Gå til innhold

Jeg ER en dårlig stemor jeg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumheten her er at du 

1) ikke har etablert en god og kjærlig relasjon med ungen før du begynte å skulle bli så innmari høy og mørk, 

og 

2) ikke har overlatt til far å ta de situasjonene der barnet burde ha blitt korrigert. (Eller eventuelt, sett det an, latt det skure, og snakket med ham etterpå: «Syns du det er en holdbar situasjon at Tullemor som 8-åring ikke er selvhjulpen på do?» eller «Syns du det generelt er OK at unger bare stikker fra bordet når de er ferdige å spise, eller tenker du at det etter hvert er aktuelt å innføre litt mer standard bordskikk?» og så drodle litt rundt hvordan reglene bør være.

Men du kan uansett ikke forvente at barnets far skal reduseres til din håndlanger i Prosjekt Disiplinere Åtteåring. Mannen din har også sitt verdisyn og sine ønsker om hva reglene skal være. Og hvis ungen bare er der i helgene, så har han nok et sterkt behov for at de få timene sammen skal være knirkefrie og kjeftefrie, at de to bare skal få lov å hygge seg sammen. Og det er faktisk helt normalt at helgeforeldre tenker sånn, uten at det betyr at de er drittsekker eller dårlige foreldre.

Anonymkode: 94807...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumheten her er at du 

1) ikke har etablert en god og kjærlig relasjon med ungen før du begynte å skulle bli så innmari høy og mørk, 

og 

2) ikke har overlatt til far å ta de situasjonene der barnet burde ha blitt korrigert. (Eller eventuelt, sett det an, latt det skure, og snakket med ham etterpå: «Syns du det er en holdbar situasjon at Tullemor som 8-åring ikke er selvhjulpen på do?» eller «Syns du det generelt er OK at unger bare stikker fra bordet når de er ferdige å spise, eller tenker du at det etter hvert er aktuelt å innføre litt mer standard bordskikk?» og så drodle litt rundt hvordan reglene bør være.

Men du kan uansett ikke forvente at barnets far skal reduseres til din håndlanger i Prosjekt Disiplinere Åtteåring. Mannen din har også sitt verdisyn og sine ønsker om hva reglene skal være. Og hvis ungen bare er der i helgene, så har han nok et sterkt behov for at de få timene sammen skal være knirkefrie og kjeftefrie, at de to bare skal få lov å hygge seg sammen. Og det er faktisk helt normalt at helgeforeldre tenker sånn, uten at det betyr at de er drittsekker eller dårlige foreldre.

Hadde du lest tråden så hadde du sett at du svarer på en 11 år gammel tråd, Tullemor er nå minst 19 år, så håper hun er selvhjulpen på do nå i det minste

Anonymkode: d258d...d72

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du lest tråden så hadde du sett at du svarer på en 11 år gammel tråd, Tullemor er nå minst 19 år, så håper hun er selvhjulpen på do nå i det minste

Problemstillingen om stemor og tivolipappa er imidlertid evig ung... 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tråden er over 11 år gammel...

Anonymkode: 8ac3e...ffc

Spiller ingen rolle. 

Skrevet
På 4.3.2008 den 19.43, Nordhagenjentene :) skrev:

Det er mange som har skrevet det, men jeg har fått beskjeden i dag:

”XXX sier hun må overtale XXX hver gang hun skal til oss”

Visstnok fordi jeg er så streng og fæl.

”Jeg synes ikke det er noe alright at datteren min ikke vil være hos oss”

Nei, det gjør jo ikke jeg heller.

Men jeg er dermed offisielt blitt min egen fæle stemor. Den stemora jeg hadde i 10 år og som jeg husker var snill en gang….

Jeg mener jeg har vært snill mer enn det, men det er vanskelig å huske akkurat nå… 😜

Jo da, jeg er streng. Strengere enn både mor og far. Jeg forventer litt av en åtteåring:

- Tørke seg selv når hun har vært på do, både foran og bak -> ikke bare la være når det er tomt for papir, da ber vi om mer papir…

- Vaske seg om morgenen før man skal på skolen

- Tørke snørra i papir og ikke på klærne

- Tørke mat på servietten og ikke på klærne

- Rydde sitt eget rot

- Rydde sitt eget rom før hun forlater oss for denne gang

- Svare ordentlig når vi snakker sammen

- Høre etter når hun blir snakket til – jeg synes det er slitsomt å si ALT 3 ganger og mer

- Sove i egen seng

- Brette sammen brukte klær, om de kan brukes igjen eller legge det til vask om det er skittent

- Sitte ved matbordet til alle er ferdige (så fremt ikke vi er sent ute med middag og barne-tv har begynt)

Det som er litt jævlig er at det er JEG som har måttet sette ”regler”, det er JEG som følger opp, det er JEG som må mase på far for å få han til å snakke med mor om de to øverste tingene… Og det er dessverre JEG som må passe på at straff og belønning går hånd i hånd -> skal det belønnes fordi hun er flink, må hun miste goder når hun er alt annet enn det…. (og ja, hun pleier å få en del advarsler først!)

Nå vil hun ikke være hos oss. I følge mor.

Og jeg synes det er drit tøft.

Siden jeg hadde en fæl stemor selv, ei som ikke tålte meg og mamma, pappas fortid, vet jeg hva det kan føre til. Jeg var hos farmor og farfar isteden.

Jeg vil ikke at det skal bli slik.

Jeg skulle jo gjerne hatt jenta mer, helst 50%. Så hun kan bli mer enn et helgebarn for meg og en helgesøster til barnet vi nå venter.

Men nå er jeg redd.

Jeg prøver å gi henne tid alene med pappan sin, jeg synes det er viktig. Og jeg prøver å finne på ting med henne alene, slik at vi to skal bli godt kjent også.

Skal jeg trekke meg vekk? Skal jeg reise bort når hun kommer til oss?

Jeg vet nemlig at jeg ikke vil klare å overse alt når hun er hos oss… Som sagt forventer jeg litt av en åtteåring, samt at jeg ikke vil ha to unger i huset med forskjellige regler (nå blir det en stund til Bitteliten her får mye regler da, men….)

Hva i all verden skal jeg gjøre??

Når hun absolutt ikke vil til deg, MÅ du som voksen ta selvkritikk enten det stemmer eller ikke. Dropp heretter å mase om praktiske ting og sett deg fore å bli kjent med henne. Ta en samtale med henne og spør om hun kan gi deg en ny sjanse til å bli kjent på en god måte. Som stemor har du alle odds MOT deg: du er en trussel mot kjæresteforholdet til mor og far, barnet merker kanskje at mor ikke liker deg, og du har ikke den kjærligheten i bunn som gjør at du fritt kan grensesette sånn som du ville ha gjort med egne barn. De stemødrene som går for hardt ut med grenser, ender opp med å bli hatet. Det er ikke lurt. 

Må du absolutt grensesette, gjør det heretter via far. Nå er båndet mellom deg og stedatter så skjørt at grensesetting ikke blir tilstrekkelig. Isteden må du ha fokus på å være en ålreit voksen som hun kan ha det fint med og komme til. Hvis du ikke gjør dette, vil du tape mannen. Han vil på sikt velge barnet over deg. Blod er sterkere enn vann. Gjør en innsats. Lykke til!

Anonymkode: ac935...248

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når hun absolutt ikke vil til deg, MÅ du som voksen ta selvkritikk enten det stemmer eller ikke. Dropp heretter å mase om praktiske ting og sett deg fore å bli kjent med henne. Ta en samtale med henne og spør om hun kan gi deg en ny sjanse til å bli kjent på en god måte. Som stemor har du alle odds MOT deg: du er en trussel mot kjæresteforholdet til mor og far, barnet merker kanskje at mor ikke liker deg, og du har ikke den kjærligheten i bunn som gjør at du fritt kan grensesette sånn som du ville ha gjort med egne barn. De stemødrene som går for hardt ut med grenser, ender opp med å bli hatet. Det er ikke lurt. 

Må du absolutt grensesette, gjør det heretter via far. Nå er båndet mellom deg og stedatter så skjørt at grensesetting ikke blir tilstrekkelig. Isteden må du ha fokus på å være en ålreit voksen som hun kan ha det fint med og komme til. Hvis du ikke gjør dette, vil du tape mannen. Han vil på sikt velge barnet over deg. Blod er sterkere enn vann. Gjør en innsats. Lykke til!

Er det ingen som leser tråden før de svarer? 8 åringen er nå 19 år

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke gjør dette, vil du tape mannen. Han vil på sikt velge barnet over deg. 

Dette er det ingen automatikk i, selv om enkelte her inne liker å fremlegge det som en opplest og vedtatt sannhet. 

Anonymkode: d9329...dfe

Skrevet

Feilen du har gjort er å ikke innse at du ikke kan oppdra barnet når foreldrene ikke gjør jobben sin. Du er ikke i posisjon til å balansere strenghet med kjærlighet på en måte som blir akseptert av barnet som selvfølgelig og naturlig. Det går jo også klart frem av barnets reaksjon. Jeg hadde en stemor som oppførte seg omtrent som du beskriver. Hennes irrettelser opplevde jeg som en nagende kritikk- som at hun syntes alt ved meg var feil. Det var ikke fordi det i seg selv var noe galt med hva hun ville oppnå - men fordi relasjonen mellom oss ikke hadde den samme nærheten og tryggheten som det er mellom foreldre og barn. Du må overlate strengheten til far. Og hvis han ikke følger opp, må du velge mellom å forholde deg til de (manglende) rammene han oppstiller, eller å forlate skuta. Stebarnet har sagt tydelig fra om at det ikke er komfortabel med rollen du har valgt.

Anonymkode: b9890...cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...