Gå til innhold

Late, ubrukelige gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av alle dere late, ubrukelige gravide som bruker svangerskapet som unnskyldning for å snylte på staten og sitte hjemme og stuffe trynet med potetgull. "Jeg har vært sykemeldt siden 12.uke, blir så sliten, tåler ikke jobbe" "Jeg må passe på barnet mitt, det beste for babyen er at jeg tar det med ro..." "Jeg vil gjerne jobbe altså, men får så vondt.."

Når ble det å være gravid en sykdom? Kroppen forandrer seg, og det ER vondt. Vi har et TILLEGGSANSVAR i disse månedene, men det betyr jo ikke at resten av verden skal ta over ansvaret for alle våre andre plikter? Fy fader, er så lei av dere sveklinger.

Babyen har ikke godt av at mor er en pudding. Babyen har godt av at mor er aktiv i kropp og sjel, slik at den venner seg til jevnlig pulsøkning i forbindelse med trening og stress, babyen har SVÆRT godt av at mor er i god form fysisk under svangerskapet, for da blir den det selv. Babyen har godt av at mor tar ansvar og er anstendig, og babyen har i alle fall godt av at mor ikke overfører sine unnasluntrer-pass på meg-jeg er så sliten-orker ikke-verdier. Vi velger selv å få barn. Ta konsekvensene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjeeeeeeeeesp! For et hjernedødt innlegg.

Skrevet

Graviditet i seg selv er ingen sykdom men mange får mer eller mindre plager..Tror det hører til sjeldenheten de damene du beskriver..de fleste oppegående mennesker vet nok best for seg selv og sine barn..Når det gjelder fysik aktivitet er jeg enig at det selvfølgelig er sunnt men er mer skeptisk til overdreven trening og slanking under svangerskap.. Tror en hver får feie for egen dør;-)

Skrevet

Jada det er mange latinger.

Skrevet

Dette er så typusk alt for enkelt for de som har god helse fra før å drive å gnåle om.

Personlig er jeg rett og slett presset til sykemeldig av legen i første omgang og av kroppen min som har holdt på å klappe sammen. Allikevel får jeg dårlig samvittighet når jeg leser slike innlegg. Før jeg blir forbanna.

Jeg har halvannen times reisevei på korteste måte med buss og båt til en jobb der jeg bruke halve dagen på å oppdra andres drittunger istedenfor å drive med det faget jeg er ansatt for å formidle. Halvannen time hjem igjen. Et barn på halvannet år som får en sliten mamma hjem i de to timene han er våken etter at jeg kommer hjem. Jeg har en kronisk blodsykdom som medfører at min kropp ikke tåler like mye før det går på helsa løs, jeg har en matintoleranse som krever mye ekstraarbeid i forhold til å ta opp riktig og god nok næring. Bekkenløsning vet jeg ikke om jeg har for det gjør stort sett vondt i hele ryggen, men så lenge jeg klare å være våken mer enn seks timer om dagen, er jeg kjempefornøyd.

Selv om jeg er sykemeldt hundre prosent, er jeg aktiv og i gang, men jeg får faktisk ikke lov å gjøre mer enn absolutt nødvendig for tiden, da kroppen min truer med fødsel stadigvekk.

Det er så jævlig irriterende med folk som snakker om at svangerskap ikke er en sykdom. Det vet vi da faen meg godt nok. Men noen gravide er syke fra før, noen kropper klarer ikke like godt å holde tritt med ekstrabelastningen og noen syter selvfølgelig mer enn andre.

Jeg synes heller ikke at man skal snylte på staten og andre skattebetalere. Betaler både skatt og lisens med glede. Men når det nå er sånn at jeg har vært nødt til å benytte med av velferdsystemet, nekter jeg å la en eller annen tilfeldig inne på et nettforum for gravide fortelle meg at jeg tilhører en gruppe sveklinger.

Skrevet

Det er stor forskjell på latskap og sykdom!

Kvinner som ikke er gravide, og menn, sykmelder seg også.

Men det er for svingende sant at mange gravide er veldig late og ekstremt giddalause.

Skrevet

Takk fra HI :-)

Og til deg som skriver at de fleste ikke er sånn; halvparten av innleggene her inne handler om når man kan sykemelde seg og hvor tøft alt er og hvor kjip sjefen er som stiller krav når man er gravid. Og reisevei!!! Er det noen som tror at de vil få kortere reisevei bare fordi de blir gravide? Alle vet rammebetingelsene sine når de bestemmer seg for at de vil sette et barn til verden. Blir så sinna!

Skrevet

Halvparten? Virkelig? Overdrivelsenes dag i dag, kanskje?

Skrevet

Rart at så mange forsvarer seg så veldig med at de er sykemeldte. Dette innlegget handler vel om de gravide som er late og ikk e"gidder" å jobbe fordi de er litt mer slitne enn ellers. Hvis du har grunn til å være sykemeldt gjelder jo ikke dette innlegget deg! Dette gjelder som HI sier Puddingene! Jeg hører stadig om folk som snylter seg til en sykemeldig bare fordi de ikke gidder å jobbe under graviditeten, og lurer legen sin til å skrive den. Enig med HI.

Skrevet

Til HI: har du selv barn eller har vært gravid?

Håper du i ditt evt. kommende svangerskap får både ekstremkvalme og bekkenløsning, så kan du sitte og kose deg på jobben med det!!!

Jeg har jobbet og betalt skatt siden jeg var 15 år, så skulle faen meg bare mangle at ikke jeg får igjen for det når jeg er så uheldig å bli syk i løpet av svangerskapet. Noen av oss har faktisk en jobb som er såpass krevende at man må være 100% i form for å kunne utføre den.

Skrevet

Ja jeg er lat og ubrukelig, men har ikke bedt om det. Presset meg på jobb til bekkenet og ryggen sa stopp. Ble liggende rett ut og måtte ha hjelp av gubben til alt inklusiv å bli tørket i rompa pga at jeg ikke klarte å vri meg så mye så jeg kom frem.

Så ta ikke alle over en kam "kjære deg".

Har tatt konsekvensen og ansvar for at jeg presset meg for mye slik at jeg har havnet på sofaen. Heller ikke bra for et foster at mor går rundt med stor smerter. Det kan føre til både det ene og det andre og at morkaka kan slutte å jobbe.

Så her har du et lite svar fra mor som overfører sine unnasluntrer-pass på meg-jeg er så sliten-orker ikke-verdier til barnet sitt fordi hun ikke vil miste det.

Og en ting til når du kommer med sånne nekative påstander om andre kan du jo signere.

Skrevet

Hva med å faktisk vurdere om man burde bli gravid da? Om man har en slik alvorlig sykdom? Ærlig talt...

Skrevet

Jeg er tildels enig med HI - synes det på mange måter har utviklet seg en kultur der det å være gravid er sidestilt med det å kunne late seg litt ekstra.. Klart man blir sliten av å være gravid - det er jo helt naturlig!! Men, å gå fra å si det til at det er greit å sykemeldes i øst og vest henger ikke helt på greip.. Det er forskjell på å være sliten og så sliten at man ikke kan fungere i hverdagen.. Det var også en her oppe som hadde et godt poeng med at mange klager over lang reisevei - den reiseveien hadde de jo før de ble gravid - så hvorfor kommer det som en "overraskelse" at det blir mer slitsomt i graviditeten??

Det som irriterer meg mer enn noe annet er de som velger å misbruke systemet med sykemelding pga økonomiske årsaker.. Dersom vikariatet går ut mens man er 4 mnd gravid så går de til legen og lyger på seg en diagnose for å få sykepenger, istedet for å finne seg ny jobb eller melde seg arbeidsledig....

Jeg har ikke noe problem med at de som har reelle problemer i svangerskapet blir sykemeldt, for de fleste er nok ikke det noe som gjøres med lett hjerte og ofte er det nok slik at man strekker seg litt for langt for jobben og egentlig burde blitt sykemeldt før.. (slik snart 4 skriver over her). Det er jo det som blir så ironisk, at det finnes folk som uten skrupler sykemelder seg for den minste lille ting eller lyger til seg sykemelding - og så sitter man selv der med store plager og har den sorteste samvittighet for å måtte bli sykemeldt... Og ja, jeg er en av de.. Har vært plaget med bekkenet siden før jeg ble gravid, fikk tilrettelegging på jobben og klarte å jobbe 50% et par måneder, men nå etter 3 uker med minimalt med søvn på natten pga skranglete smertefullt bekken og rygg som føles som den skal knekke - har også jeg kastet inn håndkleet og sagt at nok er nok... Dette etter lengre overtalelse av min mor og min samboer - de har jo sett hvordan jeg har slitt og det er dessverre samboeren som har måttet holde ut med meg hver kveld der jeg har halvsovet på sofaen av utmattelse og ynket meg for den minste bevegelse... Ikke rart han ble lei av å høre på meg tilslutt...

Skrevet

Jeg er en av de uheldige som ble sykemeldt tidlig i svangerskapet, noe jeg ikke liker. Hadde jeg vist at kroppen min ikke tåler å være gravid så godt hadde jeg tengt noen ganger til på dette med barn. Barn er ingen menneskerett

Disse 6 mnd som jeg har vært som å være i et fengsel tror jeg kan ikke bevege meg uten for hjemmet omtrent.

men jeg er eing i at alt for mange missbruker sytemet.

Skrevet

Blir så irritert av sånne innlegg at jeg spyyyyr!!!!!!!!

Det er snakk om 9 mnd av ditt liv! Kan man ikke få slappe litt av da? Har selv jobbet og studert i 12 år, og ligger med GOD SAMVITTIGHET hjemme til utpå formiddagen! (Har aktiv sykemelding, da jobben min består av å løfte mange tonn pr dag)Til dere som skriver at "da burde man ikke bli gravid da, om man ikke har krefter til det" burde tenke litt lenger! Selvfølgelig vil de fleste ha barn, og skal man gå barnløse resten av livet fordi dere mener at det er umoralskt å sykemelde seg? Selvfølgelig vet man at ting blir hardere og tøffere når enn blir gravid, men for min del hadde jeg lett valgt et barn isteden for jobben min! Hun som har lang vei til jobb, klager ikke over at hun har lang vei til jobb, men at det blir mer slitsomt og utføre dagens oppgaver! Skal man gi opp et barn, eller ønsken av barn for at man blir ekstra sliten? Er ingen logikk i dette innlegget, og mye uvitenhet om folk som sykemelder seg, og virkelig har vondt og sliter gjennom et helt svangerskap, for DET er vanskeligere og tøffere enn en dagsjobb!!!!!!!

Skrevet

Jeg er HI:

Er gravid i 7.mnd, og har unnskyldt meg fra MANGE viktige møter for å gå og kaste opp, tørke meg rundt munnen, se meg selv hardt i speilet, ta to frisk og gå inn igjen. Jeg gikk ned 7 kg 1. trimester, veide 54 fra før. Jeg synes det er viktig å gjøre jobben min skikkelig, kvalm eller ikke. Bekkenplagene har heldigvis uteblitt så langt.

Som en annen klok kvinne skrev, retter min aggresjon seg mot de LATE og svake som bruker graviditeten som unnskyldning for å melde seg ut og for å snylte. I stedet for å bite tennene sammen og gjøre det beste av situasjonen, virker det som de kjenner litt ekstra etter hver morgen for å finne nye grunner til å gjøre ingenting og klage på hvor urettferdig verden er. Selvsagt skal velferdssystemet ta vare på dem som trenger det. Poenget mitt er at alle vet at det å være gravid ikke er enkelt, og at det å forvente at man ikke må yte ekstra blir for dumt. Og i tillegg er jeg forbannet på dem som misbruker de gode velferdsordningene vi har.

Skrevet

HI igjen:

Kan man ikke få slappe litt av...???!!! Bare fordi du har studert og jobbet? Det er nettopp den holdningen jeg sikter til. Det er en selvfølge at man studerer og/eller jobber. Man er ikke berettiget til å få slappe av bare fordi man yter sin normale borgerplikt. Har man tjent masse penger og kan forsørge seg selv mens man slapper av, er det helt glimrende. Men staten burde ikke ha noe ansvar for å forsørge folk fordi de er litt slitne..?

Kjempeflott at du velger barn fremfor jobb, men ikke la skattebetalerne betale for ditt valg. Det er en grunn til at man får foreldrepenger; Norge trnegre selvsagt at det settes barn tilverden, og ikke gravidepenger; man er nemlig ikke indisponert bare fordi man er gravid. Ved virkelig sykdom i graviditeten gjelder selvsagt andre regler.

Skrevet

Hehe!!!

Helt klart ÅRETS mest patetiske innlegg..

Helt forferdelig at HI orker å bruker SÅÅ mye energi på å gå å irritere seg over andre gravide!

GRATULERER til deg HI, som mest sannsynlig er i storform under svangerskapet (med helt vanlige små plager som alle har når de er gravide) og som ikke syter over det!! Kanskje du trenger en medalje??

Må være utrolig slitsomt for deg å irritere deg over andre som er i dårlig form gjennom svangeskapet tenker jeg, klart at noen sutrer mere enn andre, og andre igjen holder kjeft og ikke gidder å si noe, men når ble det ditt problem da?

Når du ser en overskrift på en ny tråd her inne på bim som omhandler dette, så betyr det ikke at du MÅ lese den. Går ann å la være å klikke seg innpå vet du.

Hvis du trenger hjelp med generell data kunnskaper som det, så kan du gjerne kontakte meg!;)

Det ser egentlig ut som du også faktisk kunne ha nytte av en dag fri selv, for å fordøye alle inntrykkene du får her inne på bim, stakkars..

Lykke til, pass på å ikke bli for oppslukt av andres vonde svangerskap, og prøv heller å kos deg med ditt eget!!

Skrevet

Kjempeflott at du velger barn fremfor jobb, men ikke la skattebetalerne betale for ditt valg. Det er en grunn til at man får foreldrepenger; Norge trnegre selvsagt at det settes barn tilverden, og ikke gravidepenger; man er nemlig ikke indisponert bare fordi man er gravid. Ved virkelig sykdom i graviditeten gjelder selvsagt andre regler.

Nettopp dette jeg mener! JEG er skattebetaler...JEG har aldri unnviket jobben EVER!!! JEG har betalt ca 150.000 i skatt hvert år, så om jeg vil ha tilbake litt av det jeg har betalt i de årene jeg har jobbet, isteden for at min nabo sitter på ræva og drikker øl hele dagen og slenger trygdepenger ut av hue og ræva, eller Ali Kebab som kjører forbi her i en bil inn til sitt "statenspenger" palass som jeg bare kunne drømt om å kjøpe fordi den koster halvparten av leiligheten jeg betaler ned på og har jobba ræva av meg for å få til!!!! DA mener jeg at de 4-5 mnd jeg er sykemeldt, er faen ikke en dritt! Jeg kommer og til å jobbe i 50 år til, så disse 4-5 mnd tar jeg med åpne armer!!!

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i uke 12 pga blødninger, så da er jeg vel en av de som er late!!, og de som er litt syke fra før nei de skal ikke unne seg barn fordi hi mener det er og snylte på staten. Vel jeg jobber i staten og ingen der jeg jobber ser på det som snylting, alle har vi betalt skatt for oss de fleste i allefall. VOKS OPP!!

Skrevet

Dere som sier dere er TVUNGET til sykmelding: ha ha ha ha.

Jeg er lege og har kanskje 3-4 ganger i l a 10 år måttet overtale noen til sykmelding. Alle andre har tatt det gladelig-og de aller fleste har selv mast om det selv. "Sykmeldt seg", som det heter nå. De oppofrende typene finnes bare blant dem som rammes økonomisk av en sykmelding-selvstendig næringsdrivende uten forsikring, folk som driver egne firma etc etc. Er mot at leger skal skrive ut sykmelding-folk burde selv stå for overfor arbeidsgiver at de er borte i flere mndr!

Skrevet

TVUNGET til sykemelding vil ikke alltid si at enn blir TVUNGET av legen! Mulig tvunget av kroppen!!!!

Skikkelig skarp lege du!

Skrevet

Jeg vil bare si TUSEN TAKK, HI!

Hadde det ikke vært for deg og det vanvittig konstruktive innlegget ditt, så hadde jeg nok gått på en smell og lagt meg til på sofa'n med potetgull og Farmen, men siden du skrev et så inspirerende og oppmuntrende innlegg tok jeg frem treningssykkelen og knaskegulerøttene mine istedet.

Dette var jammen en wakeupcall!

Jeg vil jo ikke at babyen mi skal få en pudding til mor!

Jeg passet på å dra fra gardinene, så naboene kunne se meg for den anstendige og ansvarsbevisste vordende moren jeg er!

Nei, vi må jammen ta oss sammen dere og ta konsekvensene for det vi har gjort.

Er ikke bare å pøke på å satse på at det går bra til slutt må vite. Vi har tross alt barn i magen!!

Takk Gud, for at vi har sånne mennesker som HI til å opplyse oss!

Synd du er anonym ellers kunne jeg tenkt til å sende deg en skikkelig koz og klemz-pm og spurt deg om mer livsomveltende veiledning!

Skrevet

nå er det jo stor forskjell på yrkene til folk, og det er jo klart at man ikke kan gå like lenge i full jobb i et yrke med feks BL som i et annet..

selv er jeg fulltidsstudent, og arbeidet som servitør og bartender til jeg var 28 uke. da klarte jeg verken gå eller stå lenger, og var til ingen nytte mens jeg var på jobb. så ja, jeg er sykemeldt. men jeg har itillegg et fulltids bachelor studium som krever en full arbeidsdag. der er jeg ikke sykemeldt.

hadde jeg hatt en kontor jobb kunne jeg selvsagt å fortsatt å arbeidet helt frem til permisjonen starter sammen med mine studier, men med en slik jobb jeg har er det selvsagt ikke mulig.

jeg er helt enig med HI, men samtidig så krever ulike yrker forskjellige ting. vi betaler jo faktisk skatt av en grunn, nettopp for å kunne ha muligheten til å bli sykemeldt når man ikke er ført for å arbeide i perioder.

men det ER mange innlegg her inne som faktisk går på "hvordan kan jeg få mest mulig penger ut av systemet" .. .ol.

noen utnytter, andre benytter! Og hvorfor i all verden skal vi ikke ta i bruk ordningene velferdsstaten Norge har laget for oss?

Skrevet

Mener du at du "fortjener" å sykmelde deg i fire-fem måneder, slik at du kan ligge hjemme og dra deg til utpå formiddagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...