Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

Så hvis jeg får barn i august, skulle ha begynt på siste året på et fulltidsstudie, tar ut engangsstønaden, får fødselsstipend, så kan far få 29 uker foreldrepenger dersom han tar ut disse gradert?

 

Hvordan gjøres dette rent praktisk? Kan dette gjøres dersom jeg velger å fortsette å studere uten permisjon fra studiet også?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Har du et "annet smutthull" når jeg som gravid og termin i juni er lærling (og skulle egentlig tatt fagprøve september 09, nå er det snakk om at jeg får tatt den før fødselen, men da går jeg vel glipp av alle pengene både fra lånekassen og fra "jobben"???) Og mannen min studerer, men er egentlig ferdig juni 09. Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre. Bør jeg melde meg opp til å ta noen fag eller hva bør jeg gjøre?

 

Lenke til kommentar

Suverent!

Dette skal jeg jammen undersøke nærmere! Takk takk!

 

Men en ting: Du skriver at man må melde seg som student med minst 75%, hva mener du da? På forhånd for å få rettighetene eller mens far tar ut permisjon? Slik jeg forstår det får man fødselsstipendet i uansett så lenge far tar ut gradert permisjon. (Dette forutsetter selvsagt at man var student 6 mnd før fødselen også.)

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei:) dette var et fantastisk innlegg, og takker og bokker for at du orker å ta deg tid til å informere andre:)

 

jeg har da to spørsmål, jeg er student ved bi bergen, jeg har termin 17 juni til sommeren igjen, og mitt spørsmål er, hva burde jeg gjøre med tanke på at terminen er så nært eksamenstiden?

det andre spørsmålet er hvordan blir det med det du forklarte ovenfor om smutthullet når min samboer/barnefaren også er student?

Lenke til kommentar

Håper noen kan svare meg.

 

Dersom jeg er oppmeldt som student 100% belastning, men stryker på eksamenene mine, vil jeg da få forsinkelse i forhold til lånekassen?

 

Jeg har nemlig tenkt å ha permisjon fra bachelorstudiet da det siste året ikke lar seg kombinere med nyfødt barn, og søke meg inn på et årsstudium jeg kan ta hjemmefra, slik at far kan få graderte foreldrepenger. Da er det jo litt dumt å få ett års/60 studiepoengs forsinkelse, for da vil jo ikke lånekassen gi støtte til sisteåret på bachelorstudiet, etter permisjonen.

Lenke til kommentar

jeg har tenkt å bli gravid.. men jeg skal også begynne på sonans til høsten, for å ta studiekompetansen. så da lurte jeg på hvordan jeg ville stille økonomisk?

 

leste litt på innleggene, men jeg må visst virkelig ha det inn med teskje? hehe.

 

Egentlig tenkte jeg å dele opp de 6 fagene på 2 år, men så leste jeg at får å få støttene måtte man studere 75% av tiden?

 

Så min mann han jobber fulltid, reisejobb.. så i året har han 1,3mill ca.

 

Så hva er det smarteste sjakkmovet får meg å gjøre, for å få mest mulig støtte??

 

vær så snill å snill å svar :)

Lenke til kommentar

Annonse

Hei!

Jeg trenger rett og slett litt hjelp. Sitter nå og lurer på om jeg er gravid, og kommer til å være ferdig med masteroppgaven min ca 3 mnd før jeg eventuelt skulle føde. Jeg har vært student i 8 år, og har ikke rett til mer støtte fra lånekassen etter dette vårsemesteret. Jeg er 26 år og gift, og ønsker i utgangspunktet å beholde barnet, men det ser jo skummelt ut som TIMINGA vil føre til økonomisk ruin for oss. Det er jo forferdelig trist om vi skal bli nødt til å ta abort fordi vi rett og slett ville ende opp uten noen rettigheter som helst, verken i forhold til permisjon eller økonomisk. Hadde dette hendt om et halvt år, eller for bare noen mnd siden hadde det gått bra, men nå ser det ganske mørkt ut. Mannen min er i full jobb, men det betyr visst ingenting i denne sammenhengen så lenge jeg faller mellom alle stoler. Engangsstønad er ikke mye å leve på når jeg ikke får penger fra noe sted bortsett fra barnetrygda. Veldig trist å skulle være nødt til å hoppe rett ut i jobb og ikke kunne være hjemme noen uker engang. Det er greit at vi er to, men å skulle leve på bare en inntekt ville være en stor belastning for oss begge to, og ikke minst for han stakkars mannen som må jobbe seg ihjel. Er det noen som har noen råd? Nå er jeg fortsatt usikker og venter på testresultater, men greier ikke å slutte å tenke i sirkel.

Lenke til kommentar

Om ikke annet så kan du ha krav på hjelp fra NAVs sosialtjeneste. Dog blir det noe begrenset dersom du er gift, grunnet ektepars gjensidige underholdningsplikt. Det behøver allikevel ikke utelukke muligheten for hjelp derfra.

Lenke til kommentar

Jeg lurte mye på om noen kunne hjelpe med å svare på dette. Rett før jeg mister hår...

De på NAV (ikke d at jeg har så stor tiltro til de) sier jo at du må være en av følgende:

- 100 % student

- 100 % i jobb

- 50% student og 50% i jobb

for om du ska kunne få velge mellom engangsstønaden eller foreldrepenger. Oppfyller du ikke kravene over så får du ikke noen valg og du blir tvunget til å ta engangsstønaden. Tar du engangsstønaden, enten du velger eller om du blir tvunget, så mister mannen retten på foreldrepenger og de 6 ukene med papapermisjon.

Sprs er:

- dersom jeg er 100 % student, uten støtte fra lånekassen kan mannen da få pappapermisjon i 6 uker?

Dersom "ja" på dette spørsmålet, vil det si at siden han jobbe 2 uker og deretter har 4 uker fri, så kan han legge de 6 ukene med pappapermisjon til fri ukene sin og få dette som lønn i stede?

Og dersom jeg er 100 % student får vi da rett på foreldrepenger?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom jeg tar permisjon fra studiet jeg er i, kan mannen da få gradert uttak, eller MÅ jeg melde meg opp som student i noe helt annet i tillegg. Eks. et årsstudium?

 

Gud det hadde vært deilig om det "bare" var til å ta permisjon. Jeg har jo fremdeles studieplassen, selv om jeg ikke er aktiv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg ser det er noen som har spurt om lignende ting, men har føler ikke jeg har fått ordentlig svar på det jeg lurte på. Men du virket som den desidert rette personen å spør! So here it is!

 

Vi er begge studenter ved et universitet, og tror jeg er gravid.

 

1. Hva har vi krav på?

2. Funker smutthullet ditt hvis samboer får seg en deltidsjobb? Pr. i dag er det kun meg som har en deltidsjobb ved siden av.

 

Samboer har en sønn, og vi har han 100% (mor er ikke med i bildet). Far mottar fortsatt overgangsstønad, stønad til skyss, stønad til barnetilsyn osv, da vi ikke har bodd sammen i over 1 år. I følge reglementet, vil vel far miste alt hvis vi får barn sammen, og bor sammen?

 

Hvis far mister all stønad, blir ståa slik:

 

2 studenter uten særlig inntekt

2 barn

 

Det vi vil motta hver mnd er grovt regna ca 15 000,- til sammen, som skal dekke eks. (utenom engangsstønad, inkl forsørgerstipend osv)

 

SFO - 2300,-

Barnehage - 2300,-

Husleie - 7000,-

Mat - 4000,-

 

Ja, da var det ikke plass til mer, for da var vi allerede gått i minus?!?!

Det kan da ikke stemme at vi ikke har krav på noe mer støtte enn dette?

 

Kan noen hjelpe oss å regne dette ut? Har vi ikke råd til å bringe barnet til verden? Må vi gå på sosialen?

Lenke til kommentar

Annonse

Fantastisk at noen gidder og klarer å finne slike geniale løsninger!

Håpet at det var mulig å få klarhet i noen ting;

Jeg er 100% student, mens han jobber 100%. Vi venter barn i slutten av oktober 09 og jeg vil være ferdig med min utdannelse til sommeren 2010. Hva vil lønne seg for oss å gjøre? Si han har brutto 6000 i måneden. jeg har ved siden av studiet en deltidsjobb hvor jeg jobber ca 12 timer i uken.

Og ikke minst hvordan går vi fram for å kunne benytte oss av smutthullet?

 

beklager at det ble litt kronglete skrevet.

 

Takk for hjelpen på forhånd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare si ..fy søren trømsøstudent,det er bare så utrolig flott av deg å legge inn ett slikt innlegg:)..

 

Sikkert lei av å svare alle nå ,men jeg må bare få spørre fordet...Jeg har vært sykemeld ett halv år nå(i august blir det 1 år)Å skal da begynne å studere: Min økosituasjon er:har ca 17000 i sykepenger pr dags dato.å Planlegger å bli gravid,men er sååå usikker på hva som "lønner" seg øko sett om hvis jeg ikke blir gravid denne mnd om jeg burde vente slik at jeg har studert minst 6mnd før term slik at jeg får engang stønad+fødselspenger kontra å få svangerskapspenger(tror det heter det) .syntes alt dette er så vansklig å finne info om på nav og lk sine nett sider..

Håper virklig noen kan hjelpe meg og tuuusen takk på forhond:)

Lenke til kommentar

Hei hei!

Jeg er fulltidsstudent og går nå siste året på utdanningen. Samboeren min er i full jobb. jeg har termin i slutten av august. Hvilke rettigheter har far dersom jeg søker om engangsstødnad og fødselspenger for det året jeg er permisjon? Jeg håper han kan få en form for permisjon sammen med meg.

Jeg har søkt meg inn på fulltidsstudie fra høsten 09 og har hørt at jeg ikke trenger ta eksamen i det studiet eller tilbakebetale noen av de pengene jeg mottar fra lånekassen i permisjonen min dersom jeg ikke tar eksamen i dette studiet. Alt jeg må gjøre er å melde meg opp til eksamen og betale semesteravgift. Stemmer dette?

 

håper på raskt svar :0)

Lenke til kommentar

Hei nick_350827.

Ja det tror jeg fakrisk stemmer:) Min kjæreste kom faktisk hjem en dag å fortalt meg at det var så mange jenter som hadde fått store mager (graivd seff hehe) og han hadde snakket med ett par medstudinner som fortalt at det var det var veldig "fint" å bli gravid når man studerte forde det lånet/stipendet fra lk ble omgjort til rent stipen slik at man da faktisk "får" de pengen uten å betalt tilbake ,men man må ha godt minst 6mnd på det studie...Det var tilpgmed Rektor på skole som nesten "anbefalt" graviditet i løpet av studietiden fordi det var så mange fordeler(dette er høskole) eks gratis barnehage og han sa at hvis det var noen som hadde spørsmål ang dette var det bare å hendvende seg til kontoret..Dette sa han i velkommstalen første skoledag..(helt utrolig men sant) For sikretskyld kan du jo ringe til høskolen i Oslo å spørre hvordan det stiller seg i forhold til din situsjon:)

 

Lykke til ,og hvis du får ett annet svar er jeg takknemlig hvis du kan si ifra slik at jeg vet..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

tenker du da hos lånekassen eller i studiene?

 

ang studieplassen så kommer det an på antall vekttall fagene du tar er i forhold til hvor mye de er i 100%...

 

hos lånekassen registrerer du det på en eventuell søknad..

Lenke til kommentar

2 spm:

 

1. Jeg går en mastergrad på NTNU, kan jeg da ta permisjon fra dette, for å melde meg opp i ett årsstudium? For jeg vil jo ikke stryke på mastergraden min!!

 

2. Har jeg forstått det riktig at jeg gjennom da å ta ett årsstudium når jeg har fått barn, gjør at jeg får omgjordt lån og stipend- da jeg "liksom ikke tar ut permisjon??" Dette skjønner jeg ikke helt....

 

Håper på raskt svar, slik at jeg kan søke på årsstudium om dette er mulig!!!!!!

Lenke til kommentar

hmm.nå sitter jeg å lurer på en ting..Gjelder dette smutthullet de som går på yrkesrettet attføring også? For i dette landet får man ikke permisjon hvis man går på attføring. Håper på svar:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei.

Kjempefint at noen tar seg tid til å informere om slike "unntak":)

jeg er gravid med termin i begynnelsen av februar. jeg har i dag 1 år igjen av mitt bachelorstudiet og befinner meg i en situasjon der jeg "må" ta ut 1 års permisjon for å få støtte fra lånekassen i 10 måneder. hvis jeg velger å fortsette som student (altså fullføre mitt siste semester på Universitetet) er jeg ikke lenger student etter 5 måneder og mister rett til fødselsstipend. jeg skal fullføre høstsemesteret og har tenkt å gå i 1 år permisjon fra januar (vårsemesteret) og ta mitt siste semester etter 1 år med permisjon.

 

1. Siden termin er i Januar kan jeg vell heller ikke melde meg opp til et årsstudium, da det bare vil være 1 semester igjen av dette? og jeg kan heller ikke fullføre mitt bachelor uten å miste min stønad. jeg faller vell utenfor smutthullet når jeg ikke kan melde meg opp som student (minst 75 %) i permisjonstiden.

 

2. Hvis jeg velger å motta fødselstipend fra lånekassen i 10 måneder, samt foreldrepenger fra NAV (jeg har ca en inntekt på 8000 brutto i måneden) i 44 uker, har jeg da forstått det riktig hvis far IKKE kan ta ut noe pappapermisjon før jeg er "ferdig" med mine 44 uker med fødselsstipend og er tilbake som fulltidstudent?

 

3. det finnes ingen muligheter for far å ta ut permisjon ikke engang gradert (f.eks 1 gang i uken) så lenge jeg som mor mottar foreldrepenger fra en jobb som er under 50 stilling??

 

4. far kan ikke ta ut gradert foreldrepenger hvis jeg velger vekk foreldrepenger og mottar engangsstønad isteden, men ikke er i jobb eller student??

 

håper du/noen kan svare på spørsmålene mine da NAV vertfall IKKE er interesert i å gi meg noe svar.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...