Gjest Skrevet 28. februar 2008 #26 Skrevet 28. februar 2008 Lystgass og epidural gjorde susen her. (Ikke dermed sagt at det var smertefritt !!!) Skal prøve uten epidural neste gang også, men skal ikke være like tungbedd dersom behovet meldte seg. Jm og gubben spurte flere ganger om ikke jeg ville ha epidural for de så jo jeg hadde veldig vondt. Så spør jm hvorfor jeg ikke vil ha litt lindring? ... Mamma kommer til å bli så skuffa, var svaret mitt! Mye rart man tenker på under en fødsel, gitt ;-)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. februar 2008 #27 Skrevet 28. februar 2008 Med nr 1 prøva eg det meste og lite fungerte, så eg bestemte meg for å ha epidural. Jm satte drypp og gikk for å blande pumpe, gjekk 45min fra 5cm til full opning, så like før full opning fikk eg petidin. Og der og da bestemte eg meg for at eg ikkje skulle ha petidin med neste mann. Det hjalp lite mot riene og eg ga fa..n, godt mulig det hadde hjelpt om eg fikk det med ein gong og ikkje like før ungen skulle ut. Med nr 2 så hadde eg bestemt meg for at eg bare skulle puste og slappe av og ikkje jobbe mot riene som eg gjorde med nr 1. Det gjekk på litt under 2 timer fra 3cm til jenta var ute. Hadde ikkje tid til noko smertestillans men det var veldig greit. Fikk suiten fordi første jm sa at detta kom til å ta lang tid..... hehe ikkje hos denna jenta nei..........så der var det hjørnekar som var genialt å stå på kne i det og over kanten, godt varmt vann å slappe av i. Og det var ein fødsel eg vil ha ein gong til. Heilt supert!! Vil ikkje ha noko som helst hvis det blir nr 3. Kjempe greit å kunne gå i dusjen 2 timer etter at babyen er født og pigg som bare det!! MEN hadde det vert lange fødslar så hadde eg selfølgelig valgt anderledes. Nr1 gjekk på 6 timar fra 3cm til han var født så eg skal ikkje klage.
☆Anonymia☆ Skrevet 28. februar 2008 #28 Skrevet 28. februar 2008 fikk akupunktur i ryggen og lystgass.. ingen av delene funka noe særlig.. nålene funka LITT,samme med lystgassen,men ikke sånn at jeg MÅ ha det neste gang.
Salat Skrevet 28. februar 2008 #29 Skrevet 28. februar 2008 Rakk bare litt lystgass, og det reddet meg for å si det sånn. Om det var litt placeboeffekt eller om det faktisk fungerte aner jeg ikke, men jeg fikk iallefall konsentret meg om noe annet!
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 28. februar 2008 #30 Skrevet 28. februar 2008 Jeg valgte å begynne på toppen av listen og jobbet meg nedover. Massasje hjalp ingenting. Dusjen var fantastisk (men alle riene kom etterpå...). Akupunturen var grei. Tok nok unna de verste smerte toppene. Epiduralen var glimrende og samboeren og jeg ble enige om at neste gang tar vi den dagen før det hele begynner :-)
sannamin* Skrevet 28. februar 2008 #31 Skrevet 28. februar 2008 kom inn på sykehuset 2145. slappet ikke av,bare sto og skalv( hadde hatt rier i 14 timer )5 cm åpning. Fikk epidural- Jeg var i himmelen!!! Greide å snakke normalt til mannen min:)) Slappet av og hadde full åpning etter bare 1 time...TAKK GUD FOR EPIDURAL:)) ( jeg kjente riene fordet og nedpresset bak nedover ryggen ,følte jeg hadde kontroll )
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #32 Skrevet 28. februar 2008 Hadde bare lystgass og det virket veldig bra for meg, ga f i det meste og å puste den inn fikk meg til å fokusere på noe annet enn smertene;)
Misti Skrevet 28. februar 2008 #33 Skrevet 28. februar 2008 ingen ting... var ikke plass på fødestue så måtte føde på overvåkningsrommet. tror jeg skal prøve uten neste gang også
Jewel m/jente får gutt Skrevet 28. februar 2008 #34 Skrevet 28. februar 2008 Hadde rier i to dager før vi dro på føden og hadde da 5 cm åpning. Pustet meg gjennom hele fødselen. Tok ingenting, ikke lystgass engang. Må si jeg er ganske stolt av meg selv.
mammamammamammamor Skrevet 28. februar 2008 #35 Skrevet 28. februar 2008 eg hadde ikke behov for noe, og det syntes eg var flott
sprudle79 Skrevet 28. februar 2008 #36 Skrevet 28. februar 2008 Min erfaring med epidural er at det var som å komme til himmelen i noen timer, men etterpå var det som å komme rett til H.... Epiduralen gjorde at jeg ikke fikk pressrier i det hele tatt, så jeg måtte presse på ren vilje. Det hjalp ikke i det hele tatt at babyen lå på skeiva, så han ble tatt med vakum til slutt. Men vakumet var ingen dårlig opplevelse i seg selv, det var mer det at situasjonen ble såpass dramatisk. Jeg kommer aldri til å føde med epidural igjen uansett hvor vondt det gjør. Jeg vil også få oppleve den følelsen av at kroppen jobber babyen ut- det høres helt fascinerende ut!
Mor til et enebarn Skrevet 28. februar 2008 #37 Skrevet 28. februar 2008 Etter et døgn i smerte spurte jeg om epidural.. anestesilegen fikk en akuttilfelle og måtte løpe.. i de 2 timene vi venta på han prøvde jeg: lystgass (holdt på å spy), saltvannssprøyter i magen (rene hælvete), badekar (hjalp i en halv time). Fikk akupunktur enten rett før eller rett etter epiduralen. Følte at epiduralen fikk meg til himmelen! Helt nydelig... så lenge det varte:)
Stratos med 3 barn Skrevet 28. februar 2008 #38 Skrevet 28. februar 2008 Valgte ikke noe enkli, men fikk beskjed om at fødselen var altfor intens og at de derfor ville gi meg epidural, men den virket faktisk ikke
Slalotte Skrevet 28. februar 2008 #39 Skrevet 28. februar 2008 Hadde planlagt å ligge i badekar, akupunktur og epidural.. Men rakk ikke badekaret og akupunktur.. Men er veeeeldig gla jeg tok epiduralen
LizzyG Skrevet 28. februar 2008 #40 Skrevet 28. februar 2008 Fikk noen dritvarme risposer som jeg skulle ha på ryggen, for riene satt der, men var vondere å ha de der, så de ble fort lagt tilbake på hylla. Brukte ingenting annet. Var fullstedig rusa på kroppens endorfiner.
gærne ko Skrevet 28. februar 2008 #41 Skrevet 28. februar 2008 Fikk epidural, og det var himmelen. Virka med en gong. Fikk akupunktur først, men det virka ikkje noke særlig. Lystgass funka som distraksjon, var vanskelig å puste riktig i maska. Kan hende epiduralen fikk fødselen til å ta litt lenger tid, tok 6 timer frå eg fikk lystgass til fødselen var over. Men er glad det tok litt tid, for då fikk babyen tid til å snu seg fra stjernekikker til vanlig )
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #42 Skrevet 28. februar 2008 Rakk aldri epidural, men med mitt 2.barn fikk jeg suuuuuuuuuper puste- og fokushjelp av jordmor. Det var godt! Var i kontroll over egen fødsel, på en måte. Men nå hadde jeg raske fødsler og da, og veldig intense. Epidural er sikkert fint på lengre fødsler, ihvertfall.
Ioren Skrevet 28. februar 2008 #43 Skrevet 28. februar 2008 Rakk ikke no, tok 5,5 time fra første rie til ungen var ute...
Venezia 1 Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #44 Skrevet 28. februar 2008 Den som spør skal få svar... Ja, ja, jeg gleder meg vel ikke MER til fødselen etter å ha lest dette, men jeg vet at jeg vil avstå fra petidin iallefall. Egentlig ønsker jeg å kunne føde uten noe smertestillende, men det spørs vel om jeg sier nei takk om de tilbyr meg noe. Tusen takk for mange og gode svar!
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #45 Skrevet 28. februar 2008 Yoga pusting, avslapningsøvelser og varme dusjer fungerte bra. Varme risposer hjalp ingen ting. Jeg har litt noia for alt som lukter bedøvelse, så jeg ville ikke ha noe annet enn lystgass i tillegg til det ovenfornevnte, men ettersom jeg var ganske kvalm pga smertene orket jeg ikke tanken på lystgass heller. (og ja, naturen har velsignet meg med høy smerteterskel og stoisk ro)
boble <3 Skrevet 28. februar 2008 #46 Skrevet 28. februar 2008 Hadde lystgass under begge fødslene, den hadde en kjempe god virkning på meg og kommer til å bruke det ved evt neste fødsel også.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #47 Skrevet 28. februar 2008 Fekk først akupunkturm, deretter lystgass. Hadde ein veldig fin fødsel, ikkje noko smerte som eg kan huske, kun ein lita stund mot slutten da blæra mi var så oppfylt, blei blå nederst på magen, dei merket det så smerten ga seg da dei fekk tømt blæra mi. El. fekk eg litt morfin (trur det var det dei ga meg) eit par timer før barnet kom. Eg var veldig flink til å tenke på pustinga. Kanskje derfor det gjekk så greitt.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 28. februar 2008 #48 Skrevet 28. februar 2008 Hadde kun akupunktur, og var veldig fornøyd:-) Sovnet med det samme, og var vekke i 20min, etter det sov jeg mellom riene.. Var i kjempeform etter fødselen...
Sognerosa Skrevet 28. februar 2008 #49 Skrevet 28. februar 2008 Under første fødsel fikk jeg ligge i badekar, brukte lystgass (som ikke virket skikkelig på meg...) og litt akkupunktur. Med nummer to rakk jeg rett og slett ikke å få noe smertelindring. Gikk veldig bra likevel:-)
*Rutletutt* Skrevet 28. februar 2008 #50 Skrevet 28. februar 2008 Epidural, akupunktur og petedin - akupunktur funket IKKE - ble bare veldig trett av det:o( Petedin var HIMMEL - da sovnet jeg;o) Epiduralen tror jeg ikke funket helt som den skulle - noen av gangene. Første gang kjente jeg da de begynte å skjære i meg under hastesnittet....andre gang kjente jeg egentlig lite forskjell fra før og etter de satt epiduralen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå