Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er statistikk som viser det om du går inn på ssb.no og en del andre helsestatistikker. Det er også årsaken til at en satser gruppen. Har ikke lest over om festing osv. Men "ung mor" som gruppe er et satningsområde i alle fall i byene pga. ressurser, familisituasjon, inntakt, utdanning osv. Det gjelder da ikke alle, og en trenger ikke å ta det personlig. Det er det samme som mædre 38+ er i faresonen for foster med skader.

Har selv vært aktiv på helsestasjonen, men da et prosjekt rettet mot innvandrer kvinner som er nye i landet. Hadde kafè og vi snakket da mest om ernæring og kosthold, d vit osv. En del av de unge mødrene var med som hjelpere, og det var en fantastisk kombinasjon.

Tror IKKE det er festing som er årsaken, men kanskje en del mangler nettverk og kanskje litt kunnskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg og...er nok personlighet og verdier hos den enkelte som avgjør dette.

Skrevet

Javel.. Det er ikke jeg som er opphengt i dette - det er du/ dere.

Er kjempeglad jeg ikke fikk barn så tidlig selv for det er jo veldig gøy å feste da ;-)

Skrevet

Her har jeg funnet det statistiske svaret på mine spørsmål:

"Mer amming blant eldre, mer utdannede mødre

Like stor andel jenter og gutter får morsmelk. Det er derimot forskjeller i amme- og kostvaner etter mors alder, utdanning, om hun røyker, antall barn mor har, type bosted og barnets fødselsvekt. Andelen ammede øker med mors alder, utdanning og antall barn."

http://www.ssb.no/vis/emner/03/01/kostspe/art-2003-03-28-01.html

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Det var ikke et svar til innlegget ditt, erteposen, bare et svar sånn generelt. Jeg tar meg absolutt ikke nær av det - jeg vet at jeg har gjort mitt. Syns bare det blir så dumt av de som kommer med kommentarer om at det er fordi de heller vil feste...

Syns det er kjempebra at det fokuseres på hjelp til de som trenger det - om det er unge mødre, innvandrere, folk med lite nettverk eller hva det nå måtte være. Så lenge det til syvende og sist blir opp til mor hva hun velger å gjøre.

Mangel på nettverk er nok også ganske vesentlig, som ung mor var jeg eneste i min venneflokk som hadde barn, og måtte finne ut ting på egenhånd.

Hadde jeg vært 3-4 år eldre hadde jeg nok hatt lettere for å få svar på mine spørsmål. (og vært godkjent på DIB). Jeg tok i bruk helsestasjon, ammepoliklinikk og kvinner i familien, og er uendelig takknemlig for deres hjelp!

Skrevet

Jeg drikker sjeldent - er ikke spesielt fan av alkohol og følgene det har. Har heller aldri følt at festing er så morsomt - heller koselig å være sammen med gode og nære venner.

Fint for deg at du ikke ble gravid tidlig, da:)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jaja, kjekt det.

Nå var jeg så dum at jeg havnet i "ulykka" og ønsket ikke å ta abort. Så da ble det sånn. Hadde jeg kunnet valgt hadde jeg selvfølgelig ventet. Men det er ikke synonymt med at jeg setter ungen min vekk og nekter ungen morsmelk fordi jeg liker å drikke meg kadaver tre dager i uka=)

Skrevet

Ja, det syns jeg ;-) Er ærlig talt litt morsomt å trekke dere opp også, for det skal jo ingenting til...

Det er forøvrig vanligvis litt gøyere å feste når man blir gammel nok til å komme inn på utesteder og sånn ;-)

*Vær så snill å ta en spøk*

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Trekke opp? Kommenterte bare at det sier mer om de som tror barnevakt = fyll en de som har barnevakt :-)

Har helt sluttet å diskutere det emnet her med deg.

Skrevet

Spetakkel - jeg har vært på alle utesteder i Oslo jeg kan tenke meg å gå ut på - samme gjelder London for den del igrunn - det handler mer om at man må kjenne de rette, vet du:)

Skjønner at du føler deg overlegen og vis etc. etc, men det er liksom det med greien at du ikke spøker når du hele tiden drar det opp:)

Men i bunn og grunn gjør det meg jo lite hva en middelaldrende kvinne i Bææærgen skulle mene om meg og mitt liv:-D

Skrevet

Har flere linker om noen vil ha. Fungerer ikke her inne:)

Alle kommer med personlige erfaringer, som om det kan motbevise statistikk. Selvsagt kan en være uriktig, men det er forsket mye på dette.

Tror vi igrunnen ikke vil vite.

Skrevet

Spørst det ja...

Statistikk er jo så nøyaktig og objektivt som det kan være da, så får de som tror på vitenskapen ta den og de som ikke tror får la være.

Skrevet

Jeg ble mor som nittenåring og ammet hu eldste til hu var to, dagen da minsten ble født .Og hun ble ammet til hun var over året. Da orket jeg ikke lenger, siden hun var på overnattingsbesøk hos sin far. Melkespreng og ny kjæreste var ikke en veldig behagelig kombinasjon. Litt lei av å være melkemaskin etter over 3 år.

Skrevet

er ikke personlig erfaring like nøyaktig og objektivt da? Ingen har spurt meg hvor mye min sønn ammes, så da er ikke statistikken like sikker likevel da...

Skrevet

Personlig erfaring er vel så langt i fra objektivt du kan komme.

Og statistikken (dersom den er korrekt utført, og det er den iallefall fra ssb) er så sikker som den kan bli.

Fordi de sender ut et skjema til et x antall husstander, i dette eksemplet sendte de ut til 3000 stk og fikk 2383 stk tilbake. Da har de nådd gjennomsnitts nordmannen.

Noe feil kan det bli ved at spørsmål blir misforstått eller at det ved en tilfeldighet ikke er noen kvinner fra nordnorge mellom 30 og 35 år har svart feks. Men det skal godt gjøres, og en statistikk som er gjennomført på en proff måte regnes å være korrekt.

Skrevet

Jeg var 21 når jeg ble mamma. Fikk sår på brystknoppen første gangen gutten skulle få pupp. For meg var amminga som om jeg gikk og venta på å bli torturet hver 3. time de 2 første mnd... Var så fryktlig sår og sprekken fikk aldri gro, satt og trampa og skreik mens han åt... På det værste pumpa jeg, og gav flaske istede.

Hadde 5 brystbetennelser i løpet av 7 uker...

Helsesøstra hadde aldri vært borti noen som hadde sliti så fælt med å få det til uten å gi opp.

Men, jeg gav ikke opp. Og det er jeg veldig glad for. Plutselig når poden var 2 mnd gikk det over. Jeg fullamma i 6 mnd og ammer fortsatt 2 ganger i døgnet. Gutten er snart 1 år.

Så i mitt tilfelle stemmer det ikke...:)

Skrevet

Hei hei..

Og er 23 år,er gravid,1 barn

Er 32 uker på vei nu..

Temaet amming har vært i hode mitt veldi mange ganger..

Har vendt mæj mere til tanken,men ikke helt..

Vet ikke om æ kommer til å klare tanken på de..

Vet erlig talt ikke koffer..

Men trur de e nærheten,men håper jo på at de blir en annen tanke når barnet kommer...

At lysten til å amme kommer når æ høre barne skrike etter mat.

Jordmoren har spurt meg om jeg har opplevd noen form for åvergrep som barn..

Å sier de er et grunnlag for at de føles frastøtende.

Men har ikke opplevd direkte seksuelt overgrep........

Men kansje de er en grunn til at ikke alle ammer er de jeg sku fremm til..

Tidligere opplevelser..

Skrevet

Stemmer ikke på meg, ammer ikke, MEN jeg kan dessverre ikke kalles ung lenger :-) Er 31 år og har ikke ammet noen av mine barn lenge. Tilhörer heller ikke gruppen med "lav status" som noen over skrev. Har 5 års universitetsutdannelse og inntekt på langt over gjennomsnittet. Men, det er flere grunner til at jeg (dessverre) ikke har klart å amme mine barn; dels har keisersnitt gjort at melken har kommet veldig sent noe som gjorde at legene vurderte det riktig at jeg skulle gi barnet mme (nr 1) og dels pga ekstrem puppenekt (nr. 2): Men, som en klok jordmor sa til meg etter å ha sett meg amme nr 2 som lå i bue og skrek for hun ikke ville ta brystet; det er ikke brystet som gjör en god mor men en kvinne som kan ta rette og kloke valg for seg selv og for barnet.

Skrevet

Jeg er 22 år og har flaskebarn. Har ingenting med at jeg ikke ville amme, men hadde for lite melk. Så måtte begynne med tillegg etter 2 uker. Da småen fant ut at det gikk fortere med flaske, nektet han å ta puppen.

Vet ikke om jeg er enig at flere og flere unge mødrer gir flaske i stedet for å amme...

Mange unge som jeg kjenner som ammer ihvertfall... Og kjenner og flere eldre mødre ( 27++) som gir flaske..

Skrevet

Hmm har flere venninner som er unge mødre å noen av dem ammet lenge mens andre gikk rett på flaska. Selv fullammet jeg i 6 mnd å ammet frem til hun var 10 mnd, for da sluttet hun av seg selv.

Aner ikke om det har noe med aldre å gjøre, folk er forskjellig i alle aldre å har forskjellige grunner til å ikke amme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...