Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes at bruk av fornavnet bare er forbeholdt fammilie, venner og andre jeg kjenner godt? Det kunne aldri falle meg inn å bruke fornavnet til en som jobber i en butikk eller en offentlig saksbehandler selv om de hadde navnelapp på seg.

Jeg liker ikke når helsepersonell eller de som jobber i barnehagen til jentene mine krampaktig bruker fornavnet mit. Ofte virker det helt unatulig, som om det bare er noe de gjør for å manipulere meg til å tro at vi er jevnbyrdige eller at de forsøker å skape en "trygg" setting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fornavn mente jeg. Vell er jeg forkjølet, men jeg viste ikke at det syntes på stavingen også ;-)

Skrevet

Mener du det er feil når de ansatte i barnehagen bruker fornavnet ditt når de snakker til deg...?? Hva skal de kalle deg deg??? Fru Larsen? Sånn de gjrode for 100 år siden..?

Skrevet

du mener at de i barnehagen skal kalle deg for feks fru svendsen? ELLER? NEI JEG LIKER NÅR MAN ER LITT PERSONLIG, OG BRUKER FORNAVN. oi det ble med cap lock, hehe!

jeg jobber på sykehus, og der vil de fleste bli kalt ved fornavn. jobber på en avdeling med eldre, alle er over 65, og vi spør alltis ved innleggelse hva vi skal kalle dem, og noen er som vi sier litt gammeldagse og vil bli kalt etternavnet.

Skrevet

Det var da fælt så gammeldags da.

Tror jeg hadde vridd meg i krampelaytter hvis de ansatte i barnehagen til lillegutt hadde kalt meg Fru ........

Nei etternavnet bruker jeg kun ved høytidelige presentasjoner.

Synes ikke en trygg setting er så ille jeg, og er du så mye bedre enn alle andre siden du sier at det virker som et forsøk på å manipulere deg til å tro at dere er jevnbyrdige?

Og er det noe som er unaturlig så er det å kalle noen/bli kalt Fru..........

Skrevet

I alle dager, mene du at de som jobber i barnehagen eller på sykehuset ikke er "jevnbyrdig" med deg? Tuller du, eller? Hvem er du da, dronninga?

Skrevet

?

håper virkelig du tuller nå.

da beklager jeg. du er da nødt til å si i fra til meg om du som forelder ikke ønsker at vi i vår bhg ikke skal bruke ditt fornavn.

da vil jeg nok følge dette men dette er ikke vanlig i vår tid. derfor du må opplyse om dette. ellers er det ikke noe problem. men syntes det er rart at du vil distansere deg fra andre voksne mennesker på den måten.

selv bruker jeg ikke fornavnet på kassadamen selv om jeg ser navnet. jeg kjenner henne rettt og slett ikke men sjelden jeg har bruk for å spørre om noe på butikken. og oftest, er kontakten da oppnådd før jeg ser navneskiltet.

men i barnehagen har vi daglig kontakt med foreldrene og det blir da naturlig å bruke deres navn. det er da bedre: en du mammaen til thea. fru for meg er en eldre dame.

likevel så er jo dette mere vanlig i bl.a. usa. og da er det mer naturlig. men her i norge hvor det ikke er vanlig. kommer dette ikke av seg selv.

Skrevet

er det ikke en bra ting at de prøver å lage en trygg setting?

nå er jeg nyskjerrig på ditt svar... enten missforstår vi deg eller så har du et veldig spesielt syn på deg selv og de rundt deg, hehe!

Skrevet

Jeg føler meg ikke "overlegen" andre. Derimot synes jeg det virker som om folk behandler meg som et barn når de bruker fornavnet, men at de later som om vi er venner eller noe i den duren. Spessielt de som bruker det unødvendig ergrer meg. Noen, som helsesøster og jordmødre bruker jo navnet i hver annen settning for eksempel. Det er kvalmende.

Skrevet

Foretrekker å heller bli behandlet som et barn i tiltaleformen en en gammel kjerring. Men det er min mening Fru Poamin.

Og jeg kommer aldri til å omtale noen som Herr eller Fru når jeg snakker til dem, uansett hvem de er og hva de jobber med. Så du får håpe du aldri møter på meg i en sammenheng hvor navn må brukes.

Skrevet

Jeg blir ikke sur når folk bruker fornavnet mit. Jeg vet at det er vanlig og det er ikke ofte jeg gidder å bry meg om det, men det skal ganske mye til at jeg selv bruker fornavnet på folk.

Nå giftet jeg meg også med en tysker, så fra hans kultur får jeg det jo som jeg vil ;-)

Egentlig skulle jeg ønske det var mer vanlig å tiltale folk med tittel, bruk av her og fru er rart for meg også.

Skrevet

Det er vel heller frekt å tiltale et menneske ved fornavn, når de ønsker å bli tiltalt ved etternavn. Da eier du faktisk ikke folkeskikk, mener nå jeg.

Selv er jeg vant med å tiltale mennesker jeg ikke kjenner med titler som ms. /mr... - men jeg gjør det jo ikke automatisk nå til dags. Men, jeg synes ikke det er noe galt i at folk bruker navnet mitt - selv om det sikkert er langt mer høflig, av mennesker som ikke kjenner vedkommende, å tiltale ved Miss Willis - f.eks...

Skrevet

Jeg liker fornavn. Jeg opplevde å bli kalt enkefru xxxx etter at mannen min døde, og jeg visste ikke helt hvem de pratet til med en gang :)

Skrevet

Jeg er enig i den grad at jeg får helt fnatt av folk som bruker fornavnet alt for mye. Min samboer har en kamerat som bruker fornavnene våre i omtrent annenhver setning. Blir veldig merkelig og unaturlig...

Skrevet

Vi som er født etter 60 tallet, er ikke vante med å si herr og fru XXX, men de som er født før 70 tallet og nedover er kanskje mer vant til det...

Hører ofte min mor, tanter og bestemødre omtaler andre enn sine nære som feks fru Olsen... Men dette er ikke vanlig i vår generasjon.

...Så er du av den litt eldre garden Poamin, så forstår jeg at du reagerer på denne måten.

Skrevet

for det første så vet man ikke om vedkommende er gift eller ikke

så hva skal man kalle dama da fru eller frk larsen....

synes det er bedre å kalle personen med fornavn jeg da :)

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt i og med at du er gift med en tysker. Men på norsk - hvilket alternativ har man egentlig? Jeg har til gode å oppleve en situasjon der det har falt naturlig å kalle noen "Fru Hansen"...

Skrevet

Ja, jeg er nok blendt de eldste her inne, er født i 67 ;-)

Skrevet

Det er jeg også - men jeg har ikke noe naturlig forhold til å kalle folk for Hr. eller Fru. eller bare .

:-)

Skrevet

haha! utrolig bra nick, iznogood!!! :D

Skrevet

Er dere ikke gjevnbyrdige da? Du og bhg.personalet? Eller mener du at du "står over dem" i rang eller noe sånn?

Synes det er naturlig med fornavn - i hvert fall for de som jobber med barna mine hver eneste dag. Synes det er viktig å skape en illusjon om at man er en slags "familie" så lenge barna er der 7-8 timer om dagen.

Skrevet

Du må da ha noen merkelige erfaringe....kan ikke kjenne meg igjen på noe av dette jeg....*rister på hodet*

Skrevet

Merkelig at noe tror at du hever deg over andre.... Det er da ikke det det bunner i, men at man skiller mellom folk man kjenner og ikke kjenner.

Jeg er vant til aa titulere mennesker og bli det tilbake, syns det er ganske greit.

I en del settinger er et vel naturlig aa verken gjoere det ene eller det andre, f.eks paa butikken saa trenger man vel sjeldent aa bruke navn og hadde syns det var rart hvis jeg var kassedame og folk begynte aa bruke navnet mitt, kalle meg ved navn naar de kom inn i butikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...