Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke dette inntrykket, for jeg vet om flere som ikke ammer og er over 30. deriblant jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ammet begge mine til dei var over 1 år. Jeg var 18 år når jeg fikk første barnet. På mine barselgrupper så er det dei modne førstegangsmødrene over 35 år som har gitt opp amming først.

Skrevet

Mine unge venninner ammer mindre ja. Og de sier faktisk at flaske gjør det lettere å dra ut på byen da..

Men man kan jo ikke trekke noen konklusjon utifra min vennekrets!

Skrevet

Nå må du gi deg:) Man blir ikke sett dumt på fordi man ammer. Har ammet alle mine Førstemann som nittenåring og siste 23 år senere. Du må ikke tenke så mye;) Kan forresten nevne at i dag er kvinner langt flinkere til å amme enn da jeg fikk min første. Og flinkere til å stumpe røyken. I min svangerskapsbok fra førstemann anbefales det heller ikke å kutte ut alkohol, men å være måteholden i svangerskapet.

Så tidene forandrer seg:)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg var 20 når jeg fikk jenta mi, så jeg havner jo mellom kategoriene "under 20" og "over 20" =)

Jeg ville veldig gjerne amme, og vil si jeg har gjort mer enn de fleste for å prøve å få det til. Jenta mi var dysmatur, og klarte ikke å suge. så jeg pumpet. og pumpet. og pumpet. I 2 måneder brukte jeg 6 timer i døgnet på å pumpe. Jeg pumpet hver andre til tredje time hele døgnet, og fikk ut omtrent 20-50 milliliter i døgnet. Det er ikke akkurat mye.

Jeg var på ammepoliklinikken flere ganger i uken og fikk akupunktur. Jeg prøvde alle kjerringråd. Jeg kontaktet ammehjelp og helsestasjon. Tilslutt snakket jeg med Norsk kompetansesenter for amming, og de mente det ikke var håp for meg. Allikevel ville jeg prøve.

Men det gikk ikke, og etter 2 måneder måtte jeg innse det, og droppet pumpen. Da hadde jeg fått depresjon som følge av dette, og hadde brukt for mye tid på pumping og for lite tid på mini.

Jeg slet med samvittigheten i flere måneder etterpå. Tenkte konstant på at jeg var mislykka. Men nå når hun er 6 mnd har jeg "kommet over det".

Så jeg vil ikke si jeg gjorde en dårlig innsats, ihvertfall.

Syns du, Spetakkel?

Skrevet

Vet du jeg synes man bør være LITT forsiktig med å dømme i forhold til amming, dårlig innsats eller ikke. Årsaksammenhengen kan være komplekst og en vet jo ikke hvorfor andre velger det de velger. Det at folk får depresjoner av slikt sier jo hvor hysterisk dette har blitt. Her i huset var det og nærmest krise. Jeg prøvde i 2mnd. for min del var det over og ut. Måtte legge inn dren i kulen i brystet pga infeksjoner og drit. Jeg bare maktet ikke mer. Ikke mannen heller:) Like før en depresjon kom her i gården og. Heldigvis tok helsesøster tak i dette tidlig og fikk meg til å roe ned. Så amming er ikke lett for alle. Og etter flere debatter her inne om dette temaet, er jeg rimelig sjokkert over hvor lite reflektert folk er og dømmer de som ikke får det til eller ikke ammer. Da er man liksom "lat".

Skrevet

Kanskje du har rett men det stemmer ikke hos meg.

Jeg var fast bestemt på å amme.

Det var slit, blod tårer og masse masse smerter i begynnelsen, ett helvete rett og slett.

Men i dag 10 mnd etter fødsel ammer jeg annå.

Og ja, jeg er stolt over at jeg klarte å holde ut!

Fårstår også de som gir opp... Ikke alle sliter med amminen vet du og da er det veldig ltt å dømme andre:-)

Skrevet

Hadde akkurat fylt 19 år da jeg fikk nr en.

Skrevet

Jeg synes det blir å generalisere altfor mye. For de fleste som må gi opp ammingen ligger det veldig gode grunner bak, og mange tårer har nok blitt grått av de som må gi opp. Da blir innlegg som dette litt salt i såret.

Jeg var moden førstegangsmor men måtte slutte å amme etter 6 uker grunnet en operasjon. Det det opplevdes som et kjempenederlag, og jeg skulle gjerne ha ammet veldig mye lengre.

Som mamma som ga flaske har jeg fått gangske mange uvettige kommentarer som: "Han få vel ordentlig mat også?", "Stakkars, får han ikke pupp han da?" osv. Det er kjempevondt når du sitter der som nybakt førstegangsmamma, nyoperert og full av dårlig samvittighet for at du ikke kan amme mer. Da er det godt å ha en liten sønn som viser deg at du er akkurat passe perfekt nok mamma for han :)

Vær glad for at du kan amme og la de som ikke kan det være i fred.

Skrevet

hvorfor er det ofte sånn at hvis en "ung" mor ikke ammer, tar seg en fest osv så reagerer folk veldig..?

men hvis en "voksen" mor tar seg en fest eller noe så er det ikke så mange som sier noe da.

ja ja.. jeg var akkurat blitt 22 når jeg fikk gutten min. ammet i 7 mnd.. han ville rett og slett ikke ha mere da. nektet og bare beit. så da droppet jeg det. jeg var på min første fest etter fødsel da han var 5 mnd. var reunion med skolen. følte ikke at det var noe problem men.

uansett venter nr to nå til sommeren. så får se hvor lenge jeg kan amme da. "målet" mitt var hvertfall 6 mnd sist også så lenge det gikk an frem til han var året. blir nok det samme nå. men det ble ikke mer enn 7 mnd sist. kan jo hende det blir lengre nå hvem vet. kanskje ungen ikke vil ha, eller kanskje den ikke vil ha noe annet heller. det får vi nå se på.

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 21, og ammet henne i 3 år. Så fikk jeg mitt andre barn da jeg var 35, og ammet henne i 3 år også.

Men venninnene mine ga fort opp, syns jeg å huske da vi fikk barn i tjueårsalderen.

Skrevet

Vet ikke jeg..

Jeg ble 20 en mnd før jeg fikk jenta mi og det var aldri noe snakk om flaske og mme. Amming var det natuligste valget for meg.Melka kom 1 og en halv dag etter fødselen så jeg trengte ikke å streve med den heller..Og jenta hadde godt grep fra første stund.Heldigvis.. kan ikke være så greit når man ikke får det til..

Syns man skal få velge selv jeg, uansett alder..

Skrevet

I min veninnegjeng er det kun jeg som har sluttet å amme tidlig (rundt 3 mnd). Jeg ga ikke opp, sluttet ikke fordi jeg ville, og absolutt ikke fordi jeg måtte ut på fest. Mistet melken fordi jeg ble syk.

Skrevet

Jeg tror ikke unge mødre slutter å amme tidligere fordi de vil ta seg en fest:) Tror noen det er de korka.

Det er jo et nasjonalt satningsområde på helsestasjonene rettet mot unge mødre og amming. Mange har startet ung mor kafè der en rettleier og støtter unge mødre når det kommer til ernæring og amming. De hadde ikke startet det om satistikken ikke viste at denne gruppen mødre ammer mindre enn andre.

Det kan jo være vanskelig å amme.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja, jeg venter fremdeles spent på svar fra Spetakkel ang dette...

Skrevet

Kanskje de har startet denne kafeen NETTOPP fordi unge mødre ammer for lite, og vil med dette prøve å motivere flere? Det tror jeg, kan være poenget.

Skrevet

Det er poenget. Ligger flere artikkler uten om de på nett.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Godt mulig at unge mødre ammer mindre, men det finnes nok grunner til det. Tror fåtallet dropper ammingen fordi de heller vil feste. Pr dags dato tror jeg det må være en av de tåpeligste kommentarene jeg noensinne har hørt. Finnes ikke hold i det i det hele tatt.

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 20, og ga opp ammingen etter ca 4 uker. Men da følte jeg at jeg hadde prøvd alt jeg kunne der og da. Nå i ettertid ser jeg at det er ting jeg kunne gjort annerledes, men der og da var det det riktige valget. Skal ikke skylde på andre, men fikk dårlig hjelp fra alle hold i tillegg.

Nå har jeg fått barn nr 2, er 23 år og ammer henne. har ikke hatt noen problemer med å amme henne. Barna er forskjellige.

Tror ikke unge mødre gir opp lettere, eller generelt sett tar lettere på oppgaven enn andre mødre. Kanskje det er litt usikkerhet ute og går, press fra alle hold, kanskje litt dårlig selvtillit når det kommer til barn ol. jeg vet ikke...

Skrevet

Hva da? Er det så veldig nøye for deg hva jeg mener?

Min erfaring fra venner/ kjente er at de som fikk barn tidlig ofte ga vente barnet til mme sånn at det var lettere å ha barnevakt. Om det ikke gjelder deg, så ok... Det gjelder mange andre. Jeg sier bare hva jeg mener/ har erfart, så får du si det du vil.

Du har jo selv vært veldig opptatt av dette med å ha barnevakt tidlig (1 mnd = 1 time)

Skrevet

Ho dærre:

Du sier at dette innlegget er salt i såret, men jeg har poengtert mange ganger at jeg ikke mener å såre noen med å spørre om dette. Og jeg har også skrevet at det ikke er noe feil med å bruke flaske.

Skrevet

Det sier vel mer om din vennegjeng enn unge mødre generelt Spetakkel.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Om jeg har hatt barnevakt så har vel ikke det nødvendigvis vært for å feste vel? Mulig å gjøre andre ting mens man har barnevakt enn å drikke seg drita (og droppe ammingen av den grunn).

forøvrig mener jeg ikke min datter har tatt noe som helst skade av å ha barnevakt de gangene det har skjedd. Nå når hun blir eldre og seperasjonsangsten kommer blir det nok anderledes, og vi kommer ikke til å ha barnevakt før hun igjen er klar for å være hos besteforeldrene. Burde ikke være nødvendig å nevne at barnevaktene selvsagt bare er personer hun er vant til og ser mange timer i uken.

Skrevet

fikk min først da jeg var 17, amma i 10 mnd, 2. mann fikk jeg da jeg var 23, amma i 5 mnd, da tok melka slutt, hun var prematur så var ikke like flink til å få ut melken så sikkert noe med det å gjøre at jeg mista melka... Tror ikke det stemmer det du spør om altså, kjenner mange unge mødre som er veldig opptatt at de skal amme, kjennte også mange eldre 35+ og de var også opptatt av at de skulle amme. Kommer helt an på personene og ikke alderen...

Gjest vierge&musovic
Skrevet

De gangene jeg har hatt barnevakt har det for å rydde i huset og kjøpe ting til jenta mi.

Veldig trist at for noen så er barnevakt synonymt med fylla :-) sier litt om de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...