Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #51 Skrevet 5. mars 2008 Syns fortsatt det er IDIOTISK og døpe barnet ditt fordi det er en "tradisjon", skyll på at det er en "fin" sermoni, men det er da for fader alle andre sermonier å!! Og JA det er hyklerisk og døpe barnet sitt når man ikke kan stå får det man sier ja til.. Og man IKKE kommer til og oppdra barnet i kristen tro.. Syns det er HELT idiotisk, og respektløst!! Og til du som skreiv det med jul og påske.. Jeg feirer jul for familie hygge, go mat og gaver, ikke fordi en eller annen "jesus" blei født.. Og påske.. Ehhm.. Tjah.. Snop er godt om det er i egg eller ikke.. !! Også var det det med konfirmasjon da, at man døper barnet fordi at det blir enklere for barnet og konfirmere seg kristelig da. HERREGUD! Det er jo 14 år til, og da får da barnet ditt selv stå for det det tror?? Hvorfor skal du "velge" for barnet ditt ? og det med at kirka er åpen for ALLE, det stemmer jo ikke.. For jeg har ALDRI hørt noen snakke så stykt om homser å lesper før.. Dessuten hvor pent blir du kikka på hvis du går inn i kirka med sorte klær ?? Og ser ut som en satanist.. Kanskje det er meningen kirken skal være åpen for alle, men hva med at man skal føle seg velkommen da?? Det trenger man ikke.. HI
Katharina88*Angelica08 Skrevet 5. mars 2008 #52 Skrevet 5. mars 2008 Haha!! Fredsmeglerne på kranglesia kan stikke ditt sola ikke skinner=) HHOHOHHooo!!!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #53 Skrevet 5. mars 2008 ÅÅååå hør på deg'a haha, kanskje du burde benytte deg av anonym knappen, jeg er her hvis jeg vil, og hva skal du gjøre med det lizzom?? phøøøøøøøh...kanskje DU skal komme deg vekk fra dette forum.....
Figa *Fødeklar* Skrevet 5. mars 2008 #54 Skrevet 5. mars 2008 Er hvertfall lurt av deg å benytte deg av anonym-knappen...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #55 Skrevet 5. mars 2008 er du blind?? jeg bruker anonym knappen, så kan jeg skrive hva jeg vil vettu, være enig og uenig på samme diskusjon, ingen vet hvem jeg er.... mooooohaha
Figa *Fødeklar* Skrevet 5. mars 2008 #56 Skrevet 5. mars 2008 Neei? Er det sant? Kan du virkelig det??? Det har jeg aldri tenkt på før!
Katharina88*Angelica08 Skrevet 5. mars 2008 #57 Skrevet 5. mars 2008 Anonym knappen burde ikke vært laga!! Makan til pingler som ikke en gang tør og underskrive med sitt eget nick!! Hvorfor faen skulle jeg utnytta meg av den?? Og forresten siden jeg er på dette innlegget.. Fuck dåp!!!
Rina82 Skrevet 5. mars 2008 #58 Skrevet 5. mars 2008 Bærkorg måkeskrik- Har aldri hørt om at det er ett problem å melde seg ut av statskirken før. Helt sikkert noen som har hatt problem, men det vil alltid forekomme at det skjer en feil uansett hva du melder deg ut av. "Det er i hvert fall ikke rart at oppvoksende generasjoner viser seg mer og mer karaktersvake for hvert år som går, når de lærer at det enkle alltid er det beste." Husker du ikke hvordan det var å være 14 år? alltid usikker på deg selv og ville ikke skille deg ut? Selv om jeg var av de "kule" så ville ikke jeg være anderledes enn de andre. Du går fra å være barn til ungdom i den alderen så ikke kom å si at fjortiser er karaktersvake og lærer det enkle er alltid best. Det er en vanskelig tid i seg selv. "Personlig vil jeg at mine barn skal vite at de er sterke nok til å kunne stå for sine egne valg. Hvis de vil døpe seg før en evt konfirmasjon, så skal jeg stå bak dem hele veien." Tror du virkelig at NOEN SOM HELST ikke hadde vil ha sterke nok barn til å ta egne valg?? For å si det sånn: Hvis de IKKE vil konfirmere seg i kirken eller i det hele tatt, så skal jeg stå bak dem hele veien. Sier jo seg selv mener jeg.
Ikkelektuell Skrevet 5. mars 2008 #59 Skrevet 5. mars 2008 Fiffi 26, Så du tror at ettersom du ikke har hørt at det er noe problem, så kan noe annet ikke være tilfelle? På syttitallet ble det faktisk startet en egen aksjon her i landet, som oppfordret folk til å melde seg ut av statskirken. Dette for å øke folks bevissthet rundt medlemskapene sine, men også for å rette fokus mot kirkens maktposisjon i samfunnet, som i stor grad opprettholdes av antall medlemmer på listene deres. Som en følge av ønsket om at denne opprettholdelsen skal finne sted så har kirkelige kontorer hatt tradisjon for å "glemme" å stryke medlemmer fra listene sine, og har det fortsatt. Hvis du vil lese mer om dette (og det anbefaler jeg deg å gjøre), så finner du litt mer her: http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/a/a04.html under 'Aksjon ut av Statskirken'. Et kjapt søk på google vil sikkert også kunne bidra med ytterligere info. "Tror du virkelig at NOEN SOM HELST ikke hadde vil ha sterke nok barn til å ta egne valg??" Jeg begynner faktisk å lure, når jeg ser innlegg som ditt og andres her, hvor dere er overbevist om at dåp er det beste, kun for å gjøre det enkelt for ungene. Jeg mener at enkle utveier ikke nødvendigvis er riktige bare fordi de er enkle, i motsetning til deg og en del andre. Du kan gjerne skylde på at fjortistida er vanskelig, men skal det liksom være en ferie fra oppdragelsen, da? "Nå har du det nok så vanskelig, vennen, at mamma og pappa skal sy puter under armene dine. Slik lærer du forhåpentligvis at du ikke trenger å stå for meningene dine, så lenge de skaper sosial trygghet for deg." Angående det å være fjorten og usikker, så vet jeg like godt som noen annen hvordan det var. Jeg konfirmerte meg kirkelig fordi det var enklest, stod for presten med bøyd hode og lurte på hva vitsen var, og angrer den dag i dag.
Ikkelektuell Skrevet 5. mars 2008 #60 Skrevet 5. mars 2008 HERREGUD sier jeg bare, hvis det er noen gud... er dette noe og diskutere?? "***dere som vil døpe ungen: GJØR DET!!*** ***dere som ikke vil døpe ungen: DRIT I OG GJØR DET DA!!*** folk gjør hva de vil, tror dere at dere kan forandre meningene til folk her inne?? og jeg snakker til ALLE sammen her inne, !!!!!! noen er kristene andre ikke,! sånn er det bare!!, jeg er døpt, og syntes det er FINT og være det, og jeg er IKKE kristen, men jeg tror det er en gud.......!!!! samme f**n hva alle andre gjør, så lenge DU vet hva du vil...... Anonym" Du har missa poenget, NN. Hvis folk har en mening med å døpe ungene sine utover at det er lettest, så greit for meg. Da har de i det minste litt ryggrad, og lærer forhåpentligvis ungene sine det samme. Det jeg undres over er de som døper fordi de ikke gidder å ta noe standpunkt, fordi ungene skal slippe å ta noe standpunkt, fordi de "tror" det betyr sånn og sånn, fordi det er tradisjoooon... Det er ikke det samme hva alle andre gjør. Hadde det vært det så hadde du ikke vært på dette forumet.
Rina82 Skrevet 5. mars 2008 #61 Skrevet 5. mars 2008 Vil du jeg skal legge meg flat for att du klarte å hoste opp noe som bare inneholder rapporter fra 60 åra til senest 86?? Jeg påsto vel heller aldri noe her. Sa bare at JEG ikke hadde hørt om det og at det ikke gjør vondt. Hvor lang tid tok det før du fikk bort navnet ditt da fra lista? Å viss du synes at vi som døper barna våre syr puter under armene på di, så har ikke jeg ord som kan forklare deg hvor du misforstår. Du vil jo tydeligvis det. Jeg regner med at jeg snakker på ALLE sine vegner her at INGEN mener at "enkle utveier ikke nødvendigvis er riktige bare fordi de er enkle." Selvfølgelig ikke! Hører at du har store ambisjoner som mor hvertfall. Viss ikke barna dine skal angre på noe som helst slik som du tydeligvis gjorde.
Ikkelektuell Skrevet 5. mars 2008 #62 Skrevet 5. mars 2008 Meningen med linken var ikke å få deg eller andre til å legge seg flate, men å legge litt mer tyngde bak min påstand om at det slett ikke, og aldri har vært, spesielt enkelt å melde seg ut av statskirken. Dette fordi du så ut til å tro at dette problemet kun eksisterte i min fantasi. Det gjør ikke vondt å ikke få meldt seg ut av statskirka, men skal man ikke som fritt individ kunne melde seg ut av hva man vil, når man vil? Synes du det er greit at noen tviholder på lister med navn for å ikke miste makt? Ser du ikke at dette har en effekt på deg og på alle i dette landet, siden en del av grunnlaget for kirkens makt er at den fortsatt er tilknyttet staten? Jeg sa ikke at alle som døper syr puter under armene på ungene. Hvor ser du det hen? Jeg sa at de som døper fordi det er enklest for barna, gjør dette. Du sier stadig at du og "alle andre" ikke mener at enkle utveier ikke nødvendigvis er riktige fordi de er enkle, men valget dere har tatt formidler jo nettopp det? Du evner heller ikke å komme med vektige argumenter for saken din - det holder liksom ikke å bare si at det "ikke er det du mener" - så du møter liksom deg selv i døra her. Jeg har heller ikke sagt at jeg har som mål at barna mine ikke skal angre på noe, så det du sier om det faller litt på sin egen urimelighet. Men selvsagt har jeg store ambisjoner som mor. Du har kanskje ikke det?
Rina82 Skrevet 5. mars 2008 #63 Skrevet 5. mars 2008 Jeg trodde ikke dette var noe du fant på, men jeg vet også om folk som har meldt seg ut og har aldri hørt noe om problemer selv om du har det. Og det at det var ett problem på 70-tallet er jo faktisk nesten 40 år siden. Godt mulig det er ett problem enda for hva jeg vet, men tydeligvis ikke så alvorlig så du fremstiller det. Jeg er enig med deg iat statskirken skal tviholde på navna til de som vil melde seg ut, viss det er så. Når man diskuterer dåp og du sier at det er den enkleste veien og sener legger til noen puter så er det det du mener. Jeg siterte etter dei att sikkert samtlige er enige (nett som deg) i at den enkle utveier ikke nødvendigvis er den beste. BEKLAGER viss du føler deg støtt av at jeg døper barnet mitt så h*n slipper å gjøre det som tenåring. VISS h*n vil konfirmere seg, være med i det kristne samfunnet her eller senere gifte seg i kirken. Og om du synes at jeg ikke evner å komme med vektige argumenter for saken min, så må jeg bare le av deg. Har jeg meldeplikt til deg kanskje??? det holder liksom ikke å bare si at det "ikke er det du mener" - så du møter liksom deg selv i døra her. "det holder liksom ikke å bare si at det "ikke er det du mener" - så du møter liksom deg selv i døra her." Hvorfor holder ikke det da??? Du forstår jo tydeligvis ikke hva jeg sier så da gidder ikke jeg å gi deg det inn med te-skje. Snakker meg om urimelighet! Jeg har ingen ambisjoner som mor. Her skal alt skure og gå av seg selv Helst skal barna mine se ut som forskremte fugleunger når de forlater rede med like mange egne meninger som han Vingle-Petter i Fjordland reklamen. HAN FAEN TROR DU!!? Nei jeg legger meg nå. Kommer heller ikke til å la en skrikende måke forandre synet mitt og få meg til å føle meg ansvarsløs som mor. MEN det var gøy å krangle med deg!) God natt og sov godt!) Nå har mine hormon roet seg. Vi blir ikke enig uansett.
Ikkelektuell Skrevet 5. mars 2008 #64 Skrevet 5. mars 2008 Jeg tror ingenting om barneoppdragelsen du praktiserer, eller i hvilken grad du tar ansvar som mor. Jeg håper det er hormonene dine som leker jojo med deg når du skriver dette. Jeg har ikke sagt at du har meldeplikt om noe, men når du engasjerer deg i en debatt så er det helt normalt at motdebattanten krever redegjørelse for meningene dine. Det er slik debatten går fremover. At du velger å tro at utmelding fra statskirka ikke er et problem bare fordi det ikke står noe om det i linken jeg la frem, lar jeg stå som eksempel på at uttrykket 'ignorance is bliss' er høyst gjeldende i denne debatten. God natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå