Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Hvor mange av dere er kristne? Og hvor mange av dere kommer til og følge opp det dere faktisk sier ja til ved og døpe ??
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 jeg er kristen, men velger å ikke døpe barnet mitt. Ble ikke døpt selv da jeg var liten, men valgte selv å døpe meg da jeg var 14 år, og konfirmerte meg også i kirken. Dåpen og troen ble viktigere for meg da jeg valgte selv hva jeg ville, og det tror jeg det vil være for barnet mitt også. Jeg skal få en prest til å velsigne barnet, men utenom det så skal barnet mitt få velge selv om han/hun ønsket å å tre inn i den kristne tro. Men jeg kommer nok til å oppdra barnet i et kristent hjem selv om jeg ikke døper barnet.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Liker måten du tenker på! Skulle ønske flere kristne gjorde det!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 ja det skulle jeg også ønske.. de fleste kristne i dag er desverre utrolig konservative og ikke åpne for andre løsninger enn det som de har tolket fra bibelen.. snakket en gang med en konservativ prest ang at jeg ikke var døpt før jeg var 14 og da sa faktisk presten at Gud ikke hadde sett på meg engang de årene før jeg ble døpt..Jeg var altså ikke Guds barn da.. syntes det var helt tåpelig.. Men heldigvis er ikke jeg slik som den presten, og hever meg over det:)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Er ikke kristen..men i familien er dette en tradisjon.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Jeg er kristen og vi kommer til å følge opp dåpen. Og dette med "vi gjør det fordi det er tradisjon" har jeg lite sansen for - man lover faktisk noe ved dåpen, og har man bare tenkt å drite i det, så synes jeg det er temmelig repektløst ovenfor kirken, menigheten og troen. Nå får jeg vel så øra flagrer, men so be it...
hope<3<3 Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Vil ikke kalle meg selv kristen.Men skal døpe mine fremtidige barn,rett og slett for det er tradisojn,og er litt gammeldags der.Men kommer ikke til å leve etter det presten sier hehe. Så får barne velge selv om h*n vil konfirmeres;)
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 "Men kommer ikke til å leve etter det presten sier hehe." "Hehe"? Er det morsomt å være bevisstløs? Ja ja, det er vel sant som de sier; 'ignorance is bliss'. "Så får barne velge selv om h*n vil konfirmeres;)" På hvilken måte fratar du barnets valgfrihet om du lar være å døpe det, om jeg tør spørre?
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Jeg vil ikke kalle med personlig kristen, men jeg tror på noe om det er gud eller noe annet vet jeg ikke. Vi har døpt nr en og vi kommer til og døpe nr 2. Synes det er en fin sermoni og en (vet ikke helt hva jeg skal kalle det) måte og få "bekreftet" barnet. Har flere i familien som tror på gud/en høyere makt eller nå hva det er men er ikke medelemmer i noe trosamfunn eller statkirken pga hva de står for. Jeg vil si vi oppdrar barn omtrent som vi sier ja for, for jeg vil oppdragelsen av barn handler mye om nestenkjærlighet også er det som bibelen handler om.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 Må bare også si at dette ofte er ett personlig tema, om hva og hvordan man tror ikke hva "kirka/presten" mener så det er ikke noe som er mer riktig enn noe annet.
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Problemet er bare at man ved å delta i dåpsseremonien anerkjenner dens innhold. I og med at kirka mener å rense såkalt urene barn og gjøre dem verdige guds rike ved å døpe dem, så samtykker du til dette synet hvis du velger å døpe. Jeg for min del nekter å godta noens syn på mitt barn som uverdig noe som helst, så her blir ingen døpt før de eventuelt vil det selv.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 det er nok ikke slik dåpen er ment for å tolkes, iallefall ikke i mine øyne. Men jeg kan forstå at du føler det slik mot kirken. Ja det høres forferdelig ut å "rense" såkalt urene barn, men jeg velger å tro annet. Jeg liker bedre å tro at dåpen er døren til et kristent liv og tro. At når du døper deg/barnet ditt så bekrefter du at du ønsker at h*n skal oppdras og leve i den kristne tro. Dette er nok en viktigere del i dåpen enn det å rense et barn som foresten aldri har syndet(som er totalt rent da). Og så lenge man velger å tenke på det på den måten så er dåpen en flott seremoni. Men pga dette har jo jeg valgt å ikke døpe barnet mitt til tross for at jeg er kristen, fordi det er ikke jeg som bestemmer hva barnet mitt skal tro på, så da kan h*n velge selv senere om h*n ønsker å tre inn i kirken å bekrefte sin tro, eller avkrefte.
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #14 Skrevet 2. mars 2008 Jo, det er akkurat slik dåpen er ment å skulle symbolisere - en renselse av en syndig sjel. Kirken driter tynt i at du ikke ser det slik, for det er slik den mener det. At du "velger å tro noe annet" betyr bare at du er for lat til å gidde å ta et ordentlig valg. "Dette er nok en viktigere del i dåpen enn det å rense et barn som foresten aldri har syndet(som er totalt rent da)." Hørt om arvesynden? Alle barn er født syndige. Hvis du hopper bukk over denne delen av den kristne lære så lukker du øynene for en ganske viktig del av troen din. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stort rom for tolkning over noe som er så konkret som dåp og konseptet med arvesynd. ALT er flott, som du kaller det, hvis man bare velger å tenke på det på den riktige måten - men det betyr ikke at det er riktig.
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 "Men pga dette har jo jeg valgt å ikke døpe barnet mitt til tross for at jeg er kristen, fordi det er ikke jeg som bestemmer hva barnet mitt skal tro på, så da kan h*n velge selv senere om h*n ønsker å tre inn i kirken å bekrefte sin tro, eller avkrefte. " Er forresten helt enig i at dette må være den beste måten å gjøre det på.
mamma til twins Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 Vi døpte jentungen, men det var fordi far ville det. Jeg er ateist og skulle nok helst ikke gjort det. Satser på at hun velger humanistisk konfirmasjon. Det vil varme hjertet mitt og ikke minst vil hun da følge familietradisjonen. Ingen i min familie har konfirmert seg i kirka siden 1986.
vimsan Skrevet 2. mars 2008 #18 Skrevet 2. mars 2008 Jeg er kristen, men datteren min er ikke døpt og neste skal heller ikke døpes.. De får velge selv når de kommer til det veiskillet.. Selv er jeg ikke døpt, men konfirmert kristelig (i pinsemenighet) Er glad jeg fikk valget av mine foreldre..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #19 Skrevet 2. mars 2008 Vi kommer til å døpe vårt barn. For min mann handler det nok om tradisjon, for meg handler det om at hun skal bli et guds barn. Jeg er kristen og vil oppdra henne i en kristen tro. Så ja, jeg kommer til å følge opp det som man sier ja til i dåpen. Noe annet er uaktuelt!
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #20 Skrevet 2. mars 2008 Du hykler da i det minste ikke, i motsetning til mannen din og de fleste andre som døper ungene sine.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #21 Skrevet 3. mars 2008 Det er så sinnsykt respektløst ovenfor kirken og de kristene og døpe barnet sitt når en ikke tror! BULLSHIT og gjøre det fordi det er "tradisjon" og fordi familien forventer det..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #22 Skrevet 3. mars 2008 Skulle ikke vært lov til og døpe barn! De får jo ikke en gang selv lov til og bestemme hva de vil tro eller ikke.. Dåp skulle vært på samme tid som konfirmasjon spørr du meg..!
Mamma mjaua Skrevet 3. mars 2008 #23 Skrevet 3. mars 2008 jeg skal døpe barnet mitt. ser virkelig ikke at det skulle være noe å irritere seg over at de som er kristne velger å døpe sin baby. man skader jo ikke barnet sitt. er større problemer her i verden enn barnedåp. vold og misbruk av barn, det er problemer...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #24 Skrevet 3. mars 2008 man trenger ikke å bli troende selvom man er døpt da anonym 01:17. man velger jo selv hva man tror på... noe mer vås enn det der du skriver skal man lete lenge etter
Monique72 Skrevet 3. mars 2008 #25 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er overhodet ikke kristen, men skal døpe barnet mitt. Presten er så søt, så jeg benytter enhver anledning til å komme meg i kirka. Giftet meg der i sommer faktisk.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå