Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kaklehøna, veldig enig med den biten om engangsstønaden og mener det er veldig sneversynt av dem å regne det på den måten. Egentlig ganske merkelig...

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns 18åringen høres veldig desperat og bekymret ut. Og det er ikke så veldig rart, tatt hennes situasjon i betraktning. Hun er 18 og bor i et "bråkete" strøk, uten nettverk. Har lest diskusjonen på dib også og hun har ikke mulighet til å bo hjemme. Syns faktisks ynd på henne, for det er liksom en "sannhet" det , at alenemødre får masse penger, men nå har jo 18åringen funnet ut at det stemmer ikke.

Skrevet

Ugl@, det hadde jo vært ideelt, men det er jo ikke sånn det er.

Kommunale boliger ER i belastede områder...

 

Men når det kommer til størrelsen så er den da ikke så ille, egentlig. Ikke til å begynne med.

(etterhvert, gjerne innen et år vil man nok ha behov for mer plass)

Skrevet

I en ideel verden så burde det jo til enhver tid stå klar boliger til folk som av en eller anen grunn trenger det.. Men nå lever vi uheldigvis ikke i en ideel verden, men i den virkelige verden.. Og i den verdenen har kommunen mange andre ting å bruke penger på og knapt med midler til å sørge for kommunale leiligheter.. De leilighetene som fins er gjerne i belastede strøk og ikke i den standard vi alle er bortskjemt med.. Dette er virkeligheten, og den må vi forholde oss til.. M.a.o skal den unge jenta være glad for at hun i det hele tatt har fått et tilbud så raskt, og er hun ikke fornøyd får hun skaffe seg noe på det private markedet som alle andre, eller flytte hjem til mor.. Forøvrig synes jeg slettes ikke 32 kvm er noe å klage over, det er veldig mange som ikke har råd til større bolig enn det!!! Så får man innrette seg etter det og finne løsninger som utnytter den plassen som er...

Engangsstønaden ER såvidt jeg vet ment som "lønn" til de som ikke har tjent nok til å få foreldrepenger.. Man velger selv hva man bruker pengene på, og det skal godt gjøres å bruke 30.000 på baby utstyr.. M.a.o så har jenta gjort en veldig dårlig prioritering av sine midler når hun har "blåst" alt på ting til barnet.. Det må hun svi for som alle oss andre.... Hadde hun fordelt pengene utover flere måneder og kjøpt ting brukt ville situasjonen hennes vært heelt annerledes.....

Greit at det er vanskelig å være ung og gravid, men litt fornuft må man jo bruke uansett alder.. Man har så mye penger man har og må gjøre det aller beste ut av det.. Synes IKKE det er kommunens jobb å gi henne penger fordi hun ikke har prioritert riktig!!!!!!!!!!!! Hvordan skulle det da gå?? OOOOps, jeg har visst brukt opp alle pengene mine, jaja - bare å gå på sosialen og få mer????????? Dette er VÅRE skattepenger det er snakk om, og jeg stoler på at myndighetene vet å bruke de fornuftig på de som VIRKELIG trenger det...

Skrevet

Synes bare det var utrolig slemt gjort å henge ut den stakkars jenta... Vitner til mobbing! Debatt eller ei.

 

Om du ikke har fått opptjent deg penger får du vel en engangssum fra staten om jeg ikke tar feil.. Og hadde mannen din forlatt deg hadde du kanskje trengt hjelp selv en periode, for lån ifra lånekassen blir man ikke rik på.

Ikke meningen å dra inn ditt anliggende. Forøvrig har jeg jobbet siden jeg 14 og betalt både mat og regninger hjemme, så jeg vet hvordan det er.

 

Synes bare utrolig synd i jenta.. Dette er mye av grunnen til at unge mennesker velger andre utveier når de blir gravide i ung alder.

Meg selv deriblant.

Jenta er 18 år, ikke rart hun ikke kan mye om hvordan systemer fungerer. Men 32 kvm, uten nettverk, langt ifra familie i et belasted strøk er ikke mye tilrettelagt for klienten. Synes hun virker til å stå på jeg, ikke minst for sitt ufødte barn..

Synes heller hun fortjener ros for å oppdra et barn alene i den situasjonen hun var i, i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg er uenig med deg at dette er uthenging.

Hun har selv skrevet dette innlegget. Riktignok på et annet forum...

Er ikke ute etter å mobbe henne, men som sagt, få en liten debatt rundt temaet.

 

Jeg får en engangssum fra NAV ja, har jeg bedt om den? Nei.

Tar jeg den imot likevel fordi den er der? Ja.

Og hadde mannen min forlatt meg hadde jeg, som de fleste andre, vært nødt til å sørge for at penger kom inn, noe de igrunn gjør likevel. (jeg har husleieinntekt og litt sånt også) Jeg ville nok også vært nødt til å solgt unna noen av de "godene" jeg har i dag som jeg da ikke ville hatt råd til (bilen feks, kjøpt noe billigere)

 

Og ikke meningen å dra inn mitt anliggende? Nei ser jo det. Hele innlegget ditt omtrent om handler meg og min livssituasjon, som du forøvrig kjenner lite til (mer nå dog)

 

At det er synd på jenta, joda, det ER det. Men gir det henne rett til å være utakknemlig fordi hun selv har vært urealistisk?

Forøvrig er hun ikke uten nettverk og hun vil ikke flytte fra stedet langt unna moren (står lengre ned i den opprinnelige tråden) dette fordi hennes bestemor bor på dette stedet og hennes mor er der ofte grunnet sykdom hos bestemoren eller noe slikt mener jeg å huske. (og det er faktisk lov å la hagla ligge dersom jeg har misforstått det)

 

 

Skrevet

Hmm, jeg skjønner ikke hva som er så teit med dette hun skriver.

Ville noen av dere latt barna vokse opp med narkis til nærmeste nabo?

I en leil der det er så vidt plass til deg selv??

 

 

Nei jeg syntes du skal gå å klage på dette!

Norge har så mye penger at de har mer enn nok resurser til å spøte på en 1tusen lapp til en litt større leil..

 

 

Å nav er UTROLIG urettferdig!

En jeg kjenner har ett barn på 7 år, hunnhadde dobbel barnetrygd og 1170 kr til seg og barnet i mdn...

De dekket kun 1190 i husleie siden den ikke var godkjent.Vis ikek det var for at hun bodde hos moren så hadde hun nok ikke at penger til en pakke spagetti engang.

Avslag på penger til klær som man har rett på 2 ganger i året fikk hun heller ikke.'

Men når jeg vet om en annen en som ikke har barn som får dekket hele husleien på 4800 DEN ER HELLER IKKE GODKJENT pluss 4500 i livsopphold...

altså HVOR ER LOGIKKEN???

 

Å stå på, de må finne noe annet til deg!

Vis ikek gjør du det selv!!!

Men når du begynner å få overgangsstønaden så går alt mye bedre!

Jeg har 7100 ut i mdn, å sitter igjen med en del da!

 

Skrevet

Men en tng til, er ikke 34 tusen LITT MYE å bruke på baby utsyr??

Gjennomsnittet er jo 23 tusen...

Jeg brukte bare 10 tusen selv i utsyr....

Skrevet

Hva er egentlig problemet med å ha narkomane som naboer?

De sitter faktisk ikke å venter på du kommer ut døra, sånn at de kan sette et skudd på deg.

 

Skrevet

Hei pøber'n!

Det er faktisk problemer for mange å ha narkomane til naboer, særlig for barnefamilier.

Et sted det har vært litt om i avisen, er øvre Tøyen. Der ligger det brukte sprøytespisser i gangene, bakgården, innbrudd i lofts-og kjellerboder, innbrudd i leiligheter, sykler og barnevogner stjålet...I tillegg til husbråk og mye trafikk.

Nå har ikke jeg noe i mot narkomaner, men har noe i mot at barnefamilier som bor i kommunale boliger må leve med dette.

 

Men der har vi diskusjonen om tilbudene til narkomane i Norge, og de er svært dårlige mener nå jeg.

Skrevet

Det er sikkert noen steder som det er ekstremt på.

Jeg bor i et såkalt belastet område (i følge noen her), uten at jeg syns det er det.

Her ligger det kommunale boliger rett over gata, 6 leiligheter spesielt for psykisk syke.

Jeg har et hybelhus for narkomane 100 meter ned i veien, ett 500 meter unna og to ca 700 meter unna.

Det eneste som er her litt oftere enn "normalen" er bil innbrudd.

 

Dessuten jobber jeg også på et hybelhus som ligger noen km unna, og de eneste naboene klager over der, er salg gjennom vinduet.

 

Og nå er det strengere ang narkomane i egen leilighet.

Vi har flere som fint kunne ha fungert i leilighet, men de får ikke.

Disse går på metadon, og har ingen aktivt misbruk.

 

Skrevet

Håper ikke du misforstår meg, for jeg er 100% imot segregering av narkomane, men med misforstått politikk eller mangel på sådan er jeg åpen for at disse menneskene som de jeg nevnte har problemer med å bo i samme hus som aktive brukere.

 

Imidlertidig skal det nevnes at det nok er mange som synes mitt nabolag er belastet også, og egentlig må jeg innrømme at det høres litt ut som om vi bor på samme sted he-he.

 

 

Skrevet

Nå er det jo ikke engangsstønaden som er saken her da ... de pengene skal gå til utstyr til barnet i den perioden andre mottar permisjonspenger.

 

Saken er at NAV ikke evner å tilrettelegge for sine klienter overhode og gir dem en kald skulder i stedet for hjelp.

 

Jeg ser noen over her sier man ikke kan forvente 70 kvm, og det gjør hun da heller ikke. Hun synes bare det er urettferdig at en enslig ung mann på stønad får en diger leilighet i et rolig område mens en alenemor blir stuet inn på et "kott" i et belastet område!

 

Tillab ... du sier du kunne solgt unna endel av godene du har nå dersom det skulle knipe på, de færreste 18-åringer har slike goder å tære på ... de har gjerne ingenting!

 

Og til slutt, at engangsstønaden teller som lønn (når den er ment til utstyr til barnet) og at sykemeldingspengene stopper å komme allerede før barnet er født er jo hårreisende! Tenk om vi heldige med fast jobb skulle gå uten lønn noen mnd ... det hadde blitt samaskrik!

 

Jeg forstår godt at endel unge velger abort når man ser hvor tungt og vanskelig de kan få det! Det er ikke alle som er heldige og ressurssterke og med slekt/venner som trår til på alle bauer og kanter, og jeg mener NAV bør kunne være såpass til servicebedrift at de tar en vurdering på hvilke av sine klienter de plasserer i hvilke leiligheter. På den måten kan man kanskje sørge for at både mor og barn får den støtten og hjelpen de trenger til å få livet stablet på beina og opparbeidet seg et A4-liv som de fleste av oss er heldige og får mer eller mindre av seg selv!

Skrevet

Hvilke politikk?

Den er helt bak mål.

 

Jeg bor på Sthanshaugen

Skrevet

Visste ikke at det var lov å legge ut andres innlegg på andre forum uten deres viten eller tillatelse...om det er lovlig, så kan det i beste fall kalles ufint, tillab. Jenta trenger tydeligvis hjelp til å forstå hvilke støtteordninger som finnes, ikke å bli uthengt i andre forum hvor hun faktisk ikke ferdes, du har dermed fratatt henne muligheten til å bli veiledet eller forsvare seg. Oppførselen din er intet annet enn feig. Gud forby at du noen gang skulle få problemer og ha behov for hjelp - og bli møtt av et menneske med samme innstillling som deg.

Skrevet

Zoulfire, så bra du kan ta utgangspunkt i at du tror du vet noenting om meg og mine meninger utfra at jeg har videreformidlet et innlegg fra et annet forum.

 

Jeg forsøker heller ikke å henge ut noen men ønsker en debatt om temaet, noe det har blitt.

Det handler jo om flere aspekter denne debatten.

At NAV slett ikke er gode nok på det de er satt til å gjøre er en av mange ting.

At denne jenta dessverre har noe urelasitiske forventninger er en annen.

 

Og dersom jeg skulle bli møtt av et menneske som meg selv den dagen jeg trenger hjelp, ja da ville jeg blitt overlykkelig. Hvorfor får du finne ut av selv. Du som tydeligvis vet nok om meg til å uttale deg slik.

Skrevet

Tingeling, jeg har ikke kommentert noen av dine innlegg før nå, men det er fordi jeg har syntes de har vært gode som de har vært.

Jeg har ønsket innspil og debatt rundt dette fodi det er mange problemstillinger og delte meninger ute og går.

 

Grunnen til at jeg nevner hva jeg har mulighet til og ikke har ingenting med hovedinnlegget å gjøre, akkurat som personangrepene på meg i denne tråden ikke har det. Det er akkurat de jeg svarer på.

 

For personangrep er noe annet. Det er ingen som har (i denne tråden iallefall) gått til angrep på den opprinnelig hovedinnlegger heller noe som jeg synes er viktig.

Personangrep har ingenting i en debatt å gjøre, det ødelegger den.

Skrevet

Gamle Oslo her, da bodde vi ikke på samme sted nei.-)

Men er allikevel helt enig med deg!

 

 

Skrevet

Ok, da misforsto jeg deg!

Jeg trodde du sammenlignet din situasjon med hennes.

Så da blir jo saken en annen, og det skjønner du sikkert.

 

Ikke meningen å være ufin dersom du fikk inntrykk av det :-)

Skrevet

Tror dere virkelig at kommunen har massevis av leiligheter som bare står og venter på leietakere???????????????????? Forhold dere til virkeligheten - det er i de aller fleste kommuner laaaaaaaaaange ventelister på kommunale boliger, det er ikke uten grunn at mange narkomane bor på gata!!!! Jeg har ikke noe problem med at de som virkelig trenger hjelp får hjelp, men dersom man "sløser" bort 34000 kr på babyutstyr og ikke tenker på at man jo skal leve for noe også så får man faktisk takke seg selv!!!! Jeg er heeelt enig med tillab!!

Skrevet

Jeg går ikke til angrep på et menneske som ikke har anledning til å forsvare seg. Det er da for smålig. Ihvertfall for meg...*hint* Ha i det minste nok ryggrad til å gi beskjed til jenta om at du gjør ditt beste for å drite henne ut her inne. Var faktisk passe oppgitt over naiviteten hennes når jeg leste innlegget første gang, men når jeg så hva du hadde gjort Tillab, ble jeg ( om mulig ) enda mer oppgitt.

Skrevet

Sammenligner ikke jeg, det er umulig, jeg har hus, mann og "hele pakka".

Egentlig ganske bortskjemt.

Og jeg er jo ikke så innmari ung lengre da:p Hehe...

 

Og neida, fikk ikke inntrykk av at du var ufin...

Synes innleggene dine har vært veldig fine jeg:)

Skrevet

Sakset fra Nav sine nettsider: Engangsstønad ved fødsel og adopsjon

Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.

 

Hvem kan få engangsstønad?

Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.

 

Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.

 

Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.

 

Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.

 

Riktig søknad gir raskere svar

Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05

 

Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.

 

Hva kan du få?

Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse. Se satser.

 

Stønaden er skattefri.

 

Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.

 

Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.

 

Hva sier loven?

Les mer om regelverket for engangsstønad i §§ 14-14.

 

 

Satser

 

Engangsstønad ved fødsel eller adopsjon

Beløp pr barn

33 584 kr.

 

 

Det står ingen plass som jeg kan se at dette er penger som er ment til utstyr - det det står er at engangsstønaden er til de som ikke har tjent opp rett til foreldrepenger.... Dermed kan man bruke dem på hva man vil - utstyr til babyen, regninger, husleie........... etc.........

Skrevet

Har jeg gått til angrep på noen?

 

Du har gått til angrep på meg, det har jeg fått med meg.

 

Drite ut? Jeg tror kanskje du skal ta og lese gjennom denne tråden og mine svar i den en gang til og prøve igjen.

Jeg forøker ikke å drite ut noen, henge ut noen, osv.

Dette er en debatt om et tema jeg mener er viktig.

Både fordi NAV ikke er bra nok og fordi forventningene der ute er helt feil og gir igjen store skuffelser, som feks en 32 kvadrat leilighet i et belastet område.

 

Så "wake up and smell the coffee", dette handler kun om debatt, ikke om henne, ikke om meg og ikke om deg.

Og ihvertfall ikke om å gå til angrep på noen...

Skrevet

Når du bruker en annen persons situasjon som utgangspunkt for debatten så ender det jo nødvendigvis opp med å handle om henne. At du legger det ut her uten at vedkommende vet om det er jo i beste fall en smule spesielt. Jeg har gitt beskjed på den andre tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...