Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Skal ut til helgen. Har ikke vært ute på år og dag, og tenkte at jeg kunne ta meg noen øl. Tenkte kanskje 3 øl, men dersom det blir en lang kveld og jeg drikker sent så kanskje 4. Har hatt en regel som sier at jeg kan drikke så lenge jeg ikke kjenner det i hodet. Jeg er 3 mnd gravid, og dette er ikke noe jeg gjør til vanlig altså!!!! Hvilken regel har dere når dere er gravide? Det er ikke tulle innlegg, og dere som er totalavholdne trenger ikke å svare. Vet det er noen av dere som ikke er så pripne og gjerne kan ta noen glass rødvin eller øl.
julenissen Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Drikker og koser meg jeg, men ikke når jeg er gravid! Ta dette opp med jordmoren din! Det frarådes på det sterkeste at gravide inntar alkohol, da dette kan skade fosteret. Både i begynnelsen av svangerskapet og i slutten av svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Jeg festet ganske mye med førstemann helt ut i 4 mnd. Visste ikke at jeg var gravid da, faktisk. Det gikk jo kjempegreit. Dette svangerskapet har jeg hatt 1 fest med 3 øl når jeg ikke visste at jeg var gravid. Nå vet jeg det allerede, og tenkte jeg kunne ta ÈN fest med littegrann alkohol. Ikke noe fyll i det hele tatt, bare noen øl. HI
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Skjønner ikke at du tørr å drikke så mye som en slurk alkohol eg.Du vet at sjølv om du ikke kjenner det vil alkoholprosenten i blodet ditt øke.Du er kanskje 60kg og tåler 3-4 øl uten å merke det....men korleis tur du et lite foster på et par 100 gram vil ta det??? blodet går rett til fosteret....hjernen kan ta skader, en kan jo og får jo aldri vite hva skader ikke skaden blir når barnet blir født.Mange drikker jo uten å vite at dei er gravid og det ser ut som det oftest går greit.Men man vet jo ikke seinskadene....kan dette føre til at barnet får konsentrasjonsvansker når det begynner på skulen, blir hyperaktiv?? Man vet jo ikke, men her i huset er det iallefall 0 alkohol når man er gravid
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Det er absolutt ikke snakk om å være prippne her assa. detta handler rett og slett om at du har ikke bare deg selv å tenke på lenger men et lite barn i magen som ikke kan velge selv hva som skjer med det. Spør deg selv om du kan takle at ditt barn får hjerneskade fordi du tok deg en fest. Jeg vet at det er mulig å drikke uten at det får konsikvenser, men tenk om det får det.
Ruske-Sara Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Jeg forstår ikke at man kan klare å kose seg med alkohol med tanken på at det er en mulighet for at det kan skade barnet. Hvordan vet man at det ikke har noen påvirkning? Det er jo ikke nødvendigvis snakk om at ungen enten blir hjerneskadd eller normal. For hva er normalt? Jeg har ei venninne som dro på vingård en uke da hun var gravid. Hun var ganske liberal og koste seg med litt vin. Ikke mye, men et glass nå og da. Gikk det bra? Vet ikke. Ungen lærte først å snakke ved 4-årsalderen, klarte å gå først ved nesten to-årsalderen. Han har ingen påvist hjerneskade, er bare veldig treg. Kanskje ville ungen blitt sånn uansett. Kanskje ikke. Tør du ta sjansen? Det er vel ikke snakk om å være prippen eller ikke, men hva slags sjanser og konsekvenser man ønsker å ta.
Cathrine 85ogEmil Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Fy søren!!!!trodde ikke d fantes så store idioter altså!!!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Uff, blir helt sjokka jeg.. "dere prippne som ikke kan ta dere noen glass rødvin eller et par pils"? HI må visst være helt fjern. Vi er ikke prippne, men vi setter egne ønsker til side, for det er ikke bare oss selv det er snakk om lengre. Vi låner bort kroppen i 9 mnd, og du har kanskje et alkohol problem om du ikke klarer deg de mnd uten alkohol? Er ikke så vanskelig å la være å drikke! Blir dårlig bare av tanken på alkohol når jeg vet hvordan fosteret reagerer. Ikke vær så egoistisk!! tenk litt mere på den lille inni magen din.. Stakars baby:( Grunnen til at ALLE andre ikke drikker når de VET de er gravid er jo selvfølgelig fordi dem vet at det skader fosteret. Hvorfor risikere det? Hold deg heller uten alkohol de neste 6 mnd å ta deg en tur ut når du har født..
lidolin Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 For å si det sånn, hvis du er fast bestemt på å drikke så tror jeg ikke akkurat det skiller om du drikker 3 eller 6 øl den ene kvelden... Som andre har skrevet, man kjenner ikke til senskadene, det er ingen tvil om at alkoholenprosenten går over i fosterets blod da mor og barn deler kretsløp, man får selv velge hva man ønsker for barnet sitt. Men med all informasjon om mulige alkoholskader vi har nå, er det så viktig for deg å drikke at du gidder å ta sjansen? Det har ikke noe med prippenhet å gjøre, men tenk litt lengre fram enn neste helg.... det kommer tusen nye muligheter til å ta en fest
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 HI: Hvor gammel er du egentlig? Kanskje du burde ventet med å bli gravid hvis det var så viktig for deg å gå ut å drikke enda, og du er fest-sjuk? Skjerp deg, du er så utrolig egoistisk for at du i det hele tatt tenker tanken!! FY!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 forstår folk som synes det er vanskelig å slutte og røyke.. selv om det ikkje er bra heller, men du er da vel ikke så avhengig av alkohol at du må ha det når du veit at det skader barnet..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Skjerp deg HI! Du må være helt tom i hodet hvis du har tenkt å drikke når du vet du er gravid. Klarer du deg ikke uten alkohol mens du er gravid burde du venta en god del år før du ble gravid! Og jeg er ikke "prippen"! Før jeg ble gravid 1.gang drakk jeg så og si hver helg. Og røyka fast. Alt dette slutta jeg med med en gang jeg fant ut jeg var gravid! Det skulle bare mangle. Jeg skulle jo ha ansvar for et annet liv inni meg. Håper for babyen din sin skyld at du tar til fornuft og holder deg unna alkohol!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Hjernen og vitale organer utvikles nå hos barnet ditt. I dag vet man at så lite som et par øl kan skade, og 3-4 kan muligens være nok til å gi Føtalt alkohol- syndrom. Mange som drikker og ikke vet de er gravide enda har flaks og får friske barn likevel, men en del gjør det ikke.. Absolutt ikke verdt å ta sjansen for synes jeg. Det har ingenting med prippenhet å gjøre, men med ansvarsfølelse og klokhet hos mor.
MiniBassen Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Dette MÅ jo være et tulleinnlegg, om ikke, så er du ikke helt god! Alle gravide vet at de ikke skal drikke! Det er satt en grense på null, fordi ingen vet hvor mye alkohol som skal til for å skade fosteret... Så, er det virkelig verdt å ta sjansen?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Om du må drikke en øl, så ta en alkohol fri da vel. Var på en stor fest når jeg var to mnd på vei og ingen skulle vite jeg var gravid. Da drakk jeg alkohol fri drinker og øl som bare det, ble i så godt humør se:)
LivetErEnLek Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 Hvis du har som regel for deg selv at du kan drikke, men ikke så mye at du kjenner det i hodet, så kan du jo gjøre det veldig enkelt. Du kan drikke alkoholfri øl ("uten" er veldig godt) og da kan du ta akkurat hvor mange du vil. Dette vil jo fungere bra da du uansett ikke har planer om å drikke så mye at du kjenner noen til alkoholrusen.....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Du kan drikke: INGEN TING! Alkohol skader celledelingen og fosterutviklingen.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 Folk som er så dumme at de drikker alkohol når de _vet_ de er gravide, burde ikke få lov til å ha barn. Mishandling av barnet før det er født!!! SKAM DEG!!!
Mamman til M&E Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Jeg håper inderlig at dette er at tulleinnlegg! Om ikke så er du en stor egoist HI
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 12. mars 2008 #21 Skrevet 12. mars 2008 Du har seriøst ikke tenkt og drikke alkohol og risikere at fosteret blir hjerne skada for livet?? Fryktelig at noen kan tenke tanken.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #22 Skrevet 12. mars 2008 Jeg hadde som regel å ikke drikke i det hele tatt. Her i Frankrike er anbefalingen maks et halvt glass rødvin eller noe sånt i følge ei gravid dame på jobben ... men jeg synes det er fornuftigst å være helt avholdende. Man er vel gravid fordi man ønsker seg sunne, friske barn, og da burde man kunne avstå fra ting den lille stunden man har barnet i magen.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #23 Skrevet 12. mars 2008 Skjønner reaksjonen til alle dere som svarer HI, selvfølgelig helt enig. Men ser ikke den store forskjellen mellom dem som røyker som gravide, og dem som tar en øl eller to av og til, begge skader sitt eget barn med vilje... Og mens HI som har lyst til å ta en fest og et par øl får masse kjeft, så får de som "prøver" å slutte å røyke, men ikke "klarer", masse støtte... Jeg hadde aldri drukket mens jeg var gravid, og heller ikke tatt så mye som et trekk av en sigarett, og mener at om man ikke er klar for å kutte ut alt man vet at skader ens eget barn, skulle en heller aldri blitt gravid!!!
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #24 Skrevet 12. mars 2008 Hadde jeg visst at jeg hadde vært gravid, hadde jeg ikke drukket. Det meste hadde vært en slurk for å smake, men hadde nok ikke hatt lyst på den slurken uansett, da hadde jg heller tatt meg en brus.
mai mammaen til to Skrevet 12. mars 2008 #25 Skrevet 12. mars 2008 dette må vel være kødde innlegg? om det ikke er det og du virkelig tar sjansen på å skade barnet ditt pga at " det gikk jo bra sist".. da fortjener du faktisk ikke å bli mamma... etter min mening iallefall.... hilsen en som har smakt alkohol kanskje tre ganger de siste 2.5 årene... ettersom jeg har ammet og vært gravid i ett omtrent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå