nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Jeg har vært igjennom gjeldsannering, og er ferdig med den. Kun igjen å få lukket saken. så jeg starter på null. Pappan til gutten og mamma kan kausjonere for meg, og jeg har ca 280-300 i året.... tror dere jeg får lån til en bolig i prisklassen 1,7 mill?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Du er alene?? Jeg tror ikke jeg ville tatt opp så mye i lån hvis 300.000 er alt som er innkommen inntekt til det lånet.. med dagens rente vil jo det tilsvare fort vekk ihvertfall 12.000.- i mnd minst..
pandabjørn Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Ja det tror jeg du får...pappan min er kausjonist for lånet til min sambo og han har et lån på 1.3 mill........ ønsker deg lykke til håper det går bra med Andreas om dagen klem
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Som hovedregel regner de 3 x bruttoinntekt. dvs maks 900 000 for deg da. Noen banker kan kanskje strekke seg lengre, men 1,7 mill er kanskje litt i overkant... Samlet har vi lån på litt mer enn det du tenker og synes vi har nok å betale på, for å si det sånn... Vi sliter ikke, men har ikke lyst på mer lån uten mer inntekt...
___ Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Jeg tror ikke det. Tviler på at du får mer enn 3, maksimalt 4 ganger intekten din selv med kausjon. Da bør du i hvertfal sette opp et overbevisende regnestykke for hvordan du skal greie å betjene gjelden.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 Andreas forstår heldigvis ikke så mye.... han er et lysglimt i mørket...
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2008 Jeg får i tilegg dobbelt barnetrygd, barnebidrag 2500 og 660 i kontantstøtte. Tenkte å prøve husbanken. Det koster jo mer å leie. hvis man skal ha et ok sted å bo.
Turid Laila Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Nå har ikke jeg så god greie på dette med kausjonister og slik. Men vi har nettopp søkt lån. Vi er to, jeg har omtrent lik inntekt som deg, og mannen har mye høyere inntekt enn det. Vi fikk 1 750 000. Tror vel at 1,7 er litt i overkant for deg :s
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2008 skal i banken på mandag. skal lever søknad om startlån i dag.
Karomamma Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Det er bra å ha kausjon, men du skal jo kunne betjene utgiftene på lånet! Husk at mange i tillegg tar noen års avdragsfrihet i starten og blir "lurt" av lave månedsbeløp. Hovedregelen sier at du kan låne inntekten din ganger 2,5. Da renta var lavere, kunne man gange med 3. Så kommer det selvfølgelig an på hva du har av utgifter ellers. Eksempel: boliglån på ca 1.7 med beste rentebetingelser innenfor 60%. Det vil si at lånebeløpet er under 60% av boligens salgsverdi, her blir det da 2.7 mill eller mer. Dette lånet gir med dagens rente, utgifter på rundt 12.000. Du kan be om råd i banken! Ikke for å være frekk, men jeg synes du burde lære mer om lån, renteberegning og kanskje litt om å sette opp et månedsbudsjett. Lykke til
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2008 pappan mener ca 500 000 pr 100 000. altså 1,5. De skal legge ut noen nye boliger for salg. Er litt spent på prisene. Men har sett prosjekter andre steder. Er jeg heldig legger de ut noen til 1,3 +- får jeg startlån, så vil jeg klare meg ganske bra.
AnonymMamma Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Nei det tror eg ikke! Når du har vært på gjeldsannering og har maks 300.000 i inntekt får du neppe lån på 1,7 millioner. Da er banken spinnville ihvertfåll. Vil du virkeleg det sjølv?? Det er nesten bare i renter hva du har utbetalt pr måned. Hadde ikkje gitt deg meir enn 6-700 000 om jeg hadde jobbet i bank om jeg i tilfelle hadde gitt det då engong.
snartgift.no Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Nei, det kan jeg aldri tenke meg at du får. Da må i så fall foreldrene dine stå som medlåntakere i tillegg til å kausjonere. Og lånet blir vurdert i forhold til deres eksisterende lån og deres inntekter. Har du bidrag og barnetrygd i tillegg til det du oppgir eller er det inkludert?
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 31. januar 2008 Vet at avdragsfrihet kan "lure" en, men poenget er at om 5 år har gutten begynt på skolen og muligheten for en annen inntekt er ganske sannsynlig. Jeg har ikke så mye peiling på renter og slikt, men jeg vet at hvis skal jeg leie en egnet bolig vil jeg jo også komme ut med 8-10 000 pr mnd. Så kommer strømmen i tilegg. Dessuten er de jo nesten ikke å oppdrive. som pappan sier. Er at hvis jeg får kjøpt meg noe nytt, så taper det ihvertfall ikke noe i verdi. Heller at det vil stige.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2008 2500 i bidrag, kontantstøtt p å660 og dobbelt barnebidrag kommer i tilegg. Tjente 280 000 på 10 mnd sist år. Året før hadde jeg 280 000 i barselpenger. tror ikke jeg kommer til å klare å jobbe mer enn det!
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2008 mente dobbelt barnetrygd.
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2008 Boligen jeg sikter etter skal bygges og er ferdig om et år. I mellomtiden får jeg bo hjemme hos mamman og pappan min. ganske gratis vil jeg tro.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Barnetrygd og kontantstøtte er noe som ikke blir tatt med i låneberegningen tror jeg.. Skjønte det sånn når vi tok opp huslån ihvertfall.. En annen ting er at førstehjemslån ikke er noe som varer.. Altså rentene øker etterhvert uansett slik at det ikke er førstehjemslåns - renter som teller.. Har du 300.000 i året så sitter du sikkert med ca 17.000 utbetalt.. jeg synes det er lite og ha 4000.- tilbake i mnd til alt av ekstra både faste og ikke faste utgifter.. Da er jo ikke engang barnehagen betalt.. Sorry at jeg sier det.., men synes det hørtes helt på jordet ut og ta opp et så stort lån med så lite inntekt.. Og tror neppe du får lån uten medlånetaker..
Turid Laila Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Barnetrygden var med i låneberegningene når vi søkte i forrige uke.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 kan jeg spørre hvor du bor siden du må ut med nærmere 10.000.- i leie for en leilighet tilpasset 2 stk + strøm?? =) Synes det hørtes mye ut..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #21 Skrevet 31. januar 2008 ok.. =) de tok den ikke med på oss..., men det var 4 år siden da.. =)
Bring_it_on!!:)) Skrevet 31. januar 2008 #22 Skrevet 31. januar 2008 Sorry.. Når vi refinansierte for 1 år siden mener jeg.. hehe.. =) Hadde ikke barn for 4 år siden jeg nei...
nickoline og supermann Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 31. januar 2008 Jeg får høre med de. Blir jo uansett billigere å eie, enn å leie... Sender ihvertfalla søknaden til kommunen etterpå. Lånet deres er gunstig. Kan jo ikke bo i ei barhytte heller. Men er jeg heldig legger de ut boliger til rundt 1,3....
AnonymMamma Skrevet 31. januar 2008 #24 Skrevet 31. januar 2008 Verken du eller pappan kan riktig mykje om lån og utgifter dersom dere ærlig talt meiner at du kan klare eit lån på 1,7. Du har allerede hatt gjeldsordning og det første du skal gjere er å belåne deg te pipå???? Barnetrygd og andre bilag er ikkje med i beregningen. Tror du bør læra deg litt om pengar. Ikkje for å være stygg men du ser at det ikkje er realistisk? Og du finner boligar og leiligheter til under en million ellers må du jo bare se dine begrensningar.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #25 Skrevet 31. januar 2008 Det er nok ytterst få banker som gir deg lån på mer enn 3 x inntekt selv med kausjonist. Du skal jo betale tilbake lånet også og hvordan skal du klare å betjene et så stor lån med en så lav inntekt? Sett opp et realistisk budsjett så vil du se at det kommer til å knipe økonomisk om du skal ha et så stort lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå