Gå til innhold

Bare av ren nysgjerrighet, ang deling av perm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For og se dette fra arbeidgivers side. Når mor har permisjon i 48 uker, som er nesten et år, er det sjeldent problem og finne en vikar. Det er mye verre og finne en vikar i 3 mnd for og dekke opp for en fars permisjon, spesielt i et lite håndverker firma. For mange småfirmaer vil dette nesten være ensbetydende med konkurs. de mister mye arbeidskraft på dette, og tenk da om det er fler i firmaet som får barn på samme tid.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til tvangsmessig pappaperm!

Slik at vi mødre som studerer er HELT sikre på å gå konkurs, ikke og ikke bare nesten i løpet studieårene,

Rimelig håpløst forslag, tvang er jeg i mot!

Skrevet

Til camillah og gullet

Vi tar ut 54 ukers perm, og klarer oss fint på 80%, selv om vi nok er det du kaller rikinger. Dessuten er det jeg som tjener mest i vår familie, så sånn sett tjener vi på at det er far som tar permisjon og ikke jeg. så det er ikke der deg ligger for oss.

Vet ikke om du leste mitt innlegg over, men vi kjører på så godt vi kan med deling av perm fordi det var noe vi ønsket, men som du ser, møtte vi på noen humper i veien, som har gjort at vi til dels har endret vårt syn på dette.

Jeg forstår at ikke alle mødre "gir fra seg" permisjonen sin like lett som det jeg gjorde, men jeg mener det er uhørt at noen andre enn meg og mannen min skal bestemme hvordan vi ønsker å fordele tid med sønnen vår! Jeg synes det er rett og slett frekt at neste gang vi får barn, så er det en mulighet for at noen andre, via politiske vedtak, bestemmer hva som er best for vår familie. At noen setter seg over våre erfaringer og ønsker og bestemmer at det er til alles beste om far tar ut mer permisjon. Hva om det ikke er det? Jeg blir rett og slett sint over at enkelte mener at jeg og mannen min ikke er i stand til å gjøre de rette valgene for vår familie!

Og av nysgjerrighet - hvordan deler dere permisjon i deres familie, camillah og gullet?

Skrevet

jeg skjønner dere har vanskligheter med å se gevinsten av en slik fordeling i deres situasjoner. men hva med de 70% fedre som blir nevnt ovenfor som har lyst på mer pappaperm. jeg tror i en del familier trår pappan litt forsiktig.mor vil ha hele permen selv. som dere selv sier sliten etter nattevåk, ammer fortsatt, barn gråter etter mor+++ så da blir det vel max 6uker pappaperm da. det får både far og barn være fornøyd med!!slik enkelte legger det frem her er mor alene om å få barn. om far hadde fått sluppet mer til og fått mer alenetid kunne det kanksje væt anderledes eller? jeg tror ikke noe på dere som sier ja til likestilling men ikke er for er tredeling. deres syns likestilling høres veldig flott ut. men ikke søren om dere skal ofre noe for å få det til! jeg ser alle skriver om hvor stress det vil bli osv, men ingen ser det fra barnets side? om hvilket utbytte barn har ved å ha mer alenetid med pappan. jeg skjønner at denne ordningen slettes ikke er god for alle. men slik vil det alltid være, passer ikke for alle!

Skrevet

Nå blir jeg litt provosert her: er 70% av norske fedre så forb**** tøfler at de ikke tør å si i fra til mor om at de virkelig ønsker mer perm? Så trenger de statstøtte for å få det til? Sånn det er i dag så er det 6 uker til far, 6 uker til mor etter fødsel og 3 uker til mor før fødsel. De resterende ukene er det faktisk fritt fram å dele etter egen vilje!

Jeg kan legge til at jeg ikke er mot mer perm til pappaer, men hvorfor må det være en lov som sier hvordan ALLE norske familier skal gjøre dette på samme måte? Hvorfor kan ikke den enkelte familie ordne opp i saker og ting selv?

Skrevet

Da svikter jeg min baby!

Jeg og mannen min deler permisjonen 50/50

Skrevet

Hei,

Jeg er tobarnsmor og for en tredeling. Ikke nødvendigvis lovpålagt slik forslaget er nå, men har stor tro på at far skal være mer hjemme - både for at far og barn skal bli mer kjent, at far skal "forstå" hvordan det er å holde fortet hjemme - og for at mor skal komme seg ut i arbeidslivet igjen.

Slik ståa er her nå, med en på 4 1/2 mndr og en på 22 mnd, så har vi nattevåk så det holder, begge barna er oppe 2 - 3 ganger hver ila natta slik det er nå. Har begynt med grøt til minsta og ser en viss bedring, og satser på å være oppe i full porsjon om en uke eller to - regner med bedring da . Har vel ikke sovet mer enn 3 timer i strekk på veldig lenge. Når jeg begynner å jobbe igjen er minsta ca 7 mndr og i full gang med grøt/middag - kommer til å få pupp morgen, ettermiddag og kveld. Pappa må såklart ta tyngste tørnen på natta, slik jeg gjør nå (om jeg så må amme en gang ila natta så er ikke det krise, jeg sovner lett etterpå).

Har mellom 40 og 60 minutter til/fra jobb.

Jeg er veldig spent på hvordan det blir, men aller mest spent på hvordan det blir til høsten når vi begge jobber igjen. DA tror jeg det virkelig kan skorte på overskuddet, når pappa er hjemme så holder jo han fortet like greit som det jeg gjør nå - hente i barnehagen, lage mat, vaske klær, lufte hunden osv osv.

Så ift alt du ramser opp av utfordringer i hverdagen - når far er hjemme gjør han alt det der like godt som meg - det er når vi begge skal på jobb i Oslo sentrum utfordringen starter - slik jeg ser det. Og det er jo slik det er - uansett tredeling av permisjon eller ikke?

Skrevet

Har ikke set den andre tråden, men synes forsåvidt en tredeling av permisjonen kan være bra.

Jeg er usikker på hva du mener med de tingene du ramser opp, hva skulle blir bedre/verre dersom permisjonen ble fordelt på en annen måte? Man har da like mange foreldremøter, like lang vei til jobben og ungene våkner like mange ganger om permisjonen fordeles sånn eller sånn?

Skrevet

Alva*** har et mellominnlegg her oppe der hun argumenterer for at hjemme hos dem er det hun som må ta seg av alle de oppgavene hun ramser opp i HI pga bosituasjon ++. Poenget hennes er bare at med en lovpålagt tredeling ville deres hverdag blitt tyngre.

Hele poenget med tråden er at ingen familier har like liv og like hverdager, og at derfor er det vanskelig for mange å passe inn i en lovpålagt ramme. De færreste her inne virker til å være i mot mer permisjon til pappaer, det er tvangen vi er i mot. Det må vel være lov å velge selv...?

Skrevet

Vi kommer ikke til å få flere barn hvis denne 3-delingen blir gjeldende!

Vi kunne ikke gjennomført det med dette barnet heller. Mannen min har IKKE mulighet til å ta seg fri fra jobben i 3 måneder nå. Så da måtte vi ha levd på én inntekt fram til han kunne tatt perm (hadde blitt meget vanskelig). Umulig for meg å jobbe fordi jeg ammer 4-5 ganger i døgnet + at jeg NEKTER å sette bort barnet mitt til dagmamma når det er 7 mnd gammelt!

Greit nok med de 70% fedrene som vil være mer hjemme med barnet , MEN ble de spurt om det var greit hvis barnet bare var 6 mnd gammelt og avhengig av pupp enda???.

La oss bestemme selv hvordan vi vil fordele foreldrerollen!

Skrevet

Dette var interessant, er virkelig kvinner så entydig neg til tredeling, eller er det bare her inne?

Jeg er forsåvidt enig i at den enkelte familie er best egnet til å vurdere hva som passer best for dem. Men jeg tror vi skal spør oss, hvis de 6 pappaukene hadde vært valgfrie, hvor mange fedre hadde "fått" dem da?

Jeg tror argumentene hadde vært ganske like, ja (vi taper penger, pappaen er ikke flink nok med barnet, med husarbeid etc.). Nå må far ta dem, og da gjør de fleste det.

Min idealdeling er 4 til mor, 4 til far og 4 valgfrie. Mange klager over at gubben ikke bidrar nok.... vi har vel lest noen slike innlegg her? For å bedre på dette må far inn og mor ut. Ønsker vi denne samfunnsutviklingen må vi godta mindre valgfrihet. Hvorfor? Jo fordi så få velger som Alva.

Skrevet

Og dessuten, jeg mener å ha lest at de familiene med mest likestilling har færrest samlivsbrudd. Tilfeldig? Neppe

Skrevet

Men skal vi som da sliter med å få til en slik ordning da bli straffet for at så mange menn her i landet tydligvis har forlagt ballene sine og ikke tør å gi beskjed om at de vil være mer hjemme?

Undersøkesler viser at over 80% av alle småbarnsforeldre er i mot tredeling, visst nok.

Skrevet

Men helt seriøst, om ikke par klarer å få til likestilling uten at staten skal leke barnehage med oss og bestemme at alt må deles likt så synes jeg oppriktigtalt det er noe galt med forholdet til de det gjelder i utgangspunktet også. Dette skriver jeg ikke for å være slem, men fordi jeg anser kommunikasjon og gjensidig respekt (utenom kjærlighet) som noe av det viktigste i et forhold, i forhold hvor mannen daffer i vei som han selv vil, ikke løfter en finger omtrent osv så synes jeg begge de to overnevnte punktene mangler i forholdet og da er det paret selv som må klare å ta tak i dette. Vi er da voksne mennesker er vi ikke? Eller må vi virkelig ha onkel stat til å hjelpe oss med alt?

Skrevet

Ja, kanskje det. Men nå er det ikke bare ballene det kommer an på. Jeg har inntrykk av at mange kvinner nødig vil dele "sin" permisjon, og at mannen er like glad for det... tror begge parter trenger litt push

Mange kan nok ordne seg slik at det blir mulig hvis man må

Jeg tror også at en slik reform er lettere å innføre dersom man først tetter hullene for selvstendig næringsdrivende, de som tjener mye og ikke får det kompensert osv

Skrevet

Hmm

Er ikke bare lett dette. Jeg har ikke ståltro på statelig reg av alt. Samtidig må du da være enig i at enkelte samfunnsendringer er viktige, og at ting går utrolig tregt uten litt press.

Skrevet

Go Alva, go Alva, go alva!

haha, helt enig - enten er 70% av norske fedre noen tøflete fløtepuser, eller så er 70% av mødrene kyniske kjerringer som nekter sine menn noe av det beste i livet. Jeg tror sannheten ligger et sted i midten.

Blir så irritert over argument som "kun et fåtall av norske kvinner fullammer til 6 mnd, dermed trenger de ikke lang permisjon". JEG fullammet til 6 mnd, og kjenner mange andre som også gjorde det. Og skulle det være slik, at vi langtidsammende dagroser er en minoritet, så er det likvel et syltynt argument, da plenty andre mindretallsgrupper har sosial- og trygdeordninger som er tilrettelagt for dem. Hvis staten først skal blande seg inn i familien på denne måten, så er det nok av andre punkter som er viktigere å ta tak i enn fordeling av permisjon...

Skrevet

Ja om de slenger på gratis leiebil (for oss som ikke har råd til to biler og bor på landet hvor detknapt går busser), ordning med studenter, sovepause midt på dagen osv i tilleg så tror jeg at det kan bli fin-fint ;-)

Det er ikke det at jeg ikke ser fordelene med en slik ordning, for det gjør jeg faktisk, jeg ser dette med likestilling på arbeidsmarkede, få far mer på banen hjemme osv, men jeg ser også problemene og at det blir litt for kvelende i mine øyne at vi ikke skal få bestemme slikt selv siden vi tross alt er voksne mennesker. Egentlig skulle jeg ønske de 6 ukene til både far og mor også forsvant bort og vi fikk 100% valgfrihet. Dette at mange ikke klarer å dele skikkelig selv etter beste evne, mulghet osv er, i mine øyne, bare et resultat av at curlingbarna nå for alvor begynner å bli voksne og ikke klarer å ta ansvar for egne liv lenger, men må rettledes og hjelpes til alt...

Skrevet

Det er ikke bare opp til det enkelte par, heller. Min mann jobber i en mannsdominert del av helsevesenet, og det ble en del oppstandelse når han tok ulønnet perm i 6 mnd. Sjefen var sjokkert, sykepleierne nesegrus beundrende. Når vi da noe senere skulle ha en til var kommentaren fra sjefen: "å, ja. Skal du ha enda mer perm da?

Just for the record, han har baller

Skrevet

Ja, det har han om han tar perm selv om andre reagerer, og da HAR han jo valgt selv :-) Jeg tenkte uansett mer på hjemmebane jeg når jeg skrev dette med at par må ordne opp selv.

Skrevet

For å svare på det du egentlig spurte om. Jeg har fem barn, har fullammet alle i seks mnd., tjener middels, har mann som tjener godt (og jobber myyyye). Er snart ferdig med problematikken for egen del (fem er nok, ja), men mener at dette er kjempeviktig for samfunnsutviklingen. Jeg synes det er trist at de som jobber mest overtid i norge er småbarnsfedre

Skrevet

Ja, jeg skjønner som nevnt poenget ditt, jeg er bare uenig i at dette er veien å gå, i hvertfall inntil noen svært drastiske endringer blir gjort økonomisk. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du trekker inn at småbarnsfedre jobber mest overtid i denne debatten? Eller jeg skjønner det på en måte (far ser barna sine for lite), men igjen, dette er noe man KAN velge litt selv da... Om man bare virkelig vil. Vet om flere menn som har jobbet mye overtid fordi de ikke har orket å være hjemme og rømmer av den grunn, klart det hadde vært fint å få dem tvunget inn i hjemmet igjen, men er det egentlig opp til "oss"/staten å ta slike avgjørelser over hode på dem/oss? Ble litt inviklet dette, men du skjønner kanskje hva jeg vil frem til?

Skrevet

Jeg tror faktisk deling av permisjon er nøkkelen til å dele husarbeid, stell og pass, for ikke å snakke om all logistikken. (puh) Problemet for hjemmene er vel at mor lager standarden når hun har perm, far er for kort hjemme til å omorganisere i skapene for å si det slik, kanskje har tom mor ferie i pappapermen. Så begynner begge i jobb, og da kan det fort bli problem med fordelingen...

Skrevet

Jeg er selvfølgelig enig i at det er velidg trist, både for barna og fedrene, som går glipp av mange fine stunder. Men sånn du legger det fram her så kan det vel finnes andre løsninger enn å korte ned mors permisjonstid for å "tvinge" far til å ta den? Hva med å gjøre endinger på arbeidsgiversiden, slik at det blir mer akseptert at menn tar ut permisjon? At fars rett på permisjon er uavhenign av mors jobbsituasjon og stillingsprosent, f. eks.

I firmaet jeg jobber så var det slik at inntil i sommer fikk mødre i permisjon utbetalt full lønn utover 6G når de tok ut permisjon, mens fedre ikke gjorde det i ukene utover de 6 pappaukene. Dette ble gjort om nå, for å stimulere fedre til å ta ut mer permisjon. Jeg jobber i en mannsdominert bransje, så dette her koster nok en del for arbeidsgiveren min.

Og til en viss grad kan jo menn også velge på samme måte som kvinner gjør: om de vil jobbe mye og være karriereorienterte, eller om de lar være å jobbe overtid og heller fokuserer på familien. I de aller fleste bransjer og bedrifter er dette mulig...

Skrevet

Jepp, skjønner poenget.

Det med småbarnsfedre og overtid har smh m at man starter familielivet med en skjevdeling som i stor grad er selvforsterkende.

Men det med curlingbarna skjønnte ikke jeg.

Vil forøvrig slenge på at jeg ikke pleier å skrive innlegg her (har egentlig nok å gjøre, alt husarbeidet vet du...), men jeg leser litt når jeg skal slappe av, og jeg er vanligvis enig med deg, Alva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...