Gjest Skrevet 16. mars 2008 #26 Skrevet 16. mars 2008 ....kanskje samfunnet gir oss litt mange valg om dagen.....?????
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #27 Skrevet 16. mars 2008 Er vanskelig å svare på. Hadde jeg blitt uplanlagt gravid - og situasjonen var veldig vanskelig - JA. Men da ville jeg også tatt abort hvis det var et friskt barn. Hadde jeg blitt planlagt gravid - NEI. Jeg mener at hvis man planlegger å få barn, skal man ta det man får.
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 16. mars 2008 #29 Skrevet 16. mars 2008 Hadde det ja. Har tilogmed abortert et helt friskt et og.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. mars 2008 #30 Skrevet 16. mars 2008 Anonym 01:17: Innrømmer du at du mener at døve er mindre verdt i samfunnet generelt? Jeg har ikke sagt mine grunner for å ta abort med et barn med downs. Og det har jeg heller ikke tenkt til å gjøre. Men mine grunner er grunn nok for meg OG min samboer.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #31 Skrevet 16. mars 2008 NEI! Og jeg blir KVALM av flere av innleggene her! Noen av holdningene er direkte SYKE og jeg håper jeg ALDRI møter noen av dere!!!!!!! Det vises stadig gjennom diverse innlegg på skravle hvor patetiske mange her inne er, men endel av innleggene her viser bare FOR godt hvem dere er!
Mor di! Skrevet 16. mars 2008 #32 Skrevet 16. mars 2008 Før jeg ble mor, svarte jeg alltid ja i slike diskusjoner. Nå når jeg har gått igjennom et svangerskap og har kjent et liv vokse inni meg, tror jeg aldri jeg hadde klart det. For meg er det et menneske uansett om det er litt anderledes. Sambo ville svart ja den dag i dag, og det hadde blitt et dilemma.
KaMa Skrevet 16. mars 2008 #33 Skrevet 16. mars 2008 Det tviler jeg på. Når jeg gikk gravid med småen var jeg aldri sikker på at vi skulle få et helt friskt barn, og vi prøvde å være innstillt på at vi ikke nødvendigvis var så heldige som vi faktisk var. Jeg tror ikke akkurat det kommer til å forandre seg med en evt nr to. Men man vet jo ikke hva man gjør i situasjonen.. Men jeg har vanskligheter med å se at mitt syn skulle ha forandret seg så drastisk..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #35 Skrevet 16. mars 2008 Nei - det ville jeg ikke! Barn med Downs klarer seg generelt veldig bra - og kan leve et fullverdig liv - de kan gå på skole, være i jobb og bo alene eller på bolig, samt gifte seg. Mannen min jobber med psykisk utviklingshemmede, og sier de med Downs har en lett form for utviklingshemming i forhold til mange andre, men den er mer synlig enn de som f.eks. har autisme eller Fragilt X syndrom. Har også en venninne som fikk et barn med hjerneskade - hun sier hun ville gitt hva som helst for et barn med "bare" Downs....
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #36 Skrevet 16. mars 2008 Jeg er i prinsippet abortmotstander, og har alltid tenkt at man må ta de barna man får. Etter at jeg begynte å jobbe med mennesker med downs er jeg imidlertid mer usikker. Det er fryktelig slitsomt. De er barn på livstid og bekymrer deg trolig så lenge du lever. Det er lite attraktivt å jobbe i pu omsorgen, noe som gjør at det er stor utskiftning av personale og mange ufaglærte. De har større risiko for å bli utsatt for overgrep. Jeg hadde ikke tatt abort med lett hjerte, men hadde nok overveid det ja. Ikke minst med tanke på de to barna jeg allerede har, som også trenger foreldre med overskudd.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #37 Skrevet 16. mars 2008 Hadde det hvert noen år tilbake ville jeg svart NEI, er du gal. Men med åra og flere barn, hvorav 3 kronisk er syke, en er funskjonshemmet, og en har spesielle behov, samt en under utredning må jeg nok svare ja, dessverre.
Gjest Skrevet 16. mars 2008 #39 Skrevet 16. mars 2008 Kanskje. Det er jo veldig mange helseproblemer knyttet til Downs. Hjertefeil bl.a. Hvis jeg hadde fått en garanti for at h*n hadde fått et lykkelig og i det minste halvlangt liv hadde jeg ikke tatt abort...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #41 Skrevet 16. mars 2008 Hadde ikke tatt abort nei. Det er uaktuellt. Bare fordi en har downs så er ens liv ikke mindre verdt enn en som ikke har det.
Northernlights Skrevet 17. mars 2008 #43 Skrevet 17. mars 2008 Nei,det hadde jeg selvfølgelig ikke gjort.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #44 Skrevet 17. mars 2008 vi takker jo ja til dette syke sorteringssamfunnet da......folk som ligger seg gjennom svangerskap etter at de har passert middagshøyden med unger som er for svake til å overleve nesten.....mens unge mennesker som kan får barn fra naturens side får hjelp til å dra dem ut av helsevesenet.....skulle jo bare mangle om vi ikke fikk slike tilbus som nevt over her da....my gooood......vi lever jo i en sirkus verden......
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #45 Skrevet 17. mars 2008 Jeg ville ikke tatt testen en gang for å se om fosteret hadde Downs, så da ville det selvfølgelig ikke blitt noen abort hellet. De tar blodprøve for å finne ut om du er i høyrisiko gruppen eller ikke. Hvis du er i høyrisiko, så tar de fostervannsprøve for å få mere svar. Hvis du er i høyrisikogruppen, er det likevel kun 5 % sjanse for at barnet har downs. Hvis du så tar fostervannsprøven så er det opptil 20 % sjanse for at fosteret dør (og da er det 95 % sjanse for at det er friskt). Er den sjansen verdt å ta? Dessuten er ikke denne fostervannsprøven 100 % heller. Så nei, ingen abort, og jeg vil heller ikke vite.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #46 Skrevet 17. mars 2008 Vålerenga12_&_Daniel.. Nei, det innrømmer jeg absolutt ikke, for det er langt fra hva jeg mener. Men jeg stiller spørsmålstegn ved at et døvt barn er ok, men ikke et med downs? Hva gjør de med downs-syndrom mindre verdt i dine øyne?
blond Skrevet 17. mars 2008 #47 Skrevet 17. mars 2008 Nei. Jeg hadde ikke oppdaget det før i uke 17-19 og da er det allerede for sent å ta abort så derfor ville det ikke vært en problemstilling engang.
Cat.68 Skrevet 17. mars 2008 #48 Skrevet 17. mars 2008 nei det trur jeg ikke, men helt sikker er jeg ikke.
___ Skrevet 17. mars 2008 #49 Skrevet 17. mars 2008 Etter all sansynlighet ja. Hensynet til søsken og jobb, som ville blitt kraftig skadelidende, ville veid tyngst.
___ Skrevet 17. mars 2008 #50 Skrevet 17. mars 2008 Og, jeg har vært i den situasjonen at jeg trodde jeg måtte ta den avgjørelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå