Gå til innhold

Smutthullet for gravide studenter


Tromsøstudent

Anbefalte innlegg

Flotte greier=) Dette skal jeg benytte meg av når den tid kommer!

 

Tusen takk, Tromsøstudent! (noe som forøverig jeg og er.. ;))

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg har 1 år igjenn som student med helgestilling og studielån.

Kjæresten bor 50 mil unna, har barn og kan ikke flytte hit...

Vet du hvilke rettigheter jeg har? Har ikke noe ekstra pga lang avstand mlm oss?

Hvor har du funnet ut dette? Kunne godt tenke meg å sett litt på det slik at jeg er klar til neste år...

mt 18.02.09

Lenke til kommentar

Kan tenke meg du har rett på overgangstønad når du ikke har samboer. (?)

Og så får du vel dobbel barnetrygd (?)

Og så vil du få fødselstipend fra lånekassen, pluss forsørgerstipendet.

Går jo også an å søke om bostøtte fra husbanken.

Og dersom helgestillingen din utgjør mer enn 1/2G, så vil du jo få foreldrepenger fra den. Hvis ikke vil du få engangstønad på 33500kr.

 

Lenke til kommentar

Gruble, gruble, kjempefin tråd dette, finner mange svar, men hva hvis far ikke vil ha alle 29 ukene? kan han bare ta ti selv om jeg er "fulltidsstudent"? skal bare på samling ca . 10 uker, resten er jeg jo hjemme....

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjempeflott tråd, har hørt litt om dette og lurer på littegranne...

 

Jeg har vært student i 4 mndr av svangerskapet, såvidt jeg vet teller også sommerferien som opptjeningstid av fødselsstipend noe som gjør at jeg teoretisk sett har vært student i 6 mndr. Men så leste jeg at man måtte ha vært student i 6 mndr FØR fødsel, jeg har da vært student på "feil side" av svangerskapet? Har jeg da rett på fødselsstipend?

 

Jeg er akkurat ferdig med studiet mitt og hadde ingen planer om å studere videre, derfor har jeg ikke søkt. Nå er jo også søknadsfristene gått ut for opptak til høsten.

 

Har forløpig termin 8. Desember, er nå 16 uker på vei.

Lenke til kommentar

Det er nok de 6 siste mnd før fødselen du må ha hatt rett til støtte ja. Du bør se på restetorget om det er noe du kan melde deg opp til. Med termin i begynnelsen av desember, slipper du jo unna eksamen, og det er ingen krav fra lånekassen sin side at du blir nødt å ta disse eksamnene opp igjen for å kunne motta fødsestipend.

 

Alternativt hvis du ikke har jobbet og har en jobb som gjør at du kan tjene opp foreldrepenger. Må ha jobbet 6 av 10 siste mnd. .

Lenke til kommentar

Annonse

Ang. innlegget til Smilan:

Får man både overgangsstønad OG fødselsstipend om man er i høyere utdanning, noen som vet, eller har fått?

 

Fra Lånekassen sine sider:

 

Spesielt for elever i videregående opplæring

Er du elev med ungdomsrett i videregående opplæring og mottar overgangsstønad som enslig forsørger, kan du bare få 1 260 kroner per måned i fødselsstipend (det tilsvarer lånedelen av maksimal støtte). Se eksempel i tabellen over.

Årsaken er at du får fradrag på grunn av overgangsstønaden. Bostipend gis ikke til søkere som mottar overgangsstønad, og forsørgerstipend, grunnstipend og læremiddelstipend er behovsprøvd mot blant annet trygdeytelser.

 

Høres veldig urettferdig ut for de i vgs. utdanning?

 

 

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg et tips om hva jeg kan melde meg opp til som er 50%. Studerer 50% nå.

Det må være noe som er uten oppmøteplikt og kanskje nettbasert

 

Er det noen som kan gi konkrete eksempler?? Please

Lenke til kommentar

Jeg har termin 11 sept. Har igjen ett år av bachelor utdanning (i hovedsak ferdig vår/sommer 2009).

Ettersom jeg har skjønt det, og vi ønsker å gjøre det, så skal jeg ta ut engangsstønad og fødselsstipend fra sept til begynnelsen av januar. Etter dette skal barnefaren ta ut permisjon slik at jeg blir "fulltidsstudent" igjen. Selv når jeg er i permisjon har jeg planer om å gå opp til eksamener slik at jeg vil være ferdig med bacheloren vår 2009.(altså ferdig til sommeren)

Barnefaren jobber: ca 60 % på et legesenter i en kommune ( jobb som er på dagtid), og cirka 50 % (nattevakter) på et annet senter i en annen kommune.

 

Ettersom jeg har skjønt da: er det slik at når jeg blir "fulltidsstudent" igjen etter jul, at jeg vil fremdeles ha krav på at alt av lån for vårsemesteret blir omgjort til stipend?

Vi har kun behov for at barnefaren tar permisjon fra den ene jobben (60% jobben), da den andre jobben er nattevakter. Vil det da være godt nok for såkalt gradert uttak? Altså, at han tar seg fri den jobben 3 dager i uken (de andre dagene har han uansett fri fra denne jobben). Vil det da si at han har rett på (145 dager /3 dager i uken) 48 ukers permisjon? Det virker liksom litt for godt til å være sant.. Og hvis det da skulle være slik at han skulle ha rett på 48 ukers permisjon, kan han ta de ukene samtidig som jeg får fødselspenger fra Lånekassa? (altså fra sept 08 og utover)

Dette kan kanskje være litt uklart og forvirrende, men jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg! Har oppsøkt NAV, men der var det ikke mye hjelp å få.. =(

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært student fra 15. August 2007, avsluttet studiene mine nå i Juni. Jeg har forstått det slik at sommerferien teller når det gjelder opparbeiding av fødselsstipend, men vil den fortsatt gjøre det hvis jeg bytter skole? Vurderer å melde meg opp til et nettstudie for å få utbytte av smutthullet, men vil være helt sikker på at jeg faktisk får det før jeg søker. Nettstudiet vil koste meg over 30.000 kr og jeg har ikke funnet noe billigere alternativ nå som søknadsfristene har gått ut. Termin i desember, jeg har regnet ut at jeg da er nødt til å starte nettstudiene i starten av august, ca da normal skole-sommerferie er over.

Lenke til kommentar

Jeg har termin i mars, skal begynne andre året på sykepleien nå i august. Andre semester har vi ganske mye praksis. Har jeg forstått det rett med dette smutthullet at da må jeg rett ut igjen etter fødsel? Dette vil være ganske vanskelig i og med at det er midt i praksis perioden.

Mannen min jobber 100 % og jeg har jobb hver tredje helg.

Håper også vi kan komme igjenom dette smutt hullet, men jeg ble litt forvirra om det lar seg gjøre eller ikke! :)

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Annonse

Du skrev "- Mor får også stipend i sommerferien (om de 42 ukene omfatter denne perioden)." Får man bare 42 uker permisjon? Er det ikke mulig å få 52? Sånn at man kan være hjemme til barnet er et år?

Lenke til kommentar

ANGÅENDE rett til fødselstipend med tanke på støtte i 6 måndter FØR fødselen: HVA hvis man har hatt stipend til sommeren 08, med nytt studiestart i august 08 igjen? Regner ikke lånekassen med det som var FØR sommeren? Eller begynner man på "skratch" igjen i august?? ..

 

Venter i november og vil gjeeerne ha litt fødselstipend.. :)

Lenke til kommentar

ANGÅENDE rett til fødselstipend med tanke på støtte i 6 måndter FØR fødselen: HVA hvis man har hatt stipend til sommeren 08, med nytt studiestart i august 08 igjen? Regner ikke lånekassen med det som var FØR sommeren? Eller begynner man på "skratch" igjen i august?? ..

 

Venter i november og vil gjeeerne ha litt fødselstipend.. :)

Anonym

Lenke til kommentar

Sommermåndene teller med når du har studert på våren. De begynner ikke på nytt igjen.

 

-Men jeg har et spørsmål: Jeg leste nå på NAV sine sider, det ser ut som om foreldrepenger med tidskonto enten er 100% eller 80%. Har dette blitt endret? Jeg trodde far kunne jobbe 60%, noe vi egentlig hadde planlagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Lurer litt på hvor mye penger jeg har å rutte med dersom jeg blir gravid i løpet av studiene.

 

Jeg: Heltidsstudent, deltidsjobb + sommerjobb, tjener ca 120 000/år + lån og stipend.

 

Samboer: Full jobb, ca 500 000 kr/år.

 

Jeg lurer på om jeg kan benytte meg av dette smutthullet da jeg ønsker å bli gravid slik at barnet kommer neste høst, og da skulle jeg egentlig begynt på mastergrad. Og har hørt at masteren MÅ man fullføre på 2 år. Dermed er jeg vel nødt å ta permisjon?

 

Hvor mye støtte får dere som er i permisjon fra fulltidsstudier, ikke registrert alenemor? Er det bare fødselsstipendet + engangsstøtten + barnetrygd? Betales det skatt for dette?

 

Dersom jeg tar permisjon, hvor lenge har samboeren rett til å være hjemme med barnet?

 

Vil dere økonomisk sett anbefale eller fraråde å få barn under studiene?

 

TUSEN TAKK FOR SVAR :)

Lenke til kommentar

Når vi bor 50 mil fra hverandre, jeg blir jo enslig på en måte i 2 år til, men vi er jo sammen...

Hva da om far vil ta ut permisjon tro?

 

Lønner det seg å ta engangsstønad eller overgangsstønad? For begge får man jo ikke... vel?

 

Noen som er gode på slik?

 

Lenke til kommentar

 

Jo du får begge deler.

 

Du får engangsstønad hvis du ikke har tjent opp rett til foreldrepenger i permisjonstiden, og du får overrgangsstønar hvis du ikke har inntekt og er aleneforsørger.

 

Jeg fikk fødselsstipend fra lånekassen + overgansstønad fra nav. Ser ikke for meg hvorfor du ikke skulle fått engangsstønad. Overgangsstønad er jo noe som gjelder hvis man er aleneforsørger uten jobb/inntekt i 3 år før barnet fyller 8. Dette er jo du om du bor alene og ikke har jobb eller er permittert.

Lenke til kommentar

 

for sikkerhets skyld ta kontakt med Nav..

 

Ikke ta imot foreldrepenger hvis det eneste du risikerer å få er 3500 i mnd i foreldrepenger + fødselsstipent. Da ville jeg heller tatt ut engangsstønad og fått overgangsstønad.

 

Vet ikke helt hvordan det fungerer hvis du har rett på foreldrepenger fra nav.

Lenke til kommentar

Må virkelig ta med meg en rekke spørsmål og se om jeg får noen greie svar..

Skal forsøke å skrive en tråd om det når jeg har fått svar..

 

Tusen takk for svar, nå vet jeg hva jeg ikke skal gjøre, eller hva jeg skal stille meg kritisk til.

Lenke til kommentar

hm.. vet ikke helt om jeg forsto dette.

Far til barnet jobber, og jeg studerer. Når babyen kommer i januar tar jeg et års permisjon, og får fødselsstipend fra lånekassen. Hvor mange uker pappapermisjon får da far, når jeg begynner på skolen igjen?

 

(Fra lånekassen)

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

 

-at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

a-t du bor sammen med barnet

-at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

 

Hva betyr graderte fødselspenger (tidskonto)??

 

Har jeg rett på mer enn fødselsstipendet fra lånekassen?

Lenke til kommentar

Hei!

Vi hadde tenkt å benytte oss av forslaget til tromsøstudent, men nå har jeg snakket med flere på nav som sier at det ikke er mulig. Hvor finner jeg noe reglement som sier dette som jeg kan vise fram, og evt. hvordan søker jeg på dette?

 

Supert hvis du kan svare:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...