Gjest Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 I dagbladet i dag er det en artikkel om at det er fremmet forslag om at innvandrere skal få bære sitt eget flagg og sin egen nasjonaldrakt i toget denne dagen. Innvandrermiljøet er jo en del av det Norske samfunnet?! Hva synes dere om dette?
Gjest Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Eh, det er jo NORGE's dag, andre nasjonaliteter har vel sine dager der de kan bære SITT flagg? Dette blir for dumt...
WP-TLogPeanut Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Synes ikke no om det jeg... Det er jo en norsk feiring...så..
~Maja Mor~ Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Jeg mener at på 17 mai feirer vi Norge og det eneste passende flagget man bruker den dagen er NORSK! De må gjerne pynte seg i sin egen klesdrakt, men jeg ser ingen grunn til å bruke andre flagg enn det norske på 17 mai!
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Syns innvandrere kan bære norskt flagg som alle andre. Er tross alt Norge "sin" dag.
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Det blir ikke rett. Det er Norges dag, og Norge som skal feires. Så det er jeg helt i mot.
cherry coke Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Ser absolutt ingen problem med at de bruker sin nasjonaldrakt på 17 mai. De jeg kjenner av innvandrere gjør det hver 17 mai. Synes det er vakkert og viser et mangfoldig lokalsamfunn (her jeg bor altså=))
Mammarama=) Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Invandrere kommer til Norge og blir nordmenn.Da kan dei vel følge norsk tradisjon og feire på norsk vis...Å heller feire nasjonaldagene fra der dei kommer fra på sin måte..Feirer vel den også forde en bor i et annet land..
Sivalur Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Hm. Stemmer ikke Frp, men akkurat der er jeg vel enig med dem. 17. mai feirer vi Norges grunnlov. Amerikanerne kan få vifte med sine flagg den 4. juli, og andre nasjonaliteter på deres respektive dager, men 17. mai kan de få være med og vifte på norske flagg synes jeg.
cherry coke Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Glemte å kommentere flagget=) Ser ikke poenget at de skal bære sitt flagg på 17 mai, som er norges nasjonaldag. Men jeg hadde ikke fått bakoversveis om jeg hadde sett det.
mamman til to gutter Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Egne nasjonaldrakter har jeg ingen problemer med at man går med. Det er jo bare med å vise hvor slekta kommer fra opprinnelig. Jeg har heller ikke bunad fra stedet jeg har vokst opp selv, men stedet der pappa kommer fra og det blir jo det samme om pappan eller mamman kommer fra et annet land (eller om man selv har blitt født i et annet land). Andre flagg i 17.maitoget synes jeg blir mer rart. Det er jo en feiring av at Norge fikk sin egen grunnlov. Ville likevel ikke nektet noen å bære et annet flagg, men ville synes det var rart. Hvis man ønsker å feire landet man opprinnelig kommer fra er det en bedre løsning pakistanerene i Oslo (tror jeg det er) har. På pakistan sin nasjonaldag går de i tog i Oslo og har sin egen "17.maifeiring" da, de fleste av disse er selvfølgelig med på 17.mai også, men da med norske flagg.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Nå skal det jo sies at 47% av innvandrere har Norsk statsborgerskap.... Så den diskusjonen blir ikke lett.... Jeg vet ikke hva jeg synes, men vi har jo bare en nasjonaldag. Mens alle andre minoriteter har to... Deres egen og den Norske...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Må legge til at jeg har gått i 17.mai tog med Norsk flagg i London.....
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 bryr meg egentlig ikke så mye, da jeg ikke ser på 17 mai som helligste dagen i året akkurat.
OsloMor Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 Merker at jeg synes folk må få feire 17.mai på sin måte, det er tross alt ikke den helligste dagen i året. Selv skal jeg feire med å lese til eksamen og ha hjemmeeksamen, sikkert like upassende dét som noe annet, inkludert bære nasjonaldrakt og flagg fra sitt hjemland.
Sivalur Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 Blir jo noe annet å gå med norsk flagg i London, da feirer du fortsatt Norges nasjonaldag bare at du befinner deg et annet sted. Blir det samme som at amerikanere kan gå med sitt flagg her den 4. juli. Enig i at 17. mai ikke er hellig, men det er en dag hvor vi feirer vår nasjon, og noen tradisjoner synes jeg at vi må få lov til å beholde. Selvsagt skal alle innvandrere få gå i hvilke klær de vil og være med å gå i tog, men et pakistansk flagg har liksom ikke noe i det toget å gjøre, synes jeg hvertfall..
~Maja Mor~ Skrevet 8. april 2008 #17 Skrevet 8. april 2008 ja, men da feiret du Norge sin dag i London og brukte norskt flagg. Det var ikke storbritanias dag....
Mamman til AM&JS Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Jeg personlig synes at man bør føre norsk skikk videre og dermed bruke norske klær en slik da..altså ikke sitt eget flagg og nasjonaldrakt!! De vil jo være en del av det norske samfunnet selv...
Sabina og gjengen Skrevet 8. april 2008 #19 Skrevet 8. april 2008 Dette har da ingenting med FRP å gjøre igrunn. En nasjonaldag har ingenting med folkeslag eller innvandrer å gjøre. Dersom de ønsker å delta må de gjerne det, men akkurat i barnetoget synes jeg det er rett å ha norsk flagg, borgertoget burde heller åpne for løsninger med andre flagg da dette er BORGERENES tog og borgerne er jo nettopp alle menneskene i landet vårt, de har rett til å være stolte av hvor de kommer fra, men barnetogene er forbeholdt norsk tradisjon. Dessuten synes jeg gjerne de skal få gå i tog og feire sine egne nasjonaldager. Det er kanskje viktigere for dem å feire sine dager enn det er for en del nordmenn, nettopp fordi at de ikke kan få vært hjemme og feira.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 Det hadde jeg absolutt ikke hatt noe problem med. I mine øyne er 17. mai barnas dag, og ikke noe nasjonalistisk orgasme.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 8. april 2008 #21 Skrevet 8. april 2008 Lese det jeg skrev over også da )) At vi har en nasjonaldag, mens minoritetene har 2, sin egen og den Norske.
OsloMor Skrevet 8. april 2008 #22 Skrevet 8. april 2008 "Norsk skikk", de er da nordmenn de også og hva er norske klær egentlig... Er det dét etniske nordmenn bestemmer skal være norske klær og skikker?
Sabina og gjengen Skrevet 8. april 2008 #23 Skrevet 8. april 2008 Herregud, du som skriver at de ska gå i norske klær.. Hva ER egentlig NORSKE klær? Er det bunad? isåfall har ikke jeg gått i norske klær hver 17 mai, skam på meg for den. De fleste klærne vi kjøper i Norge er importert... La folk gå i hva de vil...
Gjest Skrevet 8. april 2008 #24 Skrevet 8. april 2008 "Bunadspolitiet" i ordets rette forstand :-S FrP kan jo danne lokale borgervernsgrupper som sjekker kleskoden...
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #25 Skrevet 8. april 2008 De er ikke Nordmenn når de er innvandrere. De må jo få gå i hvilke klær de vil, men 17. Mai er jo Norges Nasjonaldag. Ikke Sveriges, Irans eller Afrikas nasjonaldag, og da synes jeg det sier seg selv at flagget skal være Norsk ) Og ja, det er de etniske Nordmenn som skal få bestemme det. Dette er jo "vårt" land, hvor vi har våre skikker og de synes jeg vi skal ta vare på. Innvandrerne har egene skikker i sitt land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå