BergensBerta*gullgutt* Skrevet 20. februar 2008 #26 Skrevet 20. februar 2008 Jaja Forstår ikke enkelte at det eneste som skal styre om man tar en stor utdannelse eller ikke, er jo for å få den jobben man vil jobbe med!!! Vil man jobbe med en jobb som krever utdannelse ta den! Vil man jobbe med en jobb som krever lite eller ingenting i utdanning så la vær... Jeg tar ihvertfall høyere utdanning fordi jeg ikke kan få den jobben jeg ønsker å jobbe med uten...Jeg er under utdanning og er gravid.. Skulle jeg ta abort fordi jeg er midt i utdanningen min? når jeg vet hvor effektiv jeg kan være:) Ps. har deltidsjobb i en matvarebutikk og sitter i kasse.. kjempejobb, masse artige faste kunder som behandler meg med respekt .. er ikke bare bare å opptre så service innstilit og blid som jeg gjør hver gang på jobb.. når man ser på folk som har høy utdanning og hvor sure de er og lite service instilt begynner man å lure..
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 21. februar 2008 #27 Skrevet 21. februar 2008 Helt enig! Instillingen uansett hvilke jobb man har er viktig. Hvordan skal andre behandle seg med respekt om man sitter i kassen og er sur som bare det? Service er viktig, uansett hvilken jobb man har, spesielt når man har med andre mennesker og gjøre. Utdannelse er ikke alt.. Som du over her sier, ta utdannelse etter hvilke jobb du vil ha. Er ikke alle jobber som krever 10 år med skole. Og så bra for deg at du fortsetter utdannelsen når du er gravid! Når du vet selv at du klarer det blir det ingen problem! Lykke til:o)
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #28 Skrevet 22. februar 2008 har valgt å ikke ta utdannelse fordi jeg slutta midt i lærlingtida og ville ikke det jeg holdt på med. var helt forferdelig å jobbe som noe man ikke ville bli så jeg klarte ikke fullføre.. etter det har jeg fått meg jobb i butikk. jobber med klær og helsekost! stortrives og har aldri hatt det så bra, er en helt ny person. får jobba med mennesker osv.. jeg er snart 21 år og venter barn i september. har et stabilt forhold med min samboer, har vært sammen i 6 år til høsten. og eier leilighet selv om jeg ikke har dette papiret.. det har ikke alt å bety og synes synd på mennesker som tror dette er alt.. det har ingenting på å si om man blir gode foreldre, både jeg og samboer har ingen utdanning men har jobber vi trives supert i!!
Bare™ Skrevet 22. februar 2008 #29 Skrevet 22. februar 2008 Skjønner ikke at det er krise heller, jeg. Det hadde kanskje begynt å haste litt om du nærmet deg 50- men er du i 20- 30 årene har du enda mange gode år på å utdanne deg. Om det er det som betyr noe for deg... ikke stress- det er jobb til alle- SOM VIL ha... Utdannelse har heller ingen aldersgrense!! Kan utdanne deg resten av livet, om du gidder- men da kommer jeg til å spørre om du noen gang kommer til å få bruk for utdannelsen?
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #30 Skrevet 22. februar 2008 Merkelig allt dette!!!Har værken lån eller studielån jeg men utdannet er jeg altså...nytter ikke med mange års pause for så å begynne igjen...da er det fort gjort og sitte igjen mmed skjegget i postkassenn...NÅ er det sikkert mange som mener jeg er teit når jeg sier det jeg gjør nå:)Men seriøst,vis økonomien deres er så dårlig,hvorfor i all verden få ett barn da men null bakgrunn og uten penger!!Det koster utrolig masse å ha ett barn..jeg er for første h\gang gravid nå å jeg har seriøst rå til det jeg driver med altså!!!
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #31 Skrevet 22. februar 2008 å bare for å ha sagt det til deg!!!Jeg veit om mange fler opp i årene som sitter med unger og nulll utdannelse og null økonomi..men jeg veit fajktisk om mange på 19-20 år MED utdanning altså!!!Så jeg skjønner det godt jeg...hvorfor ikke få barn når allt er i boks med utdannning og eget bo og økonomi??:)Snakker for meg selv i allefall..jeg er gravid for første gang nå å jeg er bare 22 men økonomi og penger til og forsørge barnet vårt har vi!!!! Men lykke til med utdannelse til dere som ennå ikke har det da;:)Men allikevel har unge...ikke alder det kommer ann på da!!!!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #32 Skrevet 22. februar 2008 man kan ha penger fordi om man ikke har utdannelse;) og det som er viktigst er at man er lykkelige og klar for et barn synes jeg. selvfølgelig burde man ha en jobb å komme tilbake til etter permisjon men det har man hvis man har fast jobb osv.. jeg ser ikke problemet. flott at folk som vet hva de vil bli har en utdannelse men vi som ikke trenger denne utdannelsen for å stå i butikk eller jobbe på en gamlehjem osv.. hva skal vi med den når vi liker det vi holder på med??
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #33 Skrevet 22. februar 2008 SNAKKER IKKE BARE OM BUTIKKER OG GAMLEHJEM DA!!!HAR JEG SKRIVD DET NOEN STEDER LIKSOM???JA DET ER JO KULT OG FÅ PENGER FRA TRYGDEKASSA OG FORELDRENE SINE NÅR DU SKAL HA ETT EGET BARN DU....NOT!!!!UTDANNELSE GENERELLT ER BEST..GÅR JO IKKE ANN Å NEKTE FOR DET...SIER IKKE HVA SOM ER BEST INNENFOR UTDANNELSE MEN GENERELLT UTDANNELSE!!!Å IKKE NEKT PÅ AT DET ER SIKKERT EN DEL PROSENT SOM SITTER HER SOM ER TRYGDA SOM IKKE HAR GIDDI OG GTJORT NOE MED LIVET SITT!!DET STÅR DET NULL RESPEKT AV!!AT VI MED PÅGANGSMOT SKAL BETALE UTGIFTER SOM GÅR TIL STATEN OG SOM IGJEN DA GIR PENGENE VÅRE SOM VI HAR JOBBET OG SLITET FOR TIL DI SOM IKKE GIDDER EN DRIT BORTSETT FRA Å SITTE PÅ RÆVA!!dEM GIR VI PENGER TIL I BUNN OG GRUNN!!!TRAGISK MED SÅNNE FOLK
Ioren Skrevet 22. februar 2008 #34 Skrevet 22. februar 2008 Nå har jeg ikke lest alle svarene dine... Men, er min utdanning god nok for deg? Jeg har fagbrev - altså ikke akademisk utdannelse... Stakkar sønnen min... Han komme til å LIDE.... Også er jo pappan student enda... Noe han kommer til å være helt til babyen er 7 mnd... Oi oi...der var den ungen ødelagt.... Men, han blir akademiker som det så fint heter, så kanskje vi klarer å redde han inn igjen... Og noen prioriterer å bruke tid på familie - man utvikler seg faktisk da også... Andres valg burde vel ikke være så vanskelig å godta? Selv jobber jeg ikke i et "stausyrke", men tjener godt nok til at vi klarer oss bra, og jeg har utfordringer i den jobben også.. Man MÅ ikke ha 5 år høyere utdanning for å ha en utfordrende jobb!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #35 Skrevet 22. februar 2008 I og med at du ikke har lest alle svarene, så kan jeg gjenta ett av dem her for deg: Det er ikke mine ord at barn av foreldre med akademisk utdannelse gjør det best, og kommer lengst. Dette er resultat av en rekke forskningsrapporter og det er ført og vist statistikk over dette. Det ligger en link litt høyere opp her, som viser til noe av dette. Og om din utdannelse er god nok er det bare du selv som kan svare på. For meg spiller det ingen rolle hva du var, jeg stilte kun et spørsmål der jeg spurte de som ikke har tatt utdannelse om hvorfor de valgte å gjøre det på denne måten. Men mulig, om du hadde tatt en akademisk utdannelse, at du ville hatt en litt bedre måte å formulere deg på, uten prikker her og der, store bokstaver, ironi og et alt for muntlig språk. Men det er bare en tanke fra min side.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #36 Skrevet 22. februar 2008 er helt sikkert mange som går på trygd men noen har nok sine grunner til det også. butikk og gamlehjem var noen eksempler på yrker vi ikke trenger noen utdannelse i for å få jobb mange ganger. jeg mener at man trenger ikke utdannelse for å være noe her i livet men sikkert flott for dem som har! nå er ikke jeg den som får penger av foreldre og trygdekassa, klarer oss fint selv på 2 lønninger som vi jobber og står på for. jobber som vi IKKE har utdannelse i men som vi trives med og kommer til å jobbe med lenge;) skru av caps lock..
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #37 Skrevet 22. februar 2008 vil nå ikke si det bare var et spørsmål.. du kristiserer jo oss som ikke har utdanning.. "som bare sitter i kassa på rema" selvfølgelig tar folk dette ille opp.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #38 Skrevet 22. februar 2008 Så vidt jeg kan lese så er det kun spørsmål i mitt hovedinnlegg. Selvfølgelig kan dere sikkert lese av dette at jeg ikke skjønner at noen kan velge bort utdannelsen. Det er opp til deg om du velger å ta dette som kritikk. Jeg lurte, først og fremst, og jeg har fått mange svar.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #39 Skrevet 22. februar 2008 man bør kanskje formulere seg bedre.. du ser jo hvilke tilbakemeldinger du får. mener at man kan være en super mor og lære ungene sine godt opp for det om man ikke har fagbrev/papir på det man driver med. og synes ikke folk det er godt nok å ikke ha utdannelse så får det være deres problem.. man er aldri bedre enn noen andre pga slike ting. så lenge msan faktisk gidder å gjøre en innsats for å jobbe og tjene til sitt eget levebrød;)
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #40 Skrevet 22. februar 2008 HERREGUD så mye dumt!!!DEt beste er å ha en utdannelse før man får en unge....ikke ta utdannelse og unge samtidig kansje??Det er di første mnd av livet som er di viktigeste mnd etter babyen har kommet til verden og når far da skal gå på skole å tenke mer på seg selv da er helt tragisk!!Ungen trenger dere som mesty hele tiden...min mening...utdannelse først(Vis man må ha,eller trenger det)Deretter unge så dere kan bruke all tid med det nye familiemedlemmet...Foløk kan være uenige men det står jeg fast bestemmt på!!! Lykke til!!!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #41 Skrevet 22. februar 2008 det du kanskje ikke tenker på heller er at ikke alle graviditeter er planlagt.. blir man gravid og ønsker barnet så gjør man det uansett hvilken situasjon man er i! man klarer seg hvis man vil og står på. du får ha dine meninger, høres jo ut som du er perfekt etter det man leser her.. livet er ikke alltid panlagt..
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #42 Skrevet 22. februar 2008 sånn at du veit det så var ikke dette helt planlagt heler...men jeg har utdannelse så ser ikke noe problem i det hele tatt...hadde kansje vært litt mere spørsmåltegn rund en ALENEMOR som ikke hadde PLANLAGT å bli gravid og som ikke hadde UTDANNELSE..det er allt jeg sier...for det er sånn det funker i dette landet...folk blir mere uglesett da...sånn er det bare...ikke nødvendigvis at jeg er enig det men det er desverre sånn!!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #43 Skrevet 22. februar 2008 Kan dere være så snill og definere for meg hva som er utdannelse: Fagbrev fra videregående skole? Høyskole? Universitetet(akademiske utdannelser??) Eller er ingen utdannelse avbrutt skolegang i den videregående skolen? Det er jo tusen ting å bli her i verden, så hvorfor velge å ikke ta utdannelse??? Så derfiner for meg hva dere mener med utdannelse da! Spør dere meg så er fagbrev like godt 5 år på universitetet så lenge man trives i jobben sin!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. februar 2008 #44 Skrevet 22. februar 2008 da var det jo flaks for deg at du fikk utdannelse først, ellers hadde du vel ikke kunnet hatt et barn.. vi blir nok aldri enige, synes det er feil å se ned på andre mennesker fordi man ikke er like selv.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #45 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes jeg formulerte meg akkurat bra nok - og har fått svar på det jeg lurte på. Om noen velger å gå i forsvarsposisjon, så sier det nok litt mer om deres følelser rundt valget de har tatt. Er man fornøyd, så har man som regel ikke behov for å krangle om dette.
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #46 Skrevet 22. februar 2008 ser ikke ned på noen..men jeg veit at når man har utdannelse og har samboer og sånn er det bare sånn at det er mer godtatt enn alenemødre som får unge uten noe som helst økonomo\isk bakgrunn!!!Men nei vel...da er vi ikke enige om det...jeg mener i allefall at man ¨å ha en liten bakgrunn for å sette ett barn til verden..er vi ikke på kranglesiden a???he he ...kan jo ikke bli enige da:)))
Ioren Skrevet 22. februar 2008 #47 Skrevet 22. februar 2008 spent86Mod:) : Så... alle pappaer burde ta permisjon fra jobben de første månedene også da eller? Eller gjelder det bare studenter? De aller fleste fedre er tilbake på jobb igjen max to uker etter fødsel. Vil påstå samboeren min tenker mer på vår framtid sammen når han velger å fullføre utdannelsen sin, enn bare på seg selv.Eller burde han hoppe av og begynne i en jobb han ikke var utdannet til? Slik at hele utdannelsen hans var bortkastet? Du motsier deg nemlig litt her synes jeg. Som andre her har nevnt, ikke alle graviditeter er planlagt, og at vi valgte å beholde selv om samboeren min ikke var ferdig utdannet har ingen andre noe med. Personlig synes jeg det er bedre at han gjør ferdig de månedene som manglet etter at sønnen vår ble født, enn at han ender opp med avbrutt utdannelse, studielån og jobb der han tjener mindre enn han ville gjort med utdannelsen sin. Ikke minst fordi det er den utdannelsen han ønsket å ta, og når han er så nære målet er det idioti å avbryte.
spent86Mod:) Skrevet 22. februar 2008 #48 Skrevet 22. februar 2008 utdannelse for meg er di årene du har etter obligatorisk skolegang!(inkl undomskolen)
Ioren Skrevet 22. februar 2008 #49 Skrevet 22. februar 2008 På forum skriver jeg som jeg vil, om det er for muntlig for deg og du har problemer med bruk av ironi er det ditt problem. Hvordan jeg skriver på jobb er en annen sak.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #50 Skrevet 22. februar 2008 Det finnes vel en definisjon på hva utdannelser er, mener å ha lest det et sted. Men for meg er utdannelse minimum en bachelor fra høgskole eller universitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå