Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller alle har vel det da, men jeg mente IKKE-oslodialekt.

Skrevet

Åja, jo - det har jeg. Du har sånn utenfor-ålesund-volda-aktig-dialekt. Den er fin.

Skrevet

Egentlig litt arti dette med dialekter, altså hvordan man ser for seg at de forskjellige nickene prater. Jeg var foreksempel (av uvisse grunner) overbevist om at prekæs var trønder,heh

Skrevet

Det sier mye om personen, egentlig. Men ikke alltid så lett å fastslå her inne fordi de fleste (takk for det) holder seg til bokmål (og noen andre nynorsk - men det skjønner jeg nesten ikke, så blir sliten av å lese og gidder ikke....)

Mens du bare er ikke helt dialekten din.

Skrevet

Jeg snakker svensk-trønder, det er rart det, hehehe;o))

Skrevet

Siden du tydeligvis har opparbeidet deg god innsikt i hva slags mennesker som skjuler seg bak forskjellige dialekter; hvordan er den typiske, tja... kristiansunder?

Skrevet

Da er du veldig heldig.

Jeg misunner alle her som snakker fine dialekter - jeg får det f ikke til!

Skrevet

Nomadisk barndom. Både oslosk og vestlandsk duger.

Skrevet

Åååååh! Der kommer jo bestefaren til kusinen min fra!! Han er så søt.

En kristiansunder er som han vel. Ganske pen og holder seg godt for alderen, stilig og tidsriktig kledd - og fryktelig snill.

Skrevet

Du er jo litt heldig da... Kan mange dialekter.

Vestlandsk er det bergensk og sånt?

Skrevet

Sånn som de snakker i Førde området...?

Der kjenner jeg noen som bor, og de skjønner jeg ALDRI hva sier hvert fall!

Skrevet

Jeg snakker bergensk/øslandsk/stavangersk/trøndersk/fransk/russisk/svensk når jeg har fått for mye å drikke...

Skrevet

Ja, ikke så langt fra Førde.

Men min versjon er ganske avslepen. Min mor snakker dialekt de luxe, min far snakker østnorsk, vi bodde på reisefot til jeg var elleve. Så jeg kan veksle ganske greit mellom de to, men holder meg helst til oslodialekten sånn til hverdags.

Skrevet

Irriterende at alle innlegg legger seg på slutten i stedet for under det innlegget jeg forsøker å svare på...

Skrevet

Skjønner. Men er det sånn at du har et snev av din sunnfjorddialekt som kommer frem fra mørket? Hehehe.... Jeg kjenner ennå en - og hun har bodd i Oslo siden hun var 10 år. Uansett hvor hardt hun prøver - klarer hun ikke helt å skjule den tidligere stavangerdialekten sin... Den bare kommer frem så hun snakker rart (gjelder forresten tre andre òg - hun er bare verste tilfelle...)

Jeg liker dialekt, men ikke Førde!

Skrevet

Vet det.... Skrev du nynorsk på skolen? Jeg liker ikke Førde dialekten altså... Og jeg er ikke så glad i når folk skriver nynorsk til meg heller. Så aldri gjør det!

Skrevet

Ja, da vi bodde der gjorde jeg det. Bytta på vgs en gang.

No offense, men jeg skriver da akkurat det målføret jeg måtte lyste til deg, frøkna. =)

Skrevet

Nei. De kjennes som to adskilte språk. Jeg kan bytte mellom dem. Ikke snev av den ene i den andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...