It's all about me Skrevet 6. februar 2008 #26 Skrevet 6. februar 2008 Onemorepls,The queen of Kalifa: At hun hever seg over andre skriver hun jo selv. Siterer: "Ofte virker det helt unatulig, som om det bare er noe de gjør for å manipulere meg til å tro at vi er jevnbyrdige...."
~sjiraff~ Skrevet 6. februar 2008 #27 Skrevet 6. februar 2008 Oi, jeg hadde fått bakoversveis om folk hadde begynt å kalle med ved etternavn jeg da.. ) Liker helst at de bruker fornavn jeg da )
prekæs Skrevet 6. februar 2008 #28 Skrevet 6. februar 2008 Jeg forstår hva du mener, tror jeg. Er ikke mange år siden at bruk av kun fornavn var en uting og direkte uhøflig. Vi svarte med etternavn i telefonen, tiltalte folk med etternavn, (særlig sjefer og eldre mennesker) Så skulle alt bli uformelt. Fornavn skulle brukes uansett, men vet at man bruker kun fornavn i jobbsammenheng for å sikre oss med navnskilt en viss anonymitet (har blitt fortalt dette etter at etternavnet forsvant fra navnskiltet). Spesielt ansatte i utsatte jobber. det irriterer meg å bli oppringt av selgere som presenterer seg med fornavn og spør etter et fornavn. Det virker useriøst. Det samme med å presentere seg i andre sammenhenger. Bruker alltid for og etternavn ved førstegangshilsing.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #29 Skrevet 7. februar 2008 Som jeg skrev over så bunner det ikke i at jeg hever meg over de andre, heller omvendt. Hvis jeg snakker med en lege på sykhuset for eksempel, så er han eller hun helt klart "overlegen" meg i den settingen. Det føler jeg riktig å vise med min bruk av etternavn eller tittel. Jeg liker også den distansen det gir å kunne bruke etternavn og føler at det gjør at man kan ha et mer profesjonelt forhold til folk, også dem man ikke liker. Her og fru bruker jeg foresten aldri, bare etternavn eller tittel
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #30 Skrevet 7. februar 2008 Godt at det er noen som forstår hva jeg mener :-) Jeg forstår det med at butikkansatte ol vil anonymiseres, men jeg liker det ikke noe serlig. Skulle ønske det var en annen måte og at vi hadde hat tittler å bruke i alle sammenhenger. Vi har jo så mange yrker, men så få tittler.
Sjefsmegga Skrevet 7. februar 2008 #31 Skrevet 7. februar 2008 Personlig synes jeg det virker litt stivbent og gammeldags å bruke etternavn med "tittel" forran. Føler aldri at andre som er "fremmede" bruker navnet mitt "krampeaktig", jeg ruker fornavnet på legen min, brukte fornavnet på jordmor, læreren til sønnen min osv. Føler det kansej "likestiller" folk mer, og det er etter min mening en godt ting. Hadde jeg levert ungene mine i barnehagen og at de da kalte meg frøken.......( jeg ER jo ugift fortsatt) så tror jeg faktisk jeg hadde flirt litt flaut.
3b@rnsmor-30* Skrevet 7. februar 2008 #32 Skrevet 7. februar 2008 nå er ikke jeg så gammel selv... men jobber i barnehage.. og det gjør min mor også (hun er født i 1960), og for meg er det veldig rart å snakke til foreldrene som noe annet enn med fornavn... lurer på hva du mener med å tiltale hverandre med tittel også?? og hva kaller du de som jobber i barnehagen?? siden du åpenbart ikke bruker fornavnene dems???? jeg synes det er koselig å bli snakket til med fornavn jeg.. vil i hvertfall ikke bli kaldt assistent eller barnehagetante....
Krimp Skrevet 7. februar 2008 #33 Skrevet 7. februar 2008 Når du sier at du bruker etternavnet og tittelen, kaller du da legen din doktor hansen? Læreren til barna dine; Kontaktlærer Olsen? Dem som jobber i barnehagen; Førskolelærer Andersen eller Pedagogisk leder Pettersen? JEg er snart ferdigutdanna Lektor, vil det da si at jeg skal bli titulert ; Lektor Karlsen? Hehe. jeg synes også det er rart med f. eks. telefonselgere som bruker fornavnet overdrevent. Men ellers i hverdagen føles det svært naturlig å bruke fornavnet på folk rundt meg
Scorpiogi Skrevet 7. februar 2008 #34 Skrevet 7. februar 2008 hehe, jeg er til en viss grad enig. Bruker ikke fornavnet på folk før etter nesten ett halvt år jeg. Må føle jeg kjenner de. Forrige typen min sa at jeg gikk rundt og sa "du" til han de første månedene vi var sammen. hehe... Men folk må gjerne si navnet mitt, men blir litt unaturlig hvis de "overbruker" det.. Men kanskje man bør bli bedre på dette? Folk sier jo at nordmenn er så kalde.....
Scorpiogi Skrevet 7. februar 2008 #35 Skrevet 7. februar 2008 på videregående kalte vi for øvrig lærerne ved etternavn. en god del av dem..
3b@rnsmor-30* Skrevet 7. februar 2008 #36 Skrevet 7. februar 2008 min tanke er at å tiltale folk med tittel fort vil lage enda mer klasseskille.. for det er stooooooooooor forskjell på hvilken status de forskjellige yrkene har.... jeg som selv jobber i barnehage vil ikke tilsnakkes som "du assistenten"... ganske nedverdigende for meg faktisk... jeg har utdanning, men i barnehage er jo alle som ikke er ped.ledere assistenter.... jeg har også to lange etternavn... og tror det vil være tungvint for folk å si det til meg...
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #37 Skrevet 7. februar 2008 Personlig synes jeg tante og onkel var greie tittler i barnehagen, men jeg vet at de fleste som jobber der ikke liker det, derfor bruker jeg det ikke. Dessverre har vi ikke noe godt alternativ på norsk. I engelsktalende land er jo det enklere der er det vel de fleste steder mer godtatt å si Miss, Mrs eller Mr? For øvrig bruker jeg fornavn, det er bare det at jeg ikke liker det. Derfor prøver jeg somregel å uttrykke meg på en måre slik at jeg ikke trenger å bruke noe navn.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #38 Skrevet 7. februar 2008 Jeg bruker normalt ikke både tittel og etternavn, holder med en av delene. Det er bare i helt spessielle tilfeller der det kan være vanskelig å vite hvem man snakker til/om det er nødvendig å bruke både tittel og navn. Det blir vel omtrent som å bruke både for og etternavn. Da jeg gikk på skolen brukte vi nesten bare etternavn på lærere. Noen få ville ha fornavn. Det var stort sett de lærererne som hadde størst problemer med bråk og disiplin. Om det har noen sammenheng vet jeg ikke. Jeg sitter for øvrig i en del utvalg der gjør offesielle forhandlinger på nasjonalt nivå, lønn, fagplaner ol. I den typen settinger er fornavn totalt bannlyst. Det ville ofte bli sett på som så uhøffelig av motparten at hele forhandlingene hadde stoppet.
Chiabatta Skrevet 7. februar 2008 #39 Skrevet 7. februar 2008 Jeg sier alltid fornavn, og blir snakket til ved fornavn selv. Helt unaturlig å bruke kun etternavnet i disse dager. Det virker helt fjernt, selv om det var pent å si i gamle dager. Tidene endrer seg!
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #40 Skrevet 7. februar 2008 Når det gjelder ting som foregår i barnehagen er det selvfølgelig de som jobber der som står øverst i rang. Hvis de besøker meg på min arbeidsplass er det jeg. Det med å skape en illusjon av fammilie med barnehagepersonell høres ganske undelig ut. Hvorfor er de da så motstandere av å bli kalt tante og onkel?
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #41 Skrevet 7. februar 2008 Uansett? Hva gjør du når du snakker med folk i utlandet eller utlendinger som kommer til Norge? Synes du det er natulig at telefonselgere skal bruke fornavnet dit? Hva om det er skriftlig kontakt. Er det fortsat greit å bruke fornavn? Tidene endrer seg, ja, men ikke bestandig til det bedre. Jeg tror en litt mer formel tilltaleform er av det gode for å oppnå mer profesjonelle forhold. Det bør etter min mening være mulig å markere forskjell mellom personlige venner og mennesker du har kontakt med pga jobben de gjør.
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #42 Skrevet 7. februar 2008 Hvis det at vi bruker fornavn for lite gjør oss kalde, så tror jeg jeg foretrekker å være kald og å møte kalde mennesker ;-)
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #43 Skrevet 7. februar 2008 Vi burde nok hat en eller annen universaltittel som vi kunne bruke av høfflighet, men som ikke sa noe om hvilket yrke folk har. Bare så synd at det mangler i sprøket vårt.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #44 Skrevet 7. februar 2008 Så du mener at du har et like nært forhold til de barnehageansatte som passer ungene dine som telefonselgere? Huff det hørtes trist ut. Jeg reagerer sterkt på bruken din av ordet "jevnbyrdig" i hovedinnlegget. Om du ikke er jevnbyrdig disse menneskene du omtaler, må det betyr at du setter deg over dem. Og det syns jeg er å gå langt over grensa, og gir meg assosiasjoner til elitiske miljøer jeg ikke skal nevne ved navn.
Krimp Skrevet 7. februar 2008 #45 Skrevet 7. februar 2008 Jeg føler ikke helt at du svarte på spørsmålet mitt. Kan du komme med konkrete eksempler på hva du kaller dem som jobber i barnehagen, på skolen osv?? Jeg skjønner at du synes men burde tiltale menensker man ikke kjenner med etternavn, men er dette egentlig gjennomførbart? Skal jeg kalle dem jeg er i kontakt med gjennom studiet mitt; "Student"? Profesjonene har blitt visket ut. Det er ikke slik lenger at allmennleger sitter inne med kunnskaper som man ikke kan finne på internett. (Jeg mener ikke at de ikke har mer kunnskaper på disse områdene, men nå vet de fleste hva som feiler dem før de kommer til legen. Og legen bruker de samme opplysningskanalene som pasienten). Skal vi begynne å skape et kunstig skille mellom mennesker? Ikke for å være frekk, men det virker litt på meg som om du ønsker å sett deg "litt over" andre, at du ønsker et klasseskille. I mine øyne er faktisk alle jevnbyrdige.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #46 Skrevet 7. februar 2008 Alt med måte, Poamin, alt til sin tid! I mange settinger synes jeg det er veldig greit med fornavn, og jeg hadde fått skikkelig bakoversveis dersom barnehagepersonalet hadde tiltalt meg ved etternavn. Antakelig hadde jeg ikke skjønt det var meg de snakka til... Barnehagen er jo en helt uformell setting, det samme gjelder i skolen. Jeg er lærer selv, og hadde "nekta" elevene min å tiltale med ved etternavn. Det skaper bare avstand, og ikke gode muligheter for den gode samtalen. Læring foregår nemlig vanvittig mye bedre ved samtale, enn ved enetale. :-) Jeg hadde dessuten blitt "gal" hvis kollegene min forventet at jeg skulle tiltale dem ved etternavn. I andre settinger, derimot, synes jeg etternavn er greit. Jeg synes det er riktig at legen tiltaler meg med etternavn når h*n roper meg opp fra venterommet. I offentlige sammenhenger, i off. møter o.l er jeg enig med deg, der bruker man etternavn, i alle fall inntil man blir godt kjent med hverandre. Og en ting, Poamin: Hva er galt med at f.eks. de ansatte i barnehagen vil være jevnbyrdig med deg? Er du hevet over dem? Er du viktigere enn dem? Jeg må virkelig si jeg reagerte på den uttalelsen! Hvem er du, liksom, som hever deg over andre? Jeg er også, som du kanskje vet fra før, av den "eldre garde" her inne, og som du ser - jeg er slett ikke av samme oppfatning som deg i alt, selv om vi er nære i alder... :-)
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #47 Skrevet 7. februar 2008 Når det gjelder de som jobber i barnehagen setter jeg dem over meg i barnehagespørsmål. Den respekten har jeg et ønske om at skal komme frem i min tiltaleform. Telefonselgere rangerer jeg vel nederst på enhver rangstige ettersom de irriterer meg grenseløst. Jeg kjøper i hvertfal ikke noe av en som bruker fornavnet mit,gjerne også galt uttalt, uten å kjenne meg
___ Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #48 Skrevet 7. februar 2008 De i barnehagen bruker jeg fornavn på siden det er det de foretrekker, men jeg liker det ikke. Skolesammenheng: lærer eller etternavn med mindre de har bedt om noe annet. Som før nevnt skulle jeg ønske vi hadde en universaltittel som kunne brukes, men det finnes desverre ikke på norsk. For meg handler det mer om å vise respekt og til en viss grad å kunne distansere seg fra mennesker slik at man kan ha n profesjonell tone også til folk man ikke liker.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #49 Skrevet 7. februar 2008 Du setter dem over deg, derfor skal de tiltale deg som Fru Poamin? Hvor er logikken?
Gjest NydeIig Skrevet 7. februar 2008 #50 Skrevet 7. februar 2008 Jeg er litt enig med hovedinnlegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå