Gå til innhold

Dette er jo genialt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tuuuuuuuuuusen takk!!!!!!!!!!!!!! Har lett så lenge etter ei oppskrift på fiskegrateng som jeg kunne tenke meg å prøve. Lurte bare på en ting, koker du fisken først?????

Du er jo bare super. Kunne du lagt ut flere fiskeretter og evt kylling/kalkun retter (spiser ikke noe annet kjøtt pga allergi) og gjerne slik mat jeg kan få ungen min på litt over året til å spise, jeg er så lei glassene og vil at han skal spise maten vår;)

Igjen tuuuuuuuuuusen takk

Ps scampiene din prøvde vi i fondu gryta her om dagen og det falt jaggu meg i smak:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det finnes nok mange versjoner av carbonara, men jeg kan garantere deg at ikke en eneste av dem er basert på hvit saus. *blæh* I Italia bruker man faktisk heller ikke fløte, som er noe mange andre land har tilsatt, men kun egg, ost og en form for fett svinekjøtt (f.eks. pancetta). Er egentlig litt overrasket over at en kokk ikke vet dette. Er mange interessante oppskrifter her altså, men ekte carbonara er det ikke. ;-)

Skrevet

Nå vet jeg rett og slett ikke hva du prøver å oppnå. For såvidt jeg sjekket sist, bor vi i Norge, og får tak i fløte her. Trenger ikke tynne ut rømme/creme fraiche eller lage "eggesaus" for å få en mektig carbonara saus. Som jeg sier, kan carbonara lages på mange forskjellige måter. Jeg lærte min fra en sous chef i Roma, som og forklarte at denne retten ble laget første gang på 1800 tallet, da de kun hadde melk, mel og smør.Og dette sier jeg av erfaring da jeg har jobbet både i Italia, Frankrike og Spania, der carbonara ble laget mangfoldig ganger iløpet av en dag. Om du bestemmer deg for å diskutere dette, syntes jeg du burde dra dette til et forum der det hører hjemme å diskutere. Jeg står iallefall på det jeg har sagt hele veien, så kan du diskutere deg grønn på den saken. Ha en god dag :)

Skrevet

skulle gjerne hatt en oppskrift på en grønnsaksuppe som krever masse grønnsaker og som smarker kjempegodt og kanskje noen tips om hva jeg kan ha ved siden av for å få det litt fancy..

og noe enkelt og godt som jeg kan lage selv til en dåp?

Skrevet

Åjadda:)

Grønnsakssuppe er en enkel og sunn greie.

Jeg pleier å bruke:

1 lite kålrabi hode

2 løk

1 purre

5-6 poteter

4-5 gulrøtter

2 gr.saks buljonger og 1kylling buljong (terninger)

salt og pepper

Vann

Hakk opp alle gr.sakene i ca 3-4 cm store biter. Tilsett litt salt og pepper.Hell over vann slik at gr.sakene på toppen får akkurat litt vann over seg. Kok opp dette, og rør inn buljongene. Kok opp litt til, til potetene er gjennomkokte, og smak til med salt og pepper. Er det for lite smak, kan du tilsette mer buljong.

Prøv deg frem selv :)

Det er begrenset hva du kan ha vedsiden av en grønnsaksuppe. Men gjerne litt loff med smør på, flatbrød eller baguetter, med eller uten hvitløk. Du kan og ha ostesmørbrød eller toast, og noen har faktisk kokt egg vedsiden. Kyllinglår kanskje? Det er godt.

Lykke til da :)

Skrevet

Har du det? Så stilig! Da har du en gratengoppskrift her du kommer til å bli hektet på :) Nei. Ikke kok opp fisken før du legger den i gratengen. Den fikser segselv i ovnen :) Du og ungen din skal få masse kylling og fiskeretter her. Skal legge ut noen litt senere. Kylling er jo min favoritt, og det er jo så mye moro å lage av det! Mye godt!

Så fint at dere har prøvd scampiene mine!!!! Aldri prøvd de i fondu ennå, men det var et godt tips :) Man lærer hver dag :)

Skrevet

LinnR83 har så lyst å prøve den scampi oppskriften din i dag... men jeg mangler basilikum... har du noen gang prøvd med andre urter? tror du det blir helt feil med f.eks. frisk rosemarin?

Skrevet

Heiii :) Om du ikke har basilikum, burde du ikke bruke noe. Kanskje oregano om du har det, men ikke rosmarin. Det er litt for smakfullt krydder/urte. Prøv uten urter idetheletatt. Tror det skal gå fint :) Gled deg, og spis for meg og!

Skrevet

ok da prøver jeg uten:) gleder meg til middag i kveld:)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Tusen takk =)

men har du noen smakfulle idèr om hva slags kjøtt jeg kan ha oppi suppa hvis det skulle være ønskelig??

Skrevet

Fiskepinneoppskriften din var genial, både den lille og den store gutten i huset storkoste seg :) Byttet ut guac. med tacosaus jeg da, kjempegodt :)

Håper du skal legge inn flere oppskrifter snart :)

Skrevet

Du er helt fantastisk LinnR83! =)

Jeg og sambo er veldig glade i de sterke suppene de har på kinesisk rest. Du har ikke tilfeldigvis oppskrift på noe lignende?

Skrevet

Ekte carbonara eller ikke, - den var KNALLGOD! :o)

Skrevet

For et fantastisk innlegg:) Dettte skal jeg virkelig prøve ut. Jeg er også veldig glad i kylling. Kom gjerne med en kylling og pasta oppskrift om du har:=) Eller gode pai oppskrifter?

Skrevet

For et strålende initiativ H.I., så flink du er:-)!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for mange oppskrifter som ser veldig gode ut=)

Skrevet

Hei LinnR83

Prøvde fiskepinne-oppskrifta di i går - og nam! Den falt i smak hos hele gjengen! Hadde aldri kommet på ideen om tortillas og fiskepinner av meg selv. Min sønn på 7 år tok ett bitt av tortillasen og sa " Dette må vi ha ofte, mor!"

Thank you!!!!

Skrevet

tusen takk for flotte oppskrifter:-) Håper på fler har prøvd alle!

Skrevet

Jaaa, vil ha flere! Gjerne barnevennlige med kylling eller fisk.

Skrevet

Blir så glad for oppskrifter som kan få det til å vannes i munnen min! Jeg er så kvalm og dårlig og fant i hvert fall tre oppskrifter her som jeg fikk vann i munnen av!

Jeg synes forøvrig carbonara oppskrifter med rått egg er gusj og grøss! Din oppskrift frister =)!

Skrevet

Kjære LinnR83!

Måtte du forgylles og settes på sokkel i alle småbarnshjem! Oppskriftene dine er helt supre, og jeg gir blanke i om noe er "ekte" eller ikke. Dette var rett og slett mega-bra!!

Godt å høre at det er flere som er kylling-elskere :)

Jeg drister meg til å fortelle hvordan jeg lager pasta med laksesaus:

- Pasta

- Laks (Jeg kjøper helst laksefiléter da, for da blir det minst jobb...)

- Smør til steking

- Fløte (kan byttes ut med melk om man ønsker en lettere vri)

- Salt

- Sitronpepper

- Kvitløk

- Basillikum

Kok pastaen.

Del laksen i ca 2 cm tykke skiver/biter. Stek bitene i stekepanna sammen med salt, sitronpepper og kvitløk. Når laksen er nesten ferdig stekt heller du over fløte til alle bitene nesten er dekket. Tilsett basillikum. La den koke i ca 5 minutt.

Strø gjerne litt revet kvitost over før du spiser. Kan serveres med rømme :)

Jeg synes denne sausen er så god at jeg glemmer ofte å spise pasta til... Jeg beregner 1 lakse-filét pr pers (2 stk til meg selv...).

Håper denne faller i smak hos flere. Lettvint å lage er den ihvertfall :)

Skrevet

Carbonaraen var knallgod:)

Håper du legger ut flere oppskrifter, gjerne med fisk! Har så lyst på noen kjappe fiskeoppskrifter, med annet tilbehør enn potet.

For meg er fisk husmannskost, og det tar jo så lang tid å lage. Ergo vi spiser alt for sjelden fisk på ukedagene.

Skrevet

Dette høres godt ut, men har jo ingenting med carbonara å gjøre. Kanskje det er best å kalle den noe annet, f eks spaghetti med skinke, brokkoli i hvit saus?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...