Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Har ikke råd å kjøpe bursdagsgave til gutten min eller feire dagen hans... Har ikke penger på ringekortet... Hvis dette er resultatet av å være gravid og ikke få jobb... Aner ikke hva jeg skal gjøre... Får ikke betalt regninger, må låne penger for å klare oss fra dag til dag. D er jo bare å utsette problemene... Ville bare få ut litt frustrasjon... Er så lei meg...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 huff, det var ikke noe artig:( ikke noe sykepenger eller noe du kan få? sosial/trygd? man skal jo ikke leve slik:/ ikke i norge i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Høres jo ille ut, men enten er du vel sammen med far til gutten din som har forpliktelse til å gi økonomisk støtte, ellers får du vel diverse trygd evt bidrag fra far?
BlåklokkaVest Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Uff, det høres fælt ut...... Er du alene om utgiftene? Har du snakket med Sosialkontoret forresten?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Vi lever på han, 15000 i inntekt. Han har dritmasse gjeld. Mest lyst å bare gi opp alt...
HEMMELIG!!! Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har ikke så mye peiling på dette her, men skjønner jo at du må kunne få NOE hjelp! Har du i det hele tatt pratet med trygdekontoret/NAV?? Folk skal jo ikke ha det på den måten... Men tror ikke det hjelper å gi opp. Synes synd på deg & sånn altså, men du må prøve å ta litt ansvar nå og finne ut hvilke rettigheter du har krav på, og få hjelp så dere klarer dere...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Har undersøkt litt, vi får ikke bostøtte hvertfall. Har "for mye" inntekt, rett over grensa. Man må jo uansett være enslig fors. eller gå på trygd for å få d. Vi har 21000 tilsammen (med b.trygd og kontantstøtte) men så kommer skatt, og med 10000 bare i husleie og billån er det tøft. Har flere unger å forsørge. Får ikke hjelp på sosialen, og får ikke arb.ledighetstrygd, selv om jeg jobber for lite til å tjene noe særlig (har en jobb, der jeg er ansatt som x-hjelp) Men har jobbet for kort tid til å få d.
BlåklokkaVest Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Har dere virkelig 10 000 i husleie!!!!!! Det er jo mye mer enn det vi betaler på huslånet vårt, og vi har et hus med 230 kvadratmeter bruksareal! Har dere vurdert å skifte bolig?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 10.000 bare i husleie (7000) og billån (3000) . Tilsammen. Vi trenger 3 soverom iom at vi har flere unger (de deler rom, 2 og 2) og det er ikke noe å oppdrive til lavere pris enn det. Vi bor 8 km fra sentrum. Det er utkanten av byen. Har vurdert å bytte ja, men d finnes ikke no til lavere pris.
BlåklokkaVest Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Ok, ja da hørtes det litt annerledes ut, men jeg synes fremdeles dere har høy husleie.....Men, men.... Har dere snakket med banken? De er ikke villige til å la dere få forlenge lånetiden på bilen slik at dere kunne fått lavere månedsutgifter? Eller kanskje dere kunne fått noen avdragsfrie måneder (kun betale renter)?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 huff, da er vi to!! Har husleie på 7000, olje på 4500 i mnd, strøm +andre regninger å en inntekt på 16000 i mnd. Det er det sambo tjener!! Skulle begynne å jobbe helt i begynnelsen av svangerskapet men fikk ikke jobben fordi jeg var gravid (vet det ikke er lov av sjefen men "hun håpet jeg kom tilbake når jeg var ferdig å gå gravid" alt dette fikk jeg høre av andre men ikke sjefen selv!!) Nå sliter vi som bare F**** å jeg har ikke krav på noe støtte ifølge nav!! så jeg vet hvordan du har det!! Får ikke ting til å gå opp jeg heller!! Var heldi å få mye utstyr til ungen da så jeg fikk nedbetalt litt gjeld, men nå har det hopet seg opp igjen:( vurderer å flytte i en billigere leilighet, men det er ikke lett å få leilighet å vi har 3mndr oppsigelse å har absolutt ingen mulighet til å måtte betale på to leiligheter samtidig:(
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Han har så dritmye gjeld at han er bannlyst overalt. Namsmann kommer vel sikkert å henter bilen snart og :S Orker ikke tenke mer på dette, blir bare så motløs... Alt r bare driiiit.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Sosialkontoret (ev. NAV hvis det er blitt felles i din kommune) skal kunne hjelpe deg dersom endene ikke møtes økonomisk. Prøv å sette opp et budsjett selv med alle utgifter (inkl mat, bleier osv). og inntekter. På sosialkontoret skal de hjelpe deg med dette om du ikke klarer det selv. Deretter skal de vurdere deg/familien INDIVIDUELT. En ting til - og nå tråkker jeg sikkert i en eller annen salat..... Husk at babyen ikke er så inmari opptatt av mote og sånt..... prøv å få arvet, finne brukt osv. Av og til, men bare av og til, virker det på meg som om de med dårligst råd er litt for opptatt av å vise at de ikke har det. Vi har forsåvidt råd til å kjøpe det meste nytt, men gjør det ikke, fordi vi synes det er sløseri. Når vi ser på venner og bekjente, så skjønner vi at det er årsaken til at vi faktisk har økonomi til å kunne velge å kjøpe nytt. Vi har aldri brukt penger på noe som helst fjas. Det der blir en vane.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Hva med å begynne på utdanning? Stipend/lån utgjør til sammen 8000 kr i måneden. Det finnes mange utdanninger som ikke krever at du fysisk går på skolen, om du ikke har mulighet til det.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 Hei. vi har noe av de samme problemene. Vi gikk først på sosialkontoret,de er pliktige til å hjelpe..det er ikke noe morro men må man så må man... Vi er også tre i familien foreløbig og ifølge sosialen skal vi ha nesten 10 000 kr å leve for etter at regninger og husleie er betalt!! Dette har vi seff ikke nå for vi har også en overflod av regninger! VI har også snakket med komunen her og får hjelp derfra- I alle kommuner er det noe som heter økonomisk rådgivningskontor. De tar for seg slike som oss gratis,de tar rett å slett over økonomien for en periode og kan være behjelpelig med samle lån/finansiering osv..våre papirer er inne til behandling hos de nå og jeg må si jeg virkelig ser frem til hjelpen deres før lillegutt kommer. Jeg var også på sosialkontoret å fikk vaskemaskin nå som vår røyk,du kan også søke om allt fra livsopphold(mat..osv) til klær og baby utstyr. Som sagt...driit kjipt å gå på sosialen men noen ganger så har man bare ikke valg å MÅ få hjelp!! Så følg rådet mitt så skal dere se det hjelper. Ring sosialen i dag og få dere en time..og husk å ta med dere ALLT av papirer på utgifter og inntekter!! Stå på og lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #16 Skrevet 18. februar 2008 Jeg "løy" (fortiet) da jeg ringte på jobben. Sa ik at jeg var gravid selv om jeg var 8 uker!! Pobl r at jeg ikke får mer jobb nå... Vi sliter og, med strøm og tlf.regn, internet, husleie, billån og ALL gjelda hans, som han hadde fra før vi ble sammen... Vi må bare la d vi ik klarer betale gå til inkasso, men vi prøver å ringe dem å si først at vi ik HAR penger, om vi kan få utsettelse. Men d går jo ik for evi. Vi har d meste av babyutstyr da. Fra før. Men trenger noe nytt, som vi skal skaffe brukt, som bilstol til bebisen feks. D skulle vært en slags overgangsordning for de som ik har opparbeida seg føds.penger. A la overgangsstønad. Selv om man er samboer el gift. Er bare resignert nå. Lar ting seile sin egen sjø. Ingenting man gjør hjelper jo...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 anonym 12.39 igjen her. VI er heller ikke sosial klienter og tjener ifølge sosialen mer enn nok. Men pga våre utgifter og gjeldshelvete får vi hjelp. Kontakt kommunen dere!! "(kommunens)økonomiske rådgivningskontor"
kari kari kari Skrevet 18. februar 2008 #18 Skrevet 18. februar 2008 Kjip situasjon altså, men ser dere betaler 3000 på billån i mnd. er dette to biler? Hadde det kanskje vært en ide og bytte inn bilen med en billigere? Evnt. solgt en av de hvis de er to? Det er mange gode, pent brukte biler til salgs nå...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #19 Skrevet 18. februar 2008 Får man stipend/lån dersom man allerede HAR en yrkesutdannelse som man ik får jobb som???
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #20 Skrevet 18. februar 2008 Her er poenget:::VI FÅR IKKE LÅN til ny (gamlere) bil!!! Pga han er bannlyst og jeg har for lav inntekt. Den bilen han har er helt belånt, eller hva jeg skal kalle d.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #21 Skrevet 18. februar 2008 dersom du kommer inn på en skole (ta noen fag på HiO eller noe, ev. på nettstudier eller noe), så får du stipend og lån. Men størstedelen av dette er jo lån. så da sitter dere bare igjen med enda mere lån. det kan sikkert være greit en periode, men er jo enda mer å betale ned senere.. jeg ville kvitta meg med bil, og heller brukt kollektiven, JA det er kjipt med masse barn osv. Men man må jo bare gjøre det som skal til. jeg har ikke bil og tenker ikke skaffe meg en selv om sambo gnåler etter en. vi bruker buss og bane og det holder i massevis her...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #22 Skrevet 18. februar 2008 .... eller så kan samboeren din prøve å jobbe mer.. mer elller smartere jobbing (overtid, kvelder, ugunstige tider..) = mer penger inn. klart kjipt i forhold til familie, men over noen perioder går det.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #23 Skrevet 18. februar 2008 Joda,sikkert greit i Oslo og store byer,der d faktisk FINNES noe som kalles kollektivtrafikk, men dette r en by nordpå me 20000 innbyggere. Har ikke bane her i byen og buss, joda, d går kanskje, men vi har unger her og der som skal fraktes til forskjellige hjem og på trening osv. D går ikke buss SÅ ofte her da, to-tre i timen på dagtid, og en i timen på kv.tid. Så er man så uheldig å måtte på et foreldremøte en kveld, så får man vel gå de 5-6 km til skolen :S Høygravid. Hurra. Ik d at jeg ser svart på ting, men r d noe vi har behov for så r d bilen. Ik den dyre vi har, for meg kunne vi hatt en til 1000 kr, så lenge den går framover. Men vi blir ik kvitt den dyre (140 000) vi har uten å bli skyldi lån på den!!
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #24 Skrevet 18. februar 2008 Hus og bil må man jo ha. Eier dere huset elller leier dere. Skjønner dere må ha enviss størrelse på huse, men 7000 blir mye i huslån i mnd.Vi har en fin 97 mod til 40000 og den er jeg storfornøyd med. få i en arbeidsbil til samboeren til 5 tusen. Ellers kan du jo melde deg som vikar i barnehager, sfo, skole etc. De trenger som regel vikarer der. Dra i banken å spør om refinansiering, slik at dere får bort små lån med høye renter. Kvitte dere med alt unødvendige regninger som f. eks parabol. Vi ahr selv ikke god råd så vet hvor vanskelig det er, spesielt dersom det har blitt tatt opp for mye lån. Ett annet tips, spar på engangsstønaden og fordel den over 10mnd(permisjonen) Da har du 3300 kr mnd + barnetrygd på barna. Det blir noen kroner i mnd det også. Men ikke ha dårlig samvittighet for dårlig råd .Det hjelper ikke barna.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #25 Skrevet 18. februar 2008 Hallo??Vi får ikke noe slags lån pgav hans gjeld og jeg har for lite inntekt t å få lån.Så vi leier leil.Vi har en bil som vi ik blir kvitt,dyr r den og!Sambo som kjøpte den før jeg kom inn i bilde.Hadde vi blitt kvitt den (og hele lånet) så hadde vi gjort d!Men hvor skal vi få lån t en annen billig bil?Vi får jo ikke lån!Ik på 10000 engang.Klarer ik å betale TO årsavgifter heller,om han sku hatt en arb.bil.Refinansiering er bare å glemme at de gir samb min, jeg har ik så mye gjeld, men han har misligholdt,og da er de ik mye behjelpelig.Parabol??Hva er d, hehe? Vi har kuttet ut alt unødv, som trening,jeg har ik vært t frisør siden i fjor sommer,så jeg ser ik UT på hodet da, men men.Får bare gro!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå