Gjest Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Nå vil jeg absolutt ikke tråkke på noens tær, men jeg lurer på om dette stemmer. Eller er det bare irundt her at mødre under 20 år bruker mer flaske enn mødre over 20 år? Det er ikke noe feil i å bruke flaske altså. Jeg bare lurer på om dere har den samme oppfatningen. Gir de raskere opp? Vil de ikke? Er de mer usikker på om barnet får nok mat feks?
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 synes både unge og de eldre unge vennene mine har gitt fort opp jeg. kun jeg som har ammet til han var 1 år. de andre ga opp etter 3 uker, 6 uker og 6 mnd ca....
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Man har vel alle grunner til og ikke amme, samme hva alderen er? Men jeg skjønner poenget ditt. Jeg fikk barn både før og etter jeg var 20, men "ga opp" (som dere sikkert ville kalle det) av meget gode grunner begge gangene.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Det er mitt inntrykk også. Kanskje fordi de vil ut og feste - he he..
petitmoi :-) Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Stemmer ikke for min del ihvertfall :-) Var 20 da jeg fikk førstemann, fullamma i 5 mnd, og amma i bortimot et år. Men har noen venninner som fikk på samme alder, og ene prøvte noen mnd men mista melka, den andre gav flaske, men husker ikke hvorfor.. Hmm.. Så kanskje?
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Kan være mange årsaker..noen av dem MÅ tilbake til skole igjen også... Selv har jeg ammet i 6-10mnd mine tre....sto på like hardt da jeg var 19år, måtte begynne på skoeln da han var 3 mnd gammel, ammet i langfri siden mamma kunne være dagmamma det frøste året, og jeg gikk deltidsskole..men plutselig ville han ikke ha melka mi lengre....samme med nr 2 ( 10nd) og nr 3 i 7mnd da hun slutta å die..så her var det ingen forskjell egentlig fra jeg var 19år og 28år...hadde gjerne ammet 1-2år jeg alle 3 gangene hvis det hadde gått.. Vet om unge mødre som har ammet i 1 1/2år i omgangskretsen min..og eldre mødre som ikke har ammet i det hele tatt. Rett på flaske når de kom hjem fra barsel.
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Synes jeg er unødvendig, jeg var ikke på en fest jeg første året da jeg var ung mor. Og i løpet av de første 3 leveårene hans var jeg ute 3 ganger og hadde 3 netter fri til sammen. Dere drar alle under en kam føler jeg.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Jeg var selv nettop fyllt 19 når jeg fikk førstemann, og ga opp etter bare 5 uker =( Fikk ikke mini til å ta skikkelig tak, så jeg blødde og hadde åpne sår/blemmer. Så da valgte jeg å pumpe meg, pumpet som en gal. Men når da mini var 5 uker ville han ikke ha min melk på flaske, hyyylte. (han fikk både mm & mme siden jeg slet med pumpinga and so on) så da ga jeg opp og gav han mme. Med nr 2 så slet jeg da også, men nektet å gi opp. Så jeg føler selv at jeg ble mere voksen på disse årene og ga ikke så lett opp. Men vet jo selv at jeg gjorde det jeg klarte med førstemann, skulle bare ønske jeg gjorde eeeenda mer. hehe... Så for min del så stemmer det, at jeg ga opp.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 I følge statistikken så ammer yngre mødre både kortere og mindre - men det har jo sikkert flere forklaringer. Helt fint med mme, og det gir jo på en måte større frihet og kanskje trenger en det mer om en er helt ung? Hvor lenge og mye en ammer påvirkes av sosiokulturelle faktorer som alder, bosted, utdanning, jobb, familiesituasjon osv. i følge ssb. Et vist sosialt lag er jo også overrepresentert på statistikken over hvem som får barn tidlig i Norge. Har to venner som fikk barn før 18 år, og i ettertid sa de vel at de lot seg i større grad påvirke av voksne som sa:" gi mme, du vokste opp på det selv" eller vi venninnene som maste om at de måååååtte være med ut. Ofte har de familie som stiller mer opp enn det som er vanlig pga. ung alder.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Jeg fylte 20år 1mnd etter jeg fikk mitt første barn. Syns ikke det var veldig ungt men en fin alder for meg. Prøvde til og med og få barn i 1,5år. Jeg ammet versla i 6mnd. Sikkert ikke kjempe lenge men det føltes ok for meg. Nå er 24år og har Fått nr 2 og han ammet jeg til han var 4mnd. Grunnen til amme slutt med nr 1 var at da var jeg lei av at hun brukte puppen til kos hver time :-/ Angret veldig etterpå at jeg sluttet og amme. Bestemte meg denne gang at jeg skulle holde ut lengre men lillemann virket ikke særlig begeistret for pupp da han ble rundt 4mnd :-( enten det eller så var det ikke nokk til han. Men har aldri tvilt på min evne til og amme, synes jeg får det til fint og tvilen om melk var der første gang men så pumpet jeg og da gikk den tvilen fort vekk =)
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Jeg ble mamma for første gang like før jeg fylte 17... Ville gjerne amme, men sønnen var sliten og svak etter fødselen så han sovnet bare ved puppen. Måtte mate han med kopp de første døgnene. Pumpet morsmelk og mme. Fortsatte og pumpe de neste 2,5mnd, og gav i tillegg nan. Etter det gav jeg opp, var møkk lei pumping. Ingen fortalte meg at jeg burde ha ammet, både for å få opp produksjonen og for å få han til å ta puppen istedet for flaska. Trodde at alt håp va ute jeg, da han ikke klarte å suge ordentlig iløpet av den første uka på sykehuset. Nå har det gått over 6 år, og jeg har ei snulle på 4 mnd. Fullammer henne, og det har aldri vært noe problem verken med sugeteknikk eller melkemengde. Hun sugde seg fast 5 min etter fødsel, og var vedlig ivrig. Konklusjonen min blir at jeg fikk for lite informasjon om amming som 17-åring, og visste rett og slett ikke nok om det for å vite hva jeg skulle gjort anderledes. Nå er jeg noen år eldre og føler meg tryggere på hele baby-situasjonen, og var veldig opptatt av å ikke gå i de samme fellen som for 6 år siden. MEN, mine 2 barn er veldig ulike, og det gjelder nok for alle barn, så for noen passer det rett og slett ikke å amme.
☆Anonymia☆ Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 det kan nok stemme her...men ikke fordi jeg ga opp lett eller ikke ville amme..det ble gradvis mindre og mindre melk,og siden jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre,så gav jeg mme siden han var skrubb sulten og bare hylskrek ved puppen..
Emmasmamma Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Jeg vet ikke om det stemmer generelt, men i mitt tilfelle stemmer det ikke. Jeg fikk jenta mi når jeg var 17 år, amma til hun ble 2 år. Jeg har så stor tro på amming. Tror virkelig at det har vært med til å bidra med til at hun bare har vært syk 5 ganger på 5 år. :-)
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Klart det ikke gjelder alle, men at unge mødre går tidligere ut og oftere har barnevakt til babyen stemmer nok... Ikke så rart kanskje, men det må da være lov å nevne? Eller er alle under 23 fredet for kommentarer?
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Ja dette hørtest veldig riktig ut etter mine oppfatninger iallefall. Håper ingen blir fornærmet over at jeg spør, for jeg syns som sagt at det ikke er noe iveien med å gi flaske, men det er vel ikke tvil at noen har gode grunner til å gi mme og andre mindre gode - selv om de da altså har helt og holdent lov å velge selv.
vekt85 Skrevet 5. mars 2008 #18 Skrevet 5. mars 2008 Tror også miljøet man er i har noe å si, om mange rundt en i et nærmiljø gir flaske, virker det nok som en lettvindt løsning og man gir fortere opp når de andre kan gi flaske å ha ro et par timer mens sin egen henger i puppen hele tiden.. Ser ei venninne begynnte med en gang å gi ei flaske bare om kvelden for at han ikke skulle henge på puppen hele tiden, å det endte med puppenekt og flaske på heltid.. Hun kjenner mange som gir flaske, å nok derfor den første flaska kom med engang, hun skulle ikke som meg bli fanga med baby på puppen hele kvelden.. prioriteringer kanskje.. (mi er 13 mnd å jeg ammer ennå) Men det som teller er nå at barna får kjærlighet og omsorg, om maten kommer fra flaske eller pupp er ikke det viktigste..
prekæs Skrevet 5. mars 2008 #19 Skrevet 5. mars 2008 Det året jeg fikk minsten var det 131 kvinner på samme alder som meg som fikk barn. Og håper da virkelig at det var flere på 25 år som ammet det året enn oss på 43:)
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #20 Skrevet 5. mars 2008 Synes de får nok "pes" som det er jeg. Greit, noen mødre drar på fest alt for tidlig, og det gjelder ikke bare unge mødre. Selv har jeg ofte fått slengt at jeg må leve et liv utenom barna også, men det får være min sak. Jeg legger meg ikke borti hvor ofte andre fester så lenge de tar seg av ungene og skaffer trygg og egnet barnepass. Har stortsett stor sans for deg og dine kommentrer Spetakkel, men det virker til tider på meg som du kjører reine "vandettaen" mot unge mødre....bare en observasjon.. Men vi har alle våre punkter, jeg har denne "sikkerhets" greia jeg slenger sure kommentarer rundt meg..så jeg skal vel passe meg litt selv...*humre* Men en ting er jeg enig i etter egne erfaringer, det er BEDRE å få barn som voksen enn som ungpike!
Turid Laila Skrevet 5. mars 2008 #21 Skrevet 5. mars 2008 Hvis jeg kunne velge hadde jeg ammet mye lenger enn jeg gjorde. MEN da han var tre mnd. så ville han ikke ha mer fordi han ikke fikk nok. Han assosierte puppen med noe han måtte slite mye med for å få ut lite, så til slutt ville han ikke mer. Så her har han fått flaske fra 3.mnds alder, men hadde JEG fått velge hadde det blitt annerledes
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #22 Skrevet 5. mars 2008 Og du lurer på hvorfor unge mødre ofte føler seg uglesett og tråkket på...? Derfor... Slike kommentarer som det, på "spøk" gang, på gang, på gang, det er faktisk ikke så fryktelig morsomt i lengden, spesielt når det ikke stemmer på verken en selv eller de lfeste andre man kjenner som er (var) unge når førstemann kom.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. mars 2008 #23 Skrevet 5. mars 2008 He he, jeg har MOTSATT inntrykk jeg! At de unge prøver og prøver alt de kan, og at de eldre gir opp for lett fordi de "ofte" er overhysteriske og beskyttende, og er supernervøse for at melkemengden ikke holder. Av de jeg kjenner til som har fått barn i voksen og ung alder, er det faktisk motsatt. Når hun ene (som var eldre) skulle prøve å amme, måtte alle gå ut av rommet så babyen ikke ble forstyrret av andre lyder, så den drakk nok osv osv osv. Hun som var 20 satt og ammet i all offentlighet, ikke fullt så bekymret:) Kanskje jeg er rar, men føler heller det er motsatt jeg:)
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #24 Skrevet 5. mars 2008 Første uken gikk ammingen dårlig her. Minsten var såå ivrig, men jeg fikk aldri skikkelig melk. Han la ikke på seg, og hs sa jeg måtte begynne med mme. Brysvortene mine var blodig og hovne. MEN; jeg gav ikke opp, og melken kom, nå har jeg nok til mini og jeg gir til sykehuset:) Tror nok jeg ble så sta av dette nettopp pga de kommentarene jeg har lest folk har skrevet her.. usj! I mine foreldres vennekrets er det mange som har fått barn for ikke lenge siden. De ser nesten dumt på meg fordi jeg ammer, da blotter jeg jo puppen for alle, neei, det gidder ikke de. Og en helt annen diskusjon igjen.. Samme vennene av foreldrene mine velger mye heller ks for tiden, hvorfor? Disse er 30-40 ca...
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #25 Skrevet 5. mars 2008 God mulig dette stemmer også, men jeg kjenner ingen eldre mødre. For eldre mødre må vel være de over 35 år eller? Hehe, skaper jeg en ny diskusjon nå kanskje, hva er yngre mødre og hva er eldre mødre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå