Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/03/08/529092.html

Les om Line.

Er dette det man med kan kalle hjemmearbeidende husmor?

Kan man det, om man har ungene i barnehagen (de trives ikke) OG vaskehjelp (fordi mannen ikke gikk av skaftet med ros første gang hun vasket hjemme)...

Jeg ble litt sint av den der. Hrmpf...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sint, synes hun var fantastisk jeg! og ja, klart man er en hjemmeværende mor så lenge hun er hjemme! Hva er problemet? At hun har råd til ting du ikke har råd til?

Skrevet

Min svigermor var en ekte hjemmearbeidende kvinne i sin tid (før minstemann der i familien begynte i barnehage). Hun bakte alt familien spiste av bakst, lagde trerettersmiddager hele uka, og hadde prikkfritt hjem. Hun jobbet nok minst like hardt som mannen som hadde sekstitimers arbeidsuke utenfor hjemmet. Svigermor hadde nok klikket om hun hadde lest denne artikkelen. Dessuten synes jeg det er ganske dårlig gjort mot de som faktsik er hjemme-arbeidende og ikke bare hjemme-værende.

Skrevet

men helvete da, om man er hjemmearbeidene så skjønner vi jo alle at man har arbeid som husarbeid osv. MEN i dagens samfunn så har unger godt av å gå i barnehage når de er over 3 år feks, og mor trenger ikke bake brød. Du kan kjøpe kneip for under en 10'er på kiwi!!!! OG prikkfritt hjem? Hvem gidder vel å ha det? Det var nok både tid til 2 og 5 kaffekopper og skravling over gjerdet når svigermor var ung også... Samt at ungene faktisk var ute i gata å lekte med resten av gata sine unger!

Skrevet

Synes hun høres tilnærmet hjernedød ut. Ikke særlig perspektiv utover sine egne behov der nei.

"Eldstemann synes riktignok det er vanskelig å forstå hvorfor ikke han òg kan være hjemme. Her om dagen sa han at han ville gjøre som meg: Si opp barnehagen. "

Men da ville jo ikke mor få tid til å gjøre det hun har lyst til...

Skrevet

Problemet er at hun mener seg som representant for "nåtidens hjemmeværende husmødre" når hun ikke gjør arbeidet som det tradisjonelt innebærer, nemlig å ta seg av barna og huset?

Dama var jo tydeligvis utbrent i jobben sin før og hadde nok hatt godt av en lang sykemelding, men å stå som et eksempel på "nåtidens husmødre-feminister" på kvinnedagen syntes jeg var en smule drøyt.

Om man er hjemme av bekvemmelighetsgrunner så si nå det. Men da er man vel mer "Frognerfrue" enn husmor? "A kept woman" heter det på engelsk, det hun der driver med.

Og joa, jeg har prøvd husmorlivet, det jeg definerer som det, hjemme med barnet og husarbeidet. Hatet det livet og gikk tilbake til jobb. Husarbeidet har jeg enda da haha... Tenker på hushjelp ja.

Skrevet

hehehe... dere er bare så sinsykt misunnelige på at folk faktisk har tid til å gjøre noe annet en det dere har.. ;D Festlig.

hilsen deltids-hjemmeværende som både har tid til å trene og vaske hus.. når hun gidder!

Skrevet

Signerer Expat og oktaviastar.

Skrevet

Er så glad jeg ikke bryr hodet mitt med hva andre gjør og fordømme det, jeg :-)

Skrevet

Synes det var fantastisk, jeg!

Hvor har du det fra at barna hennes ikke trives i bhg?

Skrevet

" Hva tenker du om vaskehjelpen din?

- At hun på samme måte som meg har tatt et valg. Hennes består i å forlate familie og venner i Polen for å komme hit og vaske.

- Tror du det er et reelt valg?

- Jeg tror det er et bevisst økonomisk valg. Hun tjener like mye på en dag her som på ei uke der.

- Burde norske feminister gjort noe for kvinner som henne?

- Hmm, det har jeg ikke tenkt på. De er jo ikke norske. "

Om dette er uttalelser fra en fantastisk kvinne i dine øyne, sier det ikke så rent lite om deg...

Skrevet

"Eldstemann synes riktignok det er vanskelig å forstå hvorfor ikke han òg kan være hjemme. Her om dagen sa han at han ville gjøre som meg: Si opp barnehagen. "

Skrevet

Egentlig synes jeg hele artikkelen er ganske uinteressant. Den handler ikke om relle valg, fordi hun etter å ha sagt opp jobben kan sitte med barnehageplass til ungene samt hushjelp. Greit for meg, men fortsatt uinteressant! At hun har penger nok til å gjøre som hun vil med livet er vel ok, men jeg synes jo at det er ganske leit at gutten på fem vil si opp barnehagen.

Frøvrig sier jo kommentaren om den polske hushjelpen utrolig mye! Snakk om åi kke greie å se utenfor sin egen navlelo!!

Skrevet

Hva mener dere egentlig er galt i det valget hun har tatt???

Skrevet

vel, er det ikke sant at den polske vaskedamen har tatt et valg da? Så lenge hun ikke betaler henne svart så gjør hun ikke noe galt. Eller skal vi lønne vaskedamer etter satsene til en bankfunksjonær? Skal alle jobber ha lik verdi i samfunnet? Eller må vi bare finne oss i at noen yrker er lavtlønnede pga at man ikke trenger lang utdannelse?

Skrevet

Reagerte på artikkelen jeg også. Har ikke problemer med at hun er hjemme, har vaskehjelp og barn i bhg, helt sikkert det riktige for henne og familien. Det jeg reagerte på var at hun ble framstilt som den typiske representant for hjemmeværende mødre. Og det tror jeg er ganske misvisende!

Skrevet

Siterer Ellabella over:

"Reagerte på artikkelen jeg også. Har ikke problemer med at hun er hjemme, har vaskehjelp og barn i bhg, helt sikkert det riktige for henne og familien. Det jeg reagerte på var at hun ble framstilt som den typiske representant for hjemmeværende mødre. Og det tror jeg er ganske misvisende!

ellebella "

Skrevet

Den uttallelsen sier vel ikke at han ikke trives i bhg? De sier jo ellers at de trives bedre nå som mor er hjemme?

Skrevet

Min svigermor måtte jobbe hardt i hjemmet for å ha råd til å være hjemmeværende. De fleste i nabolaget deres hadde ikke råd til å være hjemme. Hjemmebakt er billigere og bedre. Hjemmesydde klær var billigere på sytti- og åttitallet, osv. Prikkfritt hjem er ingen nødvendighet, men det er jo en ekte husmors visittkort, på godt og vondt. Gubben gikk i park forresten, for ellers hadde det blitt kjedelig for ham som barnet. Det er ikke det jeg reagerer på, men mest det at hun ikke gidder å ta husarbeidet fordi mannen ikke skryter nok av henne. Man skal da ikke trenge skryt for å gidde å gjøre "jobben sin", eller?

Skrevet

Det er dager da ungen min og sikkert deres også vil si opp i barnehagen sin! De blir slitene, uansett om mor jobber eller går på ski til frognerseteren! Så når gutten begynner på skolen og vil si opp skolen for det er slitsomt, skal vi da si at åhh stakar..ja så klart du kan være hjemme med mor.. Eller må de da gå på skolen?!

Lille er hjemme fra barnehagen om hun har en sånn dag og jeg har mulighet til å ha henne hjemme den dagen. Det får sikkert gutten lov til i blandt også.

Skrevet

.. men hva er den typisk hjemmeværende mor nå om dagen da? Skal vi regne med at hun vasker alt blendahvitt for hånd når vi har oppvaskmaskin, vaskemaskin, sentralstøvsuger osv? Brød får man i butikken. Det er jo dere som henger igjen i gamle idealer om hva en husmor egentlig burde gjøre og i deres øyne er hun slettes ikke god nok!

Skrevet

... og selvom skolen er en institusjon for å lære så er det også en institusjon for oppbevaring av barna... I de timene foreldrene normalt er på jobb. Ellers kan vi jo alle hjemme-skole ungene våre. ;D

Skrevet

hahahaha....ler så jeg nesten tisser på meg her...hun lever i en helt annen verden enn jeg gjør i hvertfall...lurer på hvordan et slikt menneske hadde takla min hverdag jeg :-DDD

Skrevet

Jammen kjære dere - hva vet dere om hva som er en typisk representant for hjemmeværende mødre? Jeg kjenner meg sjelden igjen blandt beskrivelsen som gjerne blir brukt her på Dib!

Det virker som om en hjemmeværende husmor av Dib-standard er ei dame med skaut, som ikke har sosial omgang, ikke har andre interesser enn å lage mat, vaske hus og klær, og å amme barnet sitt til det er 4 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...