Gå til innhold

Ferbers er bra!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare anmode dere som er så sterkt imot denne måten og lære barna å sove på at dere er nødt til å lære hva det er før dere mener så mye. Og til dere som ikke har fått det til eller som er i tvil - det viktigste av alt er å være konsekvent! Klarer dere ikke det 100% vil den ikke fungere! Og når man har sett nøye på alle aspektene og følger opplegget ordentlig vil man se at barna verken blir utrygge eller sover dårlig - men nettopp det motsatte!

Vi har takk og lov fulgt opplegget med begge barna våre og for en lykke! Barna sovner rolig av seg selv og leggingen går så greit og er så koselig - ikke en tåre her i gården!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn som blir "utsatt" for Ferber gråter bare litt over noen få netter. At dere som opplever det på denne måten, forsvarer metoden kan jeg forstå, men hva med de av oss som har barn som hyler i timesvis - til de kaster opp, mister pusten og er helt, helt fra seg - er Ferber bra da også?

For skal man følge metoden til punkt og prikke, så skal man ikke ta opp eller trøste disse barna heller. Forsvarer dere virkelig det?

I mine øyne er ikke det noe annet enn barnemishandling.

Skrevet

Dette er jo det jeg sier - dere kan ikke metoden!

Nei, du skal ikke la et barn som har kastet opp ligge i sengen - du skal ta det opp, skifte på, kose litt OG SÅ LEGGE det igjen og fortsette opplegget. Og du skal trøste det og roe det, men ikke ta det opp eller bli for lenge inne hos det. Jeg garanterer deg at du vil lykkes! Og hvis du følger metoden VIL IKKE BARNET DITT GRÅTE I TIMESVIS kveld etter kveld. Men gir du etter en eneste gang er opplegget spolert.

Barnemishandling - herregud for en håpløs påstand!

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Støtter ferbermetoden. Selv har vi ikke praktisert den "riktig" - vi har tatt opp om det har vært ille med skriking. Men 1 kveld - 20 min, andre kveld 10 min, og i går 0 min :-)

Så lightversjonen funket den og!

Skrevet

Og Yellow - her inne er det barnemishandling uansett hva du gjør ;-)

Skrevet

Her kan dere lese en kortfattet versjon:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx

Og PS! Dette er jo for at alle dere der ute skal kunne legge barn enkelt og greit! Kun et godt råd fordi vi ble så glad da vi endelig fikk til gode rutiner på leggingen. Det bedret hele familielivet her i huset! Før satt vi å holdt i hånden både 1 og 2 timer - da er det ikke mye igjen av kvelden - og for en trøtt og sur unge som mistet 1-2 timer nødvendig søvn!

Skrevet

Til HI...vi slapp å bruke ferber....har alltid klart å sovne av seg selv. Takk for at jeg slapp Ferber, barnepsykologers store mareritt.

Skrevet

Så bra for dere, Mylian! Tenker at dere har hyggeligere kvelder nå!:-)

Skrevet

Jeg er glad ferbermetoden funker for mange, og jeg tror på at en funker best om man er konsekvent, men vær så snill, ikke vær så bestemt på at den passer for ALLE barn, for det gjør den ikke. Ikke alle takler det like bra, og da kan den gjøre mer skade enn godt.

Skrevet

Det har vi alltid hatt, men vi la oss til en dum vane å la henne sove åp meg - jeg var litt egoistisk, hadde savnet den kosen liksom. Så resultatet etter 6mnd hvor hun hadde sovnet av seg selv uten skrik ble at vi prøvde å legge henne - det var umulig, hun skulle til meg. Vi måtte rett og slett bare avvenne henne med kveldssovingen på meg:-) nå har vi babyen vi alltid har hatt igjen :D

Skrevet

Å la et barn hyle seg sanseløs, til det spyr og er helt fra seg, er barnemishandling, ja. Jeg sa ikke at Ferber i seg selv er barnemishandling. Les hva jeg skriver!

Dessuten er det flere eksempler på at man lar barnet skrike seg fra sans og samling - under dekke av Ferber. I enkelte innlegg her inne rådes det jo sågar å polstre sengen slik at barna ikke skader seg når de dunker hodet i frustrasjon. Andre igjen råder til å kle barna i ull, slik at de ikke blir kalde når de er våte av svette og oppkast.

Som det skrives under her, alle barn er ikke like. Og, jo, enkelte gråter i timesvis kveld etter kveld, selv om oppskriften følges til punkt og prikke.

Skrevet

Oppkast, spying, etc er veldig ofte resultat av at foreldre ikke har vært konsekvente nok.

Det er også en måte å teste grenser til dere foreldre på.

Men jeg forstår det er skremmende og jeg hadde aldri - understreker det - gjort det.

Skrevet

SYKE, SYKE mennesker er dere, som lar babyen deres ligge og hylgråte sånn.

En baby kan kun kommunisere sin redsel, smerte og ensomhet ved gråt. Også går dere ut av rommet når det utrykker seg sånn? Barnet lærer da at det er ingen vits å si ifra hvis det har det fælt.

Dere hadde ikke behandlet deres kjæreste slik hvis han lå og gråt på soverommet. HVORFOR BEHANDLE SIN HJELPELØSE BABY SLIK DA???

Dere er rett og slett uvitende. Det fins andre metoder som funker like bra, men de tar bare litt lenger tid!!!

Ferber har forresten gått imot sin metode i et medisinsk tidsskrift. Han har nok skjønt at dette er for hjerterått, han også! Bare dere kunne skjønt det!!

Skrevet

Ferber har ikke gått imot sin metode - men han har modifisert den.

http://www.babycenter.com/0_the-ferber-method-demystified_7755.bc

Metoden fungerer ikke for alle barn, men jeg tør påstå de fleste. Ikke så mange som gråter til de spyr....og jeg tror nok at jeg ville kuttet ut selv da. For oss har det fungert supert på to barn og de er begge glade og trygge (jeg vet man ikke skal generalisere ut ifra egne erfaringer, men jeg kjenner også mange andre som har samme erfaring). Klokken 7 om morgenen våkner minste-frøken og gråter og vet at jeg kommer (altså har hun ikke blitt et passivt barn som har "gitt opp" å påkalle mamma.)

At Ferber er løsningen på alt skal jeg ikke påstå - det finnes mange veier til Rom. Men at det fungerer skal ikke underslås. Jeg forstår at mange ikke orker å gjennomføre den pga at det er vondt å høre på, men at det er barnemishandling...?! Beklager!

Har snakket med flere barnepsykologer (vi er med på et forskningsprosjekt på Blindern på Barnepsykologisk Institutt) og ingen av dem sier at det er skadelig.....

Og jeg tør å skrive under med nick jeg....imotsetning til de fleste motstanderne.

Skrevet

Hva har det å være anonym med ferber å gjøre?

Jeg bare spør.

Hilsen nettopp

Skrevet

Dere som er imot ferber, har dere egentlig noen resultater å vise til at dette faktisk er en skadelig metode? Langsiktig eller kortsiktig, er det forsket på at ferber-metoden faktisk gir utrygge barn?

Skrevet

Nok en gang er det småhysteriske damer her inne som ikke takler saklig diskusjon... Håpløst...

Men - la meg understreke - barna mine har ikke skreket i ukevis liggende i rennende spy. Og la det være helt klart - det er ikke gøy å sitte i rommet ved siden av å høre barnet ditt gråter - men noen ganger helliger målet middelet.

Skrevet

Jeg kan gjenta meg selv enda en gang, jeg. Jeg har ikke sagt at Ferber i seg selv er barnemishandling. Men å la barna skrike seg fra sans og samling til de spyr og mister pusten synes jeg ligger farlig nær, ja.

Og argumentene mine blir verken mer eller mindre legitime av at jeg velger å være anonym.

Skrevet

Herregud for noen nyanser evt.mangel på sådan, Ferber er ofte nødvendig for å lære ungene å sove

Med mindre man har lyst til å legge ungen ved 23-tiden og evt. MÅTTE ligge ved siden av barnet når det skal sove.

Det er ikke jeg for, og jeg har ting å gjøre når ungene har lagt seg (som er 19.30).

Skrevet

Men nå er det jo ingen som har gjort det her inne(latt barna sine skrike til de kaster opp)eller? Forstår ikke hvorfor du bare forsetter å mase om det når det ikke er det det er snakk om.

Skrevet

Så rart at psykologen på helsestasjonen vår sier at man IKKE skal la barn ligge og gråte da!

Hun sier de godt kan sure litt, men "gråter de seg bort" skal man ta de opp kose og trøste dem til de roer seg ned også legge igjen.

Man skal iflg henne heller ikke gå ifra dem når de gråter, men stå ved sengen, holde hånden, stryke over håret eller det som hjelper det enkelte barn til å beholde roen.

Kommer aldri til å la barnet mitt ligge alene å gråte (når man kun går inn med tilmålte minutt imellom mener jeg det ligger alene). I hvertfall ikke når det fins andre metoder for å gjøre kvelden/natta lettere.

Skrevet

Ja ja dere får holde på...

Men må si jeg lurer på hvor gamle barn dere har dere som er så veldig i mot å la barna ligge å gråte...?

Skrevet

Men kjære deg, om psykologen ved helsestasjonen din sier det så betyr jo ikke det at det er den eneste sannhet i verden! Nå må folk klare å tenke og stole på seg selv, dere kjenner da deres egne barn.

Skrevet

Og unnskyld at jeg spør men tror dere virkelig at barn med vilje gråter til de spyr, og at "Det er også en måte å teste grenser til dere foreldre på."? (sitat mylian litt lenger oppi tråden)

Dere skulle opplevd det å gråte seg så bort i natta at en spyr selv, og sett om det er noe man gjør med vilje! Klarer dere å spy med vilje, uten å stikke fingeren i halsen? Ikke det nei ...

Skrevet

Ferber kan sikkert fungere fint for enkelte. Det jeg er så sterkt imot er ufravikeligheten i Ferber. Dvs. at den _skal_ gjennomføres for enhver pris, samme hvordan barnet reagerer.

Datteren min sovner ca. 19.30. Da sitter jeg inne hos henne i fem minutter. Alternativt kan jeg gå med en gang. Da skriker hun seg sanseløs. De fem minuttene er vel verdt det, mener jeg.

Det hører også med til historien at hun hadde kolikk de tre første mnd. Jeg har sett - og ikke minst følt! - hvordan det er når et barn skriker til det blir blå i ansiktet. Den gangen var det ingenting jeg kunne gjøre for å forhindre det. Det er det nå, og jeg kommer _aldri_ til å benytte meg av Ferber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...