Gå til innhold

Innskuddsleilighet med 2,6 mill i fellesgjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvis dere har ca 600 000 i egenkapital og kan få rundt 2 mill i lån så blir det jo endel + at dere vil få grei rente på grunn av at dere har mye penger selv.

Ja vi har 25 års nedbetalingstid, MEN vi har en leilighet som vi lett kan få solgt igjen i et område som bare blir mer og mer populært, da føler jeg egentlig at det er ganske trygt og bryr jeg ikke så mye om hvor mye renter jeg har betalt om 30 år :)

Bare borti svingen her er det nå 3 slike leiligheter som er til salgs som det ikke ser ut til at de får solgt, om DU tar sjansen på å kjøpe så er det ikke sikkert at du finner noen som tar den samme sjansen når du vil selge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det må vi uansett skal vi kjøpe noe større en det vi har. Forskjellen er at med den leiligheten har vi 50 års nedbetalingstid i husbanken med veldig gunstige vilkår:o)

Det var ikke den linken, btw, bare en flittig-lise over her som ikke har fulgt med på hva jeg har skrevet;-p

Skrevet

Nei skjønte det, men er jo ikke så vanskelig å finne det rette da:)

Skrevet

Hvis noen vil lete, så be my guest:o) Jeg gidder ikke å legge ut linker, jeg ville bare lodde kunnskapsnivået om dette temaet. Tydeligvis er det en del som bare har lest avisene og ikke undersøkt det så mye videre. Det som har stått i avisene er at de borettslagene som ikke har forsikringer og ordnede forhold er gjeldsbomber, ikke de som har ting på stell;o)

Skrevet

Det var vel litt selvmotsigende? Deres leilighet er lett å få solgt, men de tre andre i nabolaget er vanskelig å selge?

Spiller ingen rolle om den er lettsolgt eller ikke, men mindre en 300 000 i innskudd, så trenger jeg ikke mer en 300 000 i salgspris for å gå i null.

Skrevet

Jeg forstår ikke regnestykket ditt jeg. Hvis du tar opp et annuitetslån til 8% effektiv rente, ingen avdragsfrihet, både renter og avdrag beregnet, 30 års løpetid, da får du 14.707 kr i mnd å betale på et lån på 2.000.000 kr. Og da betaler du på noe som er ditt. Og 8% effektiv rente er noe høyere enn det bankene opererer med idag,

Skrevet

Det var vel tre av den typen leiligheter du mener, hun nevnte. Altså med lavt innskudd og høy fellesgjeld.

Skrevet

3 innskudsleiligheter, vi bor IKKE i det ;)

Det spiller jo en rolle om dere ikke får solgt i det hele tatt??

Skal ikke kverulere jeg altså, men jeg ville aldri ha gått inn i et sånt prosjekt.

Skrevet

Den leiligheten koster dere nesten 4 mill totalt. Så vet du det;o)

Skrevet

No har ikkje eg lest alle innlegga her, men fått med meg litt:) Om dei 13 000,- er avdragsfritt, og dette varer i 10 år; kva skjer etter dei 10 åra? Kor mykje vil den summen øke?

Kanskje du vil selge då? Og då er husleiga med avdrag... Kor mykje får du då for leiligheta, trur du?

Dei aller fleste kjøparar vil sjå på fellesgjelda. Og den bør vere lav.... Har burettslagsleilighet sjølv.

Dette vil føre til at du sitter igjen med 0 eller tap av gevinst den dagen du selger, OM du får selge. Og kva skal du ha til eigenkapital til ny bolig då? Dei 300 000,- på bok? Det kan skje uforutsette ting, slik at dei er vekke innan den tid. Pengar på bok er lett å bruke i forhold til pengar i hus.

Eg hadde ikkje kjøpt.

Skrevet

Ja, men det er jo ca det samme jeg ville betalt for en leilighet som er verdt en mill mer, og som i tillegg gir meg ca 300 000 i rent bankinnskudd.

Skrevet

Vil ikke stige med mye, ca 15 000 pr mnd. Slik som situasjonen er pr i dag, betaler vi ca 11 000 inkludert lån og husleie på en leilighet som er verdt ca 1.4.

Skrevet

Det kan den godt få gjøre :) jeg føler meg trygg med det lånet vi har og da får den tryggheten koste det den vil. Vi vil uansett komme godt ut av det siden vi om noen år antagelig kommer til å bytte bolig med min mor som har en stor generasjonsbolig verdt endel mer enn 4 mill.

Selvfølgelig, om dere synes det høres ut som et bra prosjekt og dere har råd til å tape 300 000 om dere ikke skulle få solgt, og i tillegg har sjekket opp alt rundt så er det vel bare å legge inn bud.

Men jeg personlig hadde ikke tatt sjansen så mye lureri som det har vært rundt sånne prosjekter.

Skrevet

Her står det litt om det du nevnte med fellesgjeld og innskuddboliger:

http://e24.no/eiendom/article2374224.ece

Sakens kjerne for meg, er at slike boliger er svært vanskelige å få solgt. Om det inntreffer noe som skulle tilsi at dere ikke greier å betale avdragene, vil det kanskje gå unormalt lang tid å få solgt.

Har snakket med noen sosialkuratorer som mener dette er et økende problem.

Og en "bekjent" må selge hytten nå, etter mannen ble ufør og de ikke lenger klarer av lånet, men samtidig ikke får solgt. Avdragene er nærmest 2\3 av deres inntekt.

Det er gyngende grunn å begi seg utpå slikt er min mening.. Men, det later til at du har satt deg godt inn i dette da. Hovedproblemet er vel de som ikke gjør dette.

Hadde uansett fått en advokat til å titte på kontrakten, så dere ihvertfall er på den sikre siden.

Skrevet
http://e24.no/eiendom/article2374224.ece ja det er helt idiotisk. Sa til en venninne som kjøpte en tomannsbolig for null og niks att det var det dummeste hun hadde gjort. Hun får ikke solgt ingen vil ha tapprosjekt mens jeg som kjøpte selveier vertiakaldelt tomannsbolig har nå tjent over 1.3 mill på 3 år =0) skal nå kjøpe enebolig eier såklart.
Skrevet

Hei.. Jeg gidder ikke å si hva dere bør eller ikke bør gjøre. Det er opp til dere, men har dere tenkt på følgende:

1. Selvom husleien er avdragsfritt i 10 år, så vil renten øke i takt med når det blir satt opp. Den prisen på 13000, er den satt til dagens rentenivå? En renteøkning på et så stort lån som 2,6 mill kan utgjøre mye.

2. Borettslaget har lov til å sette opp husleien hvert år med 5 prosent. Har dere regnet på hvor mye det til utgjøre om f.eks 5 år?

jeg eide en slik type leilighet tidligere, men ikke på langt nær en så høy fellesgjeld, men iløpet av kun to år, så steg husleien med 2000 kr bare pga renteoppgang og at borettslaget økte husleien. Så med tanke på det, ville ikke jeg gått med på en slik leilighet.

Skrevet

Jeg lurer på hvor i regnestykket på hva som lønner seg de 13000kr kommer inn? du snakker om at du ikke gidder å ha vanlig lån på 30år, men du synes det er veldig fornuftig med felleslån som skal betales ned over 50år. Og de 13000kr i mnd som går til å betale renter er ikke med i regnestykket på hvor mye du må ha om noe år for at det skal lønne seg, mens det andre betaler i renter bruker du som argument på å ikke ha vanlig lån...

Skrevet

Det blir ikke din leillighet. Leilighetene eies ikke av den enkelte beboer, men av borettslaget. Den som bor i en borettslagsleilighet eier altså ikke leiligheten, men er eier av en andel eller aksje i borettslaget eller aksjeselskapet. Den som eier en andel i et borettslag har indirekte eiendomsrett til borettslagsleiligheten på den måten at andelen gir en enerett til å bruke en bolig i borettslaget.

Se forklaring her: http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/1143018757.81#boformer_og_boligtype

Og til spørsmålet ditt: Nei, ikke kjøp denne leiligheten! Lavinnskuddleiligheter er blitt et råttent egg, her i byen går de på tvangssalg daglig. Dette kommer til å spre seg til resten av landet. Kjøp selveier!

Skrevet

Nei, hadde aldri gjort det. Har sett og lest om for mange som sliter med slike leiligheter nå. Hvor tom folk ikke får gitt de bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...