Guttemamma75 Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Har jeg skjønt dette riktig?????? Dersom man er alenemor og mottar OS så kan man altså "bare være hjemme" i opptil 3 år og få betalt for det??????????? Alle andre får jo bare permisjonspenger i opptil 54 uker og må så ta ulønnet permisjon om man vil fortsette å være hjemme??? Greit nok at man da er to og partneren har inntekt, men det er jo oftest ikke nok - to personer har tross alt større utgifter enn en person.... (strøm, mat, transport osv..) Synes bare dette hørtes litt rart ut......
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Det er vel visst du er under utdanning eller er aktiv jobbsøker du kan motta dette. Kan ikke bare slentre hjemme å få de pengene tror jeg. og HÅPER jeg.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Du kan få os i 3 år uten å være under utdanning e.l tror jeg, har en vennine som var det. Men har du prøvd å leve på 9-10000 i mnd? Ja du får jo dobbel bt pluss barnebidrag, men det er likevl ikke nok til å gå hjemme på så sant du ikke bor tilnærmet gratis.....
Gjest ->>- Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Ja, du har forstått det riktig. Når det yngste barnet fyller tre år inntrer krav om yrkesrettet aktivitet for å motta overgangsstønad (utdanning, arbeidssøking e.l).
Sjefsmegga Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Da er du sørgelig lite informert HI, jeg har selv mottatt OS, jeg ble faktisk pressa på skolebenken da sønnen min var 3 mnd jeg...siden jeg ikke hadde rett på permisjonspenger...
Gjest Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Det er dyrere å leve alene enn å være to, det viser alle undersøkelser som er foretatt på området. (når en enslig jobber og to som lever sammen begge jobber) En aleneforelder må dekke alle utgifter alene. Strømforbruk går ikke vesentlig opp selv om du legger til en voksen person i en husholdning som allerede består av en voksen og et barn. Nettleien er kostant Forsikringer for innbo og eiendom og eiendeler forøvrig blir ikke dyrere fordi man er to voksne. Hva du eier bestemmer premien. TVlisensen foreksempel er den samme om du er enslig eller ikke. Det du sier om at det er dyrere å være to er ikke korrekt, belastningen for faste utgifter for en enslig er høyere enn for to som jobber. Anyways, man kan gå hjemme med OS i tre år, men man er lite fornuftig om man ikke investerer den tiden i en utdannelse. Desuten er OS en stønad som skal sikre barna en viss levestandard.
Sjefsmegga Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Man får pengene, men de presser for at man skal ut i skole hvis man ikke har utdanning ferdig fra før.
~Maja Mor~ Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Dytter Teline! Er så lei av slike som tror det er en dans på en økonomisk rose å være alene. Lite reflektert HI?
To tette + snart ei med flette Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Teline, jeg kunne ikke sagt det bedre selv!! Det er DYRT å være alene!! Jeg har to barn, og lever på os, barnetrygd, bidrag og bostøtte. Man blir ikke akkurat feit av det altså!! Nå "sparer" jeg endel penger på at jeg ikke har bil, skjønner ikke hvordan andre enslige med barn får pengene til å rekke til både bil, hjem, osv...
Guttemamma75 Skrevet 17. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2008 Føler slettes ikke at jeg er lite reflektert, ble bare overrasket over at det er mulig å "få penger" for å gjøre ingenting.... (passe barn er jo ikke ingenting da men dere skjønner hva jeg mener...) Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme lengre enn ett år, men vil da få INGENTING og MÅ derfor ut i jobb... Synes bare det høres litt urettferdig ut... Helt greit om det er slik som noen skriver at man må studere eller aktivt søke jobb - men dersom det er snakk om at alenemødre får det privilegiet at de kan være hjemme med barna lenger og få betalt, bare fordi de har "lyst" eller ikke vil sende barnet i barnehage når de er ett år så synes jeg det er litt urettferdig ja........... Synes forøvrig at det er flott at det finnes støtteordninger for alenemødre og det er nok helt sikkert ikke en "dans på en økonomisk rose" å være alene.. Men vi som IKKE er alenemødre har jo ikke denne muligheten - var bare det jeg reagerte på.....
Gjest Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 HI: sett deg selv i våres sted. Hva hadde du gjort om du ble alenemor. Ingen som kan betale regningene dine, eller hjelpe deg økonomisk. Du må ut i jobb, hvem skal da passe det nyfødte barnet ditt? Barnehage?? Dagmamma??? Hva hadde du kunne gjort??
Gjest Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Men du har jo muligheten til å jobbe deltid, kvelder og helger. Deltidsinntekt vil veie opp for det det koster med en ekstra i voksen i kost og klær, så da kan du jo være hjemme med barnet ditt Man kan alltids diskutere hvorvidt det er rettferdig at enslige forsørgere (det gjelder nemlig ikke bare alenemødre!) har denne muligheten til å gå hjemme lenger, men de som er to har jo støttem og avlastningen i hverandre. Det har ikke enslige forsørgere Siden jeg har levd et A4 familieliv, og nå lever et liv som enke og alenemor, har jeg prøvd begge deler. Og min erfaring er at fordelen med å være to, både øknomisk, emosjonelt og rent praktisk, langt på vei opphever den eventuelle fordelen enslige forsørgere har ved å kunne gå hjemme lenger enn det foreldre som lever sammen kan
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Litt enig med HI jeg. 1 år er jo liksom greit, men 3 år synes jeg er urimelig. Og dersom man ikke overlever på OS er det vel bare å jobbe, ta utdanning osv. Synes ihvertfall ikke folk bør klage når de mottar dette jeg da, det er penger man får uten å gjøre et arbeidsslag engang. Skjønner at det er tøft både økonomisk og sett utifra andre syn dersom man er alene, men det vil føles litt "urettferdig" dersom noen får penger på konto hver mnd. for å gå hjemme 2 år ekstra og andre må jobbe for å tjene til livets opphold.
To tette + snart ei med flette Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Igjen Teline, godt sagt!! Jeg skulle så absolutt ha byttet muligheten til å gå hjemme med å ha en annen voksen å dele hverdagen med!!!
Gjest Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 Jeg har aldri opplevd en enslig forsørger som klager over at de får økonomisk støtte. Det jeg har opplevd er at folk klager over dårlig råd, men det må jo være lov? Det er slitsomt å ha dårlig råd Uavhengig av om man mottar pensjon, OS eller er i et lavtlønnet yrke.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 Disse pengene vi prater om, er penger som vi får fra barnet er født, til barnet er 3 år. Om jeg nettopp har fødet et barn, og skal jobbe kveld, deltid eller helger....hvem passer barnet mitt?? Min usynlige mann, Shybert kanskje?? Du er helt på jorde. Blir så irritert av sånne som deg, som ikke vet en dritt, men alikvel leker bedreviten.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2008 #17 Skrevet 17. april 2008 Jeg mente klager over at OS ikke er å bli rik av osv osv. Såklart ikke, det er jo ikke meningen heller. Mer som et supplement til omsorgspersonen klarer å få seg jobb eller en utdannelse.
Guttemamma75 Skrevet 17. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 17. april 2008 Ser argumentet ditt Teline om at jeg kan jo bare jobbe deltid!!!!! Joda, selvsagt kan jeg det, men er DET rettferdig da??? For å sette det på spissen - hvorfor skal JEG måtte la pappaen overta stellet av småtten hvis det er noe JEG ønsker å gjøre ???? Hele poenget er jo at alenemødre får MER tid med sine små uten å gå ut i jobb, mens JEG da måtte jobbet på ugunstige tidspunkt og da dermed ville fått mindre tid med mitt barn... Greit nok at barnet har en far og noen som kan passe på det - men nå var jo ikke DET poenget her da.. Poenget var at JEG som mor ønsker mer tid med MITT barn og det får jeg jo ikke pga økonomi!!!!!!!!! Synes fortsatt at akkurat dette er urettferdig, men har også respekt for at alenemødre trenger mer økonomisk støtte..... Bare ikke akkurat på denne måten!!!!!!!! (dvs at de kan gå hjemme med barna i flere år og få betalt mens jeg altså MÅ tilbake i jobb - eller delttidsjobb som du Teline pga økonomi...)
Gjest Skrevet 17. april 2008 #19 Skrevet 17. april 2008 Hva er det med folk som bare er opptatt av hva de kan få av penger? Hva med stolheten i å forsørge egne unger? Du kan jo gå på sosialen, da får du sikkert litt gratis også *rister på hodet* Jeg har forøvrig tatt ulønnet permisjon med begge ungene, og det er snakk om prioriteringer for de fleste...
Guttemamma75 Skrevet 17. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2008 Hvorfor er dette noe verre for alenemødre enn for oss som er to???? For det første, hjelp økonomisk får dere jo?? For det andre - hvem skal passe barnet - jo jeg må bruke barnehage/dagmamma for i de fleste par jobber jo begge på dagtid og da MÅ vi har barnehage (evt dagmamma) og vi får heller ikke tilskudd til dette men må betale hele prisen.. (noe jeg i og for seg synes er helt greit for vi er jo faktisk to inntekter.) Hvorfor er det så mye verre for alenemødre?????? Men nå var det ikke snakk om nyfødte barn, men om muligheten til å gå hjemme UTOVER ett år etter at permisjonen er ferdig..
Gjest Skrevet 17. april 2008 #21 Skrevet 17. april 2008 Du snakker hele tiden om alenemødre, men det vi bør diskutere er enslige forsørgere. Jeg kjenner 4 enslige fedre, som har sine barn fulltid, enten fordi mor er død, eller har valgt å flytte ut. Synes alenmødre er et begrep som har blitt negativt ladet, og foretrekker at man er litt mer presis Ikke ment som grov kritikk, bare mitt synspunkt. Ditt barn har to foreldre, to foreldre som sammen skal ivareta dette barnets beste, som likestilte omsorgspersoner. Derfor synes jeg det blir helt urimelig å diskutere hva du lsnker, uten å ta i betraktning at du har en partner som er forelder på lik linje med deg Du er like ansvarlig som din partner for å skaffe økonomiske midler så dere kan leve etter en viss minimumsstandard. Dere er to om dette. Enslige forsørgere er alene. Jeg synes du er unyansert i forhold til at du ser dette kun fra ditt behov/ønske om å være lenger hjemme. Du tar ikke i betraktning alle fordelene du har i kraft av å være to som er ansvarlige. Du har mindre risiko for alvorlig sykdom, fattigdom, marginalisering og sosiale problemer i kraft av at du ikke er enslig forsørger. Hvis du ikke tror meg på mitt ord kan du lese doktoravhandlingen til Marcus Westin fra 2007. Det finnes også mange andre referanser på det samme forskningsområdet. Poenget mitt er dette: vi har en velfredsstat med velfredsordninger som går ut på at vi skal ivareta de svakerestilte gruppene i samfunnet. Enslige forørgere kommer inn under den gruppen. For meg blir det ganske uforståelig å skrike opp om urettferdighet på et punkt om hvor lenge man kan gå hjemme med barna sine, når du i din situasjon beviselig tilhører en gruppe som har alle andre fordeler.Din gruppe har ikke de samme tildels alvorlige risikoene for alvorlige problemer som den gruppen du mener for urettferdige fordeler. Jeg finner en slik tankegang litt sneversynt. Da jeg levde A4-familielivet mitt var jeg aldri misunnelig på det at enslige forsørgere hadde denne ene fordelen. Jeg syntes det var flott at samfunnet vårt tar ansvar for marginaliserte grupper, spesielt for barnas skyld. Til opplysning, jeg er ikke en som sitter hjemme og sanker inn stønader. Jeg var hjemme i 8 mnd etter at mannen min døde, og deretter satte jeg meg på skolebenken for å skape en fremtid for sønnen min og meg selv
Gjest Skrevet 17. april 2008 #22 Skrevet 17. april 2008 Igjen, doktoravhandlingen til Marcus Westin og all annen forskning som viser at enslige forsørgere har det vanskeligere enn de som er to... Igjen, du kan jobbe deltid. Foeksempel 2 kvelder i uken og annenhver fredag og lørdag. Da får du lett utbetalt 5000 kr etter skatt, og det dekker kost og klær for en voksen person. Mannen din kan da betale alle andre utgifter, det gjør jo enslige forsørgere. Da kan barnet ditt la være å gå i barnehage, og du kan kose deg hjemme med mini på dagtid, å jobbe littegranne deltid.
winneboo Skrevet 17. april 2008 #23 Skrevet 17. april 2008 Ja det stemmer det. Jeg var hjemme i 2 år fordi vesla verken fikk barnehageplass eller en dagmamma jeg følte jeg kunne stole på. Hvor har du det fra at to personer har større utgifter enn en?? Hehe jeg har vært både samboer og alene å gud for en forskjell!!! Når jeg var samboer hadde jeg 15 000 igjen å rutte med etter at 50% av regningene var betalt(samboer da tok sine 50%) Nå er jeg alene å bor i leiligheten vi bodde i sammen, å jeg har knapt 2000-3000 igjen å betale mat, klær,mnd.kort osv for i mnd. Ser du en forskjell der eller?? Tydelig at du aldri har vært alene om utgifter når det er barn i hus. Nå er det kun min inntekt som betaler husleie,strøm,internett,mobil,barnehage osv osv- Før hadde vi to lønninger, eneste som ble dyrere var maten, men det er jo ingenting i forhold til alle de regningene jeg sitter med alene idag. Å for ordens skyld så jobber jeg 100%.
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2008 #24 Skrevet 17. april 2008 Jeg ser dine poenger Teline. Samtidig kan jeg se at enkelte kan føle seg litt "snytt" om aleneforsørgere kan være hjemme på "staten sin regning" til barnet fyller 3 år. Det er ikke alltid slik at A4 liv fungerer slik at begge har fast jobb, masse overskudd, hus, hjem, bil osv heller. Jeg er slett ikke misunnelig på aleneforeldre. Men, selv om vi er to hjemme er det ikke slik at vi er to om absolutt alt heller. Jeg er myyye alene med min sønn, og jobber netter (80%) for at jeg kan være med sønnen min når han kommer fra bhg, etter jeg da på dagen har vært på skolen vel og merke. Så det er ikke akkurat noe slaraffenliv bestandig selv om man er to heller. Jeg ser jo det at mange i min klasse går på enten omskolering eller andre trygdeytelser og får "lønn" for å gå på skolen. Jeg er VELDIG for slike velerdsordninger, og vet jeg kan havne der selv engang. Men, at det bare er en dans på roser for oss som jobber, studerer, men allikevel er to, er langt fra noe sannhet.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #25 Skrevet 17. april 2008 Jeg har heller aldri sagt at det er et slaraffenliv å være to Har vært gift, med hus, barn, biler og dårlig råd, så har kjent det på kroppen selv. Likevel ville jeg aldri byttet det i tilværelsen som alenemamma For meg ville det vært mer interessant å diskutere behovsprøvd barnetrygd. For hvorfor er det sånn at barn av mangemillionærer får samme barnetrygden som fattige foreldre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå