Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Sitter her og syns jækla synd på alle dere som har lån til langt over pipa, sikkert to nye biler, studielån, huslån på to-tre mill og hytte på fjeller, kan hende en båt også på toppen av lånebjerget!. Kredittlån er vel også noen så ræva dumme at de har, hjelpes. Hvordan i gamperaua skal dere overleve at renta sakte, men sikkert øker, Et kvart prosentpoeng økning vil jo si tusenvis av kronasjer i året!, hjelpes trodde dere virkelig at det skulle gå!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Litt kvasst formulert, men helt enig med deg! Jeg har både überfancy venner og familiemedlemmer som går og flotter seg med dyre biler, hus og hytter. Og de tjener mindre enn meg! Jeg kunne lett kjøpt meg en bil til 500 000, men jeg har da mer vett enn som så. (studielånet får jeg heller leve med, jeg har da tilsvarende høyere lønn)
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Spesielt innlegg, må jeg si. La oss gå ut fra at du mener alvor, bare sånn for moro skyld: Alle banker med vettet i behold tar høyde for kommende renteøkninger når de innvilger lån nå til dags, og hva kredittlån angår så er folk flest smarte nok til å ikke ta seg vann over hodet. Studielån er blant de gunstigste lånene man kan ha. Håper du får orden på dine egne "tusenvis(?) av kronasjer" snart, HI, og på tegnsettingen din. Lykke til med det, og god helg!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Riktig tegnsetting betaler ikke gjeld!. NEI, ikke alle banker tar høyde for økte renter, har vært mye omtale i media om for utlånsvillige banker. Kjøp deg en avis og heng litt med du også!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Enig med det meste Bouncy, MEN ikke i det at bankene tar høyde for renteøkning, de tar jo knapt høyde for at eksisterende kunder har betalingsevne! Greit at de begynner å ta litt mer hensyn til disse faktorene NÅ, men jeg kjenner mange som har fått lån på over to millioner de siste tre årene som ALDRI skulle ha fått lån da de knapt klarer å betale husleie på 5000 per mnd... Men det varierer nok fra bank til bank
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Har kjennskap til gjeldende praksis i de fleste bankene i området hvor jeg bor, og her krever de en viss margin utover den mest nødvendige. Men det varierer kanskje ut fra hvor i landet man befinner seg. Det er i hvert fall merkelig at bankene ikke er strenge nok. Det gjelder kanskje de nye det, da - de som ikke lærte av krisa på slutten av åttitallet. Det var flere banker som gikk konkurs på den tida, fordi de hadde lånt ut for mye penger på risikabelt grunnlag.
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Nå sa jeg ikke at alle banker tar høyde for renteøkning, bare at de med vettet i behold gjør det, og jeg har fortsatt inntrykk av at det er flertall av disse.
AndreVonDrei Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Det er vel mer skummelt med disse bankene som lokker med at du kan låne inntil såsåmye uten sikkerhet til hva du vil. De forholder seg jo ikke til de samme reglene og kan sette opp rentene i hytt og pine. Og de rentene er jo gjerne skyhøye fra før av. Kjenner noen som har gått på den limpinnen, ja....
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Det stemmer ikke - også tekst-tv-bankene må ha en god grunn til å sette opp renta på et eksisterende lån, på minimum seks ukers varsel.
AndreVonDrei Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 De kan i allefall sette opp renten betraktelig mye mer. Om de har seks uker varsel -det vet jeg ikke noe om
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Slikt er regulert av loven, ifølge bankmannen min. Også hvor mye bankene kan ta i renter.
AndreVonDrei Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Hihi, har du en egen bankmann du da? Så hendig ;-)
knøtta Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 En ting kan vi vel alle være enige om og det er at det er fryktelig mange som har et mye høyere lån enn de burde hatt. Blir mange tvangsauksjoner om renta skulle øke noen prosent og det er jo tragisk å bli tvunget til å selge huset sitt. Jeg hadde blitt direkte flau og hatt fryktelig dårlig samvittighet overfor barna, grøsser ved tanken.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 Det som forundrer meg er hvor misunnelige dere er her inne?! Nesten som mange bare sitter og venter på at mange må selge husene sine og gjerne på tvangsauksjon. Er dette noe man ønsker for andre? Når kanskje en familie endelig har tatt sjansen på å kjøpe et etterlengtet hus for seg selv og sine barn? Jeg blir like forbauset hver gang jeg leser sånne innlegg! Er du så innmari smålig at du ønsker andre vondt pga de har et penere hus/bil enn deg? Nei, du burde ønske det beste for andre så kanskje du får det bedre med deg selv du også..
LinnisR83 Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Herregud for et teit innlegg! Har nettopp tatt opp masse lån for å kjøpe den leiligheten jeg vil ha. Fordi jeg trenger en bolig!!! Ikke fordi jeg liker lån,renter og kreditt, men som jeg vet, kan man ikke bo hjemme hos foreldre resten av livet??? Skjønte ikke helt poenget ditt, men hvis dette var et ironisk innlegg, legger jeg meg i støvet, og mener at renta er helt vill ja....Kranglet til meg 6.2% rente på førstehjems lån i DNB etter å ha kontaktet alle bankene som er seriøse i Norges land! Syntes jo ikke det er artig og betale så mye i renter,og lån, men trenger tak over hodet, iallefall nå som en venter en liten en!
Ikkelektuell Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 HI sitt poeng var visst at folk med mye lån ikke tåler renteøkning særlig godt, ikke at folk ikke skulle ta opp lån i det hele tatt. Det er greit med mange og høye lån, så lenge man er i stand til å betjene dem også etter noen renteøkninger.
LinnisR83 Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 Okay...da skjønner jeg...! For lån må enn ha uansett til tak over hue
-loui- Skrevet 30. mars 2008 #18 Skrevet 30. mars 2008 Vi har to billån og to huslån.., og det går helt fint. Vi har fremdeles råd til både ferier og det vi måtte få lyst på.. Man låner jo ikke mer enn det man kan klare å betale tilbake.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #19 Skrevet 30. mars 2008 Hi her. Jeg snakker jo ikke om dem som er så fornuftige å ta opp lån som står i stil til inntekta, men de som tror de kan flyte på lave renter i åresvis. Les forsiden på SOL så står det et stykke om økning av tvangssalg. Til dere som tror jeg godter meg over andres uheldige økonomi kan jeg bare si at jeg faktisk har synd på dere, tror faktisk det står i hovedinnlegget også, men noen her leser bare det dem vil.
togutter-08og10 Skrevet 30. mars 2008 #20 Skrevet 30. mars 2008 Til Hi, hvis folk som du sier har så mye lån og dyre biler, hytter og båt ikke greier renteoppgangen tror du ikke de har vett til å selge noe før de går konkurs da??? Det høres ut som om du er misunnelig over at andre greier å skaffe seg ting du har lyst på. Vi har leilighet i oslo, bil og båt men ingen studielån. (verdier for over 3 mil, men lån på under 1 mill) Hvordan vet du at folk har lån på alt de har da? Det er jo noe som heter arv, nedbetalt lån, vinne i lotto etc...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #21 Skrevet 30. mars 2008 Herregud, hvor har jeg skrevet at jeg VET at folk har lån på alt?, kan du holde deg til det som faktisk er skrevet. Jeg har hus, bil, båt, sjøbu og det som trengs, men ikke lån som ikke kan betjenes om renta øker betraktelig. Jeg unner virkelig folk å arve, vinne i lotto osv, er ikke den misunnelige typen. At enkelte her inne ikke innser at rentefesten er over forteller meg vel egentlig bare at dere har null peil og lar mannen styre skuta uten engang å vite hvor land ligger selv.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #22 Skrevet 30. mars 2008 Det er ikke ale som lar mannen styre økonomien.. i vårt tilfelle er det jeg som har felleskontoen på min nettbank og betaler /har ansvaret for at alt blir betalt i tide. (vi setter inn 12000 hver i md til faste utgifter og lån) Det er også jeg som har størst egenkapital...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #23 Skrevet 30. mars 2008 Har man ikke god nok økonomi til å kjøpe hus og betjene lånet når renta stiger, så LEIER man. Man har tak over hodet selv om man leier vettu
LinnisR83 Skrevet 30. mars 2008 #24 Skrevet 30. mars 2008 Ja, for DET sparer du penger på! NOT! Har du dårlig råd, er det ikke særlig smart og leie! Om man har muligheter til å ta opp lån!Har du råd til å slenge ut 4-5000kr "ut av vinduet" til leie, kan det likevel gå til lån, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #25 Skrevet 30. mars 2008 Og det du betaler i rente da, det er jo penger ut vinduet det også! Da er det bedre å legge av litt penger i mnd. Og faktoren med verdistigning på bolig er så usikker for tiden at den kan det ikke tas hensyn til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå