sannamin* Skrevet 31. januar 2008 #26 Skrevet 31. januar 2008 Det tror jeg ikke, hvis du ikke har egenkapital. Og det har du vel ikke hvis du har vært gjennom gjeldsannering. Vi har faste jobber begge to og god økonomi. men banken ville gi oss 1.5mill i lån. Så jeg ble veldig overasket hvor lite de var villige. Men hadde vi prøvd flere hadde vi sikkert fått napp på mer. Vi solgte leilighet og kjøpte enebolig- kom under 80% som gjør lånet rimeligere. Har ikke så mye peiling på sånt, men i disse tider er det vel ikke lurt å låne oppover ørene. Men bankene har vel strammet inn litt. Har inntrykk av det. Lykke til med boligjakten i allefall:))
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #27 Skrevet 31. januar 2008 Det som er til leie akkurat nå ligger på 8-10 000 kroner. Har ei veninne som har leita i 2 mnd allerede. Hun har ikke engang fått leie noe. Stor pågang.... Er noen billigere. Men kun 1 soverom. Jeg har ikke tenkt å være på flyttefot med sønnen min de neste årene. Derfor må vi finne noe permanent. I tilegg må vi bo her som pappan bor, besteforeldre, jobb og barnehage.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #28 Skrevet 31. januar 2008 Dessuten skjønner jeg ikke hva slags bolig du forventer å ha hvis du mener du må ut med 10 000 i husleie?
AnTiLoPeSvIn Skrevet 31. januar 2008 #29 Skrevet 31. januar 2008 Det kommer du aldri til å få. Hvordan skal du betjenet det lånet egentlig? skjønner ikke helt jeg. du må ihvertfall ut med 12 000 kr. hva skal du leve på da? kusina mi sækte lån med en inntekt på 300 000 hun fikk ikke et lån på 1,4.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #30 Skrevet 31. januar 2008 Men det må da finnes leiligheter , rekkehus eller mindre eneboliger som selges til en litt "lettere" sum en 1.7 eller 1.5.. vet at boligmarkedet er tøft nå.. Men jeg synes fortsatt at du setter deg omtrent i en ny gjeldskrise skal du ta opp et så stort lån.. Da ser du litt blindt på økonomien vil jeg si..
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #31 Skrevet 31. januar 2008 som sagt så håper jeg de legger ut noe til 1.3. Trenger ingen stor villa. Men det som er til salgs nå ligger på 1,5 og oppover. Gjeldsanneringen har ikke så mye med bolig å gjøre synes jeg... skulle ikke sagt noe om jeg lånte penger til et nytt vanvittig prosjekt....
___ Skrevet 31. januar 2008 #32 Skrevet 31. januar 2008 Jeg tror det lureste du kan gjøre er å be om en time hos en økonomisk rådgiver hos NAV. Der kan du få ordentlig hjelp til å sette opp et budsjett og finne ut hvilke boutgifter du kan klare. Sett opp et skikkelig budsjett og lev etter det et år mens du bor hjemme hos foreldrene dine. Da kan du legge tilside det du ellers ville måttet bruke på bolig og får dermed i det minste en liten egenkapital. På den måten kan du vite hva du kan greie av boutgifter, og du kan overbevise banken om at budsjettet ditt holder. Husk foresten å regne inn strøm, forsikkring, offentlige utgifter ol i budsjettet ditt selv om du ikke trenger å betale det når du flytter for deg selv. Lykke til.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #33 Skrevet 31. januar 2008 Det er sånn det er. Det er det som er til leie, og jeg har fulgt med lenge. den ene til 10 000 er ikke engang pen. Pilråttent! Og som sagt kan jeg ikke flytte bort herfra.... alt har jeg jo her. jobb, barnehagen, venner , foreldre, pappan til gutten min sov.... Bare prøver å finne en løsning som vi kan leve med.... Trenger ikke å fortelle meg at jeg er teit og ikke forstår osv osv....... tydligvis at noen av dere sitter der ovenpå og har det så bra atte, men noen av dere vil havne i min situasjon på et tidspunkt. spør meg om råd da..... kanskje jeg kan hjelpe... Noen som har lyst å låne hodet mitt noen dager. Jeg trenger nemlig et klart hode!!!!
hekrimamma Skrevet 31. januar 2008 #34 Skrevet 31. januar 2008 Hvorfor har du mulighet til en annen inntekt når gutten begynner på skolen. Er minst like mye oppfølging da som når dem går i barnehagen, nesten mer. Jeg har tenkt motsatt av deg jeg. Satser på å tjene my enår dem er helt små, slik at jeg kan jobbe redusert når dem begynner på skolen. Aktiviterer, lekser og alt som skal følges opp da, er mye mer enn barnehagen. Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor du mener mulighetene for å tjene mer er større da. Kan vel ikke akkurat la en 6 åring være hjemme alene heller, synes du det. Uansett høres 1,7 mill mye ut i lån på en inntekt, spes. såpass lav inntekt. dem regner med det du har av bidrag og slikt også, men inntekten er fortsatt ikke veldig høy. Da vi tok opp lån var regelen 2,5 ganger inntekt, vet dem har firt litt på dette og gir opp mot 3, men da må du legge frem et regnestykke som tilsier at du kan betale ned. Med fortiden din er nok ikke dette så enkelt.
AnonymMamma Skrevet 31. januar 2008 #35 Skrevet 31. januar 2008 Gjeldsannering får jo de som ikkje klarer å betjene økonomien sin. Og for deg med en inntekt på 300 000 er eit lån på 1,7 eit vanvittig prosjekt. Du skulle vært glad om du i det heile tatt får eit lån. Om du ikkje får deg ein bolig til langt under den summen eller er villig til å flytte på deg, nei da må du jo bo hos mor og far. Tror du skulle trengt eit kurs i økonomisk styring. Eg prøver ikkje væra stygg med deg men noen treng å høre realismen og sannheten ein gong ibland.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #36 Skrevet 31. januar 2008 Takk. Jeg har et budsjett som jeg skal legge fram... og som sagt håper jeg det kommer noe billigere..... for all del... Men det er der prisene ligger akkurat nå..., og jeg trenger et sted å bo innen 1 år.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #37 Skrevet 31. januar 2008 1,7 mill i lån tilsvarer 9000 kr i mnd i bare renter.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #38 Skrevet 31. januar 2008 Jeg håper det. Det er boligpartner som skal legge ut noen nye boliger. prisen jeg har sett andre steder er fra 900- 1,7. Derfor spurte jeg om 1,7. Jeg håper jeg kan finne noe på rundt 80 kvadratmeter. Helst til rundt 1 mill.
___ Skrevet 31. januar 2008 #39 Skrevet 31. januar 2008 Skrev litt feil, mente : selv om du ikke trenger å betale det FØR du flytter for deg selv.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #40 Skrevet 31. januar 2008 Hmm.. hvor bor du da? Her kan man nemlgi få et rekkehus med 4 soverom på 120 kvm til 11 000 kr.. og her får du absolutt ikke noen ny bolig til 1,7 mill.. Men klart det er forskjellig leiemarked forskjellige steder rundt i landet. Mitt beste råd er å sette opp et realistisk budsjett før du går i banken og søker. Hvis at du har tenkt nøye gjennom dette og hvordan du skal kunne klare å betjene lånet.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #41 Skrevet 31. januar 2008 skjønte det:) Håper jeg får tilsagn på rundt 1 mill hos kommunen. At jeg evt må låne resten i banken. renta hos kommunen er 3,5.
___ Skrevet 31. januar 2008 #42 Skrevet 31. januar 2008 Greier du å legge til side for eksempel 10.000,- pr mnd i et år får du en egenkapital på 120000,- (+ litt renter). Det vil tele mye for hvor stort lån du kan få.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #43 Skrevet 31. januar 2008 Ja, skal prøve å spare litt!
hekrimamma Skrevet 31. januar 2008 #44 Skrevet 31. januar 2008 det er ikke lett det er det ikke. Vill enok heller kjøpt noe mindre og ikke nytt og bodd der en periode for å få lagt opp litt egenkapital. De fleste oss må faktisk det. Vi bor nå i hus, men har bodd trangt før gitt. Er glad for det nå, ellers hadde nok vi hatt en kjedelig økonimisk situasjon. Ville nok satset på noe lite en periode eller leid og prøvd å lagt opp litt. Selv tror jeg nok å kjøpe noe lite i starten er best. Da stiller man mye sterkere neste gang man skal kjøpe. Når det gjelder at nye hus ikke taper seg i verdi er ikke det helt sant. Vet flere jeg som har kjøpt nytt og solgt med tap kort tid etter fordi dem ikke har hatt råd likevel. Kjøper du en litt eldre leilighet kan du pusse opp og øke verdien slik. Uansett ønsker deg lykke til.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #45 Skrevet 31. januar 2008 Vi har 1.7 i lån, og har over det dobbelte av din innekt i året. Skjønner ikke hvordan du skal få råd jeg altså :-S Lånet vårt utgjør ca 11000 i mnd, så burde man regne med hvertfall rundt 12-15000 på faste utgifter som mat, strøm, Barnehage o.l.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #46 Skrevet 31. januar 2008 Nei, det tror jeg ikke. Tommelfingerregelen er 3 * årsinntekt minus ev. annen gjeld. Din årsinntekt er 300 000 ergo kan du med tregangen få ca en million. Med en grei rådgiver og kausjonister kan du muligens få 1.4 - 1.5. De har også blitt mye strengere på lånene nå som renta er gått opp. Lykke til uansett!
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #47 Skrevet 31. januar 2008 Jeg ser poenget, og mulighet for å pusse opp har jeg. Barnefar og pappa hjelper til. Men det finnes ikke "gamle "leiligheter her. Det er et område under utbygging. Og det har vært en vanvittig prisstigning i området.Så vil ikke tro at å kjøpe er noe tapsprosjekt.. som barnefar sier. Som jeg synes han har rett i. Er at det er bra å kjøpe noe i rimelig stand! ikke nødvendigvis nytt selvfølgelig. For da er det i orden. Ikke noe uforutsette store boligutgiter i nærmeste framtid.... som mammar regner jeg med at dere forstår at man vil skape et trygt og fast sted for barna.... ikke rive de opp gang etter gang.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #48 Skrevet 31. januar 2008 1,4 er helt ok det... 1,7 var det høyeste jeg har sett....... sett de legger ut fra 900- 1,7....
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #49 Skrevet 31. januar 2008 Husk også det at nye boligprosjekter gjerne har enorm fellesgjeld. Dvs. at prisantydningen er f.eks. 1.5 men at de gjerne har 1.5 i fellesgjeld også! Og alt av fellesgjeld må du huske å regne inn i kjøpesummen, for du er også "ansvarlig" for din andel av fellesgjelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå