Gå til innhold

Ferbers er bra!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikker på at ikke psykologen mener barn under 6 mnd? (det finnes sikkert psykologer i begge leire uansett) De fleste (alle jeg har hørt om) Helsestasjoner anbefaler ferber. Dog er jeg enig at de godt kunne vært mer nyansert i rådene sine, for Ferber er bare en metode blant mange.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver igjen; er det gjort noen undersøkelser\forskning på at ferber gir utrygge barn? Siden psykologen på helsestasjonen sa det, eller var det bare h*n sin personlige mening?

 

Og hva er egentlig best; et par -tre netter med litt gråt eller store søvnproblemer i månedsvis. Hva er best for barnet? Å være uthvilt på lang sikt eller gråte litt et par dager?

Skrevet

Helt riktig - vi snakker selvsagt om barn over 6 måneder.

 

Og jeg tror ikke du over her vil få en trygg og selvsikker gutt hvis du må holde ham i hånden til han er 15...

Skrevet

Ja, jeg kjenner mitt barn godt nok til at det ikke gråter for å trasse, og at det er en grunn dersom han kaver på kveldene. Nå har jeg aldri hatt behov for ferber (de periodene han har vært skikkelig vrang har gått over av seg selv). Mitt morsinstinkt sier meg at barn trenger trygghet, og ingen barn føler seg trygge når de gråter seg bort om kvelden.

 

Og jeg vet i hvertfall at jeg stoler mye mer på en psykolog som har barn som ekspertiseområde enn anonyme på et skravleforum :-)

Skrevet

Hehe ... poenget er jo at de etterhvert blir trygge på at å sovne ikke er noe farlig, og at behovet for å holde i hånden dermed forsvinner :-)

Skrevet

tingeling hvor gammelt er barnet ditt?

Skrevet

Rosa elefant: Det har vært mange tidligere tråder her inne hvor det til og med har blitt forsvart å la barna grine til de spyr mm. Jeg kjenner faktisk noen som har gjort det også, for er det noe Ferber-metoden sier, så er det faktisk det at man _ikke_ skal gi seg. Det er derfor jeg "maser" så fælt.

 

Skrevet

Til Rosa Elefant

Det er visst gjort britiske studier som konkluderer med at barn som ligger alene og gråter kan utvilke hjerneskade. Jeg har flere ganger etterlyst mer informasjon om disse studiene. Såvidt jeg vet sier de ingenting om at det er Ferber kontra ikke-Ferber, eller hvordan disse studiene er gjennomført....Og ikke minst; hva er en hjerneskade i denne sammenheng?? Hadde vært interessant å se dokumentene....

 

For det finnes selvsagt andre studier som sier det motsatte også.

Skrevet

7 mnd. hur så?

Venter spent på hva det har med saken å gjøre!

Skrevet

Ok anonym 19.48, det visste jeg ikke, er ikke her inne så mye. Jeg leste bare denne tråden og da virket det ikke så relevant.

Skrevet

Ja de studiene skulle jeg likt å se også.Nei hjelpes meg det henger jo ikke sammen, hva med barn som har kolikk da tenker jeg:P

Skrevet

'hva er en hjerneskade i denne sammenheng'?????????????? Nei, en hjerneskade er vel ikke så farlig, så lenge dere får slippe å trøste barna deres på kveldene.

 

En hjerneskade, uansett liten eller stor, er ikke noe jeg våger å utsette barnet mitt for! Og hvis det fins NOEN SOM HELST slags studie som sier at langvarig skriking kan forårsake hjerneskade, så tar ikke jeg sjansen!

Skrevet

De som har kolikk gråter vel fordi de har vondt da, gjør de ikke? De som gråter ved ferber"behandling" gråter fordi de er frustrerte/alene/får ikke viljen sin/føler seg forlatt/er redde/er sinte/fordi de ikke forstår hva som skjer...

Skrevet

Problemet mitt er at dere som er så positive til Ferbers, gir inntrykk av det bare er å sette i gang, bare disse kriteriene er oppfylt:

 

-barnet er over 6 mnd

-barnet er urolig ved leggetid

 

Hva med alle de årsakene til at den skriker? Sulten, må rape, madrassen er for hard og kald, seperasjonsangst (Ferber har sagt at barn med sep.angst ikke skal utsettes for dette!), vondt i hodet/tenner/nakke/magen, osv.

 

Det som er skremmende er at nybakte foreldre (og andre som sluker alt rått) kan bli lurt til å tro at det er bare å sette i gang, for denne metoden er enkel og den virker!

Stakkars små barn som skriker fordi den har det vondt, men ikke blir hørt fordi DERE sier at folk ikke_må_gi_seg.

 

Freber bør ikke fremmes på denne måten!! Og helsestasjoner bør IKKE anbefale den, med mindre de har forsikret seg om at andre metoder er forsøkt først!!!

 

 

VI lever ikke på 70-tallet.

Skrevet

Nå pleier ikke jeg blande meg i disse debattene for/mot ferber, for jeg mener det bør være opp til den enkelte hva man gjør. For vår del er jeg faktisk sterkt imot ferber, men jeg forteller aldri andre hva de skal gjøre eller mene. Trenger ikke lese mer om det. Er flott at andre finner noe som fungerer for dem, men vi ønsker ikke å prøve ferber. c",)

Skrevet

Datteren min følte seg ikke forlatt når vi 2 netter gikk inn med 5 min mellomrom og roet helle ned og strøk henne på kinnet. Så godt kjenner jeg mitt barn, hadde hun derimot begynt å skrike i den grad at jeg følte at det gikk over en grense så ville jeg tatt henne opp. Det slapp vi og vi har et veldig trygt og harmonisk lite barn:) Jeg har full forståelse for at noen ikke vil bruke denne metoden, men å kalle det barnemishandling og påstå hjerneskader blir for meg hysterisk og latterlig.

 

(Anonym:du forstod ikke meningen av setningen til heldigec, prøv igjen..:P

Skrevet

vi er nå på 6 kvelden med Ferbers på vår baby som er 6 en halv mnd. Og hun gråter like mye hver kveld, av og på i to timer ca. Det er ikke intens gråting hele tiden, noen ganger sover hun litt innimellom, men så våkner hun til og grpter litt igjen.

 

jeg som mamma synes det er helt forferdelig å høre på og kjenner at jeg ikke egentlig følger mage/hjertefølelsen ved å gjøre dette. men mannene min har overbevist meg om at vi måtte gjøre dette. Det var mye grining før også, men da gikk vi rundt og bar henne, eller vugget henne i vugga - og dermed føles det som om vi gjør noe, og ikke forlater henne. Hun gråt faktiktisk ofte like lenge da... Derfor prøver vi nå dette, ikke for å være slemme, men for at hun skal lære seg å sovne på egen hånd i det hele tatt. (ja, det er litt desperat)

 

Så dere som har så mye mot denne metoden: vær glade for at barna deres sovner av seg selv, om de holder din hånd eller ikke.

 

for dette er ikke noe gøy, men kanskje helt nødvendig.

Skrevet

Det er snakk om å gråte noen få kvelder! Dere henger dere sånn opp i at noen har sagt at de lar barnet spy. GET REAL! Ikke alle som driver med ferber har barn som spyr. Finn et annet argument for H*****TE.

Det må da være bedre det enn at mamma må være med på komfirmasjosleir og bysse barnet i søvn???

Skrevet

En hjerneskade er en hjerneskade, uansett størrelse. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor heldigc etterspør hva en hjerneskade er i denne sammenheng.

 

Er det sånn at hvis hjerneskaden er liten, så er Ferber verdt det???????

Skrevet

Korsika; bra poeng du kommer med der! Jeg tror det er veldig viktig å finne årsaken før man fnner kuren!

Skrevet

Anonym: Da må du også finne på et bedre argument enn "vil ikke være med på konfirmasjonsleir og bysse barnet i søvn".

Skrevet

hei. et litt saklig spørsmål: hvor lenge må man holde på før man evnt gir seg? 1 uke? 2 uker?

Skrevet

Takk , Blubb.

Bekymringsfullt at mange har et så unyansert syn på dette. Årsaken til gråten er alfa omega!

Skrevet

Hehehehe dette er moro! Mange fine debattinnlegg og mye saklighet...

 

Poenget mitt mht disse studiene er at en hjerneskade kan defineres på mange måter. En såkalt "hjerneskade" kan også bare være en endring i nervebaner i hjernen for eksempel - noe man kan få av andre årsaker også. Ikke dermed sagt at man blir helt grønnsak heller....!

 

Fant forresten linken til VG-oppslaget for de som er interessert. Det er selvsagt svært tabloid...!

 

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582

 

Skrevet

Så det at søvnen blir selvstyrt rundt 6-9 mnd alder er ikke en årsak i seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...