FrøkenKnallkul Skrevet 12. mars 2008 #26 Skrevet 12. mars 2008 Jeg vil bare støtte deg litt, Kaotiskliv Synes mange her har hengt seg litt vel mye opp i dette med klesvasking som du kom med som et eksempel. Personlig så skjønner ikke jeg hva som er så ekskluderende med at en 15 år gammel jente vasker klærne sine selv. Jeg vet om mange familier som har det slik når ungene blir såpass store, ungene lærer mye av det! Men problemet her er nok at det er en STEdatter det er snakk om, og ikke din egen, da hadde det nok vært helt greit. Vi har vel alle våre "favorittoppgaver" i huset. For min del står ikke klesvask på denne listen. Hadde jeg hatt mulighet til delvis å delegere denne oppgaven til en halvvoksen stedatter så hadde jeg gjort det. Hun skulle derimot sluppet å vaske badet, da det er noe jeg selv synes er helt ok. Så hvordan man fordeler de ulike oppgavene kommer nok mye an på hva man selv liker og ikke liker å gjøre. Man er jo ikke slem selv om man hater å vaske klær!!! Uansett så synes jeg du har all grunn til å være såpass krass som det du er. Fra en 15 år gammel jente bør man kunne forvente en hel del, om ikke annet normal folkeskikk som det å vise takknemlighet og respekt for andre mennesker. Du skal ikke finne deg i hva som helst. Ingen hadde forlangt det om det var ditt eget barn det var snakk om! Godt å høre at ting er på bedringens vei hos dere Lykke til videre!
Ballongmage Skrevet 16. mars 2008 #27 Skrevet 16. mars 2008 Du mener vel ikke å være slem men det kan fort oppfattes sårt for jenta. At alle andres klær vaskes men hun må vaske sine egne .som om hun ikke er en ordentlig del av familien. Mener ikke at hun ikke skal hjelpe til. Tror jeg ville hatt et hyggelig familieråd. lag pizza en kveld og snakk sammen alle tre. hun kan vaske ALLES klær så så mange ganger i uka eller gjøre andre ting,sette på potetene,støvsuge,passe lillebroren etc. kan få ukepenger for jobben. Tror det er viktig å få henne til å hjelpe til så du ikke blir mer irritert på henne. også er det viktig at hun føler seg likeverdig med resten. nå har du et lite barn på 4 og da virker 15 år veldig voksent. men sannheten er at tenåringer er usikkre og trenger foreldrene sine mer enn noen gang
Ballongmage Skrevet 16. mars 2008 #28 Skrevet 16. mars 2008 Etter å ha lest alle innleggene syns jeg du går under kategorien en stemor jeg ikke ville hatt selv eller til mine barn. Du er tydeligvis ikke vant med tenåringer,greier ikke å se jenta som en likeverdig del av familien og jeg skjønner det godt om hun ikke liker deg! sorry om det ikke var det du ville høre (og tenker at mange er enige med deg om at du ikke er "slem" men vært artig å visst hvem dere stemødre er som har den holdningen,tror det er dere med yngre barn som ikke greier å se at barn er barn selv også når de er i tenårene.)
Makkapakka Skrevet 16. mars 2008 #29 Skrevet 16. mars 2008 Siden du spør, JA jeg synes det er fælt du forskjellsbehandler barn ved å nekte å vaske klær ...... Du vasker jo deres andre klær, det tar vel lenger tid å separere ut hennes enn å hive de i vaskemaskina med deres klær? Og faren hennes - klarer ikke han å vaske klær?
Makkapakka Skrevet 16. mars 2008 #30 Skrevet 16. mars 2008 Jeg korrigerer innlegget mitt over... Jeg har nå lest om "vaskesystemet"... altså at hun allerede har egen kurv med skittene klær i. Jeg synes allikevel at alle klærne i huset kan vaskes likt og jeg synes også at faren kan hjelpe til å vaske klær! I alle fall hennes hvis det er et irritasjonsmoment for deg.
ostekaka Skrevet 18. mars 2008 #31 Skrevet 18. mars 2008 Jeg synes ikke du virker ond, men det virker på meg som om du er i en maktkamp med en 15 åring, og at det er 15 åringen som vinner, og at du har blitt dradd ned på en 15 årings nivå. Sa du ikke at ting har forandret seg, du har hatt sykdom bak deg og også fått et eget barn? Vel livet kan ofte bli for mye for voksne også, og det er ikke alltid like greit å skulle klare alt. Barn kommer før eller seiner til å få med seg at alle voksne ikke alltid er så sterke og så trygge som de alltid hadde trodd. Det er jo litt et sjokk og det er jo også litt ensomt og gjerne litt ansvar som følger med dette. Sykdom i familien er jo typisk situasjon som bringer dette frem. Jenta her oppdager det når hun er 15, egentlig burde hun være stor nok til å forstå at hun faktisk må kunne gi litt, hun må også være med å ta ansvar i situasjonen og for sin egen oppførsel. Det nytter ikke å ekskludere henne fordi hun ekskluderer deg. Men hun bør kunne lære å forstå at du ikke greier så mye pga sykdom. Hun burde også kunne godta at du behøver å tilbringe litt ekstra for sønnen din nettopp fordi han kun har deg som mamma, og med den sykdom du har så er det nødvendig. Hun vet veldig godt at du ikke er mor, og liker å fremheve det, så hun forstår det sikkert, og hun er ikke liten. Det er lov til å si til en 15 åring, at dette faktisk ikke dreier seg om deg, jeg vet alt ikke er rettferdig og jeg vet alt ikke er like lett, men nok nå.
Gjest Skrevet 18. mars 2008 #32 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har lest alle innleggene til HI flere ganger. Mine kommentarer er: * du er nok ikke en ond stemor, men du virker veldig barnslig. * jeg er dypt uenig i måten du skriver at du løser ting på. Og JADA, jeg har lest alle innleggene dine, og du skriver rett frem norsk så jeg har forstått dem også. * du må ta tak i far, ikke jenta. Far skal følge opp at jenta gjør sine plikter og far bør vel stille opp mer selv også. Hvis ingen hjelper deg får du gå ut i husmorstrei, det er vanligvis veldig effektivt. * jeg fatter ikke hvorfor du er så negativ til alle gode råd du får, du virker helt ekstremt opphengt i klesvask og nekter å se noen annen løsning enn den du synes er den beste. * hvis du er så lite fleksibel som du gir inntrykk av å være kan du ikke regne med at du vil få det noe særlig bedre i bosituasjonen din, så sant du ikke flytter da. Ellers ønsker jeg deg lykke til, ønsker stedatteren din lykke til også. Og JADA, jeg har stebarn.
Prinsessemamma_23 Skrevet 18. mars 2008 #33 Skrevet 18. mars 2008 Helt enig med deg "Odd Molly". Blir helt matt av å lese dette her.. Blir tirst på vegne av den stakkars jenta.
Kaotiskliv Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #34 Skrevet 18. mars 2008 TIL "hva.gjør,jeg? " Lurer på om du er stemor. Du må bare være biomor. DU vet ikke hvordan det er å være stemor. Du skulle ha opplevd det. Jeg er mer vant med tenåringer enn du virker som. Jeg har hatt min del av ufyselige tenåringer som angriper meg mens de egentlig er forbanna på sine foreldre. Jeg har vært hakkekyllingen hvis det har gått dem noe i mot. Jeg greier utmerket å se jenta som en likeverdig del av familien, men det kan være ganske tynnslitt når hun ikke ser meg som en likeverdig medlem i familien. DU vet ingenting hvordan jeg egentlig er... DU har ingen rett til å komme med slike ting. En ting skal du vite, den eldste jenta (som før var en av de ufyselige tenåringene, er nå blitt 21 år) Hun ser mer på meg som mor enn hva hun ser på sin egen mor) Jeg stilte opp for henne når hun gikk gravid. Jeg snakket med henne når hun fikk vite at hun var gravid). Jeg var der for henne. Neste stedatter som nå er 20 år, har sagt at hun har lært mye av meg og hun har også sagt at hun er glad i meg og setter stor pris på meg. Hun ringer meg ofte og forteller om nye ting i livet sitt. Tenåringsdatter som bor hjemme hos oss: Jeg har inkludert henne mye. Det var meg som ville ha henne med på skitur på Geilo, selv om faren bare ville at han, meg og vår felles sønn skulle reise. Det er meg hovedsakelig som planlegger sommerferiene slik at alle (både stedatter på 15 år og stesønn på snart 13 år) skal ha det gøy og oppleve masse gøyt. Jeg og stedatter har egentlig et veldig godt forhold, men når jeg la inn mitt første innlegg, var jeg ganske lei. Alt hadde stoppet opp her hjemme. Jenta sammenlignet meg med venninners sine mødre og hva de gjorde, og dette var litt vanskelig for meg. Jeg vil bare få fram at jeg ikke vil bli utnyttet, jeg vil ikke være en ubetydelig en som bare skal ta drittjobber og ikke bli respektert. Så Du "hva.gjør,jeg?" vet ikke hva du snakker om. Synes biomødre som ikke er stemødre, har noe i dette forumet å gjøre.
Kaotiskliv Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #35 Skrevet 18. mars 2008 TIL Prinsessemamma_23 Det er ikke synd på jenta. Hun har det ikke vondt hos oss. Saken er at hvis hun vil at jeg skal vaske hennes skitneklær, vil jeg at hun skal hjelpe meg og faren igjen. Hvorfor er det synd på jenta?
Kaotiskliv Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #36 Skrevet 18. mars 2008 TIL " TELINE" Barnslig. Nei, det mener jeg ikke. DU har ikke lest alle innleggene mine ser jeg. Jeg har skrevet at jeg har tatt alle råd til etterretning, jeg, jenta og far har snakket sammen og vi har kommet fram til en løsning. Jeg og far hjelper henne med klesvask og hun hjelper oss med andre ting i huset, f.eks. middagslaging eller støvsuging. Hun har ingen faste plikter, får penger når hun trenger. Du må ta deg tid til å lese innlegg før du kommer med denne oppramslingen din. Herregud. Jeg har slitt ganske mye med denne saken og jeg er nå så drittlei av folk som tror de har så mye peiling. SÅ VIL JEG SI TIL ALLE SOM HAR SKREVET INNLEGG: Takk for alle svar. Vi har satt igang et opplegg. Vi har et godt forhold alle sammen. OG vi står sammen som en familie alle 4.
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #37 Skrevet 19. mars 2008 Jeg har lest alle innleggene i denne tråden flere ganger jeg. Du er så negativ at det er litt underholdende. Du skriver om hvor vanskelig det er (hvilket jo er helt ok, du må jo få ut frustrasjoener) men når du får reaksjoenr på uttalelser sm er på nivå med en trassig 14årings, da blir du tilsynelatende sur. Når folk er uenige med deg,eller kritiske til deg, er ditt automatiske svar at de ikke har lest innleggene dine. Vel, jeg har lest innleggene i denne tråden, og du virker ikke veldig voksen i denne tråden. Oppramsinegen min, som du kaller det, var satt opp punktvis for å være oversiktlig. En hel masse tekst som flyter sammen i et langt avsnitt er vanskelig å lese. Det virker jammen som om du klarte å ta organiseringen av innlegget ille opp??? Jeg håper at du vokser opp litt mer og at bosituasjonen din løser seg til dte beste for alle involverte. Det kan godt hende du er en flott dame ute i den virkelige verden, men i denne tråden her ga du et meget lite sympatisk inntrykk.. Lykke til.
Kaotiskliv Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #38 Skrevet 19. mars 2008 TIL TELINE Hva er du vil oppnå med dette? Jeg har rett til å gi beskjed hvis det er noe jeg ikke er enig med. Ingen liker å bli kritisert. Jeg har fortalt om mine opplevelser og tanker om dette. Jeg har slitt ganske mye med saken. Ganske usympatisk inntrykk. Javel, eg er usympatisk hvis for at jeg ikke bære stedatter på gullstol. Du fremstiller meg jo som jeg er et helvete på jord. Bare fordi jeg har irritert meg over at andre synes jeg holder stedatter utenfor familien hvis jeg ikke vasker klærne hennes. Det virker som det er mange som ikke har lest innleggene mine skikkelig da de kun har hektet seg opp i det negative jeg har sagt og gjort. Dere har ikke lagt merke til at jeg har skrevet i de siste innlegg at jeg har tatt råd til etterretning og vi har fått til noe hjemme. Lurer på hvor lenge du skal holde på med dette her. Bare rølp og idioti. Du er sikkert en av disse som blander seg inn i alle innlegg og slenger dritt til alle. NÅ får du gi deg.
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #39 Skrevet 19. mars 2008 Nå ler jeg høyt her "Lurer på hvor lenge du skal holde på med dette her. Bare rølp og idioti. Du er sikkert en av disse som blander seg inn i alle innlegg og slenger dritt til alle. NÅ får du gi deg. " du er helt utrolig Du må vokse opp litt, bli litt mindre hårsår. Du har lagt inn et innlegg som var meget negativt, og dine videre innlegg viste en manglende vilje til å være fleksibel, og alle som svarte deg og var uenige forstod ikke eller kunne ikke ha stebarn. Du har vært mye usaklig i denne tråden, likevel har jeg skrevet til deg at du sikkert er en flott person i virkelighetens verden. Men jeg skriver jo bare rølp og idioti, så da er du nok direkte ufyselig da. Dessuten er du flink til å kategorisere andre. Du mener at jeg sikkert er en som bare slenger dritt til andre, og det baserer du på to innlegg hvor jeg er kritisk til deg. Flirer godt av deg da, det skal du ha. Du vikrer svært usympatisk i denne tråden, men dte er derfor jeg presiserte i denne tråden. Jeg har ikke sagt at du er usympatisk pr definisjon. Lykke til videre!
Kaotiskliv Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #40 Skrevet 19. mars 2008 APPELSIN Jeg sorterer ikke ut hennes klær. Hun har rom i underetasjer og har egne kleskorger der. Herregud, kan ikke forstå at jeg forskjellsbehandler når jeg ikke vasker hennes klær. Jeg vasker alt det andre hun bruker som håndklær og sengklær. Jeg vasker ytterjakkene hennes, til og med joggeskoene hennes. Når jeg har hatt tid, har jeg vasket mange maskiner med bare hennes klær, men hovedsakelig ønsker jeg at hun tar dem selv da jeg har nok å gjøre og hun har ingen plikter hjemme. Det virker helt uforståelig for meg at jeg er stygg med henne hvis jeg ikke vasker hennes klær. Det er helt utrolig!. Noen her inne blir irriterte på meg fordi jeg ikke legger meg helt flat og sier at jeg er ond og at jeg må være enig med alle som skriver. Jeg har lest mange innlegg av stemødre her inne og det er helt utrolig hvordan enkelte kan være mot stebarna. Jeg involverer dattera i livet mitt og familien, men ønsker at hun vasker sine skitneklær selv. Kan ikke forstå uansett hvordan jeg vrenger og vrir på det, at jeg er stygg mot og forskjellsbehandler stedattera. Nei, nå må dette innlegget bli avsluttet. GOD PÅSKE ALLE SAMMEN!
Kaotiskliv Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #41 Skrevet 19. mars 2008 KJÆRE TELINE Du virker litt hårsår du også. Les dine innlegg og se hva du skriver. Hva vil du jeg skal skrive?
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #42 Skrevet 19. mars 2008 Godt mulig du oppfatter meg som hårsår, men det er jeg altså ikke Jeg har lest innleggene jeg har skrevet til deg flere ganger, og har ikke tenkt å gi deg en fasit på hva du skal svare. Jeg hadde vel håpet at du skulle svare voksent, ikke komme med barnslige kategoriseringer, hevde at alt jeg skriver er rølp og idioti, eller stadig beskylde meg for ikke å skjønne hva du skriver. Nå må du gjerne fortsette med det hvis det er du ønsker, jeg bare ler av det likevel jeg
Kaotiskliv Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #43 Skrevet 19. mars 2008 Det er bare helt utrolig. Jeg får ikke gi beskjed hvis det er noe jeg er uenig i. Da er jeg lite fleksibel og usympatisk. Jeg forstår ikke hva denne Teline vil oppnå. Jeg har skrevet mange ganger nå..............at jeg har tatt alle innlegg til etterretning og vi har fått til en ordning hjemme. Alle 4 har det bra nå.
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #44 Skrevet 19. mars 2008 Får du ikke lov? Av hvem da egentlig? Du må da gjøre hva du vil for min del, men når du skriver som du gjør, ikke tåler kritikk, og kategoriserer andre negativt fordi de ikke er enige med deg, da fremstår du som lite fleksibel og usympatisk ja. Du må da være så uenig i hva andre mener du bare vil. Men du kan trygt prøve å være litt mer voksen i din uenighet. Jeg har lest, og forstått, at dere har det bedre nå. Jeg diskuterer da form med deg, ikke sak. Føler med deg, det må være fryktelig frustrerende ikke å få med seg budskapet. "Jeg forstår ikke hva denne Teline vil oppnå." Setningen hadde vært litt bedre om du droppet ordet "denne". Men vi kan godt ligge på en linje med nedlatende og billige hersketeknikker Herlighet. Lykke til videre
lab79 Skrevet 19. mars 2008 #45 Skrevet 19. mars 2008 Flott at dere har funnet en løsning som passer alle 4!! :-) Men i denne tråden formulerer du deg som en trassig tenåring!!! Du må faktisk tåle at noen er uenige, og til dels sterkt uenige med deg når du legger ut et innlegg på et diskusjonsforum. Det er neppe bra for dere at både du og stedatteren din oppfører seg dårlig!! Og DU er den voksne! To feile gir ikke en rett... Jeg er ikke enig i måten dere opprinnelig hadde løst situajonen i familien deres. Å gi henne en kurv (2) som hun kan ha sine klær i, mens resten har dem på vaskerommet (fordi det ikke er plass til hennes skitne klær der) er å forskjellsbehandle! Jeg var stemor til 3 gutter tidligere(en tenåring), og det falt meg ikke inn å nekte å vaske klærne deres fordi de var stebarna mine, og ikke satte "nok" pris på meg.
Kaotiskliv Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #46 Skrevet 19. mars 2008 TIL TELINE OG LAB79. Jeg tåler utmerket at folk er uenige med meg, men usakelighet er ikke nødvendig. Dere rakker ned på meg og da har jeg lov til å reagere og forsvare meg. Synes mye av det som er blitt skrevet har vært ganske unødvendig. Det ser ut til enkelte må bare dra dritten fram igjen og igjen. Blir bare så oppgitt av dette. Jeg leser at det er en del som er uenige med meg. OK, de får bare være uenige med meg. De har lov til det. De MÅ også tolere at jeg er uenig med dem. Jeg skriver atter en gang at jeg har tatt alle innleggene til etterretning og vi prøver å få til et opplegg her. Jenta bør ha litt plikter hun også. Så jeg skjønner ikke hvorfor det fremdeles blir rakket ned på meg og på det vi har gjort angående hennes klær. Jeg vil forklare angående disse kleskorgene. Jenta har rom i kjelleretasjen, altså en trapp ned. Det er enklere for henne å ha korger i gangen nede så slipper hun å dra litt og litt skitneklær opp. Så slipper vi at badet nede, som er knøttlite, blir overfylt av skitneklær. Hun synes selv at det er greit å ha korger nede. En for lyst tøy og en for mørk tøy. Så er det lettere for meg og faren å hjelpe henne også. Vi har en kleskorg for 3 personer inne på vårt bad, det er ikke plass til mer korger der. På vaskerommet er det ikke plass til korger. SÅ om stedattera har egne kleskorger, så er det ikke for å være stygg med henne som enkelte her tror. Det har budd 2 tenåringsjenter her før og begge ville ha egne korger. I og med at hun ikke hjelper meg ellers i huset, så har hun god tid til å ta klærne sine selv en gang i blant. OK, dere får bare synes jeg er jævlig og barnslig. Dere får bare være uenige med meg, dere må også tillate at jeg er uenige med dere. Jeg har et godt forhold til stedatter, men er det noe som ikke hun er helt enig i, så er det meg som blir alltid den som ignorert og rakket ned på, når det ikke går slik tenåringsdatter vil, ikke faren. Dette blir sånn uansett hva godt jeg har gjort for henne. Så dette innlegget må ta slutt nå, det er ikke grunn til å skrive mer. Jeg har fått nok kritikk, mer enn nok og jeg (vi) har tatt det til etterretning.
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #47 Skrevet 19. mars 2008 "Jeg tåler utmerket at folk er uenige med meg, men usakelighet er ikke nødvendig. Dere rakker ned på meg og da har jeg lov til å reagere og forsvare meg. Synes mye av det som er blitt skrevet har vært ganske unødvendig. Det ser ut til enkelte må bare dra dritten fram igjen og igjen. Blir bare så oppgitt av dette." Det er jo bare tull det du skriver. Jeg kritiserte innlegg, formen din i innleggene og responsen din på innleggene. Det er konkrete og sepesifikke ting, ikke deg generelt. Da jeg skrev at du sikkert var et bra menneske ute i den virkelige verden i et av innleggene, var likevel din reaksjon at alt jeg skrev var idioti og rølp. Du kommer med personangrep og karakteristikker som er generelle, men mangler tilsynelatende fornuft nok til å se det. Det er direkte trist. Skaff deg litt selvinnsikt. Fortsatt lykke til videre
Maud Skrevet 19. mars 2008 #48 Skrevet 19. mars 2008 Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen. Synes den har mer preg av personangrep enn en saklig diskusjon. Jeg reagerer imidlertid på følgende utsagn : "Synes biomødre som ikke er stemødre, har noe i dette forumet å gjøre". Dette er et forum som heter "Mine, dine og våre barn". Ikke "Stemorforum". Jeg er en biomor som i perioder er innom her. Bor i en familie med et særkullsbarn og to fellesbarn. Særkullsbarnet mitt har samvær i en familie der både far og stemor har særkullsbarn og de har fellesbarn. Føler derfor at forumet er svært relevant for meg. Det som er vanskelig er når stemødre mener at det kun er dem som skal uttale seg og at alle biomødre er vanskelige og helst skal tie...
Travelmor Skrevet 19. mars 2008 #49 Skrevet 19. mars 2008 Signerer på Maud her og viser til innledningsteksten på sidene her: "Her kan dere dele erfaringer på godt og ondt ved det å være stemor, stefar, biologisk mor og skilt og biologisk far og skilt og alt som finnes innenfor begrepet foreldre og barn". Som biologisk mor og skilt har jeg hatt stor nytte og glede av denne siden i flere år. Det ville vært synd om det bare var stemødre som kunne svare stemødre og mødre bare mødre. Det er alltid flere sider av en sak og her inne blir det veldig tydelig og nyttig lærdom, sikkert både for meg og andre.
Kaotiskliv Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #50 Skrevet 20. mars 2008 Til Teline Nå tror jeg du får gi deg. Du skriver at jeg bare skriver tull, men hva med det du kommer med da. NÅ FÅR DET VÆRE NOK. Du virker lite voksen når du kommer med alt dette. Når skal du bli ferdig. Dette går ikke an. DU tåler heller ikke motangrep, du gjengir det jeg skriver. NÅ må du gi deg. Denne saken er ferdig. Angrip noen andre!! Dette er personangrep du holder på med!!! Til dere biomødre. Beklager at jeg skrev den setningen. Dere har rett til å være i forumet dere også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå