Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

He, he, dette er en aprilspøk?

Hvis ikke, synes jeg synd i barna dine - de må jo ha store problemer med å skille eventyr og fantasi fra virkeligheten. Eller så er det kanskje mor som ubevisst har overført sine holdninger til dem?

Uansett så er det ikke barna som bestemmer om de skal få seg en stemor eller en stefar. Og godt er det.

"Stefar derimot...der er det ingen som sier noe negativt.." Er det så rart da? En stefar truer jo ikke posisjonen til den store guden i barnas liv: mor. Hun får fortsatt råde som hun vil, og lykken er komplett. En stemor derimot, stygge, slemme heksa... Skummelt er det hvis barna faktisk liker henne og utvikler et nært forhold til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri måttet forholde meg til en stefar, men fra jeg var ca 10-23 var min far gift med en dame som var ikke noe hyggelig og jeg følte meg aldri velkommen hos de, så jeg er fullt klar over at det kan gå begge veier. Men så på den andre siden fikk jeg heller aldri høre noe hyggelig om henne hos min mor. Selvom jeg vet ikke om det hadde så veldig mye å si, min "stemor" var ganske fæl når jeg tenker til bake og jeg hadde nok grunner til å mislike henne, uavhengig av hva mamma mente! Heldigvis så varte ikke det evig og faren min bor nå sammen med en veldig hyggelig dame som jeg har kun godt å si om. Min mor hadde i en periode en samboer, også etter at jeg var voksen og jeg er takknemlig for at hun ikke møtte ham mens jeg og min søster var fremdeles barn.

Men poenget er kanskje at for oss som ønsker å få godt forhold til stebarna og at de skal ha det godt hos oss, så er det veldig trist når barnets egen mor gjør alt hun kan for å barnet skal få dårlig forhold til både far og stemor. Det er tross alt barna det går mest utover.

MItt stebarn var f.eks i går kjempesint på far, fordi h*n ikke får lov til å være med på noe hos oss (en voksenting), fordi mor hadde spurt om h*n ikke hadde lyst til å være med når Helene og pappa skulle gjøre det og det og fremstilt det som veldig spennende og mer eller mindre lovet at det kunne h*n være med på. Dette sier hun til ungen ETTER at vi hadde spurt henne om hun kunne ha barnet 2 ekstra dager den aktuelle uken siden vi IKKE har anledning til å ha barnet da..Så det kunne mor ikke gjøre "fordi X hadde såå lyst til å være med". En ting er at hun ikke kan og det finner vi vel en løsning på, men å tilby ungen å delta når hun vet vi ikke kan ha h*n, det er bare så dårlig gjort og mest av alt mot barnet.

Helene

Skrevet

Skal vi begynne på toppen da, siden jeg er en av de med de gærne biomødrene :)

1. Vi trenger ikke gjøre så enormt mye for å rakke ned på biomor, med alle de sprellene hun gjør trekker hun fint seg selv ned i driten.

2. De hadde vært kjærester i mindre enn en mnd da hun ble gravid, og begge var tenåringer.

3. Sambo hadde ikke planer om å leve med henne, kun overleve for barnets skyld. Og det gikk såklart ikke i lengden (ref punkt 1), så han dumpet henne

Men et godt forsøk på å provosere :)

Skrevet

Så utrolig dumt av deg å uttale deg om noe du ikke vet noe om!!! Synes litt synd på deg egentlig.. Du kan sitte i samme situasjonen selv en dag. Håper selvfølgelig at du slipper det, men jeg kan love deg at du vil kjenne igjen mye hos både biomor og stemor sine frustrasjoner... Lykke til

Skrevet

Enig med deg der!

Min mann hadde allerede gjort det slutt med biomor, da hun sa hun var gravid og ville gifte seg med han...Nice girl!!

Og jatakk, det har på mange måter ødelagt min mann sine drømmer, da han giftet seg og tok seg av dem som familie. Han valgte aldri å få barn eller gifte seg med henne.. I utgangspunktet da, har du en særdeles utmerket og sjarmerende biomor... Kvinner er kvinner verst. Hvor mange av dere biomødre har gjort dette egentlig? smelt dere på tjukka for å tvinge dere i ett forhold??

Hva med mannen som ikke fikk noe valg?

PS jeg er selv ett skilsmisse barn som har tatt feil av min stemor...

Skrevet

Ehh.....og menn kan ikke klare å unngå å lage barn fordi??

Hva med å ta ansvar selv da,og sørge for at man ikke gjør noen gravid?

Himmel,det er jo ALDRI disse stakkars mennenes ansvar noe som helst.Bare disse gale kvinnene....Stakkars din mann som fikk sine drømmer ødelagt,han er jo ikke ansvarlig for noe selv?

Vel, jeg kan også da si at jeg lar meg ikke "smelle på tjukka" i hytt og pine,og foreslår at menn også tar det ansvaret ,og ikke "smeller kvinnfolka på tjukken" i tide og utide.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg når det gjelder dette med ansvar - men saken blir vel en litt annen når man lever i et forhold hvor det ikke er tema at man skal ha flere barn? Da må vel mannen kunne forvente at dama fortsetter å ta pillen, som hun "alltid" har gjort? Eller mener du at han må bruke kondom i tilfelle dama plutselig (i sitt stille sinn) finner ut at en ny baby hadde vært tingen?

Jeg anser det iallefall som mitt ansvar å unngå og bli gravid igjen, så lenge vi ikke har avtalt annet. Kondom i et forhold er ikke et alternativ, etter min mening :)

Skrevet

Det er klart forskjellige situasjoner hvorvidt man er i et langvarig forhold eller ikke, MEN dersom det er problemer i forholdet (og far vurderer å bryte ut) som det tydligvis var i forholdet beskrevet ovenfor her,Ja da synes jeg det burde være VELDIG viktig for mannen å tenke på å beskytte seg.

Det viser jo mange av innleggene her med all tydlighet er SUPERVIKTIG!!

Og vurderer mannen å bryte fordi kvinnemennesket er helt tullete( som de ofte blir beskrevet som her) ja DA ville jeg ihvertfall sørget for å beskytte meg.......Men det er nesten ingen menn som tenker slik tydeligvis,og da ender de opp slik da....Jeg klarer bare ikke å synes så ille synd i dem,de får ta litt mer ansvar selv.(vi kvinner må jo det?)

Skrevet

"Min mann hadde allerede gjort det slutt med biomor, da hun sa hun var gravid og ville gifte seg med han...Nice girl!!"

Dette må være dagens! Nå fikk jeg meg en god latter iallefall.

Ja da hadde jo han gjort det han burde iallefall, det teller iallefall ikke at han humpet på hun rett før han gjorde det slutt, så lenge han gjorde det slutt FØR hun fant ut at hun var gravid./fortalte det.. Stakkars han som har fått drømmene sine ødelagte av å ha sex med den kvinnen. Djeeez...hør på deg selv dame. Det trengs 2 for å lage barn, og ikke har jeg lest noe sted at mor er den som er ansvarlig for prevansjon.

Det finnes flere prevantive tiltak enn p-piller, noe som heller ikke fungerer i alle tilfeller...faren for å bli gravid/gjøre noen gravid er tilstede uansett.

Så viss kvinnemenneske er så forferdelig så foreslår jeg at han heller lar være å ha sex m hun, eller....tar konsekvensene.

Skrevet

Ingen aprilspøk nei, men du må jo være synsk eller noe, siden du kan bekreffte store problem hos de "stakkars barna mine" ut i fra 1 ting som ble sagt, imponert!!

Etter min mening bekrefter du bare deres reaksjon. Vil vel være mere riktig å si at store deler av forumet bekrefter at unger har ALL GRUNN til å være skeptisk til en stemor.

Er jo ikke rart at et barn får problemer med å innfinne seg med situasjonen, når et voksent menneske har så store problemer så det mange stemødre her gir uttrykk for her inne.

Skrevet

Nei, jeg er ikke synsk. Synes bare synd på barn som har trangsynte og generaliserende foreldre. Det er din jobb som mor å fortelle dem at en stemor slett ikke behøver å være en slem heks. Men du har jo tydeligvis bestemt deg for det, helt greit for meg. Bare så synd at du overfører disse holdningene til barna dine.

Jeg har aldri påstått at alle biomødre er noen store nek, de aller fleste er jo hyggelige og oppegående mennesker. Men variasjoner finner man vel innenfor alle grupper mennesker, stemødre, biomødre, tanter, onkler osv.... Selv om vi har store problemer med vår biomor, så skjønner faktisk jeg også at hun, som de fleste andre, også har sine gode sider.

"Etter min mening bekrefter du bare deres reaksjon. Vil vel være mere riktig å si at store deler av forumet bekrefter at unger har ALL GRUNN til å være skeptisk til en stemor". Vel, forumet bekrefter vel i like stor grad at unger i enkelte tilfeller har ALL GRUNN til å være skeptiske til sin biomor....

Skrevet

Så var det på`an igjen... Er helt imponert her jeg!!

"Nei, jeg er ikke synsk. Synes bare synd på barn som har trangsynte og generaliserende foreldre. Det er din jobb som mor å fortelle dem at en stemor slett ikke behøver å være en slem heks. Men du har jo tydeligvis bestemt deg for det, helt greit for meg. Bare så synd at du overfører disse holdningene til barna dine."

Unnskyld meg men hvordan vet du hva jeg sa til stemor-kommentaren, dersom du da ikke er "synsk"??

Du har ikke den ringeste ide om hva holdninger jeg overfører til barna mine, det er iallefall tydelig.

Dette blir bare for dumt for min del, hva er vitsen med å diskutere med mennesker som pålegger andre egenskaper etter eget velbefinnenede.

I rest my case.

Skrevet

Du skriver jo selv, sort på hvitt, "stemødre er fæle"!!! Mulig du mente det som en kommentar fra barna dine, men da må du poengtere det i teksten eller bruke anførselstegn. Hvis ikke er jeg i min fulle rett til å oppfatte det som et utsagn fra deg.

Jeg har kun tatt utgangspunkt i det du har skrevet, og det har vært veldig generaliserende. Holdninger trenger man forøvrig ikke forklare ordrett, det skinner uansett igjennom.

Ingen tvinger deg til å diskutere her inne hvis du selv ikke ønsker det.

Skrevet

MINE BARN SA EN DAG TIL MEG....hva er det du ikke forstår med hvem som har sagt hva?? hallo? noen hjemme liksom`?

Du har ikke tatt utgangspunkt i noe annet enn dine egne forvridde antagelser, tatt ut i fra dine holdninger og evne til tolke en fjør som en høne!

Greit nok at du kan dømme meg nord og ned, som du sier "det skinner igjennom..." men stakkars de som må forholde seg til dømmende mennesker som deg i det virkelige liv.

Se deg selv i speilet før du skyter på andre.

Skrevet

Ok. Jeg må bare beklage hvis jeg har misforstått deg helt. Jeg tenkte bare at du etter punktum og i ny setning fremmet dine egne meninger. Når jeg leser det på nytt, skjønner jeg jo hva du mener.

Men siden jeg har misforstått deg og dine holdninger på det groveste, hva mener du egentlig om stemødre? Hva svarte du barna dine da de kom med disse uttalelsene?

Du sier jo at du kan skjønne hvorfor barna dine tror stemødre er fæle og grusomme?

Skrevet

Skjønner godt du valgte å stå frem som anonym med det innlegget der!!

Livet er vel mer nyansert enn som så..

Hvem som dumpet hvem og hvem han valgte først,- sånn man snakker om når man er tenåringer.

Det som til syvende og sist teller er jo hvem man faktisk ER sammen med. Det er jo den personen man skal dele livet med på godt og vondt.

Ekser er ekser, og det er vel aldri noe ønskelig tema eller noe man vil fokusere på. Men som stemor får man trykt det oppi fjeset enten man vil eller ikke, og det er jo nettopp dette mange sliter med.

Kanskje du bør fjerne blikket fra din eks og hans nye partner, og komme videre.

Hilsen ei som ikke har blikket retter mot biomor.

Skrevet

Enig med Lassi83!

Man må fokusere på det fine man har nå. Som den NYE familien. Biomor har ikke noe mer med saken å gjøre sett bort i fra at hun er mor til stedatter min og datter til min mann. Beklager biomor, men hos meg får du ikke mye tid og energi...; ) Du er historie for min mann

Skrevet

Endelig en stemor som har skjønt det..:-)

Poenget er jo at man er sammen med faren til et barn,og dette barnet har en mor.Slik er det og det må man leve med.

Det er en av "vondtene" med å være med noen som har en historie.

Og velger man å bli stemor,ja så velger man å få dette trygt opp i fjeset , enten man liker det eller ikke.Så da må man også leve med valget man har tatt!

Skrevet

Herlighet!!! Vi har vel alle ekser som var der før mennene vi i dag har? Men tror det er veldig få som ville valgt en av eksene før mannen vi nå har truffet?

Sånn jeg ser det så har jeg gått mange bomturer før jeg endelig fant den rette veien ;-)

Jeg sier ofte til mannen min at det eneste gode som kom ut av mitt forhold til eksen, er at jeg setter enda mer pris på ham som er min nåværende mann. Hadde jeg truffet ham først, så hadde jeg sluppet å gå sånne omveier.

Jeg er heldig som ikke ble gravid før jeg traff den rette i mitt liv. Ikke alle er like heldige, men de gjør det beste ut av situasjonen. For barnas del.

Kari-Mari

Skrevet

"Mange har nok tenkt tanken, hva i alle dager såg han i henne?"

- dette kan det tenkes at mannen selv tenker også.

"Vel, dette er hva du får med på kjøpet, dette ER faktisk damen han valgte først. Dette ER faktisk damen han fikk barn med og må forholde seg til i mange mange år."

-Jeg ER faktisk dama han lever med nå, og jeg ER faktisk den han vil ha nå og takk gud for at biomor til mitt stebarn aksepterer det. Og det er slik at biomor også på sett og vis blir bundet til meg resten av livet fordi jeg har et forhold til hennes barn. Ja, jeg aksepterer at han har elsket henne før meg. Ja, jeg aksepterer at han valgte å få barn med henne. Nå er det hennes tur til å akseptere at han vil ha meg som kvinnen i hans liv, nå må hun akseptere at han elsker meg, ikke henne og han valgte MEG til stemor for hans barn.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er så enig med deg:) Og jeg er hverken stemor eller mor. Men jeg kan ikke fatte og begripe at det er så mange voksne kvinner som sitter og sutrer over hvor forferdelig de har det pga en annen kvinne, som mannen deres faktisk har vært sammen med i flere år.

For ikke å snakke om hvor forferdelig det er å få ansvaret for andres barn. Som faktisk er helt uskyldige oppi situasjonen. Og på ingen måte har bedt om å ende opp der..

• 2 uker senere...
Skrevet

Biomødre

Artig femonme egentlig...biomødre som gjør alt de kan for å rakke ned på stemor, med både historier og skjellsord. Denne kan fakstisk gå begge veier!! Har et par kommentarer til deg. Greit nok at faren var sammen med biomoren først, men det betyr da slett ikke at hun er førstevalget! Han har faktisk byttet henne ut! Til noe han mener er bedre, så dette gjør vel stemoren til førstevalget, vil jeg tro..

Stemødre har heller ikke skylden for alt som er galt her i verden, det forhodet som er slutt, er vel noe far og biomor må ta skylden for. Stemødre som blir sammen med en singel far, har da ikke skyld i den vanskelige situasjone som far og biomor har stelt i stand.

Stemødre stiller opp for barn som ikke er sine egne, og ofrer en stor del av livet for disse barna. I tillegg må de tåle at samboer/kjæreste/mannen i all tid fremover vil ha kontakt med eksen sin.

Dere biomødre bør takke stemødre for hjelpen, heller enn å se på dem med haukeblikk.

Det at far finner seg en ny dame, er noe dere burde forutsett den dagen dere gikk fra han (for de som gjorde det).

Skrevet

Ja, selvsagt går stemødre inn i forholdet med far med åpne øyne og er klar over situasjone. Det som deriomot er vanskelig å forutse er hvordan dette skal bli. Ingen vet hvordan dette blir før de har prøvd det!

Skrevet

Aller har vel en eks eller to som de har kvittet seg med.Biomoren er faktisk en EKS, det vil si en som har blitt byttet ut til noe bedre. Altså IKKE drømmekvinnen! Dessuten så er det da ikke sikkert at han planla å få barn og fremtid med denne kvinnen. Uhell skjer...

Skrevet

ja her var det høyt nivå på diskusjonen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...