Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

 

Vi hadde tenkt å benytte oss av dette. Har ei veninne som jeg mener gjorde akkurat dette. Har ikke funnet noe dokumentasjon. Er på jakt etter det samme selv. Hva var det NAV ikke mente var mulig? Er det angående gradert uttak?

Lenke til kommentar

Heisann:)

 

har muligens planer om å benytte oss av smutthullet du prater om:) pratet med nav om dette og de sa også at dette var en måte å gjøre det på. Men de sa også at jeg ikke kunne motta foreldrepengene som jeg har tjent meg opp dersom jeg fortsetter som aktiv student når far benytter seg av 29 ukers ordningen med graderte fødselspenger . Dette synes jeg virker helt meningsløst, da lånekassen og nav ikke har noe form for samarbeid seg i mellom. Ved at jeg velger engangsstønaden vil jeg få utbetalt mindre enn jeg ville ha gjort ved å motta fødselsspenger. Er dette riktig av nav???

 

Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar

Når du velger dette er det helt korrekt som NAV sier. For både mor og far kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig. Skal far ta ut foreldrepenger for 29 uker kan ikke du ta ut foreldrepenger. Men du kan ta ut engangstøtten. Skal det lønne seg bør du ha tjent mindre enn ca 4000kr per mnd. Hvis ikke må du i tillegg jobbe når far har permisjon for at dere skal lande på det samme økonomisk som før barn. (husk at du vil begynne å motta barnetrygd og eventuelt kan få forsørgerstipend)

 

Så ja det er riktig av NAV. Så her må du bestemme deg for om du vil at far skal få muligheten til å være hjemme med barn i tilsammen 29 uker, eller om du vil ta ut foreldrepenger selv pga økonomien deres og gjør sånn at far ikke kan være hjemme. (kan jo vær han har rett på fedrekvoten. Hvis du har jobbet mer enn 50%)

 

Eventuelt kan du regne ut hvor mange dager/uker du må være hjemme med foreldrepenger for å komme ut likt økonomisk med å ta engangstønade. Eks: du tjener 10000kr per mnd brutto. 28%skatt, 7200kr netto. For å få utbetalt 35000kr må du har permisjon i minst 21 uker. Da gjenstår det 23 uker som dere kan dele mellom dere.

 

Håper noe av dette virket forståelig.

 

Lenke til kommentar

hei!

nå har jeg snakket med nav om dette og de sier at mor må være 100% student for at far i det hele tatt skal kunne ta ut noe som helst fødselspermisjon. Siden du har gjort dette selv(eller noen evt. noen andre som vil svare), hvor finner jeg i reglementet at den ordningen du snakker om er lovlig, evt. er den fremdeles det? Setter kjempe stor pris på om noen tar seg tid til å svare, da er jeg evig takknemlig:)

Lenke til kommentar

Annonse

I folketrygdloven kap 14 §14-13.

For at far skal kunne ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote må mor enten være i 100% utdanning eller minst 75%jobb.

 

Lånekassen sier at du som student kan få fødselstipend i 42 uker. Dersom din samboer samtidig mottar foreldrepenger, må han motta dette som gradert uttak for at du fortsatt skal få fødselstipend.

 

Siden dere mister 15 uker (3uker før+6 uker etter + 6 uker fedrekvote) av permisjonstiden pga du ikke har opptjent rett til foreldrepenger får du engangstønaden.

 

Så for å oppsummere.

Dersom du fortsetter som student får dere:

- engangstønad

- fødselstipend 42 uker

- far kan ta ut foreldrepenger i tilsammen 29 (39) uker (må tas gradert ellers faller fødselstipend bort)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ok!

Tusen takk for svar, nå ble det mye klarere!!

Så jeg må registrere meg som 100% student, og da kan far ta ut 39 uker med gradert permisjon? Leste tidligere her at man ikke måtte ta eksamen siden nav ikke hadde noen mulighet for å sjekke dette, stemmer det? tenker i forhold til hva som skjer jeg ikke klarer å bestå alle eksamener begge semestrene? Må vi da betale tilbake penger til nav? :)

Lenke til kommentar

å, ser at du Anemone81 skrev dette i april. Hvordan gikk det med deg??

 

Jeg er i samme situasjon. Har brukt opp 7,5 år hos lånekassen, (har ikke lån nå) og prøver å bli gravid. Jeg har forstått at jeg ikke har sjangs hos lånekassen, fordi de krever at man har rett til støtte i 6 måneder til, mens ett semester kun er 5 måneder. Men hvem vet egentlig med den lånekassen, vanskelig folkeferd å kommunisere med.

 

Fordi jeg har gitt opp håpet overfor Lånekassen forsøker jeg nå å tjene meg opp nok penger til å få vanlige foreldrepenger, selv om jeg fortsatt studerer. Det kommer til å bli masete og trangt for oss uansett, fordi mannen min også skal studere ett år til..

 

Kanskje Tromsøstudent har kunskap om dette også? Eller noen andre.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det du skriver er helt riktig, men man må også ha rett til 6 måneders videre støtte for å få penger fra den kanten. Kanskje ikke relevant for deg, men muligens for andre.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg henger meg på de som må ha det inn med teskje:) Håper noen kan svare på dette..

Både jeg og min mann er for tiden fulltidsstudenter (jeg går lærer, han ingeniør),vi er begge ferdig utdannet til våren. Vi tenker å prøve å få barn, og er derfor nysgjerrig på hva vi kan få av økonomisk støtte, og om det hadde vært bedre å vente til vi har fast jobb..

Vi jobber begge to ved siden av skolen, jeg har utbetalt rundt 10.000,- i måneden, mannen min ca 4000,-. Vi har begge fullt stipend og lån. Hvis vi (som vi ønsker) klarer å bli gravide før jeg ender utdanningen, hva skjer da? Mannen min kommer til å begynne i fast jobb fra høsten av. Jeg kommer nok til å melde meg opp til et fag hvis jeg rekker å ta siste eksamen på denne utdanningen, slik at jeg er listet som student. Dermed er jeg student mens han begynner i fast jobb i løpet av noen få måneder..

 

1. Jeg vet at jeg kan få fødselsstipend (har hatt støtte til utdanningen i 3 år nå..), men hva mer har vi krav på?

 

2. Har jeg som fast ansatt deltidsansatt krav på penger fra jobben min?

 

3. Kan mannen min ta ut den graderte permisjonen sin selv om han da har hatt to måneder sommerferie med oss før han begynner i fast jobb? (det har vel ikke noe å si, har det?)

 

4. Hva får jeg/vi i støtte fra staten?

 

5. burde jeg ta permisjon fra den utdanningen eller lønner det seg å heller velge et studie der ikke så mye er obligatorisk og så ta eksamen i dette faget?

 

Dette ble mye spørsmål, men jeg er ekstremt grønn på dette punktet, vet ikke hva våre rettigheter er.. Håper noen kan svare meg på dette, hadde vært til veldig stor hjelp. :)

Lenke til kommentar

1-2: Du har krav på foreldrepenger fra jobben/NAV i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen.

3. Dette håper jeg noen andre svarer på...

4. Barnetrgd - 970kr i mnd

5. Det spiller ingen trille. Du kan melde deg opp til et studie, og ta permisjon fra det, uten å gå tilbake til det etter permisjonen.

 

(Jeg har forresten selv hatt permisjon fra utdanning og jobb, og mottok både penger fra lånekassen, NAV og staten....Flott at det finnes en løsning som gjør at vi kan få barn også under utdanning, slik vi slipper å måtte velge mellom karierre og barn)

Lenke til kommentar

3:

Du kan ikke få 100% utbetaling av foreldrepenger samtidig som din mann skal ha det. Siden du tjener mye mer enn han, ville jeg gjort som følger:

- Du tar ikke permisjon fra noe studie, dvs melder deg opp i noe nytt hvis du trenger det.

- Du tar permisjon fra jobben din.

- Så tar du foreldrepenger i 6 mnd, for da kan far i løpe av den tid tjene seg opp et bedre grunnlag for foreldrepenger. For fars foreldrepengegrunnlag er helt fram til han skal ut i permisjon, ikke som med mor som har frem til 3 uker før termin.

- Når han har tjent seg opp til et bra grunnlag, kan han gå ut i permisjon (gradert) og du må begynne å jobbe igjen.

- Om du velger å ta eksamen eller ikke når du er student med fødselstipend, det er igrunn opp til deg. Men føler du at du greier det, er det jo absolutt ikke bortkasta.

-

Forresten, hvis du har mer en 50%stilling har far rett på foreldrepenger. De kan han ta før barnet blir tre år, men skal det deles opp må det gis beskjed om det før den ordinære permisjonen er ferdig. Under fedrekvoten stiller det heller ingen krav til deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Annonse

HMM...

 

Hvis vedkommende har flyttet til Sverige og ansees som Svensk statsborger, har har ikke NAV i utgangspunktet veiledningsplikt. Derimot er det mulig for studenter å søke om videre medlemskap, på bakgrunn av at studielån fremdeles binder dem til Norge. Har jeg hørt.

 

Videre vil jeg bare legge til at MYE av det som står på disse sidene er korrekt, men noe er også feil. Det er NAV som innvilger foreldrepenger og engangsstønad, og som skal kunne sakene sine. Ikke stol FOR mye på andre, for rykter og misforståelser sprer seg fort. Dette med 75% studier virker bla på meg som feil, bare se her:

 

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger (2006/2-52)

Faren kan ta ut foreldrepenger (ikke fedrekvote altså)bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

 

a) går ut i arbeid,

 

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

 

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

 

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

 

e) er innlagt i helseinstitusjon. (2006/2-53)

 

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. (2006/2-54)

 

Videre fra rundskrivet:

Dersom moren utelukkende er student, må utdanningen foregå på heltid. Heltidsutdanning tilsvarer hva som er normert studietid på heltid for den aktuelle utdanningen. Det åpnes imidlertid for deltidsstudier i kombinasjon med arbeid….”

 

Bare et tips.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Prøver meg her og håper at Tromsøstudent kan hjelpe meg:-) Jeg prøver å bli gravid i Danmark, er singel og har derfor ingen far til barnet som kan bidra med økonomien. Pr dato er jeg i full jobb og tjener nærmere 600' i året, MEN har lyst til å begynne å studere fulltid fra høsten av, sykepleierstudiet for å bli jordmor så har ganske mange år med studier foran meg, men hvordan i all verden skal jeg klare meg økonomisk da? Har jeg krav på ekstra støtte?får jeg stipend? Hadde tenkt å selge leiligheten min i Oslo, for den klarer jeg IKKE sitte på uten full inntekt, og kjøpe meg noe i en annen by (Gjøvik, Fredrikstad...) hvor prisene er billigere. Jeg er ikke gravid ennå, og kanskje er det ikke noe pes for jeg får vel full mammaperm penger om jeg har jobbet fulltid de siste 6mnd av inneværende år? Men OM jeg skulle bli gravid midt i studiene eller den regelen ikke gjelder, hva da??

 

Oj, dette ble rotete, men håper jeg gjorde meg forstått.

 

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Håper noen kan svare meg på dette :)

 

Jeg: fulltidsstudent + deltidsjobb (ca 40% stilling). Har akkurat startet på mastergraden min i høst, og har termin i mai 2009

 

Far: jobber fulltid

 

Hva vil lønne seg for oss å gjøre? Hadde tenkt å ta et halvt års permisjon fra skolen neste høst (når jeg egentlig skulle begynt på masteroppgaven min)... Kan gradert uttak av foreldrepenger funke for oss?

Lenke til kommentar

Er helt blank på dette temaet..håper noen er klokere enn meg:)

 

Jeg: går bachelor sykepleie 1året, termin 13juni, vet ikke om jeg kan fullføre året eller om jeg må ut i permisjon før(pga vi har praksis i mai--> ikke så lett med praksis med stor mage), jobber ikke

 

Far: jobber 100% på sjøen(turnus), tjener rundt 35000 brutto

 

litt usikker på om jeg skal ta meg et år fri..siden far ikke er hjemme hele tiden. men studiet har veldig lite obligatoriske timer..så har valget om å hoppe rett på 2året når babyen er 2mnd i bakhodet.

 

kan jeg ta i bruk dette "smutthullet"?? tror ikke far kan være deltid hjemme..for han er fast 3uker ute og 3uker hjemme.

 

noen som har noen tips??

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er jeg nå inne i mitt siste år på mastergrad, har termin i slutten av mai, samboeren min jobber full tid, jeg studerer 100% og har en deltidsjobb ved siden av som ikke har noen fast prosent andel. jobber jo stort sett det jeg kan hvert år uten å miste stippendet.

 

Vi kunne tenkte oss å ta ut gradert perm for far, 29 uker. Men slik jeg har forstått nav så må jeg da ut i jobb på min ekstrajobb i tillegg til studier, men hvordan går det når jeg ikke har noen bestemt prostentandel på jobb.. Jobber fast ca 6 vakter i mnd men det bruker å bli en god del mer.

 

Må jeg da ta ut engangstødnad for at vi skal kunne velge gradert permisjon?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Vi er begge studenter på siste året av bachelorgrad. På nåværende tidspunkt har ingen av oss ekstrajobb. Vi venter barn i midten av mai. Er det noen regel for hvor lenge i forveien for fødselen barnefaren må ha vært i ekstrajobb for å få disse 29 ukene med støtte? - Holder det å starte over nyttår?

 

Får begge eller bare mor 2 semestre med lån omgjort til stipend?

 

Hva er det beste for mest mulig støtte videre:

- Begge søker seg inn til nytt studie fra høsten 09?

- Jeg søker meg inn på nytt studie fra høsten mens han går ut i jobb?

 

 

Lenke til kommentar

Dette vil egentlig si at det heller lønner seg for mor å studere enn å jobbe når hun får barn (avhengig av lønn i jobb da). Har termin i slutten av Juli, har derfor vurdert å hoppe av studiet innen 2. semester (går studie der man har mulighet til dette) for å jobbe 6 måneder før barnet kommer. Men da vil jeg ikke få fødselsstipend. Derfor vil det lønne seg for meg å studere 2. semester?

 

Kan far jobbe hvor mye han vil de 29 ukene? eller erdet en maksgrense?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei jeg lurer på en ting. !

 

når jeg ringte lånekassen for å høre om å søke om føsdselspenger fikk jeg beskjed om at jeg måtte først sende inn papirer om at jeg hadde fått godtatt permisjon i fra studie.. men jeg skal jo fortsettet på skolen (bare være hjemme i 3mnd) så skal får ta ut gradert jobb etter det.

 

men skjønner jeg ikke hvordan jeg skal løse det slik som over...

 

jeg skal fortsette å være 100% student. men ønsker å få dette smutthullet.. men hvordan gjøre det så lenge lånekassen krever godkjennelse av permisjon fra skolen (når jeg som sagt ikke skal ha permisjon..) hmmm er det noen som skjønte hva jeg mente..

 

 

håper på noen svar:) forvirret

 

 

Lenke til kommentar

Hei Tromsøstudenten!

Oppdaget dette forumet først nå jeg!! Er gravid og har termin om noen dager.

Ser at det er mange som plager deg med mange spørsmål her, og jeg kommer egentlig bare til å føye meg i rekken. Har nemlig ikke skjønt det her helt, og det virker som du har god kontroll!

 

Jeg går på yrkesrettet attføring, og tar et studiet som går over ett semester. Eksamen er til jul, men fordi jeg er gravid så har jeg tatt permisjon fra studiet i et år, for å kunne ha fri sammen med babyen og få utbetalt fødselsstipend. Dette skal være i orden nå...

Her er spørsmålene:

Har mannen min som jobber fulltid, rett til gradert jobb?? Trodde ikke han hadde noen rettigheter jeg!

Må jeg stå på eksamen til neste jul? Eller holder det at jeg møter opp?

Håper du har mulighet til å svare meg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...