Gå til innhold

Bare av ren nysgjerrighet, ang deling av perm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, enig

Det kan umulig ha vært lov det som arbeidsgiveren din drev med. Må da være brudd på likestillingsloven.

Kanskje er gulrot bedre enn pisk, men det må nok noen avsindige gulrøtter til for enkelte par, tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må jeg lage middag, hente på skolen og i bhg. Ha en fin dag!

I dag blir det grillet ørret med ris og grønnsakwok

Skrevet

Til Tinden med gullgutt

Jeg var kanskje litt krass da jeg skrev om "rikinger", beklager dette. Men. Jeg tror like fast at vi norske kvinner og menn trenger mer hjelp for å klare å fordele ansvaret mer likestilt. Det er allerede "tvang" om seks uker hver, hvorfor ikke femten uker hver? Forskjellen er faktisk ikke så enorm.

Og ja, jeg må innrømme, her tar ikke pappaen mer enn åtte uker, av i alt 54. Fordi noe annet blir for vanskelig for oss akkurat nå. Eller kanskje fordi jeg holder litt for hardt på permisjonstida mi? Men hadde vi blitt pålagt at han skulle ta tre måneder, så hadde vi alltids funnet en løsning!

Skrevet

Er usikker på om det var lov eller ikke, siden fedre fikk full lønn i pappaukene. Men det BURDE i alle fall være ulovlig!

Synes det er helt topp at min mann tar del i både husarbeid og småbarnsstell - grunnen til at jeg har tid til å sitte her og lire ut av meg er at han er hjemme mens jeg er på jobb i dag :P Unner virkelig alle barn, mødre og fedre å ha det slik, men jeg synes at man må få velge når og hvor mye selv. Som jeg sa i mitt første inlegg, så kommer vi nok til å dele neste gang også, men da først etter at barnet har blitt litt mer uavhengig av meg. Og så har jeg ikke lyst til å gå hjemme som melkemaskin i 6-7 måneder, for så å måtte ut i 100% jobb når barnet endelig begynner å bli så stort at vi kan kose, leke osv. Synes det blir mer og mer stas med gutten min etterhvert som han blir eldre, og jeg hadde ikke klart å dra fra han hver ukedag. Derfor synes jeg det er bra at jeg ikke har brukt opp min del av permisjonen nå, men at vi har mulighet til å dele på den fram til permslutt i august.

Skrevet

Joda, men det er jo det som er hele poenget mitt! Vår erfaring nå er at den fordelignen vi gjorde denne gangen var ikke helt ideell, og neste gang gjør vi det litt annerledes. Men dersom en ny lov kommer, så vil den overstyre våre erfaringer og ønsker. Det er da for ille at vi tvinges inn i en løsning som vi erfaringsmessig vet ikke passer for oss, bare fordi at dere (bare ment som et eksempel, ikke et forsøk på å være ekkel) ikke valgte å gi din mann/samboer mer permisjon? er det rettferdig at vi skal "lide" for det?

Men for alt jeg vet, så er nestemann et helt annet barn, som spiser fast føde fra 4 mnd og tar flaske uten å mukke. Da kan vi jo dele perm allerede fra den tiden av. Slik vi deler i dag, kommer mannen min til å få mer enn 15 uker til sammen, så det ligger ikke der. Men jeg ønsker å forbeholde meg retten til å velge den løsningen som er riktig for oss!

Skrevet

Men kan ikke dy meg. Du Alva, og alle med deg som mener at staten ikke har noe med hvordan familiene organiserer seg. Staten bør vel ha inflytelse på hvordan statlige penger blir brukt? Alle kan jo egentlig gjøre som de vil, spørsmålet er hva de skal få betalt for?

Statelig inngripen på andre områder er jo av og til en fin ting, jmf røykelova

Skrevet

Jollycola; hurra for deg, her i denne debatten har du jammen på en saklig og god måte satt fingeren på endel av grunnene til at jeg er helt for tredeling.

Jeg er en av de kvinnene som så og si bare ser fordeler med tredeling av permisjonen, jeg ser at det er på tide med en slik i mine øyne "mild" tvang for å endre situasjonen for både kvinner og menn i hjemme- og arbeidslivet.

Et sted må man begynne for slik det ser ut nå er det ikke mye som har endret seg de siste 50 årene annet enn lengden på permisjonen.

De 6 pappaukene ble jo innført og veldig gradvis har pappaene kommet på banen, men selv de ukene er det fremdeles en altfor stor prosent menn som ikke tar ut i det hele tatt.

Menn. kvinner OG arbeidslivets forskjellige aktører bør snart ta inn over seg at det å få barn er et fellesansvar, både kvinner og menn får barn, både kvinner og menn bør gå inn fra start og ta del i det.

Foreldrepermisjon er for begge foreldre og er det den dag i dag, det har det vært lenge, men det vises jo svært tydelig at uten en endring i loven vil ingenting endre seg, tankegangen til mange også her inne viser det.

Tenk dere om vi gikk tilbake til kun tre måneder total permisjon, fordi staten ikke lengre har råd til en så generøs ordning som finnes i dag !

De som får barn ville vært nødt til å få det til å fungere også. Og nattevåk og flaskenekt og reisetider til jobben og alle disse andre problemene det snakkes om her er ofte høyst tilstedeværende når begge må tilbake i jobb også. dette er ikke eksklusivt problemer bare i permisjonstiden.Og da er det greit at begge har vært hjemme og sett fornuften i å dele på og samarbeide om jobben hjemme.

Jeg er selv mor til 4, og med de to siste har vi tredelt helt frivillig og det har fungert helt ypperlig. Far løser kanskje mange ting på en annen måte enn mor, men på ingen måte noen dårligere måte, det er hvordan man legger ting til rette og samarbeider som styrer hvordan pappas tid hjemme blir. Både for mor, far og barna.

Og jeg tjener dårligere enn far, bruker kollektivt til jobben, en time hver vei, og nattesøvn er opp og ned til ungene er både 4 og 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...