Gå til innhold

Hjelp! Baby, fly og vogn...


86frøken & lille krapyl

Anbefalte innlegg

jeg har tre barn og har reist masse med fly fra gardermoen. her kommer råd fra meg:

 

-IKKE reis med din vanlige vogn (og unngå lufthjul), kjøp en god reisetrille feks peg perego pilko eller maclaren techno. meget gode vogner med full liggestilling. fordelen her er at de er kjempe enkle å legge sammen/ta opp, tar liten plass i leiebil/taxi (sammen med masse kofferter..) samt på trange sydenfortau og restauranter og andre steder man besøker. en sånn vogn er uansett greit å ha her hjemme også.

-det er faktisk taxier som har nektet å ta med vanlige vogner (what the hell is that, is that a house on wheels??), de har en helt annen vognstandard i søreuropa enn her.

-Bæresele er kjekt å ha, hender er frie

-vognene de har på taxfreen har barnesete, som i butikken.

-Pga alt som har skjedd i verden de siste årene får du stort sett ikke ta med noen trille til gaten via security. Dette gikk fint for 8 år siden... Noen flyplasser er forøvrig fleksible så spør på avreisestedet uansett.

-alternativ til bæresele er bilsete. da kan du sette ned babyen på bakken, og er du heldig å har et ledig sete ved siden av deg så kan baby sitte der i bilsete hele flyturen. Når jeg reiser alene har jeg alltid bilsete.

-Vedr. kvalitet på bilseter syns jeg det er den mellomkategorien som har dårligst kvalitet i utlandet. de har ikke akkurat hørt om bakovervendte seter for å si det sånn. baby og 15kg pluss seter er ok

-barnemat i utlandet kan inneholde mye sukker. greit å ha med noe syns jeg.

-bleier er svinedyrt mange steder. ta med hjemmefra.

-gi pupp/flaske ved takeoff og landing

-ha en stelleveske som du kan ha på skrått liksom over skuldern eller en sekk. jo flere hender som er fri, jo bedre. ta med ekstra skift. det skjer alltid noe uforutsett.

-ta med leker og mange smokker

 

lykke til. alicante er ingen hindring. vi skal til, uten sammenligning forøvrig, til usa med tre barn, hvorav en baby og en på 2, via heathrow.... må innrømme at jeg gruer meg litt også, men mest på grunn av en toårng som ikke greier å sitte stille og er sint som en tyrk.... babyer pleier det å gå helt supert med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss.. Dette innlegget hjalp meg veldig masse. Merker at du har reist en del og har erfaringer med hva som funker og ikke funker. Hvis du skulle hatt med bæresele, hva slags type ville du satset på? Og vet du noe om hva som evt skjer hvis vogna skulle bli ødelagt underveis på flyturen?

Takk for masse gode tips! Håper dere får en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vogna blir ødelagt under flyturen, så melder du fra ved landing. Du fyller ut et skjema, og du har rett på erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den erstatninga kommer evt når? Kan jo ikke "trille" rundt med ei ødelagt vogn i to uker, hvis det da skulle gå galt underveis.. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en barneutstyrsbutikk, vi hadde avtale med SAS. Kunden kom direkte til oss, og fikk ny vogn (ev. bestilte en).

Du får altså et skjema der og da, som du kan ta med til nærmeste butikk.

 

Har selv fått ødelagt en koffert, fikk da en ny levert på døra 2 dager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen flyselskaper refunderer ødelagte traller. har ikke vært noe problem med sas, men all fokus på billigbilletter har ført tl at flyselskapene har blitt kjipere på dette. men en god reiseforsikring bør dekke evnt. skade på vogn. fikk ødelagt min i paris en gang, merket det ikke før på hotellet og måtte ut og kjøpe ny. fikk uansett alt refundert av sas på gardermoen, men dette var for 5 år siden så ting har nok endret seg noe.

 

Reise med baby går stort sett veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alltid det er så greit å få igjen for vogna di på flyselskapene desverre.. Jeg hadde en bagvogn med meg som var helt ramme skeiv, samt at bagen var knekt i ene "siden", og da måtte jeg krangle for å få igjen no hos sas.. han mente det alldeles ikke var demmes feil.. så pakk den godt =)

 

Jeg har bært min gutt fra ca 10 mnd, til han var over året i denne, og er kjempefornøyd med den:

 

http://www.ergobabycarrier.com/

 

Jeg bruker den på ryggen, men du kan også ha den fremme.. Lillegutt sitter kjempegodt i den, og storkoser seg med å sitte å se på omverden =) Har du øvd deg et par ganger, er den veldig enkel å ta på på sånne plasser som på flyplassen.. I begynnelsen la jeg lillegutt i senga, tredd i selen, for så å lene meg bakover og ta selen på... litt styr, men er man alene må man jo ty til litt alternative løsninger.. Var forresten også veldig greit å ha han i selen av og på flyet, siden det er ganske trangt i midtgangen.. =) Lykke til, og god tur =) Jeg har reist en hel haug ganger alene med min baby uten vogn og det har gått helt fint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del har sagt, det er opp ti lflyselskapet (og flyplassen) om du får vognen med deg. Med Norwegian på Gardemoen får en ikke vogn med (vogn med gate gjør at det tar lengre tid å boarde flyet vist nok).

 

En får ikke alltid plastik på vogn når en leverer den ved gate. Det fikk ikke vi og både vogn og vognpose ble skadet. Brukte 2 måneder på telefon og å springe i vognbutikk før vi fikk igjen vogn hos flyselskapet.

 

Hos noen flyselskap (f.eks Norwegian) må du skrive under på at flyselskapet ikke dekker skader når en sender vogn.

 

Vi har også Quinny Freestyler og jeg synst den blir stor i utlandet. Har opplevd flere plasser at vi ikke får vognen inn døren, den tar stor plass i bil. Vi kjøpte en paraplytrille til 600kr hos Reflex før jeg og småen var i London (småen var ca 2 1/2 månede). Fungerte helt fint for en kort periode som ferien var (ville ikke hatt en trille som permanent vogn).

Nå er gutten 9 måneder og vi bruker paraplytrillen hver gang vi skal på reis eller på senter, ellers så er Quinnien vognen som blir brukt til daglig.

 

Tror nesten jeg hadde kjøpt en billig bæremeis (tror de koster ca 300 kr hos reflex eller barnashus) og brukt den på flyplassen. Den kan være et godt alternativ til vogn på ferien og, feks tur på stranden eller i fjellet. (personlig har jeg en mt som jeg bruker, og mannen skal skaffe seg en bæremeis som han skal bruke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips frå anomym over her.

 

Eg har reist masse med fly med lillejenta mi. Både korte innenlands og lengre turer på over 24 timer med masse bytte. Kan fortelle litt om mine erfaringar.

 

Februar i fjor reiste eg og sambo frå Gardermoen til Thailand. Då var jenta vår var 5-6 mnd. Vi lånte ei trille ei vennine, Maclaren Techno XT, trur eg den hette. Den var super. Kan leggast helt ned i ryggen og hadde veldig stor kallesje som fungerte godt som solskjerming. Hadde den med fram til gaten og når eg kom ut i frå flyet låg den alltid klar i tunellen på vei inn til flyplassen. Då klarte eg å slå den opp med ei hand mens eg hadde dattera mi i den andre handa. Vi hadde med bæresele også, men brukte stort sett trilla. Sidan vi mellomlanda i Amsterdam i 5-6 tima var det spesielt supert å ha trille som ho kunne sove i.

Vi lånte eit bilsete i Thailand. Det såg ikkje så bra ut som dei vi har i Norge, men det er kanskje bedre standard der du skal. Eg hadde nok ikkje orka å ta med sete.

Bleier kjøpte vi i Thailand og dei passa bedre til klima der nede, for dei var tynnare og pusta meir.

 

I sommar reiste vi frå Torp til Liverpool og Dublin. Sidan vi ikkje skulle mellomlande hadde vi med oss ei lita sportsvogn som vi sjekka inn og hadde snuppa i bæremeis. Det gjekk kjempefint også.

 

Når eg reiser åleine har eg jenta i bæresele slik at begge hender er fri. No når ho kan gå leier eg ho.

 

All mat og drikke til barn får du ta med inn på flyet (eg har ivertfall aldri blitt nekta). Men du må legge det fram når du går igjennom sikkerhetssjekken.

 

Ja, husk på amming eller anna drikke når flyet går opp/ned.

 

For dattera mi er alt anna enn kjente leiker spennande, så det er ikkje vits for meg å ta med ein gong. Men derimot plastkopper og servietter vi får utdelt på flyet er topp..... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mange gode råd og tips her..

Selv skal jeg ut og fly med lille baby bare 6-8 uker etter fødsel.. Og vi skal til Tyrkia så blir noen timer både på flyplass og fly... Jeg har undersøkt mye og har allerede bestemt meg for å kjøpe meg et vevd sjal til reisen (hvis han var eldre ville jeg nok kjøpt mei tai). Og så kjøper vi sikkert "flypose" til å ha vognen i (dette tror jeg selges til de fleste vogner, sikkert luksus, men kommer til å reise en del så får bare investere).

 

Ellers er det jo ikke så mange timer å tilbringe (forhåpentigvis) på flyplassen, og hvis dere er to kan dere jo bytte litt på. En shopper i tax-free'en mens den andre sitter og holder, så kan dere bytte etterpå..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sier at "Bæresjal eller BB er ikke noe for en 9 mnd baby"... Merkelig...

 

Med et bæresjal kan du bære barnet ditt på magen, hoften og ryggen fra det er nyfødt til det er 3 år, eller eldre avhengig av hva du selv ønsker.

www.tettintil.no

 

eller

 

Baby Taitasi (mei tai) som er en mellomstørrelse som er best egnet for barn mellom 3 måneder og 2 år. Den er stødig og godt polstret. Alle har minst 2 lag med kraftig canvas, de fleste har i tillegg et lag med platevatt for å den myke deilige følelsen.

De finnes i 2 typer, med sovehette og uten.

http://www.taitasi.com/index.php?main_page=index&cPath=2_7

 

Jeg vet om mange som har spesielt gode erfaringer med disse bære-hjelpemidlene bl.a. på flyplass.. Hvis viljen er der til å prøve seg litt frem og "øve" litt, så er jeg sikker på at det gir gode resultater og en enklere reise-opplevelse.. Men selvfølgelig, hver sin smak :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange forkjempere for bæresjal det var her da...

Er enig i at BB og bæresjal ikke er et alternativ for mange babyer, og hva gjør man da? Vi får selv et kjempe problem med dette når vi skal ut å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det er at bæresjal og div bæreseler er fantastisk vet du;) Når vi skal ut å reise tar vi ikke med vogn i det hele tatt, bare sjalet, og snuppa er nå 1 år. Kunne aldri falt meg inn å ha med vogn på en flyplass når det finnes så gode alternativer. Og hvorfor er det ikke et alternativ for mange beibier? Eg synes HI skulle gitt det et forsøk iallefall. Kan nesten garantere at det er lettere å styre rundt på en flyplass med begge armene fri, enn med vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint for deg ;) For oss er det ikke et alternativ, så hvis noen har andre gode råd å komme med, som ikke inkl sjal eller BB, så vil jeg gjerne vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quinny Zapp er en liten trille som blir så liten nr den legges sammen at den går som håndbagasje.

 

Ellers kan også ABC Design Take Off Jewel tas med som håndbagasje. Tror begge vognene koster ca. 2 000,-.

 

Vi var på flytur med vår Emmaljunga Edge (stor og tung vogn!!) i januar, og den fikk skikkelig juling på turen! Sjekk med reiseforsikringen din om skader på innsjekket bagasje dekkes, mange selskaper dekker ikke barnevogner.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi HELDIGVIS ikke reise med norwegian da.. I et innlegg litt lenger her opp ligger Sterling (og gardermoen?) sine retningslinjer, men tror jeg skal ringe de og sjekke likevel :) Better safe, than sorry...

 

Er også enig i at freestyle'en er en litt stor vogn, men kan aldri si at jeg har hatt problemer med å komme inn dører eller at det blir trangt i lille focus'en med vogna baki.. Paraflytrille, ja.. Hmm.. Det er jo et alternativ, men jeg har ganske strenge krav til det. Her går komforten over det meste!

Fikk du forresten ta med bæremeisen helt inn på flyet? Trodde slike var større enn håndbagasje kunne være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk jeg til innkjøp av en Emmaljunga City Jet som vi skal ha med oss som vogn på turen :) Vi sjekker den inn som spesialbagasje, så regner med at det skal gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke quinny zapp som ikke kan legges ned i ryggen? Isåfall er ikke det et alternativ. Kan ikke gå to uker uten en vogn som hun kan sove i. Hvordan er ABC'en?

Skal sjekke med reiseforsikringa, ja. Og takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange svar, og jeg har ikke lest så mye av de- kan bare komme med egne erfaringer :-)

 

Har reist en god del med knerten, og en av de beste investeringene vi har hatt er en skikkelig god reisetrille, vi valgte Peg Perego Pliko P3, en trille med god sitte og ligge komfort, god å trille og veldig grei å ha med seg. (Vi har alltid sendt den med flyet, og hatt knerten i enten sele eller trillene på OSL). En stor barnevogn kan være veldig greit det, men nede i syden så er det ofte trangt på restauranter etc og da er det greit med en liten trille som kommer inn de fleste steder. Barnesete ville jeg ikke tatt med meg med mindre det var garantert at jeg fikk det med inn på flyet og mange flyselskaper krever da at du har bestilt eget sete (og kan ikke tro at Sterling skal være annerledes, men det sjekker du jo fort opp :-) ) Dersom setet må sendes i flykroppen ville jeg ikke brukt det etterpå for å si det sånn.. Spania og Alicante er jo et sivilisert sted og det er ikke noe problem å få leid bil med skikkelig barnesete om du velger et av de kjente selskapene.

 

Bæremeis vet jeg ikke om er så himla effektivt for en på 9 mnd, de skal ikke sitte lenger i bæremeis enn det de kan sitte oppreist, sitter hun oppreist i 15 min for så å legge seg ned på gulvet så er dette også maks tid i meisen, altså ikke noe sted å være dersom barnet sovner..

 

God tur :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vognen blir skadet under transport ringer du bare forsikringsselskapet - evnt. sender dem et bilde. Og så kjøp man en ny på feriestedet og ordner oppgjøret hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo stemmer at den ikke kan legges ned, og det kan ikke Take Off heller, men de er de eneste du får med inn på flyet. Ringte Mytravel i går, og vogna man tar m til gaten kan ikke være større enn at du får sendt den gjennom metalldetektoren - der man legger klokker osv i sikkerhetskontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så det finnes bare to vogner som kvalifiserer i klassen "paraplytrille som kan tas med som håndbagasje"? Må nesten ha en vogn som kan legges ned, så da satser vi nok heller på å ta med noe skikkelig som er litt større.. Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ble ganske overrasket selv... "Vanlige" paraplytriller tok visst for mye plass i bagasjelukene over setene. Dette blir en dyr affære for oss som er avhengige av vogner, men heldigvis finnes det en del brukt :) Vi har som nevnt her før kjøpt Emmaljunga City Jet som vi skal ha med. Den veier ikke mer enn 12 kg med alle hjul, har svingbare hjul foran og full liggestilling, frambøyle og stor kalesje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmf.. Merksnodig at de skal være så vanskelige på alt!

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...