Mockanin Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 La oss si at du har tre barn. En datter på 15 og en sønn på 10 år fra tidligere ekteskap, og en datter på 3 med den mannen du er sammen med nå. Denne mannen er en del år eldre enn deg og har barn som er bare noen få år yngre enn deg selv. Denne mannen er ikke snill med dine eldste barn. Sønnen din får regelrett juling når han sier i mot denne mannen og ikke gjør som han vil. Dattern din blir klådd på og mannen synes det er morsomt og gjøre det når andre menn ser på, og vil andre også klå så er det ekstra morsomt. Datteren din er av den typen som biter i seg og ikke tør og sette seg for mye opp mot mannen. Hun vet jo at det går ut over moren også om hun gjør det. Rett før datteren på 15 år skal konfirmeres blir denne mannen syk, svulst på hjernen og må oppereres. Det viser seg at han må reise til en annen landsdel for å bli opperert og at dette viser seg å skulle skje dagen før eller dagen etter konfirmasjonen. Du spør datteren din om det er greit at du blir med denne mannen og da ikke vil være til stede i konfirmasjonen. Datteren som du egentlig vet alltid sier det andre vil høre og skjelden har egne meninger sier mutt at det er greit. Du snakker med dine gammle foreldre som gjerne vil komme og passe barna, men dem er som sagt gammle og kjenner ikke 3 åringen noe særlig så det meste av ansvaret vil f15 åringen. 10 åringen synes det er kjempe stas at besteforeldrene skal komme, men også her må 15 åringen ta det meste av ansvaret. Dere bor i ei lita bygd hvor alle kjenner alle og bygde skvalder og bygde sladder er ikke noe bedre der enn andre steder. Så man kan jo tenke seg til hva som vil bli sagt når ikke du er med i konfirmasjonen til datteren din. At faren til sønnen og datteren din er psykopat og er i stand til å lage bråk denne dagen er heller ikke noe du tenker på..... Hva ville du gjort om du var denne moren??? Spendt på å høre svarene, og nei... jeg er ikke denne moren...
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Faren til minstemann skulle fått dratt helt alene. Forøvrig ville jeg nok benyttet anledningen dersom jeg var denne damen til å pakke unger og alt og dra mens han var borte og aldri sett meg tilbake men jeg vil tro at denne moren mangler innsikt og iallefall ikke kommer til å gjøre det. Skjønner ikke at noen med viten og vilje utsetter barna sine for slikt jeg...
Bella Swan Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Jeg ville vært hjemme med barna og vært med i konfirmasjonen. Ingen tvil. Mannen kan reise selv!!
Meg + 2 prinsesser Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Jeg hade kasta denne faren på hue og rævva ut for lengst!
~sjiraff~ Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Eneste jeg vil si er at den mannen er vel verdt å ofre et eneste minutt på?
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 etter det han har gjort,skulle han fått dratt alene!Jeg får helt vemmelser av å høre hvordan han er jo!!!
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 Først og fremst hadde jeg nok gått ifra denne mannen for lenge siden... Hadde nok droppet operasjonen og heller vært der for min datter... er vel noen andre som kan være med når mannen skal opereres, som hans barn f.eks..
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 herregud for en situasjon.. jeg får da for guds skyld håpe at jeg forlengst hadde reist fra gubben som slår guttungen min og klår på jenta mi!!!! jeg greide ikke engang sette meg inn i problemstillingene om det var greit at besteforeldrene kom eller om hun kunne reise og bli med den pyskotiske mannen fordi situasjonen var så absurd. (nå vet jeg at sånt skjer hver dag i norge fordi jeg selv hadde en venninne som ble misbrukt av stefaren sin, og når hun sa det til moren sin så fikk han noen mnd i fengsel også giftet de seg når han kom ut igjen.... )
Solitude Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Jeg kjente at jeg ble sint når jeg leste over dette... For det første.. den mannen som ville gitt en av mine unger juling eller klådd på en av jentene mine hadde neppe fått komme i nærheten av dem igjen ! For en mor, sier jeg nå bare. Bryr seg helt klart mer om den duste mannen en sine egne barn. Syns det er vanskelig å sette meg i tankegangen hennes så syns det blir umulig å svare på spørsmålet. Men har veldig lyst til å spørre henne om hvorfor i all verden hun ikke åpner øynene litt og innser hva som foregår. Stakkars barn...
hit og dit Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 Eg hadde blitt heime, gått i konfirmasjonen og håpa at det var mannen sin karma som var i ferd med å utøvast.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 Hadde jeg vært klar over alt dette, så hadde jeg kasta ut mannen for lenge siden. Hadde ikke stått og sett på at han hadde slått sønnen min og tuklet på dattra mi. Så han hadde fått fyken lenge før vi hadde kommet til konfirmasjonen. Hadde også valgt å bli hjemme og følge datteren til konfirmasjon. Hadde heller ikke kunnet overlatt alt ansvaret til mine gamle foreldre for de tre barna, så hadde brukt det som en god unnskyldning for å bli hjemme i alle fall. Denne fyren høres ikke ut som han var stort å samle på, svulst eller ei.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #13 Skrevet 16. februar 2008 Jeg ville gjort som Tillab! Jo fortere, jo bedre, og forhåpentligvis er det folk i bygda som ikke bare skvaldrer og sladrer, men som tar tak og hjelper denne moren og barna hennes!
hit og dit Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 og dumpa mannen selvfølgelig. Eg håpe eg hadde hatt vett i huet nok til å dumpe mannen lenge før det hadde gått så langt og denne problemstillinga vart aktuell.
Sivalur Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Hvis jeg var denne moren ville jeg vel ikke sett situasjonen slik du beskrev den nå - for hun må jo være hjernevasket og avhengig av denne mannen siden hun klarer å gi blaffen i sine barns behov på denne måten... hadde jeg vært deg og kjent denne moren(?), tror jeg at jeg ville prøvd å overtale henne til å sette datteren sin før mannen sin og bli hjemme på konfirmasjonen. Helt enig i at denne mannen ikke er verdt å ofre tid på, å drive å tafse på jenter på 15 er til å spy av og vi kan jo alle lure på hvorfor moren ikke har gjort noe med den situasjonen for lenge siden. Men det er hun selv som må finne ut av hva hun eventuelt må gjøre. Kanskje vet hun innerst inne at det er datteren som må prioriteres denne helgen, men at det vil hjelpe at noen utenforstående forteller henne det? stakkars barn...
Snuppa! Skrevet 16. februar 2008 #17 Skrevet 16. februar 2008 Signerer haldenjenta! Herregud for en historie. Lurer også på hva slags mor som lar barna sine gå igjennom noe sånt jeg!!
tine29 Skrevet 16. februar 2008 #18 Skrevet 16. februar 2008 Sjokkerende. Håper hun har vett nok til å forlate denne psykopaten straks, før han ødelegger barna hennes!
Sivalur Skrevet 16. februar 2008 #19 Skrevet 16. februar 2008 Ikke noe bedre med juling av 10-åringen selvfølgelig. Vil tippe at både 15 og 10 åringen vil få problemer som voksne pga det de blir utsatt for av både stefaren og moren (at moren ikke beskytter dem).
A4 Husmor.... Skrevet 16. februar 2008 #20 Skrevet 16. februar 2008 Hadde fint latt han dratt alene og benyttet annledningen til å sette tingene hans på gata. Hadde ikke hatt noe medfølelse for han som kladder på datteren og slår sønnen!!! Hun trenger tydeligvis hjelp til å bli kvitt den motbydelige mannen, håper hun blir sterk nok til å ta ansvar for sine egne barn.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #21 Skrevet 16. februar 2008 Jeg lurer på hva som "feiler" denne moren, som blir hos en mann som bruker vold mot hennes eldste sønn og forgriper seg på den eldste datteren. Og som ATTPÅTIL mister konfirmasjonen til datteren sin for å være med denne mannen som skal opereres. Enten er hun tett i hodet, kuet som bare faen, eller en veldig, veldig dårlig mor. Kanskje en blanding??
* 5 om dagen * Skrevet 16. februar 2008 #22 Skrevet 16. februar 2008 dette er faktisk en situasjon som hun ikke burde hatt betenkningstid på en gang...la mannen reise alene, og ikke la han komme tilbake. Jeg skjønner ikke at denne moren finner seg i at han behandler de større barna på denne måten.Det er straffbart å ikke annmelde slikt.
LegallyBlond Skrevet 16. februar 2008 #23 Skrevet 16. februar 2008 Hadde valgt å bli i konfirmasjonen! Men så hadde jeg aldri bodd sammen med en mann som behandlet barna mine sånn heller.....
Mockanin Skrevet 16. februar 2008 Forfatter #24 Skrevet 16. februar 2008 I konfirmasjonen skjer dette. 15 åringen hører en god del av det bygdfolket tisker og hvisker om bak ryggen hennes. Hun blir veldig lei seg men sier ikke noe. Besteforeldrene gjør så godt dem kan for at alt skal gå bra. Og faren benytter anledningen til å spille "god" far og får samtidig også inn noen kommentarer ovenfor folk , som 15 åringen hører, om hva han mener om moren. Selskapet går forholdsvis greit. Men etter selskapet får 15 åringen beskjed fra faren om at om to timer er det nok et selskap med kaker greier (IGJEN) hjemme hos han og at familien på hans side kommer. De samme som var i det første selskapet. 15 åringen er lei seg, sliten og orker ikke å gå i dette "tåpelige" selskapet som faren har stelt i stand. Hun har jo også en lillesøster hun må ta seg av og i tillegg har bestefaren begynt å bli dårlig. Faren lager selvsagt et rabalder av dette. Bestefaren blir for øvrig veldig syk og havner på sykehuset.... (blir aldri helt frisk igjen og dør 2 år etterpå). Datteren er i dag voksen, men bærer nag til moren. Ikke bare for dette med konfirmasjonen, men også mange andre ting. Men dette med konfirmasjonen er noe som virkelig "gnager" på sjela hennes. Dette er en dag som der hun kommer fra er viktig på mange måter. En dag som er til for familier. Alle de andre vennene hadde begge foreldrene der og hun følte seg ordentlig utenfor. I bygda er konfirmasjonen en bekreftelse på at man er i ferd med å bli voksen. Og etter konfirmasjonen får man også lov til å delta på bygdefestene. Altså en viktig dag på mange måter. Datteren glemmer heller aldri det som skjedde den dagen moren og mannen kom hjem fra sykehuset. Mannen kysset jenta på mannen og stakk tunga langt ned i halsen på henne. Dette så moren på uten å si noe. Datteren flytter hjemmefra for å gå på yrkesskolen når hun er 16 år. Når hun er 17 år flytter moren endelig fra denne manne. Datteren vet at det er mye fra disse årene i samme hus som denne mannen hun har glemt. Det at han klådde på henne er misbruk, men hun er redd det kan ha gått mye lengre. Hun har i senere tid snakket med en eldre venn som sto henne veldig nær den gangen. Men hun fortalte aldri denne vennen om hva som foregikk hjemme. Når hun nå snakker med denne vennen så forteller hun om hvordan hun hadde det hjemme. Da får hun høre at hun ovenfor vennen har sagt ting som har fått han til å stusse på ting. Ut fra hva vennen sier kan det virke som om hun har blitt misbrukt på andre måter også... Som sagt så bærer datteren nag til moren ennå. Hun vet ikke om hun noen gang kan tilgi. De få gangene hun treffer moren er dette aldri et tema. Datteren føler aldri at hun kan stole på moren eller at hun får noen støtte fra henne. Alltid når hun er på hjemplassen så holder hun seg lagt unna morens tidligere samboer. Han får heller ikke ha noe som helst med hennes barn og gjøre.. Hva hadde dere gjort om dere var datteren? Hva mener dere datteren bør gjøre?
camilla^ Skrevet 16. februar 2008 #25 Skrevet 16. februar 2008 Jeg hadde latt gubben dra alene, tatt med mine tre barn til BUP for en samtale. Hatt en hyggelig konfirmasjon, noe den mest sannsynlig hadde blitt siden gubben ikke var i hus. Denne moren har like mye skyld i hvordan barna hennes blir behandlet, siden hun tillater at det skjed. Så egentlig burde vel kanskje barneværnet kommet på banen og tatt en alvorsprat med mor. Jeg tror disse barna, faktisk alle tre barna kommer til å bli skadelidende av dette. Jenta er vel den som har det værst, siden hun biter i seg det meste, ikke tørr å si ifra om hvordan hun har det. Altså alt blir bare lagret inni henne, før det endag smeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå