LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #26 Skrevet 30. mars 2008 Ja, er man ikke altfor kresen, får en lån som tilsvarer 4-5000kr i mnd MED renter! Har nettopp gått igjennom låne helvette så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg betaler 6.450pr mnd med rente på et lån på leiligheten min på 124kvm. Man kan få en mindre leilighet til mindre penger, sombetyr mindre lån, som betyr mindre renter, som funker bra for ens regulerte økonomi. Renter er med på å nedbetale hus/leilighet som man HAR, så det vil jeg ikke kalle å kaste ut av vinduet. Når en leier, og ikke betaler ned på sitt eget, er å kaste penger ut av vinduet! Har selv leid i 10 år, og har regnet ut at jeg kunne hatt en nedbetalt leilighet nå. Surt og tenke på!
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #27 Skrevet 30. mars 2008 Og har du råd til å legge til side en betydelig sum i mnd, eller hver lønn, i tillegg til leie, kan enn jo heller bruke den summen på renter!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #28 Skrevet 30. mars 2008 Hm. Nå betaler vi 8 tusen hver på huset, og har 1,6 mill igjen. Vi kunne godt betalt 5 tusen hver, men da betaler vi kun renter til banken og har et like høyt boliglån. Renter er penger til banken, men dessverre et nødvendig onde. Altså penger som ikke går til deg = penger ut vinduet
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #29 Skrevet 30. mars 2008 Skjønner hva du mener, men om man velger ET MINDRE HUS/ EN MINDRE LEILIGHET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så blir lån og renter mindre oxo! Så vidt jeg har sjekket ut, får du fine leiligheter til 5-600.000 rundt her i vestfold iallefall, og da trenger du ikke gå ut med 16000 i mnd for å få betalt renter og lån....da får du mindre å betale i renter. Med et lån på 500.000, med 30 års løpetid, betaler du et terminbeløp pr mnd på 3093kr! og det er med 6.2% rente, som renta i dnb ligger på nå!
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #30 Skrevet 30. mars 2008 Renta = EN NØDVENDIGHET.... ikke unødvendig brukte penger som jeg mener leie er, når all mulighet for lån er der!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #31 Skrevet 30. mars 2008 Da koster det lånet faktisk over 1,1mill, skikkelig smart.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #32 Skrevet 30. mars 2008 Bare til å låne det! Den summen er ingenting å si på. For 600.000 der hvor jeg bor (1/2 time fra storbyen) får du et rottereir. Eventuelt en ENORM fellesgjeld på kjøpet.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #33 Skrevet 30. mars 2008 Kvinnfolk og økonomi er faen meg triste greier.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #34 Skrevet 30. mars 2008 Til HI Du som sitter på båt, bil, hus, sjøbu etc etc kan kanskje skjønne at mange vil ha det som andre har. Ikke alle er så heldig som du som har kanskje fått dette gratis? Eller at familien din tjener over 3mill i året? For det må du faktisk for å ha råd til dette - i allefall hvis man bor i Oslo.. Dessuten så avslører skrivemåten din deg. Du virker sur og bitter på alle som faktisk tar opp lån -- og lurer på hvordan skal man betale? Hvis du har litt greie på subprimen i USA og renteoppgangen her i Norge så går det ut over alle med lån, men kanskje i første omgang husbanken sine kunder som har lokket folk å kjøpe "andelsleiligheter". Og for å leie leilighet(nå snakker jeg om Oslo) så setter de opp prisene utleierne også alt etter som renten går opp. De må jo dekke sine lån på leilighetene. Men bor du på bygda der du kan ta over foreldrene dine sitt hus, pusse opp for 300 000 og skryte over at du nesten ikke har lån, ja da lever man langt fra virkeligheten!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #35 Skrevet 30. mars 2008 er ikke så vanskelig å få det lånet til å forsvinne for en liten stund. Skift navn i navneregisteret, og banken du har gjeld i bruker en god stund på å finne deg igjen. venninna mi skifta til et ganske fjasete navn, både for og etternavn da, og alle hennes lån og inkassoer er borte vekk
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #36 Skrevet 30. mars 2008 ja men kjære deg! Sånn er det! Renter er renter, og det får enn ikke forandret på, så da er det bedre og kaste pengene ut til leie, som går rett i lomma på utleieren? istedet for å betale ned noe som er ditt? rente eller ikke? og det med 500.000 var et eksempel...ta det på 10 år da...da blir det 5400kr pr termin.... da koster alt i alt 648.000! 148.000 i renter....bedre enn å kaste bort 64.800 i året på leie....altså om man har en leie på 5400kr! Som er normal leiepris! Syntes ikke det er så jævlig dumt jeg assa!
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #37 Skrevet 30. mars 2008 Ja, greit det, men da må du kanskje begynne og tenke litt flexibelt!!! Her hvor jeg bor får du fine leiligheter til 5-600.000
Bare™ Skrevet 30. mars 2008 #38 Skrevet 30. mars 2008 Snakk om noe du har greie på HI. Det ser ut som om noen har et balletak på deg her:) Kanskje litt vel overivrig å blande seg inn i folks privatøkonomi? Som om du vet hva vi har i lån? Og hvor mye vi eier? Og hvor mye vi tjener? Må nok stole på at folk tar ansvar for seg selv. Jeg gosser meg ikke over folks ulykke, jeg. Om folk med barn må selge huset sitt på tvangssalg, syns jeg det er trist!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #39 Skrevet 30. mars 2008 Tja.... vi har to leligheter, bil og hytte på selveiertomt... og bare 500 000 i lån, synes ikke det er så ille..
Bare™ Skrevet 30. mars 2008 #40 Skrevet 30. mars 2008 ser du er "heldig" som har lite lån. Men beliggenhet er viktigere for oss enn pris. Hjelper ikke det spøtt om leiligheten koster "bare" 700000 hvis den ligger i Solør eller på Rjukan!!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #42 Skrevet 30. mars 2008 Hi her. Kjære alle, nå har denne tråden sklidd litt ut rett og slett. Jeg legger meg ikke i hva andre eier eller har av lån, sier kun at de som tror festen varer evig har vært naive og vil få seg en smell. Man kan ikke ta opp store lån om man ikke tjener ditto med gryn så enkelt er det. Jeg er ikke bitter osv, men lurer rett og slett på hvorfor folk setter seg i så dyp gjeld at om renta øker så må dem selge. Oppriktig så blir jeg lei meg på folks vegne for det må jo være en nedverdigene opplevelse. Prøv å hold dere til kjernen av temaet og ikke dra inn alt mulig for så å si at det er His mening, vær litt saklige jenter
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #43 Skrevet 30. mars 2008 Er saklig som f jeg...Men når folk som ikke skjønner seg på det jeg skriver, og skal kverulere uten no intelligent å slenge ut av seg, blir det slik at man detter ut av tråden.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #44 Skrevet 30. mars 2008 det som irriterer meg er at noen låner så mye at renta må opp, for det er sånn det henger sammen. VI låner for mye. og de som har lånt til en bolig må svi fordi andre låner til hus, bil, båt og hytter i mente. Burde vært en fast rente på boligglån opp til 1,5 ,mill. alt man lånte over ble det syke renter av. da kunne alle kjøpt seg bolig uten helt sinnsyke renter som flyr opp
knøtta Skrevet 30. mars 2008 #45 Skrevet 30. mars 2008 Hvor bor du i landet?. Boliglån på maks 1,5 mill er jo ingenting i dag, får ikke rare huset for den prisen der jeg bor og det er i en mindre by på sørlandet.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #46 Skrevet 30. mars 2008 det var vel mer bare et eks. men du hvertfall fine hus til 2 mill og må du ha så sinnskt fjongt får du tåle å betale dyrt for det ,og.poenget mitt var at det burde vært forskjell på det man lånte for å få seg et hus ,og de som hele tiden tar opp nytt lån for å kjøpe alt annet. ,
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #47 Skrevet 30. mars 2008 Litt enig i det du sier, men syntes ikke rentene skal stige mer fordi enn tar mer i lån....må jo være likt for alle! Men folk burde regulere lån i forhold til det de får inn. Ikke ta for mye lån i forhold til hva enn kan betale, mener jeg. Det byr jo på trøbbel.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #48 Skrevet 30. mars 2008 men det er desverre derfor rentene går opp. fordi noen låner for mye. Det er sånn økonomien er at blir det ubalanse må alle være med å betale. Er derfor jeg syns det skulle vært en rente på boliglån og en høyere på annet, så hadde folk kanskje tenkt seg om før de lånte alt for mye
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #49 Skrevet 30. mars 2008 Men det er jo det det er. Større rente på forbrukslån, billån og diverse
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #50 Skrevet 30. mars 2008 ja, men folk pakker det inn i hus lånet. tar opp nye lån i hus lånet på en måte. problemet blir jo at bolig låns renta også stiger når folk tar opp andre lån. men uasett staten gjør som de vil, så det er lite jeg kan sitte og klage over :-) hjelper nok ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå