___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #51 Skrevet 7. februar 2008 Det med jevnbyrdigheten har jeg svart på en del ganger, se litt lengre opp. Ellers er vi kansje ikke så helt uenige, vi setter grensen for når for og etternavn skal brukes på litt forskjellig sted, men du er tydligvis også enig i at det føles riktigst å bruke etternavn i mer formelle settinger. Hva som er mest effektivt læringsmessig når det gjelder å bruke for eller etternavn vet jeg for lite om til å kunne si noe vettugt om. Hvis du er lærer vet du helt sikkert mer om det enn det jeg gjør, men som mor skulle jeg gjerne hat en mer formel måte å tiltale barnas lærere på.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 7. februar 2008 #52 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er født i -66 og det er absolutt ikke naturlig for meg å si herr og fru .... Det er heller ikke naturlig for meg å bli kalt fru Hanssen. Nå er ikke det navnet mitt, men mannen min heter Hansen. Jeg beholdt pikenavnet mitt da jeg giftet meg. Hva skulle jeg bli kalt da? Fru L.... Det blir jo ikke riktig, men fru Hansen blir heller ikke riktig. Nei jeg foretrekker å bli kalt ved navn. Jobber i kommunal forvaltning som saksbehandler og blir der stort sett kalt ved fornavn av mine "kunder"
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #53 Skrevet 7. februar 2008 Jeg ønsker å vise dem respekt for den jobben de gjør og ønsker at de viser meg respekt som mor.
Solbollatilmamma Skrevet 7. februar 2008 #54 Skrevet 7. februar 2008 Jeg vil helst ikke bli tiltalt som Fru Larsen. c",) Men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Å bruke fornavn på noen man ikke kjenner føles ikke riktig for meg, så dersom jeg snakker om noen jeg nettopp har møtt/blitt presentert for/ hørt om går det oftest i "Jeg hilste nettopp på Kari Nordmann..." istedenfor "jeg hilste nettopp på Kari..". Overdreven bruk av fornavn er heller ikke nødvendig. På sett og vis synes jeg fortsatt vi kan opptre litt "dus og dis" med folk, uten å nødvendigvis tiltale noen som De. Barnehagepersonalet kjenner meg jo, så for meg blir det naturlig nok
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #55 Skrevet 7. februar 2008 Er vel helst det at jeg ikke helt ønsker å være dus med dem i barnehagen flest reagerer på. Akkurat det har vel litt å gjøre med at det er noen av dem jeg virkelig ikke liker personlig, men jeg ser at de gjør en veldig god jobb. Da hadde det vært fint å kunne bruke en tittel i stede or fornavnet.
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 7. februar 2008 #56 Skrevet 7. februar 2008 Tar ikke meg selv så innmari høytidelig, så om folk sier navnet mitt eller etternavnet er samme for meg.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #57 Skrevet 7. februar 2008 Er ikke så forferdelig viktig for meg heller, men verdt en diskusjon ;-)
Solbollatilmamma Skrevet 7. februar 2008 #58 Skrevet 7. februar 2008 Syntes denne var godt skrevet, og ettersom jeg synes den passer inn i denne tråden...: http://irrelevanser.wordpress.com/2005/07/17/et-sp%c3%b8rsmal-om-form-%e2%80%93-og-alder/ Irrelevanser Et spørsmål om form – og alder Posted in Uncategorized by Jarle Petterson on juli 17th, 2005 Jeg antar jeg skylder Dem en forklaring, i og med overgangen fra dus til dis tiltaleform. Jeg vet ikke helt, men tror det har sammenheng med at vi i våre dager er kommet hverandre litt vel tett innpå livet. Jeg begynner å bli en gammel mann. Da jeg gikk i barneskolen, skulle lærerinnen tiltales som frøken, enda hun visselig var en frue, så pass hadde vi brakt på det rene (forgiftet med Finn, Finn, fiskepinn, tror jeg). Vi hadde sågar skole på lørdagen i førstningen, og Per Borten var statsminister (hva gir De meg?). Traff man voksne, var samtaleformen enveis dis, og ble innledet med et bukk ved introduksjon. Kort i nakken var man også. Jeg stopper meg selv her, før det utarter, men poenget er dette: Man er gammel, og ser liten grunn til å skjule det bak en sjargong som indikerer annet. Dessforuten kjenner jeg Dem ikke, noe De (og i så fall du) får tilgi meg, om tilfellet er et annet.
Sessa ruger igjen... Skrevet 7. februar 2008 #59 Skrevet 7. februar 2008 Jeg liker å bli kalt fru ..., men av den enkle grunn at jeg synes det høres så gøy ut. Svigermor kaller meg av og til det! Etter at jeg ble gift så synes jeg liksom det er litt stas. Men det ville aldri falle meg inn å be andre kalle meg fru, og det faller meg heller ikke naturlig å si herr og fru til andre. Frøken kaller jeg ofte folk, men som et kosenavn. Hvis jeg hadde jobbet i bhg hadde jeg trivdes godt med å bli kalt tante, synes det er en hedersbetegnelse. Er enig at det kan bli i overkant mye når helsesøstre sier navnet mitt hele tiden, men det er mer hyppigheten og ikke det at de bruker fornavnet mitt som irriterer meg...
Gjest Mylian er Mambo-Mamma Skrevet 7. februar 2008 #60 Skrevet 7. februar 2008 Det har du rett i Poamin, det er absolutt verd en diskusjon. Jeg ser gjerne at leger kaller meg Silje, som er navnet mitt, for da føler jeg at de har et litt mer personlig forhold til meg enn "Her er resepten din". Er veldig koselig å bli Frøken da, det kaller alltid eldre meg ;-)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 7. februar 2008 #61 Skrevet 7. februar 2008 hehehe... Dette var en artig tråd:) Det virker på meg som om du liker og er stolt av både tittelen din og etternavnet ditt ihvertfall;o) Og det er jo en fin ting. På videregående var det noen av elevene som ikke kunne fordra fornavnene sine, og de presenterte seg da heller ikke ved fornavn. Det synes jeg er en mer naturlig forklaring enn å ville bli tiltalt ved etternavn/tittel for å distansere seg...? Jeg liker fornavnet mitt veldig godt, og synes det er koselig å bli kalt bare "Stine" av legen min og alle som jobber på kontoret der:) Vil helst at det skal være så uformelt som mulig i slike settinger, men jeg skjønner jo at andre ikke nødvendigvis mener det samme. I min vennekrets ble jeg av guttene kalt bare etternavn. Men jeg følte meg ikke distansert fra dem av den grunn. I sommer giftet jeg meg og byttet etternavn, så nå får jeg se hva mitt neste "kallenavn" blir;o) Uansett.... Jeg bruker både fornavn og etternavn kun når jeg sender mail eller ringer noen (ikke til venner altså..). Hilser jeg på noen sier jeg som regel bare fornavnet mitt:) Dersom du konsekvent bruker tittelen din eller etternavnet ditt når noen spør hva du heter vil nok andre også begynne å tiltale deg ved nettopp det.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #62 Skrevet 7. februar 2008 Hyppig bruk er det mest irriterende, ja. Resten kan jeg leve med.
Pixie Power Skrevet 7. februar 2008 #63 Skrevet 7. februar 2008 Nå lever ikke jeg på 50-tallet, og er generelt ganska laid back, så dette ble veldig rart for meg, he he Synes det ofte blir mer kunstig og unaturlig med de som sier fru xxxxxx til meg. Hvis du føler at de prøver å manipulere deg ved å bruke fornavn, så virker det en smule paranoid :-)
Pixie Power Skrevet 7. februar 2008 #64 Skrevet 7. februar 2008 Men å bruke navnet i hver eneste setning i samtalen, det er jeg enig i er en uting. Men det er det samme om det er fornavn eller fru xxxxx. For mye er for mye, uansett.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #65 Skrevet 7. februar 2008 Du har rett i at jeg er stolt av både tittel og navn, men i og med at jeg er gartner med et helt vanlig navn, kan det jo ikke vær forde jeg ønsker å virke blærete at jeg liker å bruke tittel og etternavn. Det er vel ikke akkurat det yrke som gir høest sossial status hvis man er ute etter det.
Gjest Lille jenta mi Skrevet 7. februar 2008 #66 Skrevet 7. februar 2008 Eh....uenig hehe... Hvis mine tidligere arbeidsgivere og barnehage personalet kalte meg "olsen" eller "fru olsen" så hadde det blitt rart... At etternavn blir brukt i jobbsammenheng er jo ganske vanlig da, men jeg liker best når de sier fornavnet mitt...!
Gjest Rebel m/jente Skrevet 7. februar 2008 #67 Skrevet 7. februar 2008 Om folk vil kalle meg ved fornavn, etternavn eller et helt annet navn er det samme for meg, så lenge jeg forstår hvem de snakker til (og de ikke kaller meg for hore eller noe sånt ) Når jeg presenterer meg for leger, på intervjuer, i jobbsammenheng osv bruker jeg fornavn+etternavn. Presenterer jeg meg for venners venner og i andre sosiale lag, bruker jeg fornavn. Unntaket er hvis jeg hilser på den eldre garde, feks i sambos slektstreff - da bruker jeg for- og etternavn, og presenterer meg som samboeren til min samboer. Jeg bryr meg lite om hva folk kaller meg for, men kan gjerne kalle deg fru dersom du ønsker det. Ser ikke poenget med å hisse seg opp over at folk ønsker å bli kalt det ene og det andre.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 7. februar 2008 #68 Skrevet 7. februar 2008 Mente ikke at du nødvendigvis var blærete altså Bare så det er sagt.. Jeg stiller meg bare litt undrende til at du ikke vil bli kalt ved fornavn hvis ikke grunnen til dette er at du ikke liker fornavnet ditt. Som regel så er det det som er grunnen liksom. Personlig synes jeg det er veldig unaturlig å tiltale noen ved tittel, men etternavn kan jeg godt bruke til alle de som ønsker det. De må bare gi meg beskjed om hva de vil bli kalt først;) For det er ikke lett å vite hva andre ønsker å bli tiltalt som uten at man blir fortalt det. hehe.. Folk er jo så forskjellige:) Oldemor (som døde i august) ble 97 år gammel, og kalte seg Halldis. Så ikke alltid de eldre vil bli tiltalt ved etternavn heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå