt poeng som nevnes lenger opp i debatten om at plutselig er man i en situasjon der man har flere barn, huslån og gudene vet hva, og det er vanskelig å betale tilbake alt man har lånt med renter. Da hadde jeg fått dårlig samvittighet i alle fall...
Mor di! Skrevet 25. april 2008 #50 Skrevet 25. april 2008 Jeg er av den sorten som sparer pengene han får-både til jul, dåp og bursdag. Og om det er slik at pengene ikke strekker til, så er det greit å låne de dersom de fysisk viser hva som er blitt kjøpt TIL ungen, slik at du kan si f.eks at "denne tripp-trapp-stolen fikk du til dåpen, for den ble kjøpt for pengene du fikk av xxx". Tror jeg hadde blitt litt sur om jeg ga penger til en dåp og de gikk rett i lomma til foreldrene. Men det er bare min mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå