Guttemamma75 Skrevet 6. april 2008 #26 Skrevet 6. april 2008 Jeg røyker ikke og er enig at det er best for barnet at mor ikke røyker, men har du ikke såpass medmenneskelighet at du kan skjønne at for enkelte er det bedre å ta seg en røyk enn å slite med røyksuget???? Gravide er ikke en ensartet gruppe - de er alt fra helt friske til folk med rus og psykiske problemer.. Vi lever ikke i en utopi vet du, hvor alle er friske og alt er rosenrødt - noen må f.eks gå på medisiner i svangerskapet som ikke er anbefalt fordi alternativet for dem er så mye verre.. (f.eks personer med angst som må ta beroligende tabletter for å fungere eller div. sykdommer som MÅ behandles selv om det er en teoretisk sjanse for at tablettene kan gi skader på barnet..) Andre har problemer med psyken eller livet generelt som gjør at det å slutte å røyke blir for vanskelig rett og slett.. Tror ikke det finnes en eneste gravid som røyker som ikke har dårlig samvittighet og skulle ønske at de klarte å slutte.. Klarer du ikke se at andre har et annet utgangspunkt enn deg?? Synes det er veldig snevert å dømme andre på den måten du gjør - livet er ikke svart hvitt og like flott for alle gravide og det burde man ha respekt for.. Haddde hatt mye mer respekt for deg om du kunne ordlegge deg på en annen måte : f.eks si at "jeg ønsker å gjøre det beste for mitt barn og ikke røyke" - uten å dømme de som av en eller annen grunn ikke klarer å slutte å røyke..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #27 Skrevet 6. april 2008 En er avhenig av røyk,ja det er helt sant,men da bør enn jo vite om en kan klare å slutte før en planlegger å få barn. Hvis ikke,så mener jeg at de som røyker bør bli tvangsinnlagt på lik linje med alkoholikkere. Alkohol er like lovlig som røyk,men de skal tvangsinnlegges,fordi dette ikke er bra for barnet,det er jo ikke røyk heller og det er ikke bra for barnet å vokse opp i røyk heller. At du kan trekke inn folk som har en eller annen form for sykdommer,på lik linje med røykende,synes jeg er forkastelig.Ingen kan noe for om de er syke. Enkelte er jo så syke at de får beskjed fra legen om at de ikke kan får barn,fordi de bruker medesiner som ikke er forenelig med graviditet,de er det synd på,for dette har de ikke valgt selv. De som røyker det har valgt selv,de er svake mennesker som ikke greier å stå i mot et rusmiddel,så enkelt er det,men de som er syke,har ikke bestemt dette selv.
Guttemamma75 Skrevet 6. april 2008 #28 Skrevet 6. april 2008 Akkurat ja......... Vet du, etter et så idiotisk utsagn som at de som røyker burde tvangsinnlegges ser jeg ikke poenget med å fortsette denne diskusjonen med deg.. Du lever åpenbart ikke i den virkelige verden - den som jeg lever i... Du får ha det fint i den rosa lille verdenen din hvor alt er enkelt og greit og alle de som sliter er grusomme fæle mennesker.. Ditt utsagn sier mye om deg og ditt menneskesyn og er overhodet ikke forenlig med det synet JEG har på andre mennesker.. Så får du heller synes at jeg er en fæl person som har forståelse for at det finnes mennesker som er i en livssituasjon hvor det er bedre å kutte ned på røyken enn å stresse med å skulle leve opp til "idealet" og slutte å røyke.. Du og jeg kommer aldri til å bli enige...
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #29 Skrevet 6. april 2008 Nei,vi gjør kanskje ikke det,for du tar parti for egoistiske foreldre,mens jeg tar parti for det ufødte barn,som ikke har bedt om å bli til og må ligge å bli kvelt hver dag,fordi moren er så egoistik.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #30 Skrevet 6. april 2008 Helt enig med Pearl33 + junigutt!! mamma tiL 1stor,1Liten+1spire,du er ikke snau. Og du lever i en ikke-realistisk verden. Pleier du å stoppe gravide på gata å fortelle hva du mener om dem også? Jeg mener at mennesker med så snevert menneskesyn og empati bør legges inn og iallfall ikke ha barn.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #31 Skrevet 6. april 2008 Enda en umoden som ikke tørr å stå for den h*m sier *ler av slike jeg*
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #32 Skrevet 6. april 2008 Dette var en interessant vinkling. Jeg mener også at skillsmisse er vår tids folkesykdom. I gode og onde dager til DØDEN skiller dere av. JAAAA roper vi, også sier vi et års tid etterpå at NEI jeg mente det da, men ikke nå.... men selvfølgelig ønsker jeg ikke at en voksen skal lide seg gjennom fysiske overgrep i årevis for barnas skyld, tviler forresten på om så mange gjør det.
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 6. april 2008 Forfatter #33 Skrevet 6. april 2008 aNONYM 14:37 Du har helt rett jeg forsvarer ikke handlingen til en røyker... Syntes ikke nikotin er noe en bør introdusere barnet i magen for... At andre velger å røyke ser jeg på som et umodent valg.. De som klarer å redusere røykemengden eller klarer å slutte helt har jeg respekt for..for disse viser en innsatsvilje til å bedre situasjonen.. Jeg respekterer andres valg så lenge de ikke påvirker meg og min familie. Om noen velger å røyke 20 om dagen eller drikke seg drita hver helg, så dem om det.. Men jeg har selv vokst opp i et hjem hvor foreldrene mine røykte og jeg mener det er et grovt overgrep mot barn å frarøve dem retten til å puste inn frisk luft.. Men mangelen på respekt går her begge veier...Du klarer ikke å respektere at noen lever helt for barnet i magen de mnd de er gravid og mener at folk er hysteriske og respektløse om de kommenterer slike handlinger..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #34 Skrevet 6. april 2008 Du Malle, du malle... Symbolsk å love troskap i evighet foran din partner, Gud og en menighet. Er så glad for at jeg ikke er mannen din. Du skal ikke lyve. Du skal ikke bryte løfter.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #35 Skrevet 6. april 2008 FLORINA OG MAMMAN.. nå har vi to her inne som er veldig opptatte av et sundt kosthold. Det er fint. Lykke til med svangerskapene deres.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #36 Skrevet 6. april 2008 hehehehe hvem er det som sier at jeg har/eller skal love troskap foran gud og en menighet? kan ikke huske å ha fortalt deg om noe kristent bryllup.. jeg har ikke gitt noen løfter jeg, og ikke har jeg tenkt å lyve når/om/hvis jeg skal gi de heller.. helt enig i at man ikke skal lyve.. men jeg(!) mener likevel at ting som ekteskap osv. er symbolske handlinger for å vise kjærlighet.. hvis min partner skulle være utro, hvorfor skal jeg da være tro mot han fortsatt? Jeg er også veldig glad for at du ikke er mannen min!
Rorrimamma Skrevet 6. april 2008 #37 Skrevet 6. april 2008 Mamma til 1 stor,1liten+1spire, du sier: "jeg bare forteller ting som det er". Men du må forstå at du har ikke fasit på alt. Du må forstå og godta at alle ikke har samme mening som deg og du er ikke den som alltid har rett. Hadde du vært røykeavhengig hadde du forstått bedre. Tvangsinnlegges sier du, har du ingen grenser?? Du bør ikke bare tenke svart/hvitt! Pearl33 + junigutt - holder med i alt du sier.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #38 Skrevet 6. april 2008 Rolig nå...Her skal ingen tvangsinnlegges. Takk Gud for demokratiet.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #39 Skrevet 6. april 2008 Hvis du enda ikke har fått med deg at det er skadelig å røyke,så er du mindre intligent. Hvor skal ikke røykere tvangsinnlegges?? alkoholikere blir jo det,og det er like lovlig å drikke som det er å røyke. Jeg er ikke en så svak person at jeg må røyke,klarer fint å la være å bli avhengi av det rusmiddler der,eller annen form for rusmidler også.
Rorrimamma Skrevet 6. april 2008 #40 Skrevet 6. april 2008 Vet du hva, når jeg leser hva du har skrevet lenger opp og hva du svarer meg, så har jeg skjønt at du ikke er en person det går an å diskutere med. Helt latterlig hva du sier!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #41 Skrevet 6. april 2008 Du klarer ikke å svare på et enkelt spørsmål engang,latterlig
Rorrimamma Skrevet 6. april 2008 #42 Skrevet 6. april 2008 "Hvor skal ikke røykere tvangsinnlegges?? alkoholikere blir jo det,og det er like lovlig å drikke som det er å røyke", sier du mammatil1stor osv. Skjønner du at det er en forskjell på å drikke alkohol hver dag og å røyke hver dag? Skjønner du at en som drikker alkohol ikke kan leve et normalt liv, med jobb i tillegg? Skjønner du at det kan en som røyker? Skjønner du at du at å drikke alkohol hver dag og å røyke kan FØRE VIDERE til to helt forskjellige ting? Røyker ikke selv forresten. Tenk deg om!
<3 mine søte små<3 Skrevet 6. april 2008 #43 Skrevet 6. april 2008 Kroppen vår er hjemmet til vårt lille nurk i noen måneder fremmover. og tiden som kommer etter barnet er født, vil vi bruke for å beskytte han eller henne, det beste vi kan. En del sikter til røyketråder , hysteri, mat osv.. selv så bestemte jeg meg for å slutte å røyke. fordi jeg ville bli gravid, og ville ikke utsette mitt barn, for de evt pager og følger som kan komme av det. Er helt enig at røyk og graviditet hører ikke sammen.. men, det er deres barn det går utover ikke mitt.. hvis de vil utsette sott barn for evt, tidlig fødles, lav fødsel vekt, astma, krybbedød osv. er det deres valg.. men skulle mitt barn velge å ikke ville leve, så vet jeg at jeg gjorde allt det jeg kunne for at det skulle ha en god start
Miss Misantrop Skrevet 6. april 2008 #44 Skrevet 6. april 2008 Hvis vi skulle tvangsinnlegge røykere og salamispisere tror jeg vi ville fått plass problemer i norske mentalinstutisjoner. Jeg har selv sett hvordan alvorlige paranoide blir skrevet ut til egenbolig i full angst over nissene som skravler så fælt på taket. Heldigvis skravler de så mye at han tar riffla og prøver å skyte ned nissene, for da ringer naboen politiet og han får en natt i trygghet.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #45 Skrevet 6. april 2008 Hvis du sier at de som drikker hver dag ikke kan jobbe,ja,da har du ikke kjent,eller vet mye om hvordan en alkoholikers hverdag kan være. Ja,når barnet er født er det forskjell på om foreldrene røyker eller drikker,men det kan være meget meget skadelig for et barn å vokse opp i et hjem der det røykes,mange alkoholikere drikker ikke om dagen,men kun om kvelden slik at barna ikke merker det,men heldig er det uansett ikke. Tror du skal sette deg inn i hva alkoholisme er før du uttaler deg.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #46 Skrevet 6. april 2008 Jeg har ingen ting i mot at du vil beskytte barnet ditt på den måten du mener er best for deg og dine. Bare hold deg unna meg og mine.
Rorrimamma Skrevet 6. april 2008 #47 Skrevet 6. april 2008 Mammatil1stor osv: Måten du prater på, hvor respektløs og egoistisk du er gjør meg målløs. Holder du fortsatt på den at folk som RØYKER bør tvangsinnlegges? Gjør du? Skulle stoppet for "et par innlegg" siden, men nå er det nok. Latterlig å diskutere med deg, hehe... PS. du skulle visst hva jeg vet om alkoholisme! MYE
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 6. april 2008 #48 Skrevet 6. april 2008 Ja,jeg mener at de bør tvangsinnlegges for å beskytte barnet de selv ikke klarer å beskytte på grunn av avhengihet. Forklar hvorfor jeg er egositisk og respektløs. Måten du snakker om alkoholisme tyder i alle fall ikke på at du kan så veldig mye om det- Du finner det sikkert latterlig,fordi du forstår nå at du ikke klarer å finne gode nok argumenter til å sette meg fast.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #49 Skrevet 6. april 2008 Dersom man skal gjøre alt for barnet i magen sin og da mener jeg alt, bør man da også sette en øvre aldersgrense for når man bør få barn? Siden det er større sjanse for at barne får en funksjonshemming jo gammlere mor er. Bør enkelte med ulike sykdommer nektes å få barn fordi dette kan gi skade på barnet? Dette er ikke noe jeg selv mener det vil jeg ha klart. Men jeg bare spør til alle som mener de gjør alt perfekt.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2008 #50 Skrevet 6. april 2008 Haha! JÆVLA bra anonym!!! Burde mamma til 1stor,1 liten osv egentlig ha barn? Er det forsvarlig å sette barn til verden i den alderen? Gir jo tross alt økt fare for funksjonshemning,og vil man utsette barnet sitt for det egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå