Gå til innhold

Og Erna sparker de som ligger nede...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er såvidt meg bekjent det eneste landet i Norden som ikke anerkjenner ufrivillig barnløshet som en sykdom.

Norge ligger langt bak de landene vi ynder å sammenlkne oss med på dette området. Faktsk er det sånn at hvert syvende par har behov for assistert befruktining nå i dag, om +/- ti år vil "behovet" endres til å gjelde hvert tredje par. Dette er mao. ikke et tema kun knyttet til selvet, men er og vil bli et stadig økende tema, som etterhvert vil få store samfunnsøkonomiske ringvirkninger.

At Norge velger å legge huet i sanda i denne saken er en skam, og holdninger àla Erna vitner om et (fra mitt ståsted) forkastelig menneskesyn, som ufarliggjør klassetenkning for individer som ikke kommer opp i 1.sorteringstanken...

Denne type holdninger gjør at det fort kan bre om seg, all slags "selvpåførte" lidelser kan du takke deg selv for, og betale for å rette opp... (fedme, røyk, slanking, syn, tannhelse osv...)

Når det gjelder adopsjon, mener jeg at det skal være vanskeligere og dyrere å få gjennomført dette enn assistert befruktning.

Det er en kvalitetssikring som skjer av de foreldre som holder ut prosessen.

Barn som blir oppgitt til adopsjon tilhører tradisjonelt en underklasse i det samfunnet de kommer fra, barn av psykisk syke, rusmisbrukere og bunnløs fattigdom som gjør at barna har med seg hendelser og erfaringer de trenger robste foreldre til å takle.

Disse barna har ofte omfattende hjelpe- og bistandsbehov etter hvert som de vokser til, og en må trygge at foreldrene som adopterer dem er i stand til å utføre oppgaven.

Adoptivforeldre burde derimot ha sterkere rettigheter til hjelp når de kommer opp i situasjoner hvor det blir behov for støtteordninger av ulike slag dersom slike behov kommer.

Jeg mener det derfor blir feil å sette par som adopterer opp mot par med behov for assistert befruktning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv

Skrevet

Til denne debatten vil jeg si:

Jeg er av de heldige som ikke sliter med å bli gravid. Venter nå mitt andre barn.

Men jeg mener fremdeles de ufrivillige barnløse burde ha rett til statsstøtte til prøverørsforsøk. Tror ikke det er helt sant at alle de som har barn er de som støtter opp om Høyres politikk.

Uansett, dere som er i mot høyre i dette spm, dere har min støtte. Jeg betaler gladelig skattepengene mine til dette...

Forøvrig er det rart det ikke finnes støtteordninger til de som velger å adoptere(eller der adopsjon er eneste mulighet). Da har en jo mulighet til å gi et barn en trygg oppvekst, i tillegg til at noen får sitt høyeste ønske oppfylt......

Skrevet

Vi trenger også hjelp til å bli gravid, men jeg nødvendigvis enig i at en skal få støtte til behandlingen. Heller ikke til adopsjon.

Skrevet

Tror Høyre har oversett en viktig ting. Norge ønsker jo flere barn, det er ønskelig at befolkningen øker. Så da er det jo bak mål og fjerne støtteordninger som kan bidra til økt barnetall. Er forøvrig enig at adopsjon burde støttes også.

Skrevet

Mitt grunnlag for å mene at støtten bør bestå, er ikke av egoistiske grunner. Vi hadde hatt råd til å betale 75000 for prøverørsforsøk, og hadde selvsagt gjort dette uten å nøle.

Men dette forslaget fra Høyre vil jo føre til at det blir et skille mellom de som har råd og de som ikke har råd, og det bør vel ikke være dette som skal avgjøre om man skal få barn eller ikke?

Skrevet

Det er veldig viktig det som sjiraff... skriver her. Hadde Norge vært et land med et overbefolkningsproblem, hadde saken muligens stilt seg anderledes.

Skal man fjerne all statsstøtte vil det helt klart fødes færre barn på sikt. Hvem skal da betale pensjonen våre når vi blir gamle?

Selv når man ser helt bort fra de menneskelige aspektene ved dette spørsmålet (som så mange av dere gjør), og bare fokuserer på det samfunnsøkonomiske, er det ingen tvil om at det "lønner" seg å støtte IVF-behandling.

Dette forslaget er nok et eksempel på kortsiktig økonomisk tenkning - politikernes største spesialitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...