Gå til innhold

Har jeg lite å irritere meg over???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Durante og mientras kan og brukes som mens på spansk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja men det er et helt annet ord, og har ikke noe med "mensen" å gjøre. Online translators oversetter ikke alt.

Skrevet

Står i Spansk boka. Men det er vel mens, som i mens vi venter....?

Skrevet

Jepp, kanskje like greit å holde seg til fransken....

Skrevet

Ja, men durante og mientras er heller ikke samme ord.

Durante er mer "gjennom noe", som i "gjennom hele vinter'n". Eller "han snakket på mobilen durante 30 minutos" (i 30 min.)

Mientras er som whilst på engelsk, uten at norsken min er bra nok til å komme med noen eksempler. Men ja, som "mens vi venter".

Skrevet

Holder meg til fransken ja, men liker å lære nytt språk.

Skrevet

Ja...Burde kanskje skjønt den med durante, for det er jo ganske likt engelske ordet "during".....hvis det var det du mente?

Skrevet

Ja jeg vil si det er det samme.

Durante = during

Mientras = whilst

Skrevet

Look whos talking, Linn the Oracle....

Er du med på leken, må du tåle... osv! Du er jo ikke akkurat den flaueste drittslengeren her. Forskjell på å være uenig og rasist med behov for menstruasjonsopplæring på flere språk!

Skrevet

Moro med spansk. Hadde det 2 år på skole, men husker ikke en dritt!!! Det var de åra liksom. Alle kan vel cerzesa og alle de "ferie" orda som fest og sprit osv. Men hadde vært gøy med hele språket...Det er vel lett når du kommer inn i det? Løsner litt jo flere ord man kan? Men er det ikke spansk som har en sånn "teit" substantiv bruk iforhold til norsk? At ordene blir plassert litt feil iforhold til sånn vi skriver en setning?

Skrevet

Later som om jeg ikke ser hva du lirer ut av deg jeg!

Skrevet

Cerveza er øl, cereza er kirsebær og cerezo er kirsebærtre.

Spansk er helt motsatt av norsk, ja. Un coche rojo = En bil rød.

Jeg må likevel si at spansk er så lett som et fremmedspråk kan bli, grammatikken har kun to-tre unntak, men i 99,9% av tilfellene kan man si fortid, nåtid og fremtid ved bare å kunne verbet. Det tar selvfølgelig tid å lære seg alle de forskjellige måtene å snakke på, men når det først sitter trenger man kun å kjenne til tre verb hvorav ett ender på -ar, et med -er og et med -ir. Og da er alle andre med samme endinger helt like.

Alle bokstaver uttales alltid på samme måten, en o er en o, ikke som på norsk der vi har o i sommer og o i kjole, på to forskjellige måter.

Skrevet

Prater du flytende? Hvor lang tid tok det deg om du gjør det?

Skrevet

Si ayer hubieses tomado una pastilla, ahora te sentiras mejor....buenas noches!

Skrevet

hm.. der mista du meg:)

Skrevet

*kremt*

Hubieras hadde vært bedre, men av den simple grunn at det er mer vanlig. Hubieses er like korrekt.

Men det er sentirias, fortid-fortid. Eller; si hoy te tomas una pastilla, mañana te sentirás mejor.

Buenas noches pa ti también, e que aqui se habla andalú.

Skrevet

Jada, jada, valgmulighetene på spansk er nesten uendelige...Men jeg sier meg ganske fornøyd med den varianten jeg skrev først. Hyggelig med innspill,og morsomt med flere som kan spansk:). Dulce suenos. Ps.husk at jeg sitter med et norskt dustetastatur.

Skrevet

Lova, den var absolutt bra, men det er som på norsk, hvis du først bruker fortid så bør det etter kommaet også være fortid. "Hvis du i går hadde... - så hadde du nå..".

Tastaturet mitt er også gjort om til norsk, altså det er et spansk et, men på norsk. Der det står ñ blir det ø- men du får til ñ om du trykker alt gr. og den som er på samme rad som qwer.. og det er siste knappen før "enter". Veit ikke hvordan den ser ut på norsk tastatur, her har den masse rare spanske tegn.

Sentirás er fremtid.

Skrevet

Hei, Balooa.

Fant dette, siden det forklarer bedre enn jeg sikkert kan gjøre:

Betingelsesperioder:

"Betingelsesperioder har to deler: helsetning og leddsetning.

Leddsetningene innledes med konjunksjonen si/hvis, og blir her videre kalt si-setningen. Si-setninger uttrykker en betingelse eller en hypotese

(noe vi tenker oss kunne skje).

Når vi danner betingelsesperioder, må vi ta i betraktning:

a) om vi snakker om en handling som har med nåtid, fremtid eller fortid å gjøre, og

B) om vi tror at betingelsen er sannsynlig/sann eller usannsynlig/umulig.

Vi har 4 typer betingelsesperioder:

Konstruksjoner som uttrykker en gjentatt handling i nåtid eller fortid,

dvs. en handling som skjer (eller skjedde) hver gang betingelsen blir (eller ble) oppfylt. Hvis vi snakker om nåtid, bruker vi presens indikativ i både si-setningen og helsetningen, hvis handlingen gjelder fortid, bruker vi imperfektum indikativ.

(Eks: Si Juan tiene tiempo, me ayuda a hacer mi tarea, eller:

Si Juan tenia tiempo, me ayudaba a hacer mi tarea.

Betingelsesperioder som uttrykker en handling som kan skje i fremtiden hvis betingelsen som uttrykkes i si-setningen, oppfylles. I denne type setninger bruker vi presens indikativ i si-setningen og første futurum (eller ir a + infinitiv-konstruksjon, eventuelt imperativ) i helsetningen.

(Eks.: Si tengo dinero, me comprare un coche.)

Betingelsesperioder som uttrykker noe vi tenker kunne skje i fremtid eller nåtid. Her er det lite sansynlig at betingelsen oppfylles, eller hele setningen er bare en ren hypotese. I slike tilfeller bruker vi imperfektum konjunktiv i si-setningen og første kondisjonalis i helsetningen

(Eks.:Si tuvieramos suficientedinero el proximo verano, viajarimos a Mexico.)

Betingelsesperioder som uttrykker en betingelse som ikke ble oppfylt i fortiden. Hele setningen er da bare en hypotese. i denne type setninger bruker vi pluskvamperfektum konjunktiv i si-setningen og andre kondisjonalis i helsetningen.

(Eks.:Si hubieras venido, te habrias divertido mucho.)

Mulighet 3 og 4 kan kombineres hvis en del av setningen viser til fortid og den andre til nåtid eller fremtid.

(Eks.: Si el te amara, no habria ido solo a la fiesta.)

Dette er seff noe forkortet, men regner med at poenget kom frem. Jeg fant det i Gyldendals spanske lommegramatikk:).

Skrevet

Hei Lova!

Først tenkte jeg at "fader, her får jeg så hatten passer!" men nei, jaggø er ikke lommegramatikkboka di enig med meg og..

:-p

(Eks.:Si tuvieramos suficientedinero el proximo verano, viajarimos a Mexico.)

Fortid-fortid

Men sånn for sikkerhets skyld har jeg forhørt meg med en som jobber i den ene butikken vår, har bare forandra navnet mitt, og tatt vekk der navnet på samboern min står, han er heller ikke spansk.. Fra Skype.

[11:02:57] Balooa dice:Hola Eva, solo una pregunta sobre tu idioma..es que yo y una que conozco no llegamos a un acuerdo

[11:03:11] Balooa dice:Cual de las dos frases seria la correcta:

[11:03:33] Balooa dice:Si ayer hubieses tomado una pastilla, ahora te sentiras mejor....

[11:03:34] Balooa dice: ó

[11:04:11] Balooa dice:Si ayer te hubieras tomado una pastilla, ahora te sentirías mejor...

[11:04:25] Balooa dice:O sea, sentirás, o sentirías?

[11:05:19] Torremolinos dice:no quiero crear un conflicto pero por lo que os conozco creo que la primera frase es de **

[11:05:30] Balooa dice:no no, ninguna es de **

[11:05:35] Torremolinos dice:LO UNICO MAL DICHO DE LA PRIMERA FRASE ES

[11:05:35] Torremolinos dice:AHHHH vale.. pues

[11:05:45] Balooa dice:una es la mia, otra de una que tambien habla español

[11:06:06] Torremolinos dice:PUES LAS DOS FRASE ESTAN BIEN DICHA LA PRIMERA PARTE

[11:06:48] Torremolinos dice:LA primera frase lo segundo te sentiras mejor en presente

[11:08:27] Torremolinos dice:no se debe hablar en presente cuando estas hablando en pasado

[11:09:08] Torremolinos dice:eso es si te dicen toma esta pastilla y te sentiras mejor

[11:09:18] Torremolinos dice:estamos hablando en todo momento en presente

[11:11:22] Balooa dice:Entonces la segunda es la correcta porque se habla todo el tiempo en pasado?

[11:11:43] Torremolinos dice:si

[11:12:12] Balooa dice:Grrrrracias

[11:12:39] Torremolinos dice:de na

Gudd dei! Nå må jeg ut en tur!

:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...