Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

1: du kan fint melde deg opp til et års-studie, det er ikke krav om å fullføre dette(ikke eksamen eller noe). Du melder deg altså til et årsstudie for å så ta permisjon. Hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig:P

2:Dere kan ikke ta permisjon samtidig, men det gjelder ikke fedrekvoten slik ejg har skjønt. Du kan både få fødselsstipend og samtidig motta foreldrepenger, men ikke mannen din. Hvis far skal ta en del av permisjonen er det krav at du er student eller jobber.

3:dette er jeg usikker på....far kan ta gradert uttak av foreldrepenger samtidig som du mottar fødselsstipend. Slik jeg forstod KAN dere ta ut til sammen 150% permisjon så lenge du da f.eks studerer de resterende 50% men dette MÅ jo NAV ha svar på...

4:Jo, far kan ta permisjon med gradert uttak av foreldrepenger, du kan da samtidig motta engangsstønad OG fødselsstipend så lenge du er 100%student.(det skal vi gjøre:) )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei. Jeg syns alt dette går litt i surr, så lurte på om noen kunnskapsrike mennesker der ute kunne svare meg litt utifra min situasjon:

 

* Jeg er gift, og student. Har 3 år igjen. Ingen ekstrajobb.

* Mannen er også student, og har heller ikke ekstrajobb, men han tenker på å starte et enkeltmannsforetak og drive med datagreier. Vil han da få utbetalt foreldrepenger fra NAV om et år ca? (er ikke gravid enda)

 

Hva får vi egentlig i måneden? Er det bare mor som får stipend og lån som bare stipend? eller begge? Vi har begge fullt lån og stipend.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

hei

tenkte jeg kunne fortelle hvordan dette smutthullet har løst seg for oss:)

 

vår situasjon:

jeg er 100% student

far er i 100% arbeid

 

slik gjør vi det:

*jeg tar permisjon fra studiet og får i denne perioden omsgjort alt lån til stipend -foreldrestipend (trenger ikke melde seg opp som student så lenge en søker om permisjon fra studiet!)

 

*jeg får også engangsstønad

 

*far tar ut graderte foreldrepenger over 37 uker.

 

slik blir vår situasjon:

jeg er hjemme med barnet fra november til august med støtte fra lånekassen samt engangsstønad. jeg er i denne perioden i permisjon fra studiet. samtidig begynner far sin graderte uttak av foreldrepenger, og blir hjemme med oss en gang i uken. vi har løst det slik at han er hjemme fredag den ene uken og mandag den andre slik at vi får en langhelg sammen annenhver uke:)

etter denne perioden er over så starter far gradert i en høyere prosent, og er hjemme 4 dager i uka.

i tillegg får far lang juleferie, påskeferie samt 7 uker sommerferie:) og likevel har han mange dager igjen hvor han kan være hjemme. dette har han satt opp en plan over og snakket med arbeidsgiver at går greit.

 

ble sikkert litt lite oversiktlig dette her, men sånn er nå iallefall vår situasjon. håper den kan være til hjemp for andre som har en liknende hverdag!:)

Lenke til kommentar

Hei!

Vi er i samme situasjon som dere, jeg er student og han i full jobb. Jeg ringte akkurat nav og fikk vite at dersom han skal ta ut pappapermisjon (gradert eller ikke) må jeg være fulltidsstudent.. Men det er jo ikke du slik jeg skjønner deg? Jeg kan altså ikke ta permisjon i den perioden. Skjønner ikke dette helt og blir utrolig forvirret. Dersom han tar ut gradert permisjon må jo noen være hjemme med barnet når han jobber- da kan jo ikke Nav kreve at jeg er fulltidsstudent??? Har jeg fått feil opplysninger? Må jeg være student i samme % stilling som han er hjemme kanskje?

 

Forresten takk for mange nyttige info innlegg her

Lenke til kommentar

Hei!

Ser du har peiling på dette, og vi er i en litt vanskelig situasjon....

 

Vi har vært ute og reist i 3 år (runst jorda i seilbåt). Reisen ble finansiert ved oppsparte midler og midler fra salg av leilighet, eiendeler etc. Nå er vi kommet hjem -til ingenting :) Vi har lenge forsøkt å få barn, men har fått beskjed om at det antakelig ikke kunne gå uten hjelp (prøverør el). Men så skjedde det altså likevel :)

 

Jeg var allerede oppmeldt som student, og skal ta et års PPU-studie (har 7 års universitetsutdannelse fra tidligere, men vanskelig å få jobb som det nå), da vi kom hjem. Min mann er nå jobbsøkende.

 

Vi har jo ikke jobbet på tre år, og har vel dermed ikke rett på noe som helst???? Jeg trodde jeg var reddet fordi jeg var oppmeldt som heltidsstudent, men så viser det seg at terminen er justert, og barnet kommer tidlig i januar. Studiet startet i midten av august. Det betyr at jeg ikke får studert i 6 mnd før fødsel. Er det da ingen mulighet til å få støtte fra lånekassen i permisjon fra studie?

 

Slik som det ser ut for oss, vil vi ikke ha rett til noe annet enn engangsstønad, og når min mann får jobb, har han ikke krav på noe som helst derfra. Stemmer dette? Har du noen forslag til smutthull evt noe vi kan prøve?

 

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar

Annonse

Hm.... Må si jeg ikke forstår helt, og tror ikke jeg får dette "smutthullet" til å funke for meg.

 

-Jeg MÅ ta permisjonstid fra mitt bachelorstudie da det er obligatorisk praksis rundt termin i 10 uker (har termin midt i).

-Kan man få permisjon fra studiet sitt til å gå annen skole? Vil ikke jeg miste plassen min på studiet om jeg takker ja til andre fag?

-Far har veldig lite mulighet til å være hjemme, kan han ha gradert typ 95% jobb og 5% permisjon?

 

Altfor mye å sette seg inn i..... De har ikke gjort det lett for oss!!

Lenke til kommentar

hei:)

 

Eg trenge veldig gjerne hjelp av deg:) Eg har ein gutt på 2 nå å under den permisjonen ble eg "lurt", eller dei lot var å fortelle en vesentlig del som gjor at eg mistet mye i måneden...

 

Så eg vil var heilt sikker denne gang:)

 

Eg lurte på om du kunne svare meg på dette:

 

Eg e fulltidsstudent på ett ingeniørfag(krever mye arbeid), mens min mann e fullt arbeid + fullt student innen ett annet ingeiør område. Kan vi benytte oss av smutthullet? eg jobber utenom skolen også så har litt ekstra i måneden. Me trenge verkeli både pengene å tiden som pappen eventuelt skulle få:)..

 

Håpe detta virke for oss for det hørtes heilt genialt ut. Men har det noe å si hva vi tjener nå å sånn??

 

Mvh håpefull student

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil du “hjelpe” andre i lignende situasjon?

 

Mitt navn er Tor Hernan Floor og jeg skal skrive en sak som skal handle om det å være gravid og student.

 

Jeg trenger å prate med en som er gravid samtidig som man studerer. Saken er ment som tipsesak med god hjelp til andre (og deg selv) som er i samme situasjon.

 

Eksempel på spørsmål:

 

Hvilke utfordringer har du hatt?

 

Hvilken økonomisk støtte har du fått fra staten?

Hva vet du om hvilke rettigheter du har som gravid?

Synes du det er vanskelig å overholde obligatoriske forelesninger og innleveringer?

Hvordan disponerer du tiden din frem mot eksamen?

 

Det er kjempefint om du har tid til å møte meg i Oslo sentrum imorgen, dagtid, og du må være villig til å bli avbildet. Vi kan også få til en løsning med telefonintervju mot at du kan hjelpe meg med eget bilde.

 

Ta kontakt med meg på [email protected] hvis du er interessert. Jeg håper på mange nyttige henvendelser

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei tromsøstudent :)

 

Jeg trenger noen råd :

 

Jeg går på yrkesrettet attføring gikk over på det 22okt -09

Frem til det var jeg 100% sykemeldt. Jeg begynte å studere i september -09, med omskolering fra NAV ,jeg er gravid med termin 13 mars -10 , det jeg da lurer på,

 

Har jeg krav på fødselspenger fra NAV , for man må ha vært i arbeid(sykemeldt) i 6 av de 10 siste mnd før termin, og tror jeg akkurat går på grensen.. Men vil jeg da også motta fødselstipend fra lånekassen?

 

Eller vil det være mere lønnsomt å motta engangsstønad og yrkesrettet attføring (de kan jo ikke stoppe det så lenge jeg skal fullføre studiet) + at jeg har fått vedtak om attføring frem til juni 2013 og fødselsstipend fra Lånekassa?

 

Og samboeren min jobber 100% heltid og etter hva jeg har lest her så har han krav på foreldrepenger fra Nav også?

 

Og da må han ta ut det gradert ? Fordi? Syns det er super vanskelig å sette seg inn i lover og regler om det greine her, er jo umulig å ringe NAV å få info også.. :S

 

Og om jeg står på eksamen vil da lån bli omgjort til stipend, selv om jeg tar studiekompetanse via AOF?

 

Håper du kan hjelpe meg så jeg skjønner hva jeg skal søke og be om fra både lånekassa og nav.. :)

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

hei hei :)

 

her kjem en masse spørsmål fra en Tromsøstudent t en anna..

 

75 % progresjon i studiet vil det si at man lar vær å søke permisjon? melde man sæ opp å så av før fristen eller ? kor mange fag må man ta i året?

 

viss man ikke søke permisjon har da mannen min krav på å få ta ut alt?

 

søke man på enganstønaden? eller kommer den bare?

 

æ e midt i overgangen og skal egentlig begynne master etter sommern, men det går jo ikke. Kan æ på nånn måte få penga i sommer ?

 

mvh mæ :)

Lenke til kommentar

Annonse

Nå har jeg lest og lest gjennom alt dette, og skjønner likevel ikke alt. Noen som vet??

 

Jeg er 100% student, men jobber ved siden av. Og da har jeg hørt at istedet for engangsstønad kan jeg få utbetalt gjennomsnittet av det jeg tjener. Ergo,hvis jeg tjener ca 5000 i mnd, kan jeg få 5000 i mnd av NAV under fødselspermisjonen i tillegg til støtte fra lånekassen.. Stemmer det? det vil jo raskt lønne seg i forhold til engangsstønad..Far jobber 100%....

 

Tør ikke søke om penger før jeg vet ALLE regler:/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er i samme situasjon som deg. Jeg har forstårtt det slik at man kan velge om man vil ha engangstønad eller foreldrepenger i tilleg til å få stipend fra lånekassen. Tjener ca det samme som deg i mnd og har tenk at det lønner seg å få foreldre penger. Men for at vi skal få stipend og ikke lån i denne perioden må far ta ut graderte foreldrepenger hvis han skal ta i bruk de 29 ukene som er dette " smutthullet".... Hvordan fungerer da dette??

 

HJELP!!!!!

 

Jeg er litt sent ute og MÅ søke snart.. Skal ta meg en tur innom Nav imorgen, men er greit å ha en liten peilig og vite hva jeg skal spørre om.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos Navog ingen hjelp og få!! :( Ble etterhvert en rimelig ubehagelig " diskusjon da jeg KREVDE svar!! Men jeg fikk beskjed om at det er min oppgave å finne ut av dette. Jeg er så desperat på hjelp at jeg nermest betaler noen for hjelp. Jeg vil ikke misforstå eller gå glipp av goder. Here it goes.....

 

 

Mor er 100% student med en 25% stilling i omsorgsbolig.

 

Far er selvstendig næringsdrivende siste 1,5 året. Har vært i fast arbeid fra juni 2007 til november 2008. Pt. har han engasjament ut juni 2010, med mulighet til fast arbeid. Han har hatt deltidsjobber ved siden siste 1,5 året, og tjent penger hele tiden.

 

Det vi lurer på er:

 

 

1: Hvilken rettigheter har far på pappapenger og pappapermisjon når han ikke har forsikring?

 

2: Vi har lest oss opp til at det er bare er mulig å ta ut 65% av lønnen til far, stemmer dette? Eller er det 100%?

 

3: Hvis far har får fast ansettelse i august 2010, hvordan påvirker dette foreldrepengene? Kan far da tjene opp seks måneder før han går ut i evt. permisjon, og får han da 100% lønn av det?

 

4: Far har ikke rett til fedrekvote. Hvordan overføres dette til mor?

 

5: For at mor ikke skal miste stipend fra lånekassen må far ta ut graderte uttak av foreldrepenger, hvordan fungerer dette? Kan far for eksempel ta to måneder foreldrepenger etter at mor har tatt seks måneder? Er det da evt. arbeidsgiver eller NAV vi gjør avtale med?

Kan far for eksempel jobbe tre ganger i uken i en måned, og en én gang uken neste uke, og fire ganger i uken deretter, osv? Når og hvordan søker man om dette? Vi trenger et skikkelig forklaring på hvordan dette fungerer.

 

6: Hvordan fungerer foreldrepermisjon i forhold til ferie? Vi er litt usikre på om det er noe vi kan gjøre med sommerferien slik at vi kal ha lengst mulig permisjon. Er det mulig å flytte over mors fire ukers ferie til neste år, slik at permisjonen blir lengere? Hvordan forholder dette seg til utbetalingene?

 

7: Vi har funnet ut at det er mulig for far å ta ut 29 uker gradert pappapermisjon når mor er 100% student. Hvordan går vi fram her for å finne best mulig løsning?

 

8: Kan mor velge mellom engangsstønad og foreldrepenger i disse 29 ukene i en slik situasjon?

 

9: Er det mulig at mor kan ta 80% betalingsplan i sin permisjon, og far kan ta ut 100% betalingsplan i sin permisjon?

 

 

TUUUUSEN TAKK FOR ALL HJELPEN JEG KAN FÅ!! :=)

Ungmammamia

Lenke til kommentar

jeg anbefaler at du går til rådgiver i studentsamskipnaden der du bor. Det er rådgivere for dette og de vil jo det beste for studentene. Jeg skal det i SIO neste uke! For det er jo INGEN hjelp å få av NAV og heller ikke hos lånekassen. Blir skikkelig frustrert og desperat av dette her!

 

Lykke til! Si fra hva du finner ut av hvertfall og omvendt såklart:)

Lenke til kommentar

Jeg har etter MYYYE frem og tilbake med Nav som ikke ringer tilbake, som ikke svarer på mail osv fått til et møtet med en ekspert på foreldrepenger neste fredag! :)

Første gang jeg snakket med noen fra nav på tlf fikk jeg de ti å SKRIVE ned det de fortalte meg på mail. Tilfelle et eller annet skulle ha skje så hadde jeg det skriftlig. ( har hørt om flere som har hørt noe fra nav og tilslutt tapt en del penger...)

Og siden de sa på tlf at de skulle komme tilbake til meg, fikk jeg de til og med til å skrive dette på mail så jeg hadde det skriftlig så jeg ikke " ble satt bakerst i rekken" hver gang jeg ringte på nytt...

 

Skal gi deg en update Caroline84

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

huff, så mange som trenger hjelp, og ingen som veit hva vi bør gjøre...

 

 

ingen her som kjenner noen som faktisk jobber i nav?

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos en snill rådgiver på skolen nå og har fått denne hjelpen, som kanskje kan hjelpe dere:

 

Min situasjon: jeg er 100% student og jobber deltid med inntekt 4000-7000kr i mnd, far jobber 100%.

 

Jeg har termin i august og søker da penger hos NAV ca i mai. Jeg velger bort engangsstønaden og velger heller å få gjennomsnittet av det jeg har tjent frem til mai og sender inn de 6 siste lønnslippene til NAV. Da blir resultatet at jeg får ca 9000 i mnd fra lånekassen og ca 5000 fra NAV i mnd + barnebidrag på ca 900. ERGO jeg får ca 15000kr i mnd!

 

Ettersom jeg velger å få penger fra NAV hver mnd har far IKKE rett til pappaperm fordi det kun er EN av oss som kan få støtte, MEN om du velger å få engangsstønaden istedet for gjennoms nittet av lønnen din kan pappa ta gradert pappaperm(les om det på NAV).

 

Hvis du har jobbet mer enn 50% ved siden av skolen, kan pappa ta perm, da må du gå på jobb/skole de dagene han er hjemme! Ingen får være hjemme sammen. For når han er hjemme, mister du dine penger fra NAV og han får penger istedet. Når han jobber får du dine penger.

 

SÅ min anbefaling er at pappa jobber, du får støtte. da får dere mest penger! MEN om du ikke har jobbet ved siden av skolen, kan altså far ta gradert perm og da kan dere være hjemme sammen med de samme inntektene:)

 

Håper dere forstår??

Lenke til kommentar

Takk for update Caroline!! :)

Jeg har møtet med Nav på fredag.. (Har krevd å få snakke med en som har ooordentlig peiling)

Situasjonen din er nesten helt lik som min. Blir spennende å se hva som skjer på fredag. Jeg lurer på en ting; Kan ikke pappa ta graderte pappaperm hvis jeg velger å få gjennomsnittslønenn min fra Nav ( ca 5-6000 kr)? Altså hvis han har fri feks en gang i uka så får jeg penger de andre dagene?

Lenke til kommentar

hmm godt spm!!! jeg vet jo at du mister pengene, men om han tar bare 1 dag i uka er det jo ikke snakk om mange kronene!! hmm jeg vet ikke!!!

spør nav om det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det her kommer jo litt an på hva/hvor du studerer. Vi får ikke melde oss opp til eksamen dersom vi har for mye fravær. Og om man melder seg opp til eksamen og ikke møter så har man brukt 1 av 3 sjanser og det er jo litt dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...