Gå til innhold

Gaute Ormåsen

Anbefalte innlegg

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Min samboer har dysleksi og sukker oppgitt over meg hver eneste gang jeg påpeker sånne ting som "forandrer jo ingenting fra før" - han kan rett og slett ikke fatte at jeg irriterer meg.

Igår ble jeg så irritert at jeg forklarte han det kjempemange ganger.. Tilslutt var han enig :-p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også forferdelig pirkete, så derfor synes jeg at HI bør lære seg forskjellen på han og ham.

Hører du virkelig ikke at du gjør det feil?

;-)

Skrevet

JIPPI!

nå er det hotel cæsar! gaute ormåsen er drita deilig... " anna ta en kaffikopp med meeeeeg" hadde ikke stussa en gang.. nam nam

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Hehe. Det gjør jeg ikke hvis du sjekker ordboka di en gang til :-) Mulig jeg er lite konsekvent med det, men det er samme ord og samme bruk.

Skrevet

"Igår ble jeg så irritert at jeg forklarte han det kjempemange ganger.. ", det riktige her skal være "I går ble jeg så irritert at jeg forklarte HAM det mange ganger". I denne setningen er det nemlig du som er subjekt og typen din som er objekt, derfor blir det HAM og ikke han. I setningen du skriver etterpå, er det riktig med han, fordi han er subjektet i setningen.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Igjen. Du tar feil.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

han pers pron, obj-form ham el. han, gen.-form hans (norr nom og akk. hann, dat. honum, gen. hans)

1 brukt om person av hankjønn: faren min sa at h- skulle gjøre det / jeg spurte h- el. ham hva h- egentlig mente / fanden har hestehov, og h- halter / gutten er snill, h- / h- Per er gutten sin, det / h- holder seg godt, far din / den hatten er h-s / brukt som påpekende pronomen: h- med den blå genseren / h- er det !

2 tidl brukt i tiltale overfor en underordnet, nå spøk.: vil h- øyeblikkelig gjøre som jeg sier

3 i visse titler: H-s Majestet / H-s Kongelige Høyhet

4 dial om vær- og vindforhold: h- er kald i dag / h- dreide vestlig

II ham pron, se *han

Skrevet

Jeg er ikke noen fan av hans musikk eller hotell cæsar, men jeg har møtt han mange ganger da vi har samme bekjentskapskrets. Syns ikke han har noen divanykker eller noe endret oppførsel fra før Idol, syns han virket ganske ålreit og rolig av seg både før og etter.

Så til deg som mente han var så diva på byen så tror jeg det må ha vært spøk eller misforståelse. Setningen ER teit. Men mange songwriters som ikke bryr seg så mye om hva som er riktig grammatikk og språk..flere eksempler på det.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen, lærte jeg at objektsform skulle være ham, men etter å ha sjekket hovedregelen for dette i "Språkvett", ser jeg at han og ham er sidestilt.

Så da må jeg, beklageligvis, gi deg rett ;-) Men jeg håper du er konsekvent i hvert fall. Etter min mening, høres det teit ut med han i objektsform, omtrent like teit som Gaute Ormåsens tekster, hihi!

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Hei simbamamma!

Jeg bruker bare ham i dagligtale. På skolen lærte vi faktisk bare "han". Hehe. Jeg fikk feil på "Ham" engang og briljerte med ordboken til læreren min. Da ble han bra sur. Hehe.

Så det henger nok i. ;-)

Skrevet

Det er ikke alltid lærerne vet hva de driver med, nei ;-)

Når det gjelder norsk språk, har jeg mange kjepphester, og dette VAR én av dem. Heretter får jeg heller konsentrere meg om de andre ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...