Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skreiv nynorsk på barne - og ungdomskulen. Eg er då tross alt frå Ørsta- heimbygda te Ivar Aasen. Broren til tippoldefaren min var han og;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ørsta har tidenes styggeste kinarestaurant. Eller så var det Volda. Stygg i hvert fall.

Skrevet

Jeg lurer egentlig også på om du er bedre i engelsk enn meg:p (ja, vanskelig å svare på, meen)

Skrevet

Jammen da skjønner jeg det ikke!! Jeg får helt vondt i kroppen av å lese det!

Skrevet

Heh, godt mulig. De driver og bytter på da. Så godt mulig det er en annen der nå en den du tenker på. Stygge er de alleihop.

Skrevet

Synes nynorsk er mye penere en bokmål jeg. Det er mykere på en måte. Angrer som en hund på at jeg gikk over til bokmål og mista litt av nynorsken på veien.

Skrevet

Hvorfor det? Stygt sted! Dra heller til Ørsta og tråkk deg en tur på sunnmørsalpene!

Skrevet

Vet ikke om det er mykere. Jeg skjønner det ikke, klarer ikke lese det og samtidig forstå hva jeg leser. Bir helt forstyrret.

Skrevet

Men er ikke det rett ved? For jeg kjenner også en som bor i Volda og studerer og hun har snakket om Ørsta før altså. I hvert fall noe på ø.

Skrevet

Joda, de grenser mot hverandre. Er 1mil fra Ørsta sentrum til Volda sentrum:)

Volda har høyskole og sykehus, vi har flyplass og vinmonopol- sånn greit oppsumert liksom.

Skrevet

Er bensinstasjon i Volda og da, ikke sant...?

Pluss noen butikker.

Og videregående da, videregående.

Skrevet

Jeg er lærer for fremmedspråklige - hovedsaklig analfabeter. Jeg snakker vestlandsdialekt. Og når de forstår hva jeg sier så kan jeg ikke skjønne at det er noe annet enn motvilje og dumhet som gjør at du ikke gjør det.

Jeg noterer meg at jeg ikke skal sende ungene mine på samme "friskole" som du har gått på...

Skrevet

Jeg skjønner ikke den Førde dialekten deres for noe i verden! Noen ord, jada - men det går så fort, og er så uklart (jeg er ikke den eneste som ikke forstår....)

For øvrig må du flytte til utlandet for å få noen av dem - sistnevnte er også en internasjonalskole, så kan ikke påstå at hovedtrykket lå på vestlandsdialekter.

Skrevet

Hehe. Ørsta har nettopp fått AMFI SENTER (svære saker) Så nå har vi to kjøpesenter, hah. vgs. har både volda og ørsta;)

Skrevet

Jeg så på tv hos en venninne isted, og da var det reklame for AMFI senter kjeden.....

Jaja, jeg skal dit uansett. Jeg VIL!

Skrevet

Nei, men ei jente som påstår å være så smart som deg burde vel strengt tatt klare å forstå begge de offisielle målformene her til lands. Analfabetene jeg har på skolen har definitivt ikke hatt hovedtrykket på vestlandsdialekter...

Skrevet

Har hørt fra flere engelsktalende venninner (Engelske, Irske, Amerikanske og Australske) at vestmorsk er mye enklere å lære seg en østnorsk. Noe med intonasjonen kanskje?

Skrevet

hoho neida Volda har fått vinmonopol de også nå ;)

Skrevet

Påstår ikke at jeg er smart - bare at skolene jeg har gått på gjør at jeg faglig har stilt sterkere enn de som har gått på offentlige skoler (gjennomsnittet...) - hadde jeg derimot gått på samme skole, kunne jeg stilt helt annerledes.

Forstår dem jo da, vel og merke - til og med lest bøker på nynorsk. Men det er slitsomt og jeg får vondt i hodet.

Skrevet

Jaja - så lærte jeg noe på den offentlige skolen som du ikke har fått med deg i alle fall ;-).

Skrevet

Nynorsk! Aldri hatt. Var for øvrig valgfritt på skolen min òg, så jeg er ikke den eneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...