Gå til innhold

Bare av ren nysgjerrighet, ang deling av perm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er så veldig FOR 3 deling av permisjonen, lovpålagt sådan. Hvor mange barn har dere og hvor godt sover de om natten og hvor nær der dere bor jobber dere?

Ut av den andre tråden føler jeg at det er mest førstegangsforeldre, gjerne med babyer som kun er våken 1-2 ganger om natten eller ikke våken (og som jobber nær der de bor) som er for denne ordningen. Kunne vært interessant å se om dere hadde ment det samme om dere hadde f.eks 3 barn hvor av babyen pleide å våkne 3-4 ganger pr natt og minst ett av de andre barna vanligvis var våken 1-2 ganger pr natt også, man skal hente og bringe i barnehage/SFO, evt skole, følge opp med foreldremøter, ha tid og overskudd tl også dem osv, og ja, også jobbe ca 50 minutter unna der dere bor, viktig å få med... Kanskje litt vanskelig å forestille seg en annen livssituasjon enn den man har, men prøv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det var et godt spørsmål Alva...Kunne være morro å høre hva andre mener...var nemlig jeg som starta den forrige tråden ang dette temaet!

Skrevet

Blir interressant å se ja...

Jeg fatter ikke at utifra den nye ordninga så skulle permisjonen min vært ferdig nå, og pappaen, som er midt oppi et viktig prosjekt på jobb, kunne ikke tatt permisjonen nå. Babyen er avhengig av puppen enda.

Så hva tenker disse politikerne??? At de mødrene som har en baby som ikke går over på fast føde eller flaske ved 6 mnd og våkner 3-4 ganger pr. natt for mat, de er tvunget til å ha ulønnet permisjon og leve på pappaen sin inntekt til babyen SKJERPER SEG og gjør som den skal (altså sover natta igjennom og tar flaske)?? Det handler egentlig om å HA RÅD TIL Å AMME DA?? Dette måtte nemlig jeg gjort.

Skrevet

Jentene våre er oppe flere ganger om natta, og det tar ei relativt lang stund for meg å komme meg til jobb, men jeg er likevel sikker på at vi kan klare en slik ordning! Tenk på at likestillingen i Norge har stått stille de siste 20 åra, mens de på Island har klart å snu på sakene! Tenk på alle de pappaene rundt om i landet som ønsker seg å kunne være mer med barna sine!

Husk at det er mulig å ta ut 54 uker i stedet for 44. Det er mulig å bruke tidskonto. Det er søren meg mulig å ta ut permisjonen over tre år! Det fins mange muligheter til å få det til å gå rundt!

Jeg mener en viktig forutsetning for en sånn ordning, er at fedre får selvstendig opptjeningsrett – altså at den «lønna» fedre får når de er ute i permisjon ikke skal være betinget av mors yrkesdeltakelse før fødselen. På den måten trenger ikke økonomien å bli dårligere. Jeg vil også helst utvide permisjonen med tre måneder til.

Prøv å se mulighetene i stedet for å bli så pisseredde...

Siden hovedinnlegget og andre innlegg her er rimelig ampert, velger jeg for en gangs skyld å være

Skrevet

Ja, om nok forhold kan tilrettelegges først kan jeg være for en slik ordning, men det er MYE som skal tilrettelegges (hva med studenter, bønder, selvstendig næringsdrivende, hjemmeværende mødre som ikke har jobb å gå til osv?), og det må være "enkelt" å få fritak for ordningen også. Derfor føler jeg at det er viktig at alt annet endres først, SÅ kan vi evt begynne å snakke om en slik ordning. Hovedpoenget mitt er også mest at vi er alle ulike, har hatt ulike svangerskap, ulike fødsler, tåler ulike mengde av avbrutt søvn, har ulik reisevei, ulike arbeidssituasjoner, ulik familiesituasjon osv, og da synes jeg det er pussig at alle skal få akkurat lik ordning tredd nedover ørene. Om DU er klar til å gå ut i full jobb uten å føle at det går utover barna dine etter x antall måneder er det ikke sikkert naboen din er klar for det samme. Og jeg må få presisre også, både nå og sist gang er det faktisk far som har full permisjon hos oss, jeg hadde bare mine 6 uker...

Skrevet

Og forresten, vi(han) bruker tidskonto her, men man får jo ikke flere uker, man må bare fordele dem anderledes, så enten må barnet i barnhage/til dagmamma tidlig noen dager i uken eller så har man fortsatt bare ca 12 mnd samlet permisjon.

Skrevet

jeg er av de som har FEM barn, hu minste våkner utallige ganger på natta (nekter smokk å bruker meg..)

de to minste gutta våkner også på natta,vekker hverandre..

har 1 times kjøring til jobben 1 vei..

har aldri greid å pumpe meg. å baby nekter flaske..

latterlig hele greia!! gi for alldel pappan mere permisjon,men vent med de mnd til baby har passert året!!

Skrevet

Nettopp, det vil alltid være noen hvor en slik ordning rett og slett vil gå utover barna og familien generelt så derfor blir jeg så oppgitt over at det absolutt må være lovpålagt med en slik ordning (dersom det går igjennom), i så fall må det være lov å få fritak dersom babyen ikke tar flaske, dier mye om natten osv og det skal bli spennende å se hvordan de evt vil kontrollsjekke slike ting, hehe...

Skrevet

jupp:)

har lyst til å invitere en politiker som er for denne ordningen til å komme å bo hos meg 1 uke!!

Skrevet

jeg hører hva dere sier, men forstår fortsatt ikke hvorfor far ikke kan kan gå på foreldremøte, hente på sfo, stå opp på natta osv. om mor klarer det, klarer vel far og det? når det gjelder studenter, bønder, selvstendignæringsdrivende ol. burde det finnes en eller annen ordning. det er jeg enig i. men at det må finnes fritak for de som har barn som ikke tar flaske ol...hehe. den var god;)

Skrevet

For mange fedre som jobber i privat sektor, vil 80% av 6G innebære kanskje en halvering av lønna den tiden de tar permisjon. Greit at det skal fremme likestillingen på sikt:P men har folk råd til å bære kostnadene på kort sikt?

Jeg ammet fortsatt på natten inntil min var 9mnd, så det hadde vært uaktuelt hvis jeg måtte jobbe. Har nesten ikke klart å pumpe meg, så det hadde ikke vært noen løsning. Og far og baby ville måtte reist en time tur retur for å komme til min jobb for amming (vi har ikke bil).

Er ikke vanskelig å finne eksempler hvor lovpålagt tredeling gir store problemer for den enkelte familie.

Skrevet

det er ikke enkelt for en mor når babyen våkner om natta å HYLER for at den vil ha pupp og varme fra mamman sin.

(pappan klarer utmerket å stå opp å trøste en baby ikke det jeg mener altså)

men å være mamma å høre babyen gråte sårt hjelper ikke på nattesøvnen.. hjelper ikke om man ligger på et annet rom heller.

jeg føler jeg hadde sviktet min baby om jeg skulle gått tilbake til jobb etter kun 6 mnd. men det er meg da:)

Skrevet

Skjønner ikke problemstillingen her ... om det er far eller mor som er hjemme med "vanskelige" unger må da gå alldeles for det samme?

Er det lettere for far å dra på jobb etter slike netter som du beskriver enn det vil være for mor?

Er ikke for 3deling, men det motargumentet du skisserer er vel et av de dårligere jeg har hørt ...

Skrevet

Og anonym 20:53 4.02.2008 ...

de pappaene som ønsker å være mer sammen med barna sine får sette seg ned sammen med mor og finne en fordeling som passer sin familie. Det skal da vel ikke gå utover oss som klarer å finne gode løsninger at enkelte fedre ikke klarer å bli enige med sine bedre halvdeler? Mor har 6 uker far har det samme, og det burde ikke være for mye forlangt at de klarer å dele det resterende imellom seg på en måte begge parter kan si seg fornøyd med.

Skrevet

Full likestilling vil det aldri kunne bli, da vi ikke kan forandre det biologiske faktum at det er vi kvinner som må føde og amme (dessverre -skulle ønske at mannen var litt mer fleksibel anlagt fra naturens side:)....).

Jenta vår er 9,5 mnd og jeg ammer fortsatt 5-6 ggr i døgnet inkludert 1 gang om natta, hun er ikke noen storspiser dessverre og nekter i perioder å ta til seg fast føde, drikker heller ikke mme -pupp er fortsatt best. Har 1-times reisevei til jobb og blir derfor vekke 10 timer i strekk i løpet av en dag. Ei 3delt ordning vil derfor være vanskelig for oss -selv med ammefri. Kan også legge til at mannen jobber på sjøen, noe som gjør det enda vanskeligere.

Noen her mener at fordi ei 3deling vil fungere for dem, så må det nødvendigvis kunne fungere for alle. Husk at vi alle er i ulike situasjoner! Ja til fritt valg!!

Skrevet

nå har ikke jeg det "problemet" at jeg må dele permisjonen da far dro før baby ble født..

men da vi bodde sammen våknet han aldri av at de gråt. jeg måtte vekke han, å det kunne ta sin tid før han våknet( å da var han drit sur!!). å da var jeg jo allerede våken selv!! så tok de heller selv enn å la barna få en sur far som skal få de til å falle til ro igjen..

jeg må opp 0445 for å ordne meg klar til jobb å barna til skole og barnehage,må være ut av huset senest 0630. å med kun 2 timers søvn er jeg en helserisiko på vei til jobb (som tar 1 time)

ønsker meg en sånn perfekt pappa jeg til barna mine som enkelte beskriver her inne. en som tar barna om natta, vasker hus,drar på foreldremøter o.l.

har enda å oppleve en som gjør det jeg gitt!! :)

Skrevet

Her har vi problemer med at pappan skal ta 6 uker... Han jobber som snekker å er MYE borte, de er få ansatte og firmaet er avhengig av alle så de kan holde sine tidsskjemaer. Skulle pappan ha vært borte i 3 mnd hadde faktisk d kostet mange hundre tusner og muligens mer for firmaet som må takke nei til oppdrag osv. Og d blir mer stress og arbeid på de andre. Så her blir d ikke bare kaos på hjemmebane men kan også gå hardt utover små private firmaer blandt annet.

Både vi og andre vurderer å ikke få flere barn hvis dette skal bli lovpålagt.

Min søster har to barn og ingen av dem sover hele natta. Ene er 4 år og våken minst 10 ganger om natten pga hardt ramma av mareritt og ho andre er våken opp til 5 ganger. Når de var mindre var d ennå værre.Og her våkner ikke far uannsett hvor lenge og høyt barna skriker. Så mor må opp som vanlig.

Skrevet

Her hos oss hører ikke pappaen når gutten er våken. Jeg derimot våkner bare han snur seg i sengen. Ser ikke for meg at jeg skal vekke pappaen hver gang han våkner når jeg selv skal opp tidlig på morgenen. Vil heller ikke fått sove hvis babyen er våken og skriker (morshjertet ville ikke tålt det:)), uansett om jeg lå på ett annet rom. Vet dette ikke er et godt argument mot en tredeling, men bare nevner det...

Jeg ammer enda (natt og dag), og gutten er over 8 måneder. Jobber like i nærheten av hjemmet mitt, men vanskelig med ammepauser når en jobber i helsevesenet (travle og uforutsigbare dager - enkelte vakter bare en sykepleier på avd).

Er sterkt i mot at dette forslaget skal tvinges på oss. Har man fått barn i lag, så må man også klare seg i mellom å bli enig om hvordan permisjonen skal fordeles.

Bedre tilrettelegging fra regjeringens side må til slik at fedre tar ut mer en de 6 ukene (hvis de ønsker det da).

Skrevet

Fordi vi ikke har råd til å holde ossmed to biler geircr. Far jobber i gåavstand fra hjemme, barnehage og skole/SFO er 15 min kjøring fra der vi bor (i den retning jeg vil jobbe) og jeg må ta bilen da vi bor laaaangt ute på landet og det ikke går mer enn 1-2 busser for dagen.

Hvorfor er det så viktig for deg å gjøre alle like og tre ned over hodene våres en ordning som ikke vil fungere til barnas beste i alle sammenhenger lurer jeg på da? Fordi om det i mange tilfeller er til barnets beste at far er mye hjemme med barnet, så må en også veie det opp mot andre faktorer og det er ikke alltid det samlet sett vil være til barnet/barnas beste at far MÅ ta 3-4 mnd hjemme og mor må ut i jobb.

Jeg ser helt klart argumentet med likestilling, men jeg synes det blir feil å gjennomføre dette som en sak for likestilling når dette er noe som kan gå utover barns bestei noen tilfeller. Ja til likestilling, men ikke om det går utover barna eller familien...

Skrevet

Etter en måneds erfaring med deling av perm føler jeg at jeg har rett til å uttale meg her:

Gullgutten var 5,5 mnd da vi begynte å dele permisjonen etter nyttår; jeg jobber to dager i uka, mens far er hjemme. Dette var noe vi ønsket og hadde planlagt i lang tid i forveien.

Selv om dette går greit nå, så har vi dratt noen erfaringer ut av det:

* Gutten tar ikke flaske, så første ukene var det et strev for pappaen å få i han grøt. Dette tok noe lengre tid enn vi hadde forutsett, men siden vi hadde avtaler med arbeidsgiver var det ikke mulig å gjøre om på ordningen der og da.

* Jeg sykler til jobben, da dette går raskere enn å kjøre/ta buss i rushen. Dette ender med at jeg sykler som om jeg skulle ha stjålet både sykkel og dekk for å komme hjem til en baby som er gørrsulten etter pupp

* Han var ikke nattavvent i det jeg begynte i jobb. Pappaen sov over all lyd, mens jeg våkna av hvert minste knyst. Ikkeno stas å komme på jobb etter få timers dålig søvn, og prøve å være representabel.

Neste gang skal vi gjøre ting annerledes: vi skal ha kommet godt i gang med fast føde, nettene skal være greie, og vi skal ha en holdbar løsning for hvordan jeg kommer meg til og fra jobb. Og det var i alle fall høl i hue å bestemme deling av permisjonen FØR vi visste hvordan hverdagene ville arte seg. Sånn det er nå er jeg supersliten etter jobbdagene mine, og jeg savner virkelig å være hjemme. Det er surt for oss alle tre.

Dessuten synes ikke pappaen det er så stas som han hadde trodd å være hjemme. Han hadde forventet mer lek og kos med gutten, men i steden blir det en del sutring fordi gutten vil ha pupp, og ikke skjønner hvorfor mamma er borte hele dagen.

Det er supert at pappaer skal få mer tid med barna sine, men jeg mener at siden alle familier er forskjellige, så må hverenkelt få bestemme når og hvor mye selv. Kunne dessuten tenkt oss mye mer tid sammen alle tre, som familie. Hos oss er det i alle fall IKKE sånn at jeg tar meg av babyen hele tiden jeg er hjemme, vi deler likt på både bleieskift, mating (bortsett fra ammingen) og kos og lek. Tror en del haltende ekteskap (ref: viktigheten av samlivskurs for nybakte foreldre) kunne hatt godt av familietid sammen, og ikke basere familiepolitikk på at kun en av foreldrene skal være sammen med babyen om gangen!

Og Alva*** - suuuupert at du starter en lik tråd! Synes du er flink til å starte saklige diskusjoner!

Skrevet

Hm ser at forrige innlegg ble vel langt, men en ting til:

politikere er vel strengt tatt forlkevalgte, og er satt til å ta avgjørelser på vegne av folket. VI er folket. VI sitter med meninger og erfaringer - er det ikke mulig å oversende en slik tråd som dette til Barne- og likestillingsdepartementet da?

dersom vi er mange nok må vi vel bli tatt hensyn til???

Skrevet

Takk for det :-)

Det var akkurat dette som du bla skrev nå jeg så gjerne ville ha frem. Nettopp det at vi er alle ulike, har ulike familieforhold, ulike barn, ulike jobber og lengde til jobb, ulik tålegrense for oppstykket nattesøvn osv, derfor virker det så håpløst, i mine øyne, å skulle få innført enn ordning som SKAL være lik for alle, også i situasjoner hvor det går utover familien og barna. Det var også min hensikt, å prøve å få de som mener at dette er noe ALLE bør klare å få til, til tenke igjennom at det finnes en god del familier her i landet som vil slite seriøst med å få dette til og om de finner nødløsninger så vil det neppe være til barnets/barnas beste i alle tilfellene...

Skrevet

Til tingeling_80... Jeg er altså anonym 20:53 4.02.2008 ... Har du spurt din mann om han har lyst til å være mer med barna? Så mye som 70% av norske menn ønsker lengre pappaperm! Søtti prosent! Tror du at alle disse klarer å få til en bedre ordning, bare med å "bli enige med sine halvdeler"? Altfor mange mødre sliter med å la mennene slippe til, og da kan et lovforslag som dette hjelpe.

Skrevet

Jeg har bare ett barn, den er grei, men jeg klarer likevel å sette meg inn i andre menneskers situasjon! Likevel mener jeg at vi trenger en ordning som dette. Fedre trenger hjelp til å få mer kontakt med ungene sine. Med den nye ordningen kan fortsatt de som velger å amme i 6-7 måneder gjøre det, men de må kanskje ta 54 uker perm i stedet for 44. 80% av 6G er kanskje lite for enkelte "rikinger" i privat sektor, men det går faktisk fint an å klare seg på det for mange her i landet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...