Gå til innhold

Hjelp! Baby, fly og vogn...


86frøken & lille krapyl

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg litt her? Den lille familien vår planlegger tur til spania til sommeren. Vi skal reise fra gardermoen til alicante med sterling. Jeg gleder meg noe helt utrolig masse, men har fått noen bekymringer den siste tiden.. Som hva gjør jeg med vogn?? Kan ikke bære den lille snuppa (hun vil være 9 måneder da) fra innsjekk på gardermoen og til vi er fremme og får utlevert bagasjen igjen. Jeg må altså ha en vogn og vil ha med denne gjennom sikkerhetssjekken og helt til gate'en. Noen som vet hvilke krav som stilles til en slik vogn? Sånn i forhold til størrelse og vekt? Det gjør meg ingenting å måtte betale litt ekstra for å ha med vogna, så fremt jeg vet at jeg kan bruke den 'fra dør til dør'..

Når vi kommer til spania må vi ha leiebil. Siden ingen av oss stoler helt på spanske leiebilselskaper har vi funnet ut at vi vil ha med vårt eget bilsete. Vi har en quinny freestyle-vogn som dette setet kan festes på, og på den måten har vi en kombinasjon som dekker både vårt vogn- og bil-behov. Det jeg nå er spent på er om det er noen som har prøvd seg på å reise med en såpass stor vogn før? Sammenlagt (og uten hjul) er størrelsen (i følge forhandlere) 92 x 59 x 56 cm. Burde dette gå greit eller tror dere at jeg må kjøpe en liten paraplytrille og ha med i tillegg til bilsetet? Håper noen her har litt reiseerfaring og kan hjelpe meg med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra OSL.no (Gardermoen):

 

Barn på reisen

For deg som skal reise med barn er det viktig å merke seg at det er egne regler for spesialbagasje som barnevogn, og at det er egne bestemmelser som gjelder for å ta med barnemat gjennom sikkerhetskontrollen.

 

Barnevogner

Barnevogner regnes som spesialbagasje. Når du reiser med barnevogn må du sjekke inn ved en skranke og her får du en egen bagasjelapp til barnevognen. Vognen må deretter tas med til en egen innsjekk for spesialbagasje, hvor du får du en pose som beskytter barnevognen. Bagasjelappen skal festes godt synlig på barnevognen.

 

Paraplytriller kan i enkelte tilfeller taes med som håndbagasje, men vær oppmerksom på at dette kan variere mellom flyselskapene. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med flyselskapet ditt dersom du ønsker å ta med trille i håndbagasjen.

 

Barnemat

Fra november 2006 er det innført egne regler for å ta med væske i håndbagasje. Du kan ta med mat og drikke til barnet ditt for bruk på reisen. Barnematbeholdere kan inneholde mer enn 100 ml, og trenger ikke pakkes i den spesielle plastposen (se link). Du må imidlertid være forberedt på å smake på innholdet i sikkerhetskontrollen. Vi anbefaler deg å ha barnemat lett tilgjengelig i håndbagasjen, og vise den uoppfordret når du går gjennom sikkerhetskontrollen.

 

På lufthavnen

Du finner egne lekeområder for barn i ankomsthallen og på avgangsområdene for både innland og utland. Stellerom finner du flere steder på lufthavnen. Vær oppmerksom på at det ikke er stellerom etter passkontrollen for avganger til non-Schengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ettersom det står at "paraplytriller i enkelte tilfeller kan tas med som håndbagasje", forventer man altså at jeg skal bære den lille snuppa mi rundt på gardermoen i flere timer og kanskje enda lenger dersom flyet er forsinket.. Lite aktuelt!! Greit at det er dette som er reglene, men er de virkelig så firkantet på det...? Noen som har erfaringer med at vogn og flyreiser er en dårlig kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står "enkelte tilfeller" osv så mener de at dette er opptil flyselskapet. Du må derfor sjekke med flyselskapet om DE tillater at paraplytriller tas med som håndbagasje på flyet. Dette har da ikke noe med flyreiser generelt å gjøre eller opphold på flyplassen for den saks skyld.

 

På Sterling sine websider kan du lese følgende:

 

I am travelling with a baby. Can I bring a pram on board the aeroplane?

--------------

Yes, you can bring a pram or a pushchair (also foldable). Please notice that you will be charged a fee; DKK/NOK/SEK 175 / EUR 24 /GBP 16 respectively.

 

Pram/pushchair is brought to the gate from where it will be loaded.

 

However, this does not apply to Stockholm-Arlanda Airport and Billund Airport. Here the pushchair/pram is checked-in together with the luggage at the check-in counters, whereupon pushchair/pram is loaded.

 

Det er dette som står på Sterling sine websider, men du burde kontakte dem for sikkerhets skyld eller komme tidlig på flyplassen så du har tid å pakke om i tilfelle sikkerhetsidiotene synes at vogna er for skummel og du må sende den som spesialbaggasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mange flyplasser har de lånevogner som en kan låne etter innsjekkingen. Hør med de ansatte på flyplassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt en paraplytrille. Vi har reist MASSE og de fleste deler av verden og flyselskap tror jeg snart. Jeg har aldri hørt om eller erfart at noen ikke får med seg paraplytrille til gaten. Du får den igjen så fort flyet lander. Vogner er det ulike regler med. Noen krever at de må være i en del andre sier konsekvent nei.

 

Mitt råd er å kjøpe en billig paraplytrille som du har med på tur istedenfor vognen din. Så tar du med bilstolen som håndbagasje i tillegg hvis du får lov (noen plasser får du lov) hvis ikke sender du den som bagasje og får den igjen når du henter bagasjen. Send bilstolen som bagasje som krever forsiktig håndtering så går nok dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I februar reiste vi til kanariøyenen med vår 8 mnd gamle baby.....!! Vi reiste fra Værnes. Vi hadde ei carena sprint vogn vi skulle ha med,nettopp fordi at vi ikke synes noe om disse paraplytrillene. Og sprint`n er ikke akkurat ei lita vogn,den er jo mer på størrelse med ei sportsvogn. Vi slapp å sjekke inn vogna ved innsjekkinga,så den hadde vi med helt til vi skulle gå ombord. Da pakket sambo inn vogna,og ga den til mannskapet. Vi hadde også med en bæresele,som vi brukte så junior skulle få se litt annet enn vogna før vi skulle opp i flyet.Da vi skulle reise hjem,så fikk vi ha med vogna helt til gate`n der nede og. Så jeg synes det er rart om dere ikke kan gjøre d samme som vi fikk,men send en mail til reiseselskapet og hør med de for sikkerhets skyld. GOD TUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigere å kunne ha med en god vogn. En som er god og kjøre og som mini ligger godt i og kan sove i. Jeg er glad i å gå tur og gjør også dette når jeg er på ferie. Har enda ikke kommet over en såkalt trille som jeg har vært fornøyd med. Jeg endte opp med å kjøpe en Akta Graco Trekko vogn som jeg er suuuuuuper fornøyd med.

Kjempe enkel å kjøre, en drøm og klappe sammen og den blir relativt liten. (får puttet den inn i bagasjen på lille yarisen min uten problemer c";) ) Denne og bilsete har jeg tenkt til å sjekke inn. Så binder jeg minin min fast i tricot slen`en vår å tar fatt på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser den strekka som du skal flere ganger i året. Og vi har aldri hatt vogn med oss til gaten. Vi bærer frøkna i bæresele og det går helt fint ! Jeg ville ikke ha styrt med evnt to vogner, eller måtte nøye meg med en paraplytrille der nede til 9 mnd. Mitt råd er å kjøpe en god bæresele, og send vogna med bagasjen. Du får ikke trilla når du kommer utav flyet uansett, den kommer med bagasjen din.

 

Ang. sete. Så lenge dere leier bil av et internasjonalt selskap, avis hertz osv, hadde jeg ikke brydd meg med å ta med sete. De har godkjente seter, som er minst like gode som de du får i Norge. Alicante er en flyplass med god bilpark og godt sikkerhetsutstyrsnivå. Vi har gjort det slik flere ganger.

 

Det beste rådet er å ikke fulloade seg med bagasje som man ikke trenger eller vil klare å betjene omtrent. En annen ting er at barnevogna må du som regel betale ekstra for når du sjekker den inn i alicante. Ikke ut fra oslo som regel, men alicante tar et gebyr for spesialbagasjen, om du ikke har det spes. på reisekvitt. at det er avtalt om spes. bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men å måtte bære henne er lite aktuelt. Vi har både babybjørn og bæresjal, men synes ikke at noen av de fungerer på en tilfredsstillende måte - spesielt ikke over lang tid. Siden hun er så liten og vi ikke vet om hun på det tidspunktet kan sitte enda så skal vi ha med vogn. Og da snakker vi skikkelig vogn og ikke noen liten trille. Skal være i spania i 2 uker og må ha en skikkelig vogn når vi regner med å skulle gå en del turer. Hvis vi ikke får tilbake vogna utenfor flyet og må bære henne fra flyet og til bagasjebåndet i alicante er det nok ikke noe problem. Det er timevis med venting og styr på gardermoen jeg gruer meg til. Å måtte betale de 175 kronene for å ta med vogna er noe jeg gjør med glede!

I forhold til det med å ta med bilsete har jeg bare svigers sine erfaringer å gå etter. Var de som mente at vi absolutt måtte ta med setet for å være sikre. De reiser ned dit ganske ofte og skal sjekke dette grundig på neste tur.

 

Men takk for masse gode råd! Skal passe på å jaffal ikke overloade med bagasje.. Man pakker jo som regel alt for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, ikke lag masse styr for ingenting:)

Vi har reist masse, bytta fly og fram og tilbake fra tuppa var 6 uker. Nå skal jeg reise alene, og den svippturen til Alicante blir bare barnemat skal jeg si deg!

Ta med bæreselen som funker best - da går det greit å komme seg fra sted til sted. På flyplassene har de gjerne barnestoler (høystoler), og det kan hun garantert sitte i når hun er 9 mnd!!

Vogna sender du jo på vanlig måte:)

Ha med stellebag med mat + litt ekstra i tilfelle forsinkelser, og ikke ha med mye ekstra til dere selv i håndbagasjen.

Og husk, dere er to til å bære:)

 

Ikke lag deg probelmer, dette går kjempefint!!

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer anonym over her! Du kan jo også kjøpe formsydd sele eller mei tai, hvor ungen sitter på samme måte som i et sjal bare det er lettere å få på seg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæresjal eller BB er ikke noe for en 9 mnd baby. Som jeg skrev et par innlegg over her, så er ikke alicante/spania et uland, men de er faktisk ikke så bak Norge på mange ting ;)

 

Vi reiser som sagt strekka masse, vi bor der nede deler av året, og foreldrene mine bor der fast. Bilseter er eu godkjente, og mange flotte og nye ! Liker du ikke det de kommer med, ber du om et annet !

 

BB og sjal er ikke noe å bære i lenge.. hater begge deler. En formsydd sele som du kan bære både foran og bak skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil ha, Det er både behagelig og lettvindt.

 

En vanlig barnevogn vil du ikke få lov å sende ved gate. Det er trillene man får lov å sende, mot et gebyr. De store får de ikke gjennom lukene sine alltid, noen går med på det. Men som regel ikke. Dessuten kan du banne på at sender du den slik, får du den ødelagt tilbake. Da sendes den jo uten emballasje og spesialbag. Og da får du heller ikke en dritt igjen om du klager.

 

Syns du engster deg for mye, og kanskje bare stresser deg opp unødvendig. Vi reiser masse og jeg har reist masse alene med snuppa som er rett over året. Du skal ikke bære i timesvis heller da. Det er snakk om et par timer maks på flyplassen. Syns du skal revurdere alle krava.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, får du betalt for å spre reklame/propaganda om såkalt "mei tai" overalt hvor noen bare så vidt nevner bæresele????

 

Ro ned litt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er meg som har innlegget over du mener, så sprer jeg ikek propaganda for mei tai... jeg kan informere deg om at jeg ikke liker dem heller. Poenget mitt er bare det at en sele uansett hva den heter, som kan bære foran og bak, er avlastende. Poenget mitt er at man ikke bør drasse med seg to vogner, eller riske å sende en vogn ned ei sjakt med når den ikke dekkes av flyselskapet ved evnt skader...

 

Men det er flott å se at du bidrar med gode råd til HI ;) Og ikke bare legger inn innlegg for å kverrulere :) Slikt er flott og informerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke ut med forskjellige bæreløsninger og finne ut hva som fungerer best for oss. Det er uansett ikke aktuelt å ta med to vogner, men jeg vet ikke helt om jeg vil senke så mye på kravene heller. Bedre en en god vogn som må sendes som spesialbagasje enn ei dårlig trille som vi kommer til å irritere oss over..

 

Og takk for mange gode innspill! Regner med at alt ordner seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har vært ute å flydd med snuppa flere ganger, vi bor nord på og besteforeldre bor sør på... Altså en del turer innom gardemoen i løpet av året :)

 

Bæresele er lurt, for du får ikke vogna med deg gjennom sikkerhets sjekken. Inne på gardemoen har de traller innenfor inngangen til utenlandsflyvningene. De trallene har barnesete slik som det er i trallene i matbutikken. Genialt!!

 

Barnevognen får ofte lit trøff ehandling, så hvis du har ei fin dyr vogn, så la den være igjen hjemme og ta med ei brukt eldre vogn du ikke trenger være redd for!! Tar du med bilsetet, så pakk det GODT inn... Dette får man vel leid i syden tror jeg??

 

MEn en annen ting jeg har hørt om syden, er at bleier og barnemat er VELDIG dyrt!! Hørte at 19 bleier kostet 100 nok kr... Kanskje dette er lurt å ta med seg?

 

Barnematen igjennom kontrollen har jeg aldri hatt noe problem med, så lenge det er forseglede glass.

 

Kan også anbefale reisesyketabletter, så den lille ikke blir så oppspilt og hyper... Min lille blir nemlig det av å fly... Og DET er slitsom!!

 

Håper dere får en god tur :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste alene med en femåring, bestemoren min på over 90 og en stoooooor gutt på 8 mnd; to flybytter og en del flyplassventing.

Jeg bruker aldri og har aldri brukt bæreseler (har 3 barn), unntatt denne ene gangen...

Ved flyplassventing satt vi en del på kafé, samt at han oxo satt fint i handlevognene på taxfree'en (de finnes med barnesete).

 

Men jeg må si at bæresele var utrolig praktisk, da man har begge hendene fri til å bære annen handbagasje, samt håndtere billetter og pass etc...

 

Vi reiste oxo til Mallorca da han var 10mnd, og da fikk vi trille vogna helt ut til flyet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også droppet vogn/trille på gardermoen... Skjønner at en bb ikke er spesielt tilfredstillende med en baby på 9mnd! men kanskje du kan låne noe annet av noen venner, mange gode muligheter som gjør det HELT greit å bære større barn... -Mange varianter, siden hun over fikk pepper for å nevne en variant, skal jeg la være ;-) Du kan jo se på tettinntil hvis du lurer.

 

Husk vognene får hard medfart på fly, så ikke ta med den dyre flotte vogna di, -det er en sjanse for at den kommer ut "opptygd i småbiter"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest igjennom svarene her, men i dag er det slik på gardermoen at du kan beholde vognen helt inn til du går inn i flyet. Jeg tror også at du får tilbake vognen når du kommer ut av flyet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det;

 

Sjekk vogna ved ankomst og rapporter eventuelle skader øyeblikkelig!!

Du har rett på erstatning om der er skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at folk har erfaringer og gode råd. Jeg er fremdeles litt usikker på hvordan vi kommer til å organisere dette, men det ordner seg nok. Men er det slik at vogner har det med å bli ødelagt når de fly-folka lesser vogner ombord sammen med annen bagasje? For jeg kan tenke med lite som er kjipere enn å komme ned og finne vogna nærmest tygd i stykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist med vogn mange ganger og har aldri hatt problemer.

 

Du får en diger plastpose å legge vogna i på flyplassen når du sender som spesielbagasje, så du kan jo være føre var og ta med masse bobleplast å stappe inni og rundt før du teiper.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste i februar og fikk IKKE dypvogna med til gaten. Men når vi skulle tilbake fikk vi den med til gaten.

 

Jeg fant ikke kurv med barnesete så vi hadde bæresjal. Det er veldig kjekt å ha minst mulig med seg ombord når en har så mye å styre med. En stelleveske inneholder det man trenger for turen. Anbefaler bæresjal eller sele hvis dere skal tilbringe en del tid på gardermoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...